صبح صادق >>  جهان >> پرونده
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۶۳۷۹۸

پایان ماه عسل دولت «استارمر»

در خیابان‌های بریتانیا چه می‌گذرد؟

«سی‌ان‌ان»در مطلبی با اشاره به خشونت‌های جاری در بریتانیا در پی حمله با سلاح سرد یک نوجوان آفریقایی‌تبار و کشته شدن سه کودک، وضعیت جاری را نخستین بحران دولت جدید «کی‌یر استارمر» نخست‌وزیر انگلیس و پایان ماه عسل وی پس از انتخابات توصیف کرد. این شبکه تلویزیونی نوشت: «شورش گروه‌های راست افراطی که از هفته گذشته سراسر بریتانیا را در بر گرفته، دولت استارمر را با بدترین بی‌نظمی بیش از یک دهه اخیر، برای تسلط بر امور، روبه‌رو کرده است. انبوهی از اغتشاشگران راست ‌افراطی، هتل‌هایی را که در آنها پناه‌جویان نگهداری می‌شدند، به آتش کشیده و افراد داخل آنها را گرفتار و وحشت‌‌زده کردند. همزمان گروه‌های دیگر تندرو نیز با به آشوب کشیدن و آسیب رساندن به ساختمان‌های عمومی با پلیس درگیر شده و با پرت کردن وسایل گوناگون، برخی مأموران پلیس را هم زخمی کرده‌اند.»
به نوشته این شبکه، معترضان در همان ابتدای کار دو هتل را در شهر روترهام در شمال انگلستان و در تامورث در میدلندز به آتش کشیدند که گفته می‌شود پناه‌جویانی که در انتظار تصمیم‌گیری برای وضعیت اقامت‌شان بودند، در آنجا نگهداری می‌شدند.
سی‌ان‌ان با بیان اینکه زمان و مکان‌های ناآرامی‌ها، از روزها قبل در رسانه‌های اجتماعی و سرویس‌های پیام‌رسان مانند واتس‌اپ و تلگرام به اشتراک گذاشته می‌شود، از بروز انتقادهای گسترده نسبت به این شرکت‌ها خبر داده است. به ویژه پلتفرم ایکس (توئیتر سابق) که به گفته منتقدان گروه‌های راست افراطی، اجازه داده است افراطیون به این شبکه بازگردند و اظهارنظر و نفرت‌پراکنی کنند.
این شبکه آمریکایی به آخرین باری که بریتانیا با ناآرامی‌های اجتماعی این چنینی روبه‌رو بوده در سال ۲۰۱۱ اشاره کرد و نوشت: «آن زمان، تیراندازی مرگبار پلیس به یک مرد سیاه‌پوست بریتانیایی در شمال لندن منجر به اعتراضاتی شد که چند روز شورش را در لندن آغاز کرد. استارمر، دادستان عمومی بریتانیا بود و مسئول کشاندن مجرمان به سوی عدالت؛ و اکنون در سمت نخست‌وزیر بار دیگر با بحرانی مشابه همان زمان روبه‌رو شده است.»
این شبکه وضعیت موجود را تنها بحران پیش روی دولت استارمر ندانسته و می‌افزاید: «وزارت دادگستری بریتانیا در ۱۲ مرداد، پیش از آنکه صدها نفر دستگیر شوند، اعلام کرد که با توجه به موج دستگیری‌های گسترده پلیس برای خاموش کردن آشوب‌ها، زندان‌های بریتانیا «در آستانه فروپاشی» هستند و از ابتدای سال ۲۰۲۳ به طور معمول با ظرفیت ۹۹ درصد کار می‌کنند.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات