صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۶۳۸۷۹

نشریه اخبار و تحلیل ها 23 مرداد 1403

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): یک دستگاه باعظمت نظامی و سیاسی و اقتصادی مثل آمریکا، پشت سر رژیم غاصب صهیونیست دارند با یک گروه مقاومت می‌جنگند، نتوانستند اینها را به زانو دربیاورند؛ چون حماس را نمی‌توانند به زانو دربیاورند، چون مقاومت را نمی‌توانند به زانو دربیاورند، دقّ دلی‌شان را روی مردم خالی می‌کنند، بمب‌ها را روی سر مردم، مدرسه، بیمارستان، کودک و زن می‌ریزند؛ نهایت جنایت و سَبُعیّت دارد جلوی چشم مردم دنیا انجام می‌گیرد.(1403/4/31) www.basirat.ir

دانلود word

دانلود pdf

▼ حرف روز

معیار بستن کابینه

دکتر مسعود پزشکیان در اولین گام مهم رسمی در مسیر تشکیل دولت، کابینه پیشنهادی خود را به مجلس شورای اسلامی معرفی کرده و چند روز دیگر قرار است این افراد در معرض رأی اعتماد نمایندگان مردم قرار گیرند. بدون شک، خطا در این مرحله موجب تضعیف دولت شده و کار را برای خود شخص آقای پزشکیان دشوار خواهد کرد. در این مسیر توجه به رهنمودهای رهبر حکیم انقلاب اسلامی می‌تواند راهگشای رئیس‌جمهور باشد.

حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در مراسم تنفیذ، بر به‌کارگیری از توان و ظرفیت بالای نیروی انسانی این سرزمین سخن گفتند و از دولت خواستند تا از آن برای رسیدن به اهدافی که ذکر کردند و راهی که می‌خواهند بروند، بهره بگیرند. حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در توصیف این سرمایه بزرگ ایران زمین می‌فرمایند: «در میان ملّت ما کسانی که صاحب فکرند، صاحب ابتکارند، صاحب تجربه‌اند، صاحب آرای جدیدند، بی‌شمارند؛ وقتی انسان پای صحبت این و آن می‌نشیند، این‌قدر حرف نو، فکر نو، ابتکار نو در سخنان گوناگون افراد در قشرهای مختلف می‌شنود که شگفت‌زده می‌شود. پیشنهادهایی که به صورت مکتوب می‌دهند، حرف‌هایی که حضوری می‌زنند، آنچه به عنوان اعتراض می‌گویند، آنچه به عنوان پیشنهاد می‌گویند، همه برای انسان از این جهت مژده است که نشان‌دهنده‌ فکر نو، ابتکار نو، تجربه‌ خوب و راهگشایی برای آینده است.» سرمایه‌های برشمرده انسانی وقتی به کار خواهد آمد که روحیه جهادی بر کارها حکفرما باشد. به واقع، با این رویکرد و این فرهنگ است که منابع به درستی و حداکثری به‌کار گرفته خواهد شد و حاصل آن رفع مشکلات کشور و توسعه و آبادانی و پیشرفت خواهد بود. در نگاه رهبر حکیم انقلاب «کار جهادی»، یعنی «خستگی‌ناپذیری، بی‌‌مزد و بی‌منّت کار کردن، هدف را انجام وظیفه‌ انسانی و خدایی قرار دادن و پیش رفتن»؛ کاری که در چارچوب‌های قانونی و اداری دنبال می‌شود، اما با رویکرد جهادی کیفیت و برکت می‌یابد. با روحیه جهادی کارها پیش می‌رود و در بن‌بست بوروکراسی تنبل و ناکارآمد گیر نمی‌افتد و کار حل مشکلات مردم سرعت می‌گیرد. رهبر حکیم انقلاب معتقدند: «ما با کار جهادی کارهای بزرگی در کشور انجام دادیم و شهید رئیسی (رضوان الله تعالی علیه) اهل کار جهادی بود؛ واقعاً شب و روز نمی‌شناخت؛ واقعاً دنبال آفرین و احسنت برای این‌همه کاری که می‌کرد، نبود.» به عبارتی، رهبری از آقای پزشکیان می‌خواهند که راه آن شهید فقید را ادامه دهد.

این تعابیر به خوبی حکایت از آن دارد که در بستن کابینه یکی از شاخص‌های مهم آن است که افرادی با روحیه جهادی در شکل‌گیری کابینه به‌کار گرفته شوند. شاخصی که کابینه‌ای پویا و کارآمد را خواهد ساخت و مردم را به حل مشکلات کشور امیدوار خواهد کرد. (مهدی سعیدی)

 

▼ گزارش روز   

 کابینه وفاق

پس از معرفی کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم، واکنش‌های گوناگونی در فضای مجازی و حقیقی شکل گرفت؛ اما آنچه برجسته‌تر بود، این بود که رویکرد وفاق ملی آقای رئیس‌جمهور به مذاق اپوزیسیون و رسانه‌های معاند خوش نیامد و با سرخط‌های گوناگون حاشیه‌سازی کردند؛ از جمله شبه‌رسانه bbc که عکسی از پزشکیان را کار کرده که دندانش افتاده و با یک تیتر کنایه‌ای عنوان کرده است: «کابینه پیشنهادی پزشکیان چه کسی را راضی کرد؟» اما در تحلیل و بررسی کابینه پیشنهادی لازم است به چند نکته دقت کرد:

نکته اول اینکه آقای پزشکیان چه در برهه انتخابات و چه اکنون بخش رادیکال جریان اصلاحات و اپوزیسیون را با خود همراه نکرده است. به نظر می‌رسد علت این مسئله، همین رویکرد میانه و حفظ برخی خطوط قرمزهاست، لذا طیف رادیکال و اپوزیسیون حتی گاهی به تخریب پزشکیان هم دست می‌زدند و در صفحات خودشان تلاش می‌کردند که او را تضعیف کنند. در واقع، هدف تضعیف پزشکیان نبود، بلکه هدف تضعیف نظام بود. طیف رادیکال و اپوزیسیون در واقع می‌خواستند بیان کنند که نظام کارآمد نیست و با تغییر گزینه، تأثیری در وضعیت موجود ایجاد نخواهد شد. به همین دلیل، رهبر فرزانه انقلاب موفقیت دولت را موفقیت همه دانستند؛ اکنون نیز برخی اظهارات طیف رادیکال جریان اصلاحات نشان می‌دهد، کابینه پیشنهادی خیلی هم باب میل‌شان نیست و انتظارشان برآورده نشده است.

نکته بعدی اینکه آقای پزشکیان تا کنون در حوزه گفتمانی خوب حرکت کرده و مواضع خوبی داشته است؛ لذا جامه عمل پوشیدن به وفاق ملی حتی در همین سطح (انتخاب افراد کابینه)هم ستودنی است.

نکته بعدی این است که وجود افراد تازه‌نفس در سکانداری وزارتخانه‌ها در کنار افراد با تجربه می‌تواند یک نقطه قوت کابینه پیشنهادی باشد. نقطه قوت دیگر اینکه اکثر افراد انتخابی، در حوزه خودشان دارای تجربه و تخصص هستند؛ اما وجود افراد تازه نفس از یک جهت هم می‌تواند نقطه ضعف کابینه پیشنهادی باشد، آن هم اینکه سوابق اجرایی یا فعالیت کارآمدی که گواه بر کارآمدی افراد جدید باشد، ملموس و محسوس نبوده، لذا در برآورد کلی کابینه پیشنهادی ابهاماتی در ذهن شکل می‌گیرد که البته امیدواریم وزرای پیشنهادی در صحن علنی به خوبی از عملکرد و برنامه‌های خویش دفاع کنند. همچنین با توجه به رویکرد ضعیف دولت‌های منتسب به اصلاحات به ویژه در دهه نود، اقدام خردورزانه این است که جریان اصلاحات و دیگر جریان‌های کشور، در کنار آن، به آقای پزشکیان کمک کنند تا بتواند عملکرد مثبتی از خودش را ثبت کند؛ چراکه در این صورت هم احیای امید در عموم جامعه بیش از پیش شکل می‌گیرد و از طرفی دیگر می‌تواند بازسازی جریان اصلاحات نیز قوت بگیرد؛ اما به هرحال مسلم است که تنها با وفاق و همدلی است که خانه مهر آباد می‌شود و مشکلات اجتماعی حل خواهند شد. (محمد حکیمی)

 

▼ خبر ویژه 

 نگرانی از وقوع یک جنگ منطقه‌ای

دامنه جنگ میان رژیم صهیونیستی و حماس در غزه که ده ماه از زمان آغاز آن می‌گذرد، مدت‌هاست که از محدوده جغرافیایی محلی خود خارج شده و موجب افزایش تنش‌های نظامی خطرناکی در منطقه خاورمیانه شده است. این تنش‌ها در درگیری‌های مرگبار در مرز بین سرزمین‌های اشغالی و لبنان، حملات حوثی‌ها در دریای سرخ و علیه تل‌آویو، حملات نیرو‌های شبه‌نظامی وابسته به ایران علیه نیرو‌های آمریکایی در عراق و سوریه و حتی رویارویی مستقیم بین ایران و رژیم صهیونیستی نمود یافته است؛ اما به تازگی در یک بازه زمانی ۲۴ ساعته، رژیم صهیونیستی مسئولیت ترور فواد شکر، یکی از فرماندهان ارشد حزب‌الله لبنان در بیروت را برعهده گرفت و بدون پذیرش رسمی مسئولیت، اقدام به ترور اسماعیل هنیه، رئیس شاخه سیاسی حماس در جریان سفرش به تهران کرد. این دو اقدام موجب شده است تا بسیاری از ناظران نگرانی خود را از وقوع یک جنگ منطقه‌ای ابراز کنند.

 

▼ اخبار

مصاحبه منتشرشده به اسم سردار جباری کذب است!

به تازگی اظهارنظری درباره «سردار ابراهیم جباری» مشاور فرمانده سپاه در برخی رسانه‌ها در حال دست‌به‌دست شدن است. منتشرکنندگان این مطلب مدعی مصاحبۀ جنجالی این شخصیت نظامی با «بسیج‌پرس» (رسانه رسمی سازمان بسیج) شده‌اند. مراجعه به پایگاه بسیج‌پرس حکایت از نبود چنین مصاحبه‌ای دارد. سردار ابراهیم جباری نیز در گفت‌وگو با «فارس» از اساس چنین صحبت‌ها و مصاحبه با این پایگاه را تکذیب کرد. رسانه‌ها و شبکه‌های فارسی‌زبان معاند، سبک جدیدی را برای باورپذیرکردن شایعات و دروغ‌های‌شان به وجود آورده‌اند. این رسانه‌ها عمدتاً در مواقع حساس (مانند این ایام که زمان پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی خواهد بود) به انتشار چنین اخباری دست می‌زنند. تنظیم سوژه و اخبار آنها بیشتر در زمینه مسائل امنیتی یا مسائلی است که مردم برای‌شان از درجه اهمیت بالاتری برخوردار است. این رسانه‌ها برای اعتبار خبرهای‌شان مدعی هستند چنین اظهاراتی در گفت‌وگو با رسانه‌های معتبر و رسمی انجام شده است، در حالی که هرگز در پایگاه اینترنتی آن رسانه‌ها مشاهده نمی‌شود. پیش از این نیز بارها اخبار دروغی را حتی با جعل لوگوی خبرگزاری‌های رسمی، مانند شبکه خبر، تسنیم، رسا، خبرگزاری فارس و ... منتشر کرده بودند.

 

رئیس‌جمهور ۷۳ نفر را از وزارت اطلاعات استعلام کرد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس خبر داد که «خطیب»، وزیر پیشنهادی وزارت اطلاعات در جلسه این کمیسیون اعلام کرده است از زمان شهادت شهید رئیسی تا شب تاسوعای حسینی ۳۰ بمب آماده انفجار کشف شده و با ۵۳ سرویس اطلاعاتی خارجی در تقابل هستیم که به طور ساختارمند علیه ایران فعالیت می‌کنند. خطیب گفت، رئیس‌جمهور ۷۳ نفر را از وزارت اطلاعات در این مدت استعلام کرد که تعدادی از این افراد مستند به این قانون رد شدند. افرادی که خود، همسر یا فرزندان‌شان تابعیت مضاعف داشته باشند یا کسانی که محکومیت امنیتی داشته باشند، یا به اسلام و نظام، ولایت مطلقه فقیه، قانون اساسی اعتقاد و التزام عملی نداشته باشند، رد می‌شوند.

 

بیانیه مشترک پنج کشور در حمایت از رژیم صهیونیستی

سران آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و ایتالیا در بیانیه‌ای گفتند: «ما حمایت کامل خودمان را از تلاش‌های مستمر برای کاستن از تنش‌ها و رسیدن به آتش‌بس و توافق برای آزادی گروگان‌ها در غزه ابراز کردیم. ما حمایت خودمان برای دفاع از اسرائیل در برابر ستیزه‌جویی ایران و در برابر حملات توسط گروه‌های تروریستی تحت حمایت ایران را نیز ابراز کردیم. ما از ایران خواستیم تهدیدهای مستمر خود در خصوص حملۀ نظامی به اسرائیل را کنار بگذارد و دربارۀ تبعاتی که چنین حمله‌ای می‌تواند داشته باشد نیز گفت‌وگو کردیم.»

 

رهبر ایران خیلی از شهادت پدرم متأثر بود

«عبدالسلام هنیه» پسر شهید اسماعیل هنیه در مصاحبه‌ با «المیادین» گفت: «در خلال مراسم تشییع پدرم، رهبر ایران به ما تسلیت گفت. ایشان خیلی (از شهادت پدرم) متأثر بود. ایشان سر من و برادرم همام را بوسید. محبت خاصی بین پدرم و رهبر ایران بود و حتی در دیدار اخیرشان نیز این قابل مشاهده بود. او اعتقاد داشت که این رابطه (خوب با ایران) امت را متحد خواهد کرد. بیشترین چیزی که پدرم ‌را به‌شدت خشمگین می‌کرد، مواضع خائنانه بود.»

 

بازگشت ترامپ به «ایکس» پس از سه سال

«دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوریخواه در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری به شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) که ترامپ را سه سال پیش تعلیق کرده بود، بازگشت. آخرین پیام ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در ایکس، توئیتر سابق، مربوط به تاریخ ۸ ژانویه ۲۰۲۱ پس از ماجرای حمله 6 ژانویه به کنگره آمریکاست. وی که آن زمان به تقلب در نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ اعتقاد داشت، در آخرین پیامش در ایکس نوشته بود که به مراسم تحلیف جو بایدن در روز ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ نخواهد رفت.

 

▼ اخبار کوتاه

  مسعود پزشکیان در واکنش به جنایت رژیم صهیونیستی گفت، رژیم صهیونیستی تنها در سایه حمایت‌های دولت‌های مدعی حقوق بشر است که به نسل‌کشی‌ و حمله بی‌رحمانه به مدرسه آوارگان فلسطینی دست می‌زند. دولت‌ها و نهادهایی که از یک طرف از مذاکره برای صلح و آتش‌بس دم می‌زنند و از طرف دیگر، هیچ حد و مرزی در پشتیبانی و حمایت از این رژیم سفاک برای خود قائل نیستند، به استناد آموزه‌های حقوق بشری و فرهنگ و بینش اسلامی، قطعاً با این رفتارهای دوگانه شریک جرم رژیم کودک‌کش در همه این رخدادهای تلخ هستند.

وزیر امور خارجه کوبا در سخنانی خطاب به اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا و متحدانش در منطقه غرب آسیا هشدار داد، بمباران مناطق تحت حاکمیت یمنی‌ها به وخامت اوضاع دامن خواهد زد. «برونو رودریگز» گفت، یگانه راه حل موجود برای پایان دادن به نسل‌کشی صهیونیست‌ها در غزه، به رسمیت شناخته شدن دولت مستقل فلسطینی در مرزهای قبل از ۱۹۶۷ است.

رئیس‌جمهور منتخب ونزوئلا در سخنانی پس از فروکش کردن آشوب‌های ساختگی جریان‌های غرب‌گرا گفت: «ونزوئلا در طلیعه مبارزه ضداستعماری جدیدی است که توانست با قدرت مردم توطئه واشنگتن را عقیم کند.»

شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد، اقدامات و تدابیر لازم در «اسرائیل» برای دفع حملاتی که احتمالاً به زودی انجام گیرد، اتخاذ شده است. این شبکه افزود، نیروی هوایی و اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی از ترس هرگونه حمله احتمالی ایران در حالت آماده‌باش کامل قرار دارند.

در ادامه بمباران صهیونیست‌ها در غزه، ۴۲ فلسطینی شهید شدند که از این تعداد، ۳۰ نفر از آنان در شهر خان یونس به شهادت رسیدند.

«مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن با صدور فرمانی اعضای دولت «نجات ملی» را تغییر داد و «احمد الرهوی» را مأمور تشکیل «دولت تغییر و سازندگی» کرد. رئیس شورای عالی سیاسی یمن در دستور جداگانه «عبدالعزیز بن حبتور» نخست‌وزیر سابق دولت «نجات ملی» یمن را به عنوان عضو جدید شورای عالی سیاسی یمن تعیین کرد.

  معاون اول رئیس جمهور در پیامی به مناسبت فرارسیدن ۱۲ اوت، روز جهانی جوانان تأکید کرد: «در دولت چهاردهم خود را متعهد به مشارکت هرچه بیشتر جوانان می‌دانیم.»

اداره عملیات تجارت دریایی بریتانیا اعلام کرد، گزارشی از یک حادثه دریایی در 63 مایلی جنوب غربی الحدیده در یمن دریافت کرده است.

شبکه 14 رژیم صهیونیستی اعلام کرد، زمین لرزه‌ای که ساکنان شمال و مرکز اسرائیل احساس کردند، 5.4 در مقیاس ریشتر بود.

«اسماعیل جلیلی» نماینده ادوار مجلس، خبر داد که طیب‌نیا فرمانده اقتصادی دولت است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات