بین الملل >>  آمریکاواروپا >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۶۴۰۲۵

بایدن خواستار برگزاری انتخابات مجدد در ونزوئلا شد

در جریان ادعا و دخالت کشورهای غربی در روند انتخابات ونزوئلا، رئیس‌جمهور آمریکا گفت که از برگزاری دور جدید انتخابات در این کشور آمریکای جنوبی حمایت می‌کند.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگاری در کاخ سفید مبنی بر اینکه آیا از برگزاری انتخابات مجدد در ونزوئلا حمایت می‌کند یا خیر، گفت: «بله حمایت می‌کنم.»

راشا تودی گزارش کرد، مقامات آمریکایی در اقدامی مداخله‌جویانه ادعا می‌کنند که «ادموندو گونزالس» رقیب رئیس‌جمهور ونزوئلا در انتخابات پیروز شد و حتی «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد که کاخ سفید این چهره اپوزیسیون در ونزوئلا را به‌رسمیت می‌شناسد.

اندکی پس از اظهار نظر بایدن، کاخ سفید از آنچه رئیس‌جمهور آمریکا درباره برگزاری مجدد انتخابات ریاست‌جمهوری در ونزوئلا گفته بود، کناره‌گیری و در بیانیه‌ای اعلام کرد: «رئیس‌جمهور درباره بی‌اساس بودن ادعای پیروزی نیکولاس مادورو در انتخابات ۲۸ ژوئیه (۷ مرداد) در ونزوئلا سخن گفت.»

«لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا» رئیس‌جمهور برزیل و «گوستاو پترو» رئیس‌جمهور کلمبیا که پیروزی «نیکولاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا را به‌رسمیت نمی‌شناسند، روز پنجشنبه از کاراکاس خواستند تا دور جدیدی از انتخابات را در ونزوئلا برگزار کند.

رئیس‌جمهور مادورو در واکنش به دخالت آمریکا در امور داخلی ونزوئلا گفت: «رئیس‌جمهور بایدن به شیوه‌ای مداخله‌جویانه درباره مسائل داخلی ونزوئلا صحبت کرد؛ موضوعی که فقط مربوط به ونزوئلا و نهادهای آنها است. نیم ساعت بعد، برخی از سخنگویان وزارت خارجه با او مخالفت کردند. واقعا چه کسی مسئول سیاست خارجی آمریکاست؟»

شورای ملی انتخابات ونزوئلا پس از اینکه مادورو ۶۱ ساله با شمارش ۸۰ درصد آرا، ۵۱.۲ درصد آرا را به دست آورد، او را برنده رقابت‌های ریاست جمهوری اعلام کرد و سومین دوره ریاست‌جمهوری خود را در ۱۰ ژانویه ۲۰۲۵ آغاز خواهد کرد.

لازم به ذکر است که نظرسنجی بعد از انتخابات ونزوئلا که ادعای پیروزی اپوزیسیون را دارد، توسط موسسه تحقیقاتی وابسته به سازمان سیا انجام شده است و این موسسه رسما برای تبلیغات سیاسی آمریکا کار می‌کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات