صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۶۳۰۴۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه ششم مرداد 403

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) www.basirat.ir سیاست ائمّه چه بود؟ اینکه امام با همه‌ی آن مقامات، با همه‌ی آن مرتبتِ الهی که دارد و امانت الهی که دستش هست، اکتفا کند به اینکه مثلاً یک مقدار احکام بگوید و یک مقدار اخلاق بگوید و مانند اینها، این به نظر اصلاً برای انسان وقتی که درست توجّه کند قابل فهم نیست؛ آنها هدفهای بزرگی داشتند. هدف عمده‌ی آنها هم ایجاد جامعه‌ی اسلامی [بوده]؛ که ایجاد جامعه‌ی اسلامی بدون ایجاد حاکمیّت اسلامی امکان‌پذیر نیست؛ پس دنبال حاکمیّت اسلامی بودند. 19/2/403

دانلود word

دانلود pdf

▼ حرف روز

تجلیل از جنایت‌ جنگی در کنگره!

می‌خواهید به ابتذال فرهنگ و تمدن و سیاست در آمریکا پی ببرید، ایستادن‌ها و تشویق‌های ممتد نمایندگان کنگره آمریکا در حین سخنرانی نتانیاهو را در نظر بیاورید. حالا نه فقط در فلسطین، ایران، جبهه مقاومت و دنیای اسلام، بلکه مردم در شرق آسیا، آفریقا، غرب و آمریکا نیز رژیم صهیونیستی را رژیمی نسل‌کش می‌دانند که در نهایت سنگدلی ماه‌هاست مردم غزه را به خاک و خون می‌کشد.  

حمایت از رژیم صهیونیستی در کشتار مردم بی‌دفاع فلسطین همه ماجرا نیست؛ جای تردیدی نیست که تفکر تکفیر و اندیشه‌ای که در صدد حذف فیزیکی مخالفان خود است، همواره در گذر تاریخ وجود داشته است؛ اما زمانی این اندیشه مخاطراتش آشکارتر و ویرانگرتر شد که نظام سلطه جهانی این تفکر و تعصبات را برای رسیدن به اهداف استکباری خود به خدمت گرفت و به آن سازمان داد.

دو سال پس از آنکه گروه تروریستی داعش اعلام خلافت کرد، دونالد ترامپ در یکی از سخنرانی‌های انتخاباتی‌اش در اوت ۲۰۱۶ در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما، او و هیلاری کلینتون نامزد وقت دموکرات‌ها در انتخابات و وزیر خارجه پیشین آمریکا را بنیانگذاران داعش معرفی کرد.

دیگر این رژیم جعلی علیه ملت فلسطین چه باید بکند تا مدعيان حقوق بشر مسیر مخالفت را در پیش بگیرند! بیمارستان‌ها و منازل مسکونی به اصلی‌ترین هدف صهیونیست‌ها طی بیش از چند ماه گذشته تبدیل شده است و بخش عمده‌ای از شهدای فلسطینی را کودکان و زنان تشکیل می‌دهند، اما باز دولت‌های غربی خاموشی پیشه کرده‌اند.

حتی مردم اروپا و آمریکا به طرز بی‌سابقه‌ای در حمایت از ملت فلسطین و در مخالفت با سکوت و حمایت دولت‌های خودشان اعتراضات و راهپیمایی برگزار کرده‌اند، اما باز خبری از مقامات غربی نیست که نیست. این نحوه مواجهه دولت‌های غربی با موضوع فلسطین در آینده نیز تغییر نخواهد کرد. در لیبرال دموکراسی غرب، منافع سیاسی و استکباری تعیین‌کننده رفتارهای جهانی است. اخلاق و انسانیت مادامی‌ که منافع آن دولت‌ها چیز دیگری را اقتضا می‌کند، در سیاست‌های آنها جایگاهی ندارد.

سخن تعیین‌کننده و سرنوشت‌ساز پایانی که ناشی از تجربه‌های متراکم و طولانی‌مدت است، لازم است با جامعه خودمان در میان بگذاریم که این ایام بیش از پیش مسئله آن سر زبان‌ها افتاده است؛ نظام جمهوری اسلامی طی زمان و حسب شرایط تا همین حالا با آمریکا به صورت موضوعی مذاکره مستقیم و غیرمستقیم را در دستور کار قرار داده است؛ مشکلی در اصل مذاکره که بارها نیز تجربه شده، نیست؛ فقط آگاه باشیم با چنین نظام و سیستمی می‌خواهیم مذاکره کنیم و حق‌مان را بستانیم! کار نه اينکه ناممکن باشد، بلکه به غایت سخت، دشوار و پیچیده است.

عزیز غضنفری

 

▼ گزارش روز   

سیاه‌نمایی از روشنایی‌های برقی

این روزها موج شدیدی از گرما وارد کشور شده و رکوردهای جدیدی از افزایش دما را به ثبت رسانده است. افزایش بی‌سابقه دما موجب فشار بر نیروگاه‌های کشور و تأمین برق خانگی و صنایع شده است؛ اما با وجود تلاش کارگران و متولیان امر، و همچنین همیاری هموطنان عزیز در مصرف،  شبکه برق کشور پایدار است. مسئله تأمین برق  کشور ابعاد گوناگونی دارد که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

نادیده گرفتن زحمات بی‌سابقه دولت سیزدهم در توسعه نیروگاه‌های برق و رکوردشکنی در تأمین برق با وجود افزایش بی‎سابقه مصرف، و نادیده گرفتن زحمات کارگران نیروگاه‌ها برای پایداری شبکه برق، از جمله مواردی است که این روزها در برخی رسانه‌ها دیده می‌شود، اما باید گفت جایگاه ایران از منظر افزایش ظرفیت تولید برق در سه سال گذشته مستند به ارزیابی‌های بین‌المللی(نشریه فوربس در سال‌ قبل) هفتم جهان، رتبه اول تولید برق منطقه غرب آسیا و چهارم در آسیاست. البته منظور این نیست که اکنون مشکل ناترازی برق در کشور وجود ندارد، بلکه سخن آن است که با بررسی موانع و امکانات موجود و آنچه به دولت سیزدهم به ارث رسید، نباید زحمات این دولت را نادیده گرفت و سیاه‌نمایی کرد؛ بلکه انصاف است که آن را تقدیر کرد.

 در برنامه ششم توسعه، دولت مکلف بود طی سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰، ظرفیت شبکه برق کشور را  ۲۵ هزار مگاوات افزایش دهد، اما در این مدت فقط  ۱۱ هزار مگاوات افزایش یافت و دقیقاً نقطه ناترازی برق کشور از همین جا شروع شد. در واقع، در این دوره توسعه و تولید نیروگاه‌ها مطابق برنامه پیش نرفت. توقف احداث نیروگاه‌‌‌های جدید فسیلی(به بهانه قرارداد پاریس) و عدم‌نوسازی سیستم انتقال و توزیع قدرت برق در همین دوره بود و در نتیجه ارثیه‌ای شدیداً ناتراز به دولت سیزدهم رسید.

دولت سیزدهم باید هم ناترازی‌ها را برطرف می‌کرد و هم اضافه تقاضای ۵ تا ۶ درصدی را جبران می‌کرد.  در فاصله سه ساله دولت شهید رئیسی حدود ۹هزار مگاوات (در قالب توسعه و تولید)به ظرفیت نیروگاه کشور افزوده شد و با مدیریت مصرف برای اولین بار در سال قبل، میزان تأمین برق صنایع از برق خانگی بیشتر شد و عمق ناترازی برق  از ۲۲.۳ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۱۳.۴ درصد در سال ۱۴۰۲ رسید. ضمن اینکه ۲۲هزار مگاوات برق نیز در دستور کار قرار دارد و چنانچه ادامه یابد، در کوتاه‌مدت بخشی مهمی از ناترازی حل و فصل می‌شود.   در مجموع، صنعت برق طی دهه اخیر با چهار ناترازی زیر روبه‌‌‌رو بوده است که باید سریعاً برای آن برنامه عملیاتی کوتاه‌مدت و بلندمدت تدوین کرد: ناترازی تولید و مصرف، ناترازی هزینه درآمد، ناترازی تأمین سوخت و ناترازی تدریجی نیروی انسانی و بخش خصوصی.

علی محمدی

 

▼ خبر ویژه 

  طرح خطرناک امارات درباره آینده فلسطین

رسانه‌های صهیونیستی این هفته از نشست محرمانه امارات، رژیم صهیونیستی و آمریکا درباره روز پس از جنگ غزه خبر دادند؛ نشستی که در آن درباره آینده غزه بحث و تبادل نظر شده است. در این نشست سه‌جانبه که با مشارکت «رون درمر» مشاور نخست‌وزیر رژیم صهیونستی در امور راهبردی به همراه رئیس بخش سیاسی وزارت جنگ ارتش رژیم با «عبدالله‌بن‌زاید» وزیر خارجه امارات و «برت مک گورک» مشاور رئیس جمهور آمریکا در امور خاورمیانه برگزار شده است، طرح اماراتی‌ها درباره آینده غزه مورد بحث قرار گرفته است. روزنامه «واشنگتن پست» درباره این طرح گزارش داد، اماراتی‌ها پیشنهاد داده‌اند که کنترل غزه در فردای توقف جنگ به تشکیلات خودگردان منتقل شود. نکته قابل توجه این است که اماراتی‌ها به صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها وعده داده‌اند که نسخه اصلاح و به‌روز شده‌ای از تشکیلات خودگردان مسئول اداره غزه شود که ریاست آن بر عهده «سلام فیاض» باشد.

 

▼ اخبار

حزبالله به وعده‌اش عمل کرد

مقاومت اسلامی لبنان در چند عملیات، شهرک‌های صهونیست‌نشین جدیدی را در شمال فلسطین اشغالی برای نخستین بار زیر آتش گرفت. همانطور که «سیدحسن نصرالله» وعده داده بود، شهرک‌های جدیدی در دایره آتش مقاومت اسلامی لبنان قرار گرفت.

 در همین زمینه، رسانه‌های رژیم صهیونیستی این اقدام حزب‌الله و پیامدهای آن در شمال فلسطین اشغالی را اتعکاس دادند. «رابی همرشلاگ» خبرنگار شبکه کان در شمال فلسطین اشغالی نیز گفت: «با وجود اینکه حزب‌الله با سخن و افزایش دایره آتش، اسرائیل را به چالش می‌کشد؛ اما گویا در اسرائیل این موضوع برای کسی مهم نیست و کسی برای گسترش دامنه آتش توسط حزب‌الله پاسخی ندارد.» شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز به افزایش مستمر برد حملات موشکی حزب‌الله اشاره کرد. شهرک‌نشین‌های تخلیه شده از شهرک «المطله» نیز در گفت‌وگو با شبکه کان گفتند: «باید اعتراف کرد که اوضاع در شمال به کابوسی برای صدها هزار نفر تبدیل شده است.»

مراحل تعیین فهرست وزرای پیشنهادی!

«مسعود پزشکیان» رئیس جمهور منتخب در گفت‌وگوی اختصاصی با پایگاه «KHAMENEI.IR» درباره چگونگی تعیین فهرست نهایی وزرای پیشنهادی گفت: «برای اینکه ما بتوانیم در معرّفی افراد کابینه به مجلس یک چنین کاری را بکنیم، قدم اوّل این بود که به تمام جریان‌ها، گروه‌ها و شخصیّت‌های سیاسی اعلام کردیم که افراد مورد نظر خودشان را که می‌توانند به دولت کمک بکنند، معرّفی کنند تا وفاق ملّی شکل بگیرد. توسّط هر کدام از اینها ــ چه جریان‌های اصلاح‌طلب، اصولگرا و مستقل، و چه افراد و شخصیّت‌های سیاسی ــ یک فهرست‌هایی ارائه شد و نهایتاً اینها دارد پالایش می‌شود تا به یک جمع‌بندی چهارپنج‌نفره برای هر جایگاه برسد. در آخر، طبیعتاً خدمت مقام معظّم رهبری خواهیم رفت و با هماهنگی و مشورت با ایشان به یک جمع‌بندی نهایی خواهیم رسید که اینها را بتوانیم معرّفی کنیم.»

زمان تأسیس سپاه اسلام!

«سرلشکر حسین سلامی» فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: «تولد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ظهر عاشورا صورت گرفت؛ آن هنگامی که تعدادی از اصحاب با ایمان و وفادار برای اقامه نماز سینه‌های ستبر خود را آماج تیرهای دشمن کردند تا حجت خداوند به همراه اهل بیت او بتوانند اقامه‌ نماز کنند.»

وی افزود: «پاسداری از اقامه نماز یکی از زیباترین جلوه‌های پاسداری از اسلام بود؛ زیرا کسانی که در مقابل تیرهای دشمن ایستاده بودند، باید تن خود را به تیر می‌زدند؛ نه اینکه تیرها به تن آنها می‌خورد.» فرمانده کل سپاه پاسداران اظهار کرد: «انسان وقتی در مقابل آماج گلوله‌ها و ضرورت شمشیرها قرار می‌گیرد، هرگاه تیرهای بلا به سوی او بیایند، باید خود را به کناری بکشد تا تیرها به پیکر او نخورد؛ اما کسانی که از امام دفاع می‌کردند، باید خود را به تیر می‌زدند و هیچ تیری نباید از پیکر آنها عبور می‌کرد و این نفس پاسداری است.»

گام‌های رو به جلوی ایران

نشریه «فارن افرز» نوشت: «نیروی دریایی ایران شناور‌های پیشرفته‌تری از جمله زیردریایی‌های جدید و کشتی‌های جنگی مجهز به موشک در اختیار گرفته و شروع به انجام مأموریت‌های دریایی تا اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام کرده است. این تغییرات در راستای دکترین «دفاع رو به جلوی» ایران است که پس از جنگ ایران و عراق در سال ۱۹۸۸ در پیش گرفته شد و در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی تقویت شد. هدف از این دکترین درگیر شدن با دشمنان در فواصلی دورتر از مرز‌های ایران است؛ یعنی قبل از اینکه آنها بتوانند تهدیدی را متوجه خاک کشور کنند. نیروی دریایی نوسازی شده ایران اکنون جایگاه محوری در استراتژی نظامی این کشور دارد. ابزار‌هایی که مدت‌ها بخش اصلی دفاع رو به جلوی ایران بر روی زمین را تشکیل می‌دادند، یعنی موشک‌ها، پهپاد‌ها و شبه نظامیان نیابتی امروز بر روی دریا به کار گرفته شده‌اند.»

▼ اخبار کوتاه

معاون حمل‌ونقل وزارت صمت گفت: «ایران خودرو درخواست خود مبنی بر افزایش قیمت محصولات را به وزارت صمت اعلام کرده است و این درخواست در حال بررسی است.» «احمد آقایی» معاون حمل‌ونقل وزارت صمت اظهار داشت: «تا این لحظه هیچ ابلاغ رسمی به ایران خودرو و سایپا در رابطه با افزایش قیمت نداشته‌ایم و هنوز مجوزی صادر نشده است.» وی افزود: «خودروسازان مونتاژی افزایش قیمت نداشته‌اند، تغییر بر مبنای حقوق گمرکی اتفاق افتاده است.»

وزارت بهداشت فلسطین افزود: «رژیم صهیونیستی، مرتکب سه مورد کشتار در نوار غزه شد که در نتیجه آن ۵۵ نفر شهید و ۱۱۰ نفر دیگر مجروح شدند.» طبق این گزارش، با احتساب این شهدا، تعداد شهدای غزه از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ و همزمان با آغاز عملیات طوفان‌الاقصی تاکنون به ۳۹هزار و ۱۴۵ نفر و تعداد مجروحان هم به ۹۰ هزار و ۲۵۷ نفر رسید.

مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به اینکه میانگین دمای وزنی کشور در این روزها نسبت به مدت مشابه سال گذشته بین ١/٥ تا ٢ درجه افزایش را نشان می‌دهد، گفت: «میزان تقاضای مصرف برق کشور تا کنون ٦ بار نصاب‌های قبلی را شکسته است.» «رجبی مشهدی» همچنین افزود: «نصاب جدید صنعت برق به میزان ٧٩ هزار و ١٨٩ مگاوات سوم مرداد در زمان اوج مصرف ثبت شد که عدد بسیار بزرگی است.»

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان خبر منتشره درباره قرارداد نظامی ایران و ارمنستان را تکذیب کرد‌. «مهدی سبحانی» منبع این‌گونه اخبار را رسانه‌های غیر معتبری دانست که سابقه انتشار مطالب نادرست و تحلیل‌های مغرضانه در خصوص جمهوری اسلامی ایران دارند.  سبحانی اهداف انتشار این گونه اخبار را تأثیرگذاری بر روند توسعه مناسبات دوستانه ایران و کشورهای منطقه دانست و تأکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران از برقراری صلح و ثبات و همچنین توسعه اقتصادی در منطقه قفقاز حمایت می‌کند.»

«دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ در دیدار با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد، چنانچه در انتخابات پیروز نشود، جنگ‌های خاورمیانه ادامه خواهد یافت و ممکن است جنگ جهانی سوم راه بیفتد. ترامپ گفت: «اگر ما پیروز شویم، مسئله خیلی ساده خواهد بود. مسائل حل خواهد شد و این اتفاق خیلی سریع رخ خواهد داد.» نامزد حزب جمهوری‌خواه مدعی شد، دنیا بعد از جنگ جهانی دوم هیچ‌گاه تا این اندازه به جنگ جهانی سوم نزدیک نبوده است. دونالد ترامپ بارها این ادعا را مطرح کرده است که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری می‌تواند به سرعت به جنگ اوکراین و جنگ غزه پایان دهد.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات