صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۶۴۱۲۰

نشریه اخبار و تحلیل ها 30 مرداد 1403

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): مجلس بخش مهمّی از نظام سیاسی کشور است. بدیهی است که بخش‌های مختلف نظام باید در کنار هم یک «کل» را تشکیل بدهند، یک «مجموعه‌ واحد» را تشکیل بدهند؛ یعنی قوّه‌ مقنّنه، قوّه‌ مجریّه، قوّه‌ قضائیّه، نیروهای مسلّح ــ که به یک صورت جزو قوّه‌ مجریّه هستند ــ باید مجموعاً یک کل را به وجود بیاورند. اگر لازم باشد که یک کل از اینها به وجود بیاید، پس باید با هم تعامل داشته باشند. (1403/4/31) www.basirat.ir

فایل word

فایل pdf

حرف روز 

مشکل کجاست؟

دو سه روزی از نطق «امیرحسین ثابتی» در مخالفت با وزارت «عباس عراقچی» در امور خارجه گذشته است و موافقان و مخالفان مواضع خود را تشریح کرده‌اند، اما حامیان ثابتی همچنان بر این تصور هستند که منتقدان نطق او حامی عراقچی هستند، همچنان فکر می‌کنند منتقدان نطق او مشکلی در هزینه شدن رهبری برای وزیر شدن یک نفر ندارند و همچنان در این خیال هستند که آن نطق جنجالی تماماً در دفاع از ولی‌فقیه بود و همه منتقدان آن نطق، لابد هزینه شدن بی‌جهت رهبری برای‌شان مهم نیست. شناخت درست از «محل اشکال» در یک مباحثه سیاسی، قدم اول در پیشبرد درست بحث است. هم از این رو، ابتدا دو موضوع را روشن می‌کنیم؛ اول اینکه این نوشتار با کدام هویت سیاسی نگاشته می‌شود و بعد آنکه محل نقد به نطق نماینده تهران دقیقاً کجاست. این نوشتار متعلق به آن هویت سیاسی است که نه حامی ثابتی و طیف اوست و نه حامی عراقچی و طیف او؛ اینکه دو جریان بخواهند در یک دوقطبی کذایی، هر کس را که با آنان نیست، در جبهه رقیب بپندارند، نادرست است.حال محل نقد و اشکال کجاست؟ آیا در اینکه ثابتی گفته نباید رهبر را برای رأی آوردن وزرا خرج کنیم، ایرادی وجود دارد؟ طبعاً خیر، پس ایراد کجاست؟ مشکل ما با نطق امیرحسین ثابتی آنجایی است که در مقام رد هزینه‌کردن آقا برای وزیر شدن عراقچی، می‌گوید خود رهبری همواره بر استقلال مجلس تأکید کرده‌اند. صد البته که رهبری چنین کرده‌اند، اما آیا نظر دادن ولی‌فقیه درباره یک یا دو وزیر یا در فضای کلی، نظر دادن رهبری در موضوعی در حیطه وظایف و اختیارات یکی از قوا در شرایط خاص، استقلال آن قوه را زیر سؤال می‌برد؟ آیا این همان حرفی نیست که چند دهه است اصلاح‌طلبان، همین جریانی که اکنون حامی عراقچی است، درباره حکم حکومتی ولی‌فقیه می‌گویند؟ هزینه کردن از رهبری برای وزیران نادرست است، به ویژه آنکه صدق و کذبش هم روشن نیست و حامیان عراقچی مسیر نادرستی را رفتند؛ اما اگر زمانی رهبر معظم  انقلاب در شرایط خاص در خصوص وزیری یا طرحی یا لایحه‌ای نظری دادند هم، نافی استقلال مجلس نیست. اما گذشته از خود محتوای نادرست این بخش از نطق، عملکرد ثابتی نشان می‌دهد خود او در بزنگاه‌های سیاسی، مشکلی با هزینه شدن رهبری نداشته است. بنابراین، اکنون باید خودش را هم مخاطب نطق خودش بداند و آن رویه نادرست قبلی را اصلاح کند. از سویی ثابتی حامی کاندیدایی بود که یکی از محورهای اصلی تبلیغی‌اش ادعای حمایت رهبری بود و اگر هزینه از رهبری نادرست است ـ که نادرست است ـ چرا خود چنین کردند؟ اگر هم حکم رهبری برای یک فرد در یک سمتی نشانه صلاحیت آن فرد در سمتی دیگر نیست، چرا درباره کاندیدای شما چنین بود؟  (کبری آسوپار)

 

گزارش روز   

 تأمین منافع صهیونیست‌ها

«اسامه حمدان» از رهبران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) شامگاه دوشنبه تأکید کرد، حماس با پیشنهادی که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا درباره آتش‌بس در غزه داده بود، موافقت کرده است، ولی دولت آمریکا نتوانسته بنیامین نتانیاهو را در این خصوص قانع کند. او که از رهبران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین است، با اشاره به موافقت این جنبش با طرح قبلی آمریکا، خبر داد که حماس اطلاعی از طرح جدید این کشور ندارد؛ طرحی که در راستای تأمین منافع صهیونیست‌هاست.

حمدان که با شبکه «الجزیره» گفت‌وگو می‌کرد، گفت: «اسرائیلی‌ها مسائل مهمی را که در طرح بایدن وجود داشت، کنار گذاشته و حاضر به پذیرش آن نشده‌اند. آنچه نتانیاهو درباره موافقت با طرح جدید آمریکا می‌گوید، به این معناست که دولت آمریکا نتوانسته است وی را [برای پذیرش طرح قبلی] قانع کند.» اما جزئیات طرح آمریکا چیست؟ در این باره شبکه «العربی» قطر درباره طرح پیشنهادی آمریکا گزارش داد، در این طرح، آتش‌بس دائم در غزه به عنوان بندی برای مذاکره در مرحله دوم مذاکرات بیان شده است و بر اساس یک سقف زمانی معین بررسی خواهد شد. کما اینکه عملیات امدادرسانی در غزه هم به موافقت همه طرف‌ها با شروط توافق گره زده شده است.

بر اساس پیشنهاد آمریکایی‌ها که بسیار به شروط رژیم صهیونیستی نزدیک است، درباره محور فیلادلفیا نیز باید «مذاکرات فنی» آغاز شود. در زمینه بازگشت آوارگان به نوار غزه نیز سازکار نظارتی ایجاد خواهد شد؛ همان خواسته رژیم صهیونیستی که بارها بنیامین نتانیاهو گفته بود اجازه نخواهد داد بدون نظارت، ساکنان شمال غزه به محل زندگی خود بازگردند.

این طرح آمریکا هیچ‌ اشاره‌ای به خروج رژیم اشغالگر قدس از نوار غزه در مرحله دوم مذاکرات نمی‌کند.  در زمینه بازسازی نیز آمریکایی‌ها می‌گویند که این روند باید در مرحله دوم مذاکرات بررسی شود.

موضوعی که به وضوح به اثبات می‌رساند همه اقدامات آمریکا صرفاً برای خرید زمان است تا صهیونیست‌ها به کشتار ادامه دهند. رهبران حماس درباره طرح جدید آمریکا نیز به صراحت اعلام کرده‌اند ما فقط خواستار اجرای طرح بایدن هستیم که قبلا با آن موافقت کردیم، [نه طرح جدید آمریکا]. ما چیزی از طرح جدید نمی‌دانیم، ولی هیئت صهیونیست که به دوحه سفر کرده، شروطی را مطرح کرده است که با طرح قبلی در تناقض بود.

حماس همچنان بر شروط گذشته‌اش اصرار دارد و اعلام می‌کند هرگونه توافق باید شامل مسائل مهمی از جمله توقف جنگ، عقب‌نشینی نظامیان صهیونیست از نوار غزه و بازسازی باشد. شرایطی که نشان می‌دهد چشم‌انداز روشنی برای توافق وجود ندارد!

خبر ویژه 

  تغییر در میز ایران!

براساس شواهد و قراین، کاخ سفید به دنبال آن است تا پاسخ ایران به ترور شهید هنیه را دچار اخلال در ادراک آن کند. همزمان با تلاش آمریکایی‌ها برای کنترل پاسخ ایران، حوادث قابل توجهی در مناطق اشغالی روی داده است، از جمله آن تغییر دوباره در میز ایران در موساد است. برخی منابع عبری از جابه‌جایی‌های مکرر در میز ایران در موساد پس از عملیات وعده صادق خبر داده‌اند تا جایی که گفته شده است «یوسی کوهن» رئیس سابق موساد به عنوان مسئول میز ایران از امارات به تل آویو فراخوانده شده و مسئولیت جدیدی را پذیرفته است. قرار بود این افسر اطلاعاتی موساد ردای سیاست پوشیده و با عادی‌سازی در انتخابات آتی پارلمانی در مناطق اشغالی شرکت کرده و راهی کنست شود، اما حالا بار دیگر مأموریت جدیدی به کوهن ابلاغ شده است. بازگشت کوهن به موساد از یک سو و نیز تکاپوی «ویلیام برنز» رئیس سازمان سیا برای سوزاندن مکرر اطلاعات استراتژیک از سوی دیگر حکایت از آن دارد که طرحی جدید روی میز قرار گرفته است.

 

 

اخبار

تکرارهای بی اساس یک ادعا

به نقل از «راشاتودی»، «مایک ترنر» رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا ادعاهای تکراری غرب درباره توانمندی هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را بار دیگر تکرار کرد. این مقام جمهوری‌خواه در ادامه، سیاست‌های «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا و دولت او در رابطه با ایران را شکست خورده توصیف کرد و بدون اشاره به عهدشکنی آمریکا و خروج از برجام گفت، در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» اوضاع متفاوت خواهد بود. این در حالی است که اواخر تیرماه مشاور امنیت ملی کاخ سفید اذعان کرد، ایران تصمیمی که نشان دهد به‌دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای است، اتخاذ نکرده است. ادعاهای واهی مقامات غربی درباره ساخت سلاح هسته‌ای از سوی جمهوری اسلامی در حالی عنوان می‌شود که ایران همواره بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود تأکید کرده است. پس از خروج یک‌طرفه آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران در دوران ریاست جمهوری ترامپ در سال ۲۰۱۹، تهران روند پیشبرد برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود را از سر گرفت.

همان شد که ایران می‌خواست

«آویگدور لیبرمن»‌ رئیس حزب «اسرائیل بیتنا» و وزیر خارجه سابق این رژیم در سخنانی از شرایط کنونی این رژیم به شدت انتقاد کرد و گفت: «ما در جبهه‌های فرعی و دقیقاً همانطور که ایرانی‌ها می‌خواستند وارد جنگ فرسایشی شدیم و آنها توانستند جبهه‌ها را متحد کنند.» این سخنان در حالی مطرح می‌شود که وزیر خارجه آمریکا راهی سرزمین‌های اشغالی شده است. «آنتونی بلینکن» که برای نهمین بار طی جنگ غزه، به فلسطین اشغالی سفر کرده، در دیدار با رئیس رژیم صهیونیستی «اسحاق هرتزوگ» از آخرین فرصت موجود برای آتش‌بس سخن گفت. وی هشدار داد، مذاکرات جاری درباره آتش‌بس در نوار غزه «شاید آخرین فرصت» برای پایان دادن به جنگ باشد. بلینکن تصریح کرد: «این لحظه تعیین‌کننده است، به احتمال زیاد بهترین و شاید آخرین فرصت برای بازگرداندن گروگان‌ها به خانه‌های‌شان، دستیابی به آتش‌بس و قرار دادن همه در مسیری بهتر برای صلح و امنیت پایدار باشد.»

ادعای دستگاه امنیتی رژیم صهیونیستی!

رسانه‌های رژیم صهیونیستی از بازداشت یک جوان صهیونیست با ادعای ارتباط با نهادهای امنیتی و اطلاعاتی ایران در عمق سرزمین‌های اشغالی خبر می‌دهند. گفته می‌شود «عدن دبس»، جوان ‌30 ساله صهیونیست مدیریت یک هسته اقدامات ضد امنیتی در فلسطین اشغالی را با هدایت و راهبری نهادهای امنیتی و اطلاعاتی ایران بر عهده داشته است. فرد مزبور متهم است که با همکاری دستگاه‌های امنیتی ایران تابلوهایی حامل پیام تشویق به کودتای نظامی را با هدف ایجاد شکاف در میان شهرک‌نشینان صهیونیست پس از انتشار، در معابر عمومی شهر پتخ تیکواه آویزان کرده است. دبس که ساکن شهر رمت گن است، علاوه بر این به تبلیغ فعالیت‌های یک گروه تلگرامی تحت عنوان «ارتش خلق» متهم است که در آن سایر شهرک‌نشینان و نظامیان ارتش اسرائیل را به اجرای کودتا علیه کابینه رژیم صهیونیستی تشویق ‌کرده است.

این درخواست منطقی نیست!

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این پرسش که بعضی از کشورها نقش میانجی‌گری برای واکنش نشان ندادن ایران به جنایت ترور هنیه علیه صهیونیست‌ها دارند، موضع ایران در خصوص این درخواست چیست، گفت: «درخواست خویشتن‌داری یک در خواست غیرمنطقی است. ما با رژیم یاغی و سرکشی مواجه هستیم که به مقرارت منشور ملل متحد پایبند نیست. بی کیفرماندن این رژیم یک تهدید عینی برای صلح جهانی است. طبیعی است در شرایطی که شورای امنیت نتوانسته صلح جهانی را برقرار کند و همچنین رژیم آمریکا و کشورهای اروپایی از محکوم کردن این اقدام تروریستی و متجاوزانه در ترور هنیه تهران اجتناب و خودداری کردند، شاهد عدم صدور بیانیه بودیم. بنابراین درخواست خویشتن‌داری از ایران درخواستی به منظور تشویق متجاوز به جنایت‌هاست.» «ناصر کنعانی» افزود: «ما به دنبال تشدید در منطقه نیستیم و ایران به دنبال ایجاد بازدارندگی و استفاده از حقوق ذاتی خود در منشور بینالملل است.»

 

اخبار کوتاه

«سردار علی فدوی» جانشین فرمانده کل سپاه درباره شهادت اسماعیل هنیه در خاک ایران اظهار کرد: «رژیم صهیونیستی با این اقدام حماقت خود را ادامه داده و ایران قطعاً پاسخ خواهد داد.» او تأکید کرد: «زمان و نحوه پاسخ را ایران تعیین خواهد کرد.» سردار فدوی اظهار داشت: «در اسرائیل اکنون وضعیت بحرانی حاکم است و آنها در انتظار واکنش ایران هستند. این بار مجازات اسرائیل شدیدتر خواهد بود.»

«بنی گانتس» عضو سابق کابینه جنگی بنیامین نتانیاهو مدعی شد: «اسرائیل از زمان تأسیس تا کنون هرگز با فاجعه‌ای مانند 7 اکتبر روبه‌رو نشده است.» وی که سابقا وزیر جنگ رژیم صهیونیستی بوده، خاطرنشان کرد: «کابینه جنگی کنونی به ریاست نتانیاهو قادر به انجام مأموریت‌های خود هم از لحاظ دانش و هم از لحاظ چگونگی اجرای عملیاتها نیست.»

نمایندگی ایران در سازمان ملل در پاسخ به پرسش‌ها درباره ادعای نهادهای اطلاعاتی و سایبری ایالات متحده آمریکا مبنی بر دخالت تهران در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا گفت: «چنین ادعاهایی بی‌اساس و فاقد هرگونه وجاهت است. همانطور که قبلاً هم اعلام کرده‌ایم، ایران هیچ هدف و انگیزه‌ای برای دخالت در انتخابات آمریکا ندارد. اگر دولت آمریکا در این ادعا صادق باشد، اسناد خود را در اختیار ما قرار دهد تا پاسخ ما را دریافت کند.»

وبگاه صهیونیستی «وای نت» گزارش داد: «مقامات ارشد ‏سرویس‌های امنیتی روز پنجشنبه به وزرای اسرائیل هشدار داده‌اند که حمله جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله گروه نیابتی‌اش به اسرائیل ممکن است به شکل ترور شخصیت‌های بلندپایه انجام شود.» پیش از این، روزنامه انگلیس «گاردین» طی یادداشتی نوشته بود: «ایران ممکن است به جای حمله به اسرائیل، اشخاصی را که معتقد است مسئول کشته شدن اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در تهران هستند، هدف قرار دهد.» بر اساس این گزارش، گمانه‌زنی‌ها بر این است که تهران با هدف قرار دادن اشخاصی که با اعضای آژانس امنیتی موساد اسرائیل همکاری داشته‌اند، انتقام بگیرد.

رئیس فدراسیون فوتبال با اشاره به اقدام بازیکن تیم فوتبال استقلال و تصویری که از تتو او منتشر شده است، گفت: «مگر می شود در کشور اسلامی چنین اتفاقی رخ دهد. شکل روی پای این بازیکن مثل شیطان بود. اگر بخواهد در فوتبال ما این مسائل باشد، قابل پذیرش نیست. کمیته اخلاق او را احضار کرده و به طور قطع رأی هم صادر خواهد کرد. البته باید این بازیکن را صدا بزنند که ببینیم خودش می‌داند چه کرده است. باید بیاید توضیح بدهد که چرا این کار را کرده و انگیزه‌اش چه بوده است؟»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات