صبح صادق >>  پرونده >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۶۳۴۴۶

کابوس جبهه شمال!

نگاهی بر ناتوانی رژیم صهیونیستی در جنگ فراگیر با لبنان
پایگاه بصیرت / فرزان شهیدی/ کارشناس بین‌الملل
پس از عملیات بی‌سابقه «طوفان‌الاقصی» در 15 مهرماه سال گذشته و برافروختن جنگ از سوی رژیم صهیونیستی در نوار غزه، حزب‌الله لبنان به منزله یکی از بازوهای مهم محور مقاومت، در دفاع از مقاومت غزه وارد نبرد با رژیم اشغالگر در جبهه شمال شده است. هر چند حزب‌‌الله و رژیم صهیونیستی به تدریج حملات خود را علیه یکدیگر، عمدتاً در محدوده مرزی تشدید کرده‌اند، اما وضعیت میدانی تاکنون تحت کنترل بوده و به جنگی تمام‌عیار منجر نشده است. 
حمله اخیر رژیم صهیونیستی به حومه جنوبی بیروت و هدف قرار دادن شهید «فؤاد شکر» از فرماندهان برجسته حزب‌الله، ضمن گسترده کردن نبرد به پایتخت لبنان، بار دیگر گمانه‌های مربوط به برافروخته شدن جنگ فراگیر را به محافل گوناگون بازگردانده است، به ویژه آنکه حزب‌الله به پاسخ متقابل تهدید کرده است.
نگرانی از توسعه جنگ بین دو طرف موجب شده است برخی قدرت‌های خارجی، مانند ایالات ‌متحده آمریکا و فرانسه برای کاهش تنش به تلاش‌های دیپلماتیک دست بزنند. این نگرانی در داخل لبنان نیز وجود دارد و به ویژه آن دسته از سیاستمدارانی که با حزب‌‌الله زاویه دارند، خواهان توقف عملیات‌های این حزب شده‌اند. 
«سیدحسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله ضمن تأکید مکرر بر توانمندی‌های بالای حزب‌الله، تأکید دارد: «تهدید به جنگ از سوی دشمن طی نه ماه اخیر، ما را مرعوب خود نکرده است و با آنکه برخی احتمال جنگ را جدی دانسته‌‌اند، ولی ما خود را برای بدترین روزها آماده کرده‌ایم. دشمن می‌داند چه چیزی انتظارش را می‌کشد و به همین سبب متزلزل است.»
به گفته نصرالله، حزب‌الله تا کنون تنها با بخشی از سلاح‌های خود جنگیده و سلاح جدیدی، شامل موشک و پهپادهای پیشرفته به دست آورده است که به زودی در عرصه میدان رونمایی خواهد شد و هر که به فکر جنگ با این گروه باشد، پشیمان می‌‌‌شود.
در واقع، نگاه حزب‌الله و رهبرانش مبتنی بر مؤلفه بازدارندگی است؛ یعنی رژیم صهیونیستی با توجه به عواقب هر گونه جنگ فراگیر در سایه توانایی بالا و تسلیحات پیشرفته حزب‌‌الله، جرئت ورود به چنین جنگی را ندارد.
افزون بر حزب‌الله، سایر زنجیره‌های محور مقاومت، به ویژه انصارالله یمن نیز نشان داده‌اند که برای وارد کردن ضربات مستقیم علیه رژیم صهیونیستی آمادگی کامل دارند و در صورت وقوع جنگ وارد این معرکه خواهند شد. جمهوری اسلامی ایران نیز که در عملیات «وعده صادق» رویارویی مستقیم با رژیم غاصب را آزموده است، در صورت شعله‌ور شدن نبرد در لبنان بی‌تفاوت نخواهد نشست؛ ضمن آنکه به دنبال ترور «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران، ایران انگیزه کافی برای ضربه زدن دارد.    
نکته دیگری که از احتمال جنگ فراگیر در جبهه شمال می‌کاهد، وضعیت متزلزل رژیم غاصب در عرصه میدانی نبرد غزه و نیز شکاف و بحران فزاینده در داخل این رژیم است. در واقع، تنش‌های داخلی رژیم صهیونیستی و شکاف در میان اعضای کابینه نتانیاهو سبب شده است آنها نسبت به جنگ با حزب‌‌الله مردد باشند. 
اختلافات داخلی در حدی است که «یائیر لاپید» رهبر احزاب مخالف کابینه رژیم صهیونیستی تأکید کرده است، اتحاد احزاب مخالف علیه کابینه شکست‌ خورده و نتانیاهو به پایان رسیده است و هم ‌اکنون زمان آن است که احزاب مخالف در نبردی مشترک علیه کابینه متزلزل نتانیاهو متحد شوند.
با آنکه برخی اعضای کابینه «بی بی» به تشدید نبرد در جبهه شمالی تمایلی ندارند، اما اعضای تندرو کابینه رژیم صهیونیستی خواستار جنگ همه‌جانبه علیه لبنان برای مقابله با حزب‌الله شده‌اند. برای نمونه، «ایتامار بن گویر» از نتانیاهو و ارتش این رژیم خواست که هر چه زودتر برای حمله همه‌جانبه علیه لبنان اقدام کنند. «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی و از دیگر افراد افراطی کابینه این رژیم ادعای مشابهی داشت و در بیانیه‌ای از ارتش رژیم صهیونیستی خواست به بیروت حمله کنند. 
ارتش رژیم صهیونیستی نیز از آمادگی خود برای ورود در نبرد لبنان خبر داده است، به ویژه آنکه از شدت نبرد در غزه کاسته شده و بسیاری از یگان‌های ارتش اشغالگر از این منطقه خارج و به سمت شمال گسیل شده‌اند. بر همین اساس، نهادهای اطلاعاتی آمریکا درگیری تمام‌عیار در جبهه لبنان و رژیم صهیونیستی را قریب‌‌الوقوع می‌‌دانند؛ اما برخی ناظران تهدیدات فرماندهان نظامی صهیونیست را در حد رجزخوانی و به منظور مصرف داخلی قلمداد کرده و معتقدند، دولت رژیم صهیونیستی حتی با وجود عناصر افراطی، ریسک نخواهد کرد. 
در مجموع، با توجه به وضعیت میدانی در جنوب و شمال و فرسودگی و سرخوردگی ارتش رژیم غاصب، به اضافه مخالفت غرب، به ویژه آمریکا از وقوع جنگ فراگیر، در کنار چالش‌ها و اختلافات داخلی و از همه مهم‌تر توانمندی‌های شگرف حزب‌الله در جهت مدیریت نبرد نامتقارن و تحمیل ضربات سخت به دشمن، تشدید تنش تا آستانه جنگ تمام‌عیار در جبهه شمال فلسطین اشغالی بعید به نظر می‌‌رسد.
بنابراین، رژیم صهیونیستی حداقل تا زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تلاش خواهد کرد از نبرد فراگیر در جبهه شمال اجتناب کرده و ترجیحاً با ادامه ضربات امنیتی صحنه نبرد را مدیریت خواهد کرد و البته در این مدت، حزب‌الله همچنان به حملات خود با صبغه دفاعی و بازدارندگی ادامه خواهد داد.     
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات