صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۶۳۸۵۸
در گفتگو با بصیرت مطرح شد

مکی: حق ایران برای دفاع مشروع از خود به قوت باقی است

غربی‌ها ثابت کرده‌اند برای بازی با افکار عمومی و جنگ روانی از واژه‌هایی مثل حقوق و قوانین بین‌الملل یاد می‌کنند؛ در واقع تامین منافع خود را حتی به کشتار نزدیک به ۴۰ هزار انسان بیگناه در غزه به هر موضوع دیگری ترجیح می‌دهند
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ گفتگو با مرتضی مکی

به گزارش بصیرت؛ این روز‌ها شاهد اظهار نظرات و موضع‌گیری‌ها و توصیه‌های سردمداران کشور‌های غربی نسبت به حمله مشروع ایران به رژیم صهیونیستی هستیم. به تازگی رئیس‌جمهور آمریکا خواستار آن شده ایران حمله به اسرائیل را از برنامه خود کنار بگذارد، با این حال بایدن اشاره‌ای به چرایی پاسخ‌دهی ایران به عنوان حق مشروع خود به رژیم صهیونیستی نکرده و اصولا عنوان نمی‌کنند که جنایتکار و متجاوز اصلی چه کسی است؟ کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی تناقض رویکردی غرب در برابر موضوعات روز جهان مثل ترور اسماعیل هنیه در ایران را بررسی کرده است.

مرتضی مکی کارشناس و تحلیلگر امور بین‌الملل و سیاست خارجی در گفتگو با بصیرت در خصوص جنایت‌های مکرر رژیم صهیونیستی و دوگانه دفاع ازحقوق بشر و ایستادگی غرب در برابر حقوق مشروع ملت‌ها مثل ملت ایران به ما گفت: بی‌تردید در جنگ‌هایی که خوشایند آمریکا و غرب نیست اصولاً آن‌ها بنحوی موضع‌گیری می‌کنند که مشهود و روشن است که وقعی به مسائل حقوق بشری نمی‌نهند.

وی در این باره خاطر نشان کرد: به عنوان مثال در ده ماه گذشته جنگ روسیه و غرب و تجاوزاتی که صهیونیست‌ها در ده ماه گذشته به نوار غزه داشته‌اند را نمی‌توان در چارچوب حقوق بین‌الملل و مواضع بشر دوستانه مورد تحلیل و ارزیابی قرار داد.

مرتضی مکی در این باره تصریح نمود: آنچه درمورد جنگ روسیه و درگیری‌هایی غزه و جبهه مقاومت با رژیم صهیونیستی قابل توجه است ناظر بر این موضوع مهم قرار دارد که در مسائلی که خوشایند غرب نیست آن‌ها به حقوق بشر توجهی نمی‌کنند، بلکه بیشتر برای پاسخ دهی به افکار عمومی خود آن هم به صورت مقطعی به مسائلی مثل حقوق و قوانین بین‌الملل تکیه می‌کنند.

مرتضی مکی گفت: غربی‌ها ثابت کرده‌اند برای بازی با افکار عمومی و جنگ روانی از واژه‌هایی مثل حقوق و قوانین بین‌الملل یاد می‌کنند؛ در واقع تامین منافع خود را حتی به قیمت کشتار نزدیک به ۴۰ هزار انسان بیگناه در غزه به هر موضوع دیگری ترجیح می‌دهند.

کارشناس و تحلیلگر امور بین‌الملل خاطر نشان کرد: در واقع پشت استناداتی که به حقوق بین‌الملل و حق کشور‌ها از حقوق خود می‌شود هیچ معیار اخلاقی و حقوقی دیده نمی‌شود. طی روز‌های اخیر بعد از شهادت اسماعیل هنیه در تهران شاهد بودیم آمریکا بار‌ها خواستار عدم حمله و پاسخ نظامی ایران به اسرائیل شده است بدون اینکه مساله تجاوز و کشتن میهمان درایران توسط اسرائیل و تبعات این موضوع برای اسرائیل را مورد نظر قرار دهد.

وی در این باره خاطر نشان کرد: واقعیت این است آمریکا وکشور‌های غربی به گونه‌ای از حمله ایران به اسرئیل سخن می‌گویند گویا ایران به صورت یک طرفه و متجاوزانه قصد حمله به اسرائیل را دارد. آن‌ها مسائل را به گونه‌ای مطرح می‌کنند که انگار نه انگار ایران از حق مشروع خود دفاع می‌کند و حمله در دستور کار ایران نیست، بلکه پاسخ‌دهی به جنایت و تجاوز اسرائیل است.

مرتضی مکی معتقد است: آمریکا و سران کشور‌های غربی به وضوح نشان داده‌اند به طور کلی با رفتار‌های دوگانه و دبل استاندارد وقایع جهان را تحلیل می‌کنند تا منافع آن‌ها بر منافع سایر ملت‌ها ارجحیت داشته باشد.

وی در این باره تاکید کرد: آنچه در خصوص جنگ اوکراین و غزه دیدیم نشان می‌دهد دولت‌های غربی در چارچوب حقوق بین‌الملل و مواضع بشر دوستانه نسبت به جنگ غزه موضع‌گیری نمی‌کنند و رویکرد بی طرفی به این مسائل که با جان و زندگی هزاران و میلیون‌ها انسان مرتبط است ندارند.

مرتضی مکی یادآور شد: تنها مساله‌ای که طی سال‌ها و ماه‌های گذشته برای مردم جهان بخصوص خاورمیانه ثابت شده این است که تامین منافع و امنیت ملی و حمایت از رژیم صهیونیستی برای غرب در اولویت است.

کارشناس سیاست خارجی گفت: سخنانی که در خصوص حقوق بین‌الملل و موازین بشردوستانه توسط غربی‌ها بیان می‌شود برای ترمیم چهره زشت خود در قبال حمایت از اسرائیل و ذیل جنگ روانی است که در عرصه بین الملل راه انداخته‌اند در حالی که باید به استنادات واقعی جنگ میدانی توجه کنند، اما از کنار این موضوع مهم بی توجه می‌گذرند.

مرتضی مکی در خصوص حق مشروع ایران برای پاسخ‌دهی متقابل به متجاوز گفت: قطعا این حق برای ایران باقی است که از حقوق خود در عرصه بین‌الملل دفاع کند. هر کشوری که مورد تجاوز قرار می‌گیرد باید نسبت به این گونه اقدامات واکنش مناسبی نشان دهد.

وی در پایان گفتگو تصریح نمود: آنچه در این موضوع حائز اهمیت است اینکه مسئولان با توجه به منافع و امنیت ملی و دورنمای تنش در منطقه برای پاسخ‌دهی به اسرائیل باید تصمیم‌سازی کنند؛ لذا انتظار می‌رود با توجه به موقعیت‌های میدانی و چشم‌انداز پایان جنگ غزه در این خصوص تصمیم‌گیری شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات