صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۶۳۲۱۰

تحلیف چهاردهم/ از سوگند به پاسداری از نظام تا حمایت سران دو قوا

در مراسم تحلیف نهمین ریاست جمهوری ایران اسلامی در صحن علنی مجلس رئیس‌جمهور منتخب بر طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی سوگند یادمی‌کند که همهٔ استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته‌ است به کار گیرد ودر پایان سوگندنامه را امضا می‌کند
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ ملیحه زرین‌پور

مراسم تحلیف ریاست جمهوری چهاردهم آقای مسعود پزشکیان امروز سه‌شنبه ۹ مرداد در صحن علنی مجلس به ریاست قالیباف و با حضور ۲۷۹ نماینده مجلس برگزار شد.

در این مراسم علاوه بر روسای قوای مقننه و قضائیه، مسئولان و مقامات ارشد کشور، مهمان‌ها و مقامات خارجی از بیش از ۴۰ کشور دنیا حضور یافتند. در همه جای دنیا مقامات سیاسی در زمان پذیرش پست زمامداری خود طی مراسمی سوگند یاد می‌کنند تا حافظ مصالح و منافع کشور خود باشند.

در مراسم تحلیف نهمین ریاست جمهوری ایران اسلامی در صحن علنی مجلس رئیس‌جمهور منتخب بر طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی سوگند یاد می‌کند که همهٔ استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته‌ است، به کار گیرد و در پایان سوگندنامه را امضا می‌کند.

پزشکیان سوگند یاد کرد
مسعود پزشکیان، رییس جمهور نهم ایران هم در مراسم تحلیفش برای پاسداری از نظام و قانون اساسی سوگند یاد کرد.

وی در این سوگند نامه عنوان کرد: «من به عنوان رئیس جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری و قانون اساسی کشور باشم و همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته‌ام به کارگیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازم و از هرگونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است حمایت کنم. در حراست از مرز‌ها و استقلال سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزم و با استعانت از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام و ائمه اطهار علیهم السلام قدرتی را که ملت به عنوان امانتی مقدس به من سپرده است همچون امینی پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت پس از خود بسپارم‌‏.»

پس از ایراد سوگندنامه، مسعود پزشکیان سوگندنامه را امضا کرد و این سوگندنامه به امضای رئیس قوه قضائیه و دبیر شورای نگهبان هم رسید.

در ادامه این مراسم مسعود پزشکیان طی سخنان ابراز کرد: «ایران همواره در سمت درست تاریخ و انسانیت ایستاده و دولت چهاردهم دولت وفاق ملی است.»
رییس جمهور گفت: «انتخابات دوره چهاردهم ریاست‌جمهوری فرصتی نو برای ایران و جهان گشود.»
وی عنوان کرد: «به دنبال تعامل سازنده و موثر با جهان بر پایه اصول عزت و حکمت و مصلحت خواهیم بود
آن‌هایی که سلاح‌های کودک‌کشان را تامین می‌کنند، نمی‌توانند به مسلمانان درس انسانیت بدهند. هیچکس در دنیا نمی‌پذیرد که رئیس رژیمی که با زنان و کودکان می‌جنگد مورد تشویق و حمایت قرار گیرد.»

پزشکیان با تاکید بر اینکه من به آینده امیدوار هستم، گفت: «عبور از هر چالشی امکان پذیر است و دولت من هرگز تسلیم زورگویی، فشار و استاندارد‌های دوگانه نخواهد شد. تجربۀ دو دهه مذاکرات باید این را نشان داده باشد که ما پایند به تعهدات بودیم.»

پزشکیان با صراحت در مراسم تحلیف خود در مجلس شورای اسلامی و در حضور نمایندگان دولت‌های خارجی و وکلای ملت و روسای قوای مقننه و قضاییه و مجلس خبرگان مسیر خود را مشخص کرد و عنوان کرد که ما به تعهدات پایبند بوده‌ایم و تسلیم استاندارد‌های دوگانه و زورگویی نمی‌شویم و کودک‌کش نباید مورد تشویق قرار گیرد.

حضور فعال قوه قضائیه برای کمک به دولت
اژه‌ای، رییس قوه‌قضائیه هم در این مراسم ضمن امضای سوگندنامه رییس جمهور گفت: «قوه قضاییه هرجا لازم باشد در کمک به دولت حضوری فعال خواهد داشت؛ رئیس‌جمهور از زمان انتخابات بار‌ها اعلام کرده قدرت را امانت می‌داند نه طعمه و همۀ توان خود را برای پیشرفت و تعالی کشور به کار خواهد برد.»

دولت را حمایت می‌کنیم
قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی هم گفت: «امروز همه ما متعهد می‌شویم در راه پیشرفت و تحقق آرمان‌های انقلاب دولت را یاری کنیم. مجلس از همه ابزار‌ها استفاده می‌کند تا از دولت در مسیر دشوار پیش رو حمایت کند.»

قالیباف گفت: «همگان دیدند در فرصت زمانی بسیار کوتاه، در سلامت و امنیت کامل رئیس جمهور کشورمان انتخاب شد. این امر حاکی از ثبات و اقتدار مثال زدنی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است. امروز شروع یک دوره جدید و پر افتخار از حیات انقلاب اسلامی است.»

مراسم تحلیف رییس جمهوری نهم کشورمان با خوش و بش رییس‌جمهور منتخب با نمایندگان مجلس و مهمانان خارجی ادامه یافت.

مراسم تحلیف مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رییس جمهوری اسلامی ایران از ساعت ۱۶:۲۰ امروز سه‌شنبه ۹ مرداد در مجلس شورای اسلامی آغاز شد و ساعت ۱۷:۱۵ به کار خود پایان داد.

دولت چهاردهم به طور رسمی کار خود را آغاز کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات