صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۴۸۰۲۰
در گفتگو با بصیرت مطرح شد

افقه: چسبندگی قیمت‌ها مانع کاهش نرخ‌ها در کوتاه‌مدت است

عضو هیئت علمی دانشگاه اهواز گفت: به دلیل چسبندگی قیمت‌ها با کاهش نرخ ارز شاهد مقاومت بیشتری در شکستن نرخ‌ها هستیم در حالی که وقتی قیمت دلار بالا می‌رود مقاومت کمتری در برابر افزایش قیمت صورت می‌گیرد
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد/ گفتگو با مرتضی افقه

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت، این روز‌ها نرخ ارز در بازار دچار تکانه‌های خوبی شده است، تکانه‌هایی به سمت کاهشی شدن و ریزش‌هایی که امیدواری قابل توجهی نسبت به کاهش نرخ ارز و به تبع آن کاهش نرخ تورم و ایجاد ثبات در فضای اقتصادی ایجاد کرده است. یکی از مسائل یا سوال‌هایی که اکثر مردم بعد از کاهشی شدن و ریزش‌های مکرر نرخ دلار در چند هفته دارند این است که چرا بعد از پایین آمدن نرخ ارز، قیمت‌ها به همان سرعتی که در پی بالا رفتن نرخ ارز افزایش یافته، دچار کاهش نمی‌شوند؟

* بصیرت در گفتگو با مرتضی افقه اقتصاددان و استاد دانشگاه به این سوال پاسخ داده است، وی در این‌باره گفت: بخشی از آنچه بعد از کاهش نرخ ارز و ریزش قیمت دلار در بازار درخصوص عدم کاهش قیمت کالا‌ها و خدمات ایجاد می‌شود بنا به دلایلی طبیعی است.

* وی خاطرنشان کرد: بعد از کاهش نرخ ارز زمانی می‌توان از کاهش قیمت در بازار‌های مختلف مطمئن بود که شاهد ثبات اقتصادی و اعتماد بیشتر فعالین اقتصادی به سیاست‌گذاری‌های دولت و بانک مرکزی باشیم.

* وی در این‌باره توضیح داد: هنگامی که کارگزاران اقتصادی در بخش‌های مختلف اعم از تولید تا توزیع و واردکنندگان به ماندگاری ثبات در اقتصاد کشور باور کنند قیمت‌ها کاهش می‌یابد در غیر این صورت در هفته‌ها و ماه‌های اول بعد از ریزش نرخ ارز همچنان در برابر کاهش قیمت‌ها مقاومت می‌کنند.

* افقه معتقد است: به دلیل چسبندگی قیمت‌ها با کاهش نرخ ارز شاهد مقاومت بیشتری در شکستن نرخ‌ها هستیم در حالی که وقتی قیمت دلار بالا می‌رود مقاومت کمتری در برابر افزایش قیمت صورت می‌گیرد و واکنش نسبت به بالا نرفتن آنچنان جدی نیست، اما در مقابل این وضعیت وقتی نرخ ارز کاهش می‌یابد تا مدتی کاهش قیمت کالا‌ها و خدمات متوقف می‌شود چرا که فعالین اقتصادی نگران بالا رفتن مجدد قیمت هستند.

* عضو هیئت علمی دانشگاه اهواز با اشاره به دلایل دیگر عدم کاهش قیمت فوری کالا‌ها و خدمات بعد از ریزش نرخ ارز گفت: درست است که نرخ ارز کاهش یافته، اما واردکننده یا تولیدکننده مدعی است که مواد اولیه و کالای خود را با نرخ ارز بیشتر از ۵۰ هزار تومان خریداری یا تولید کرده است به این خاطر با کاهش نرخ ارز، ارزان فروختن کالا منجر به زیان وی می‌شود بنابراین مایل است با قیمت مد نظر خود بفروشد تا در دوره بعدی که مواد اولیه ارزان‌تری خرید با نرخ پایین‌تر به فروش برساند.

* وی در این‌باره توضیح داد: پایین ماندن طولانی مدت نرخ ارز یا همان تثبیت نرخ ارز زمینه‌ساز کاهش قیمت است، لذا دولت و بانک مرکزی با اعمال سیاست‌های درست در زمینه خارجی و داخلی باید ثبات را در کاهش نرخ ارز رقم بزنند تا به تدریج شاهد کاهش قیمت کالا‌ها و خدمات باشیم.

* مرتضی افقه استاد اقتصاد دانشگاه اهواز معتقد است: بخش قابل توجهی از مشکلات اقتصادی کشور که عمدتاً داخلی است ناشی از ناکارامد‌ی بروکراسی قانونی و اجرایی است که دولت باید برای حل شدن آن‌ها گام‌های بلندی بردارد. رفع این نارسایی‌ها در حوزه‌های مختلف در میان‌مدت و بلندمدت باعث افزایش تولید می‌شود، ضمن اینکه این تنش‌زدایی‌های صورت گرفته در سیاست خارجی و رفع تحریم‌ها و آزادسازی ارز‌های بلوکه شده منجر به گشایش در متغیر‌های اقتصادی می‌شود که باز هم به نفع تولید کشور و بهبود وضعیت اقتصادی است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات