صبح صادق >>  صفحه آخر >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۶۲۶۲۹

تاریخ‌ساز

٣٥ سال پیش در چنین روزهایی نبردهای سخت و نابرابری در جبهه‌های جنگ ایران و عراق در جریان بود. در 27 تیرماه ١٣٦٧ قطعنامه ٥٩٨ مورد پذیرش رسمی جمهوری اسلامی واقع شد و ایران یكپارچه و مصمم تحت رهبری امام خمینی(ره) به‌ دنبال اجرای مفاد آن بود.
رهبر حزب بعث عراق، سازمان منافقین را كه در آن ایام به طور كامل به خدمت دشمن در آمده بود، با تجهیزات یک آتش سنگین توپخانه‌ای، از مرز خسروی روانه مرزهای ایران كرد.
منافقین در روز سوم‌ مرداد ١٣٦٧ در حالی كه عمده یگان‌های رزم سپاه در جبهه‌های جنوبی و میانی در حال مقابله با نیروهای بعثی صدام بودند، با پشتیبانی آتش هوایی و توپخانه‌ای ارتش بعث حمله به سمت كرمانشاه را اجرا كردند؛ اما فرماندهان و رزمندگان اسلام پس از درک شرایط و اشراف نسبی اطلاعات، عملیات مرصاد را علیه دشمن طرح‌ریزی كرده، در طول جاده كرمانشاه تا قصر شیرین به اجرا درآوردند و در پنجم مردادماه ١٣٦٧ چنان ضربه سنگینی بر پیكر پوسیده سازمان منافقین وارد كردند كه هنوز سنگینی آن شكست تلخ و خفت‌بار را حس می‌كنند.
عملیات با هدایت و فرماندهی سرلشكر شهید شوشتری، فرمانده قرارگاه نجف اشرف لحظه به لحظه منسجم‌تر شده و ضمن تسهیل در شرایط عملیات، منافقین را با سردرگمی و به هم ریختگی روبه‌رو کرد. نكته قابل توجه اینكه در این مقطع بیشتر یگان‌های اصلی سپاه در منطقه جنوب در حال مقابله با حملات مجدد صدام بوده و تنها بخش كمی از یگان‌ها كه از عناصر پشتیبانی بودند، در محدوده و مسیر حمله منافقین حاضر شدند. سپاه پاسداران با سازماندهی همین رزمندگان و به كارگیری آنها در قالب چند یگان، واكنش سریع خود را به نمایش گذاشت.
مقابله با دشمن از طریق طرح تجزیه ستون نظامی مورد پذیرش فرماندهی عملیات قرار گرفت. در این طرح ضمن مقابله مستقیم و جبهه‌ای با دشمن، در گردنه حسن‌آباد و تنگه چهارزبر، شیرازه سازمانی دشمن به هم ریخت و تصمیم‌گیری میدانی فرماندهان یگان‌های رزمی سپاه در منطقه عملیات سبب شد كه نیروهای عمل‌كننده دشمن از هر سو مورد هجوم واقع شده و شكستی سنگین، كمرشكن و مفتضحانه را متحمل شوند. تركیب رزمندگان عملیاتی سپاه و بسیج با پشتیبانی‌های دقیق خلبانان نیروی هوایی و هوانیروز ارتش، انجام‌ عملیات‌ را با موفقیت قابل ملاحظه‌ای، هم در شدت، هم در سرعت و هم در دقت روبه‌رو کرد.
پس از ورود سازمان منافقین به خاک جمهوری اسلامی و ضرب و شتم و كشتار مردم عادی در مناطقی، مانند كرند و اسلام‌آباد غرب، خشم رزمندگان اسلام و مردم منطقه به اوج رسیده و رزمندگان اسلام در عین حال كه با مردم در نهایت مهربانی برخورد می‌كردند؛ اما برخوردشان با دشمن چنان شدید بود كه ترجمه و تفسیر آیه «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ...» را در ذهن تداعی می‌كرد.
موفقیت عملیات مرصاد و صحنه نبرد آن شاهد وحدت عملی و مقدس بین فرماندهان جنگ بود؛ به گونه‌ای که سپهبد شهید علی صیادشیرازی در كنار فرماندهان سپاه پاسداران به هماهنگی‌های لازم مبادرت و اقدامات مهم هوانیروز در این عملیات مرهون حضور مؤثر ایشان بود. همچنین نیروی هوایی ارتش با پشتیبانی از عملیات، در كنار رزمندگان قرار گرفت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات