فرهنگی >>  فرهنگی >> تیتر یک فرهنگی
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۶۲۲۶۶

یادگار ماندگار از دولت خدمت

مطابق گزارش‌های موجود اقدام‌های گسترده‌ای برای توسعه زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی طی کمتر از 3 سال فعالیت دولت سیزدهم در کشور انجام شده که بخش زیادی از این اقدام‌ها بخوبی معرفی نشده است

ارائه خدمات ارزنده دولت شهید رئیسی در بخش سلامت به مردم طی 3 سال اخیر بر کسی پوشیده نیست؛ از ساخت و راه‌اندازی طرح‌ها و پروژه‌های متعدد بهداشتی - درمانی گرفته تا رایگان کردن درمان کودکان زیر 7 سال و جمعیت 5 دهک پایین درآمدی جامعه، نمونه‌ای از اقدامات کم نظیر و قابل توجه دولت سیزدهم در حوزه سلامت مردم بویژه قشر کم‌درآمد جامعه بوده که به یادگار مانده است. طبق گزارش‌های موجود، ۱۷ هزار تخت بیمارستانی در دولت شهید رئیسی به مراکز درمانی و بیمارستانی کشور اضافه شده است، از طرفی در این دولت بسیاری از طرح‌ها، پروژه‌ها و مصوبه‌های بهداشتی و درمانی رها شده نیز اجرایی شد.

عملیاتی شدن طرح «دارویار» در راستای کوتاه شدن دست محتکران و مفسدان بازار دارو و ارز در کنار اجرای طرح «سلامت خانواده و نظام ارجاع» با هدف ارتقای شاخص‌های بهداشتی و کاهش هزینه‌های درمانی نیز از دیگر دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه سلامت به شمار می‌رود که آثار مثبت آن هم اکنون و آینده نیز نمایان می‌شود. حال که زیرساخت‌های درمان ارزان و بعضا رایگان در جامعه به برکت زحمات و اقدامات دولت سیزدهم مهیا شده است، دغدغه خیلی‌ها این است که مدیریت‌ها در دولت جدید در بخش سلامت چگونه می‌شود. شاید مهم‌ترین اولویت رئیس‌جمهور منتخب، در شروع به کار دولت چهاردهم، انتخاب فرد متخصص برای سکانداری وزارت بهداشت باشد زیرا حوزه سلامت را می‌توان یکی از پرچالش‌ترین حوزه‌های دولت‌ها دانست. مسعود پزشکیان مدعی است در حوزه بهداشت و درمان باید رابطه مالی میان بیمار و پزشک قطع شود. تأمین معیشت پزشکان و کادر سلامت باید اولویت داشته باشد و باید فکری به حال مهاجرت جامعه پزشکی کرد. وی در شعارهای انتخاباتی اظهار داشت خدمات بهداشت و درمان با کیفیت برای شهروندان ایرانی جزو برنامه‌هایش است و معتقد است هیچ شهروندی در بحث بهداشت و درمان و دریافت خدمات بهداشتی - درمانی نباید مورد تبعیض قرار بگیرد. حالا و در شرایطی که وی قرار است بر صندلی ریاست قوه مجریه بنشیند، انتظار می‌رود ضمن در اولویت‌ قرار دادن حوزه سلامت که زیرساخت‌های آن در دولت سیزدهم به‌خوبی ایجاد شده است، در این زمینه وسواس بیشتری به خرج دهد.

ارتقای کیفیت خدمات به بیماران
مطابق گزارش‌های موجود اقدام‌های گسترده‌ای برای توسعه زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی طی کمتر از 3 سال فعالیت دولت سیزدهم در کشور انجام شده که بخش زیادی از این اقدام‌ها بخوبی معرفی نشده است. علاوه بر این دولت بر ارتقای کیفیت خدمات ارائه شده به بیماران، البته با هزینه صفر و نزدیک به صفر تاکید ویژه داشت. برای مثال درمان رایگان کودکان زیر 7 سال یکی از خدمات بزرگ دولت سیزدهم بوده است. به گفته معاون وزیر بهداشت، کودکان، آینده کشور هستند و دولت سیزدهم برای رایگان کردن درمان کودکان زیر 7 سال، زیر بار تامین هزینه‌های سنگین اجرای این طرح رفت. پذیرش و درمان رایگان کودکان زیر 7 سال که از اردیبهشت ۱۴۰۳ در تمام بیمارستان‌های دولتی با هدف توسعه خدمات بهداشتی و درمانی در جامعه آغاز شده و در حال اجراست، طرحی ماندگار است که کارشناسان از آن به عنوان یادگاری ارزشمند دولت سیزدهم و سرمایه‌گذاری برای نسل آینده یاد می‌کنند.

همچنین حسین فرشیدی افزوده‌شدن ۲ واکسن ویروتاویروس و پنوموکوک به سبد واکسیناسیون کشور را از دیگر اقدام‌های مهم دولت سیزدهم دانست و اظهار کرد: این طرح ۱۲ سال پیش توسط کمیته ملی واکسیناسیون تصویب شده بود ولی به دست دولت سیزدهم اجرایی شد. معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: ۳۰۰ دستگاه بزرگ تشخیصی و درمانی از جمله سی‌تی اسکن،‌ ام‌آر‌آی و پت‌اسکن با هزینه سنگین توسط دولت خریداری و در مراکز درمانی کشور به کار گرفته شد. وی ادامه داد: امروز هیچ شهرستانی در کشور وجود ندارد که حداقل یک دستگاه سی‌تی اسکن نداشته باشد. فرشیدی بیان کرد: تا پیش از دولت سیزدهم،‌ به ازای هر 4 تا 5 هزار نفر یک مراقب سلامت در کشور وجود داشت که این رقم در دولت مردمی به یک مراقب سلامت به ازای هزار و ۵۰۰ نفر هدف‌گذاری و تامین اعتبار شد. علاوه بر این در دوران ریاست‌جمهوری شهید رئیسی، حدود ۱۷ هزار تخت بیمارستانی جدید فقط در بخش درمان سازمان تأمین‌ اجتماعی و ۴۰ مرکز درمانی تخصصی و فوق‌تخصصی به بهره‌برداری رسید که بسیار کم‌نظیر است. 

 پوشش بیمه‌ای گسترده در دولت سیزدهم
دولت سیزدهم اقدام به اجرای طرح‌های بیمه‌ای برای مردم نیازمند کرد تا مردم دغدغه‌ای برای درمان خود نداشته باشند، چرا که داشتن بیمه برای خانواده‌ها به اندازه اشتغال و مسکن اهمیت دارد. برخی خانواده‌ها به دلیل نداشتن شغل از داشتن بیمه نیز محروم بودند، به همین دلیل برای هر درمانی باید هزینه آزاد درمان را پرداخت می‌کردند. پوشش بیمه‌ای سراسری اقشار کم‌درآمد جامعه، همچنین اجرای طرح‌های بیمه‌ای برای بیماران سخت علاج، مادران نابارور و بیماران خاص  که از سوی دولت سیزدهم در دست اجراست نیز از اقدامات ماندگار دولت شهید رئیسی به شمار می‌ر‌ود. دولت سیزدهم با گسترش چتر خدمات حوزه سلامت در قالب تعهدات ۲ نهاد بیمه‌گر سلامت و تامین اجتماعی برای بیماران خاص و صعب‌العلاج گام موثری در راستای کاهش هزینه‌های درمان از جیب بیمار و عمق‌بخشی به خدمات این حوزه برداشته است.

به گفته کارشناسان، با راه‌اندازی صندوق حمایت از بیماران خاص و سخت‌‌علاج در حال حاضر حدود ۱۳ هزار و ۷۰۰ بیمار زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی و ۱۵ هزار بیمار زیر پوشش بیمه سلامت نشان‌دار شده‌اند و بر این اساس تامین دارو و درمان برای این افراد تا بالای ۹۰ درصد تخفیف لحاظ می‌شود. در همین ارتباط رئیس اداره بیماری‌های خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌گوید تعداد بسته‌های خدمتی بیماران خاص و صعب‌العلاج در کشور در دولت سیزدهم افزایش یافته و بسته‌های خدمتی در این دولت به ۶۰ مورد رسیده است. معصومه هداوندخانی افزود: پس از تصویب و راه‌اندازی صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج در شهریور ۱۴۰۱ در دولت سیزدهم، با تخصیص بودجه مناسب از سوی هیات دولت، حمایت و پوشش بیماران خاص به لحاظ تعداد و تنوع بیماری در کشور افزایش یافته است.

بنا به این گزارش، در شرایطی که دولت سیزدهم اقدامات شایسته و کم‌نظیری را در بخش سلامت در کارنامه مدیریتی خود بر جا گذاشته، انتظار است دولت جدید نیز در حوزه سلامت رضایت مردم و جامعه پزشکی و پرستاری و کارکنان این بخش را با برنامه‌ریزی درست و اصولی و به‌کار‌گیری مدیران توانمند جلب کند. به همین منظور جمعی از متخصصان و استادان رشته‌های پزشکی توصیه‌هایی به مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب برای انتصاب وزیر بهداشت کردند. این در حالی است که دکتر پزشکیان خود بارها عنوان کرده قوانین و برنامه‌های بر زمین مانده در همه حوزه‌ها، آنقدر زیاد است که کارگزاران دولت چهاردهم باید قبل از هر گونه اقدامی، اهتمام ویژه‌ای برای اجرایی کردن این اسناد بالادستی داشته باشند. از جمله اسناد بالادستی در حوزه سلامت و آموزش پزشکی می‌توان به بیانیه گام دوم انقلاب، سیاست‌های کلان سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری، برنامه هفتم توسعه و... اشاره کرد. حال باید دید دولت آینده با حوزه بهداشت و درمان چه خواهد کرد.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات