صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۶۳۹۱۷

تامل وکلا از توضیحات وزرای پیشنهادی/ عیار اقتصاد دولت در محک مجلس

ود پزشکیان، رئیس‌جمهور برای تشکیل کابینه دولت چهاردهم روز یکشنبه هفته‌جاری (۲۱ مردادماه) ۱۹ فرد موردنظر خود را برای کسب رای‌اعتماد به مجلس معرفی کرد
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ محسن نظری

این روزها میدان بهارستان بسیار شلوغ است و به محل رفت‌و‌آمد وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم تبدیل شده است. گزینه‌های پیشنهادی مسعود پزشکیان هفته آینده باید در آزمون رای‌اعتماد شرکت کنند. مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور برای تشکیل کابینه دولت چهاردهم روز یکشنبه هفته‌جاری (۲۱ مردادماه) ۱۹ فرد موردنظر خود را برای کسب رای‌اعتماد به مجلس معرفی کرد.

نمایندگان مردم در خانه ملت احتمالا پس از چند روز پرکار به کابینه دولت رای خواهند داد وهفته آینده مشخص خواهدشد، ۱۹وزیر دولت میدان بهارستان را با رای‌اعتماد ترک می‌کنند یا نه؟!به همین‌دلیل این هفته وزرای پیشنهادی با حضور در کمیسیون‌های مختلف مجلس برنامه‌های خود را اعلام کردند که در این گزارش به‌صورت کلی،نگاهی به وعده‌ها وبرنامه‌های آنها که در جلسات کمیسیون‌ها مطرح‌شده، خواهیم داشت.

عبدالناصر همتی | وزیر پیشنهادی اقتصاد
مهار تورم و بهبود فضای کسب و کار
عبدالناصر همتی، وزیر پیشنهادی وزارت امور اقتصادی و دارایی باحضور درجلسه کمیسیون اجتماعی مجلس درموضوع بنگاهداری بانک‌ها سخن گفت و قول‌هایی داد اما راهکار ارائه نکرد.وزیر پیشنهادی اقتصاد برنامه خود درباره کنترل تورم، شفافیت مالیاتی، عدالت مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی، نحوه مدیریت گمرکات و سامانه ترخیص کالا و ترمیم اعتماد مردم به بورس و دلار را این‌طور بیان کرد: خیلی از مسائل اقتصادی به وزارت اقتصاد مربوط نیست و نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها هستیم. همتی در کمیسیون صنایع مجلس هم سیاست‌های پولی و مالی خود را تشریح و گزارشی ازوضعیت اقتصادی کشور و سیاست‌های پولی و مالی فعلی ارائه کرد. وی در کمیسیون اقتصادی برنامه‌های خود را در ۱۴محور اعم‌از امور مالیاتی، گمرک، بهبود فضای کسب و کار و ارتقای شاخص‌های رقابت‌پذیری، سرمایه‌گذاری خارجی،بازار سرمایه،خصوصی‌سازی،نظام بانکی، صنعت بیمه تجاری، خزانه‌داری کل کشور، نظام توزیع یارانه، امور اقتصادی و سیاست‌گذاری، مناطق آزاد، تعامل با مجلس و امور حقوقی وقانون‌گذاری و...تشریح کرد.وزیر پیشنهادی اقتصاد همچنین در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها، درخصوص تحت‌کنترل درآوردن نرخ ارز، کنترل نقدینگی، ساماندهی وضعیت بانک‌ها و جلوگیری از خلق پول، برنامه‌های خود را بیان کرد. وی در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس نیز یک گزارش تحلیلی در مورد اصلاح ناترازی بانک‌ها، در حوزه مالیات یا فساد در سیستم اقتصادی و سایر موارد ارائه کرد.به گفته او هم‌اکنون مشکل اساسی کشور عدم‌توجه جدی به سرمایه‌گذاری است که لازم است وزارت امور اقتصادی و دارایی و سایر بخش‌های مربوطه دست‌به‌دست هم دهند تا سرمایه‌گذاری در کشور رونق گیرد.

محسن پاک‌نژاد | وزیر پیشنهادی نفت
مقابله با قاچاق سوخت و رفع ناترازی گاز
محسن پاک‌نژاد، وزیر پیشنهادی نفت در جلسه کمیسیون آموزش مجلس، برنامه‌های کلی‌ای درخصوص کنترل ناترازی گاز و بنزین ارائه کرد و همچنین برنامه‌های خود را درخصوص ثابت نگه‌داشتن قیمت بنزین پیشنهاد داد. وی درخصوص خواسته نمایندگان در این کمیسیون وعده داد  که تمام خواسته‌های نمایندگان به نوعی محقق شود تا مردم شاهد اثرات نفت در سفره‌های خود باشند.وی در کمیسیون صنایع و معادن مجلس از برنامه خود برای افزایش تولید از میادین مشترک نفت وگاز خبرداد و اعلام کرد که به‌روزرسانی پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها از دیگر اولویت‌های اوست. وزیر پیشنهادی نفت جمع‌آوری گازهای فلر، استفاده از نخبگان داخلی و تلاش برای جلوگیری از قاچاق سوخت را از برنامه‌های خود عنوان کرد و گفت: جلوگیری از قاچاق سوخت در کنار افزایش تولید نیازی به واردات بنزین ندارد. پاک‌نژاد در جلسه کمیسیون انرژی مجلس در مورد کاهش ناترازی گاز، بربه‌کارگیری راه‌حل‌هایی برای افزایش صادرات نفت و استخراج از چاه‌های غیرفعال در قالب اقدامات ترمیمی تاکید کرد. همچنین ضمن ارائه راه‌حل‌های کوتاه‌مدت در بخش صادرات نفت با وجود تحریم‌ها، به پیگیری برنامه‌هایی که با سیاست‌هایی خارجی هم‌خوانی داشته باشد اشاره کرد و توضیح داد با اصلاح بسیاری از روش‌ها، حتی باوجود فشارهای خارجی می‌توان ناترازی گاز را بهبود بخشید و کشور را از این گرفتاری نجات داد. وی درجلسات کمیسیون‌ها از حمایت جدی خود از قرارداد خرید تضمینی دکل‌های حفاری صحبت و اعلام کرد: توسعه ۱۲ میدان در۱۲قرارداد از طریق پیمان‌های ipc ازجمله برنامه‌های اوست. البته تاکید برنامه هفتم توسعه به تولید سالانه ۴ میلیون بشکه نفت مسأله مهم دیگری است که موردتوجه او قرار دارد و اعلام کرد که پیگیری‌های لازم را در جهت ظرفیت‌سازی انجام می‌دهد.

فرزانه صادق مالواجرد | وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی
طبق قانون مسکن می‌سازم 
فرزانه صادق مالواجرد، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی درجلسه کمیسیون بهداشت مجلس، اهمیت شبکه ریلی، کریدور چابهارـ زاهدان ـ بیرجند ـ قائم ـ یونسی، توجه به فراهم‌شدن زیرساخت‌های مسکن ملی و تعیین‌تکلیف وضعیت افرادی که برای مسکن ثبت‌نام و واریزی داشته‌اند، ارتقای کیفی و کمی ناوگان هواپیمایی، امنیت جاده‌ها و توجه ویژه به راه‌های روستایی را جزو اولویت‌های خود برشمرد.وی در جلسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: وزارت راه و شهرسازی به‌دلیل مشکلات بسیاری که با آن روبه‌رو است، به برنامه‌ریزی دقیق نیاز دارد. صادق در کمیسیون انرژی ساخت مسکن برای مردم را مسأله حیاتی دانست و تاکید کرد در این مهم فارغ ازدولت‌ها، پای نظام درمیان است، لذانباید به سادگی از کنار آن بگذریم و پاسخ به مطالبات بحق مردم ضروری است.وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بر جدیت، پشتکار و تصمیم‌گیری جسورانه در کنار کار کارشناسانه و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام بر اساس اولویت تاکید کرد.صادق معتقد است مسکن وعده یک وزیر نیست که وزیر بعدی زیر آن بزند، بلکه قانونی است که همه مکلف به اجرای آن هستند، البته برنامه هفتم توسعه جزئیات و مسیر این راه را شفاف کرده است. وی حل مشکل تامین منابع مالی با به‌کارگیری ابزار قانونی که منجر به همراهی بانک‌ها خواهد شد را ازجمله اولویت‌های کاری خود معرفی کرد.گزینه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی در جلسه کمیسیون برنامه و بودجه تاکید داشت که بر قوانین مربوط به حوزه شهرسازی ایستادگی خواهد کرد. وی همچنین گفت که خود را مکلف به اجرای قانون دانسته و وعده داد اگر در مقاطعی رفع مشکلات در حوزه شهرسازی نیازمند دخالت وزیر و وزارتخانه باشد، این اقدام را مد‌نظر قرار خواهد داد.

عباس علی‌آبادی| وزیر پیشنهادی نیرو
کاهش ناترازی برق و مهار آب‌های مرزی
عباس علی‌آبادی، وزیر پیشنهادی نیرو درکمیسیون آموزش، تحقیقات وفناوری مجلس وعده ارائه سندی را داد که مسائل و دغدغه‌های نمایندگان را حل کند و تاکید کرد نظام‌نامه شبکه مسائل را تهیه و سپس راهکارهایی برای حل مشکلات ارائه خواهد کرد.وزیر پیشنهادی نیرو در کمیسیون صنایع و معادن استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌گیری از ظرفیت بخش خصوصی در تولید برق را از برنامه‌های خود اعلام و تاکید کرد راندمان برخی از نیروگاه‌ها پایین است که باید این وضعیت اصلاح شود. وی گفت: تلاش می‌کند تا ظرف دوسال ناترازی برق را حل‌وفصل کند. علی‌آبادی رفع تنش آبی و مهار آب‌های مرزی را از دیگر برنامه‌های خود عنوان کرد. وی با اشاره به ناترازی شدید آب و برق در کشور معتقد است به‌دست گرفتن سکان چالشی‌ترین و تخصصی‌ترین وزارتخانه کشور مسئولیت بزرگی است، درحالی‌که برنامه‌ریزی برای اصلاح الگوی مصرف، فرهنگ‌سازی با هدف کاهش ناترازی، تعمیر و اورهال‌کردن نیروگاه‌های فرسوده و حتی جایگزینی نیروگاه‌های جدید به جای نیروگاه‌های فرسوده با هدف دستیابی بازدهی بیشتر، تکمیل واحدهای ناتمام در حوزه تولید برق، بهره‌گیری از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و نو را به‌عنوان برخی اهداف خود اعلام کرد.علی‌آبادی در کمیسیون‌های مجلس نسبت به عدم‌اجرای برنامه‌های توسعه‌ای انتقاد کرد و بازنگری در سیاست‌های قیمتی و پیگیری روش‌های تشویقی به منظور کاهش مصرف، افزایش ظرفیت سدها و کاهش ضعف پایداری آنها و مدیریت آب‌های سطحی را مورد تاکید قرار داد.اکنون با نا ترازی های زیادی روبه رو هستیم که با کار کارشناسی آن را کاهش خواهیم داد.

غلامرضا نوری | وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی
جهش تولید کشاورزی
غلامرضا نوری‌قزلجه،وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی درجلسه کمیسیون اقتصادی مجلس تاکیدکردکه تلاش می‌کند تا کشاورز‌محوری را به جای کشاورزی‌محوری در دستور کار خود قرار دهد. وی افزود: می‌کوشد تا با رانت ایجاد‌شده در این بخش برخورد کند.وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در کمیسیون صنایع و معادن از برنامه‌های خود برای حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی و توسعه کشاورزی سخن گفت و تاکید داشت: یکی از مشکلات حوزه کشاورزی انحصار در واردات و توزیع نهاده‌های دامی و کشاورزی است و وعده داد که تمام تلاش خود را برای تامین سوخت موردنیاز کشاورزان و رفع مشکلات این قشر به‌کار ببرد.غلامرضا نوری قزلجه در کمیسیون عمران گزارشی از برنامه‌ها و سیاست‌های خود درخصوص اجرای قوانین بالادستی به ویژه اهداف تعیین‌شده در برنامه هفتم توسعه، رفع تداخلات اراضی، پرداخت پول گندم‌کاران، تامین کود و بذر کشت پاییزی، افزایش سرعت فرآیند سنددار اراضی کشاورزی، توسعه کشت‌های متراکم به دلیل بحران آب، بهبود عملکرد درواحد سطح، استفاده از تشکل‌ها و تعاونی‌های روستایی برای فعال‌تر کردن بورس کالا وحذف واسطه‌های غیرضروری و مدیریت برق چاه‌های آب کشاورزی ارائه کرد.همه تلاش ما استفاده از نیروهای جهادی و ظرفیت این وزارتخانه است تا بتوانیم اهداف مدنظر درقانون برنامه هفتم، سیاست‌های کلی نظام و سند چشم‌انداز که برای وزارت جهاد کشاورزی تعریف‌شده را پیش ببریم.

محمد اتابک|  وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت
ساماندهی بازار خودرو
محمد اتابک، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در جلسات با کمیسیون‌های مجلس برنامه‌های صنعتی تنظیم‌شده براساس برنامه هفتم توسعه را ارائه کرد. وی بر رفع ناترازی عرضه و تقاضای بازار خودرو تاکید کرد.وی افزود: برای تنظیم‌گری بازار باید از ظرفیت واردات استفاده کرد تا ازیک‌سو نظرمصرف‌کنندگان تامین شود وازسوی دیگر تولیدکنندگان زیان نبینند. اتابک به قیمت‌گذاری دستوری خودرو در شرایط فعلی معتقد است و بیان کردکه آزادسازی قیمت خودرو در این شرایط التهاب‌زاست و این کار باید به‌تدریج صورت گیرد.به عقیده وزیر پیشنهادی صمت بایدبه سمت تامین زنجیره تولید در حوزه معدن رفت و از آنجا که عمق اکتشاف اکنون حدود ۵۰۰ متر است بایداقدامات لازم دراین زمینه انجام شود تا بتوان از ذخایر موجود به‌درستی بهره‌برداری کرد.وی در جلسه کمیسیون عمران گزارشی از سوابق و برنامه‌ها و سیاست‌های خود پیرامون مدیریت تولید و قیمت مصالح ساختمانی به‌ویژه سیمان و فولاد، واردات عملیاتی خودرو و صادرات غیرنفتی ارائه کرد.وزیر پیشنهادی صمت در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس از برنامه خود برای افزایش تولید و همین‌طور رقابتی‌کردن تولید خودرو در کشور خبر داد و عنوان کرد که بحث بهره‌مندی و استفاده مردم از خودروی برقی نیز به‌طور جد در دستورکار این وزارتخانه قرار خواهد داشت.

ستار هاشمی| وزیر پیشنهادی ارتباطات
پیشرفت اقتصاد دیجیتال
سید ستارهاشمی، وزیرپیشنهادی ارتباطات وفناوری اطلاعات درجلسه کمیسیون اجتماعی مجلس، توسعه پهنای باند اینترنت و برقراری اینترنت پرسرعت حتی در دورافتاده‌ترین روستاهای کشور، پوشش آنتن‌دهی تلفن همراه در مناطقی که آنتن‌دهی وجود ندارد یا ضعیف است را از برنامه‌های خود اعلام کرد و گفت که ۶۵ تا ۸۵ درصد کاربران ایرانی از فیلترشکن‌ استفاده می‌کنند که این موضوع چالش‌های جدی امنیتی و فرهنگی دارد و یکی از علل حملات سایبری را افزایش استفاده از آن دانسته است.وی در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس نیز بر اجرای برنامه هفتم توسعه تاکید داشت. از جمله برنامه‌های وی افزایش سرعت و کیفیت اینترنت در کشور، مذاکره باسکوهای خارجی برای چگونگی ارائه سرویس و رعایت قوانین و مقررات کشورمان بود.وزیر پیشنهادی ارتباطات در کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد که شبکه ملی اطلاعات باید به‌صورت کامل اجرایی شود. اجرای فیبر نوری از دیگر برنامه‌های هاشمی عنوان شد که برای اجرای این پروژه اعتبارات مناسبی در بودجه پیش‌بینی شده است. پیشرفت اقتصاد دیجیتال، یکی از محوری‌ترین برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارتباطات است. ستار هاشمی در کمیسیون انرژی نیز به برنامه‌های خود برای ایجاد اشتغال در فضای مجازی اشاره کرد.

احمد میدری | وزیر پیشنهادی تعاون،کار و رفاه اجتماعی
برنامه برای حل معضل فقر
احمد میدری، وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی درکمیسیون بهداشت مجلس مطرح کرد به مشکلات کارگری و امنیت شغلی آنها آشنا و در حوزه رفاه، طرفدار ثبات شغلی است و برای انجام تصمیمات سخت به همدلی و همراهی نمایندگان نیاز دارد.وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی در کمیسیون‌های مختلف مجلس برنامه‌های خود را تشریح کرد. وی در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس از دغدغه شدید خود در مورد مسائل مربوط به دو حوزه آموزش و بهداشت که کلید تحول و پیشرفت کشور و زیربنای تمام مسائل است، سخن گفت. میدری درپاسخ به مسائل عنوان‌شده توسط نمایندگان با تاکید بر برنامه‌ریزی برای کاهش فقر، فقرزدایی رادربرنامه هفتم توسعه جزودغدغه‌های کلیدی خود دانست.وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌دنبال پیشنهادهای اعضای کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس قول داد تا زمینه رابرای سرمایه‌گذاری شرکت‌های زیرمجموعه این وزارتخانه در استان‌های مختلف فراهم کند.میدری درجلسه کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس نیز به اصلاح صندوق‌های بازنشستگی اشاره و یکی از بحران‌های اقتصادی و اجتماعی کشورراصندوق‌های بازنشستگی عنوان کردکه هزینه زیادی را به کشور تحمیل کرده و یکی از راه‌های بهبود شرایط آن را تغییر سن بازنشستگی دانست. وی بیان کرد که پزشکان در سایر کشورها حقوق ثابت دارند و بر اساس تعداد عمل حقوق دریافت نمی‌کنند. میدری همچنین آمار بیکاری در کشور را حدود سه میلیون نفر عنوان کرد.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات