سیاسی >>  دولت >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۶۴۰۴۳

خطیب: امروز امنیت و اقتدار کشور مورد اعتراف دوست و دشمن است

وزیر اطلاعات دقایقی پیش برای دفاع از برنامه‌های خود جهت تصدی وزارت اطلاعات در صحن علنی مجلس گفت: امروز در نقطه‌ای ایستاده‌ایم که قدرت امنیت و اقتدار کشور مورد توجه اندیشمندان و سیاستمداران جهان و مورد اعتراف دوست و دشمن است.

 حجت‌الاسلام والمسلمین سید اسماعیل خطیب وزیر اطلاعات صبح امروز (یکشنبه، 28 مرداد) در دفاع از برنامه‌های خود جهت تصدی وزارت اطلاعات در صحن علنی مجلس گفت: بر اساس قانون تاسیس وزارت اطلاعات تولید اطلاعات و مشارکت در تامین امنیت ملی دو وظیفه ذاتی و اصلی وزارت اطلاعات به شمار می‌رود که توسط سربازان گمنام امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف با الهام از اندیشه‌های نورانی حضرت امام راحل و منویات حکیمانه و مدبرانه رهبر معظم انقلاب اسلامی بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و سیاست‌های کلی و برنامه هفتم از طریق اقدامات اطلاعاتی امنیتی صیانتی مقابله‌ای و تعاملی می‌باشد.

وی افزود: در قانون برنامه هفتم نیز تکالیفی بر عهده وزارت اطلاعات گذاشته که از جمله آن مشارکت در تقویت امنیت مرزی، تقویت امنیت سایبری، تقویت اشراف اطلاعاتی، همکاری در تهیه سند راهبردی و طرح جامع پایش اطلاعاتی کشور و تامین نیازمندی‌های اطلاعاتی نهادهای اطلاعاتی، کمک به هوشمندسازی دولت الکترونیک، توسعه پدافند غیرعامل و ارتقاء ضریب امنیت پایدار است.

حجت الاسلام خطیب ادامه داد: به لطف خداوند قادر و متعال و به برکت انقلاب اسلامی و در مسیر خط پرافتخار علوی و ولایی امروز در نقطه‌ای ایستاده‌ایم که قدرت امنیت و اقتدار کشور مورد توجه اندیشمندان و سیاستمداران جهان و مورد اعتراف دوست و دشمن است.

میز ایران در 53 سرویس اطلاعاتی کشورهای جهان

وزیر اطلاعات تصریح کرد: از یک سو در منطقه‌ای قرار داریم که با جنگ‌ها و تنش‌های متعددی مواجه بوده از جمله خلق درنده‌ترین مصداق تروریسم تکفیری تحت عنوان داعش و از سوی دیگر رونمایی از تروریسم رسمی و دولتی با گسیختن افسار وحشی‌ترین باند نژادپرست صهیونیست و تولید بی‌سابقه‌ترین قتل‌های بی‌گناهان به ویژه کودکان و زنان و سالخوردگان، آن هم در منظر و مرعای جهانیان از جمله مدعیان حقوق بشر.

وی مطرح کرد: رویارویی دشمن با نظام اسلامی از آغازین روزهای انقلاب تا امروز همواره وجود داشته و امروز دشمن جنگ ترکیبی همه جانبه را با کاربست همه ابزارها و پیوستگی با جنگ شناختی در دستور کار خود قرار داده و با طراحی اقدامات تضعیف ساخت درونی قدرت را هدف گیری نموده است؛ امروز سرویس‌های اطلاعاتی ۵۳ کشور میز ایران دارند و بسیاری از پروژه‌های ضد امنیتی با مشارکت بازیگران مختلف و تقسیم کار صورت می‌پذیرد.

وزیر اطلاعات عنوان کرد: با این همه جمهوری اسلامی ایران به لطف خداوند سبحان و تدابیر رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی و همراهی مستمر مردم و مجاهدت‌های خاموش سربازان گمنام امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، همچنان در مسیر پیشرفت برای امنیت در حرکت است و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و نیروهای مسلح آن توانستند قدرتمندانه بر توطئه‌ها فایق آیند و امنیت و یکپارچگی کشور را تامین کنند و انشاالله این روند ادامه خواهد داشت.

حجت الاسلام خطیب خاطرنشان کرد: اینک در چهلمین سال تاسیس وزارت اطلاعات و زمان بلوغ و بالندگی پایگاه عظیم جهاد و تلاش خدمات وزارت در دولت چهاردهم تداوم یابد؛ با این توضیح که ارزیابی واقع‌گرایانه از محیط امنیت ملی باید معطوف به نگاهی روند محور و راهبردی باشد. البته محیط امنیت ملی اکنون دستخوش تغییرات شگردی شده که مواجه با آن مستلزم نگاه و اتخاذ رویکرد تحولی عالمانه و تخصصی است که وزارت اطلاعات عملاً این بازخوانی را پیشه کرده و ره‌یافت‌های جدیدی را اجرا نموده است.

وی بیان کرد: اولویت اقدامات پیشگیرانه و پیش دستانه به جای اقدامات تدافعی و پسینی تثبیت و تقویت موازین دینی قانونی و اخلاقی در تعیین صلاحیت‌ها و همه فعالیت‌های اطلاعاتی تقدم رویکرد صیانتی نسبت به همه آحاد جامعه بر رویکرد برخوردهای امنیتی که توسعه اطلاعات مردم و مردم پایه کردن اطلاعات، بهره‌برداری حداکثری از فناوری‌های نوین، تمرکز ویژه بر جنگ شناختی و نبرد روایت‌ها، مبارزه توام با کنشگران و کنش‌های ضد امنیتی و زمینه‌های وقوع ناامنی، تقویت جریان مقاومت و سرویس‌های اطلاعاتی همسو از جمله این رهیافت‌ها به شمار می‌رود.

شناسنایی جاسوسان موساد در 28 کشور

وی ادامه داد: علاوه بر آن وزارت اطلاعات به عنوان دستگاه مادر اطلاعاتی کشور در برابر صف آرایی همه جانبه دشمن در قالب یک قرارگاه اطلاعاتی توانسته با هم افزایی و همکارانه با جامعه اطلاعاتی و امنیتی کشورمان گام‌های بلندی در جهت مقابله و خنثی‌سازی اقدامات دشمنان برداشته و اقدامات آفندی گسترده علیه اردوگاه خصم سامان دهد.

وزیر اطلاعات یادآور شد: وزارت اطلاعات در دوره اخیر با مجموعه‌ای از عملیات‌های ضد تروریستی و ضد جاسوسی، قالب طرح‌های دشمن را با شکست مواجه کرده است؛ مقابله با رژیم صهیونیستی از جمله شناسایی جاسوس‌های موساد در ۲۸ کشور و بهره‌برداری در تبادل از آن، رویکرد تهاجم در مبدا به کانون‌های توطئه و تروریسم ضد جاسوسی و تهاجمی و نیز اقدام همزمان سیاسی، حقوقی و امنیتی علیه برخی اهداف در همین چهارچوب محقق شده است.

وزیر اطلاعات افزود: برخورد با جاسوسان و مهره‌های نفوذی دشمن در بالاترین سطوح نشانگر رویکرد حرفه‌ای متعهدانه و بدون مماشات وزارت در انجام ماموریت‌های محول است. تلاش در جهت خنثی‌سازی اثر تحریم‌ها و جنگ اقتصادی دشمن، مبارزه بی امان با مفاسد کلان اقتصادی و پشتیبانی از حکمرانی اقتصادی کشور که در قالب کیس‌های متعدد در دوره اخیر پیگیری شده است بخشی از اقدامات تشکیلات اطلاعاتی در جهت ارتقاء امنیت اقتصادی و کارآمدی حکمرانی ملی بوده است؛ جلب یاری مردم در کشف توطئه‌های دشمن و توفیق وزارت در به ثمر رسیدن برخی از موارد حساس اخیر با مساعدت مردمی نمونه‌های روشنی از این رویکرد است و جز با اتکا به ظرفیت مردم نمی‌توان بر این حجم از تهدیدات فائق آمد و لذا به تقویت این رویکرد خواهیم پرداخت.

وی بیان کرد: در دوره اخیر تعامل و تبادل اطلاعات با سرویس‌های اطلاعاتی و حمایت از دیپلماسی کشور با استفاده از ظرفیت دیپلماسی پنهان و امنیتی، تقویت شده و نقش آفرینی موثرتری در آن داشته که دوره جدید نیز با جدیت بر پویایی آن خواهیم افزود.

حجت الاسلام خطیب تصریح کرد: حمایت از نظام مدیریت اجرایی و قوای مختلف در هر سه حوزه تولید شناخت راهبردی صیانت و سالم سازی ارتقاء کیفیت حکمرانی بر اساس باز تعریف مفهوم و نقش اطلاعات متناسب با اقتضائات عصر کنونی صورت‌بندی و اجرایی شده است.

وی بیان کرد: سرمایه گذاری قابل توجه وزارت در حوزه توجیه و آگاه سازی هم برای نخبگان و اقشار خاص و هم برای عموم جامعه با تولید محصولات متنوع و کیفی مکتوب یا صوتی و تصویری و برگزاری جلسات نمایشگاه ها و همایش های مختلف با جامعه هدف موجب صیانت از جمع کثیری گردیده.

وزیر اطلاعات تصریح کرد: توسعه و تقویت حراست‌ها از رهگذر تغییر فرایندها و روش‌ها، هوشمندسازی مدیریت توانمندسازی منابع انسانی حاکمیت، نگاه حرفه‌ای بر آن‌ها و تعامل سازنده و سنجیده آنها با دستگاه‌های مختلف، البته برداشتن گام‌های بلندتر و مبنایی‌تر در این حوزه نیاز به عنایت هرچه بیشتر مجلس محترم شورای اسلامی دارد که در همین جا بر این تقاضا تاکید می گردد.

حجت الاسلام خطیب در ادامه بیان کرد: اهتمام به شناسایی و بهره‌برداری از فناوری های نوظهور از قبیل هوش مصنوعی یا علوم شناختی در متن فعالیت های اطلاعاتی وزارت، تحولات چشمگیری را در حوزه جمع آوری و تحلیل اطلاعات رقم زده و نیل به اهداف بزرگ را در دسترس پذیرتر کرده است؛ سرمایه گذاری در این حوزه و بهره‌برداری از ظرفیت عظیم نیروی انسانی نخبه در آینده ادامه خواهد یافت که ضمن تشکر از تکالیف مصوب مجلس شورای اسلامی در برنامه هفتم امیدوارم این حمایت تداوم جدی داشته باشد.

وی مطرح کرد: نگاه همدلانه و دلسوزانه تشکیلات اطلاعاتی به افراد همواره یک مبنای مهم در مسیر حرکت بوده است؛ اگر دستگاه اطلاعاتی در برابر دشمنان و خائنین به ملت با سرسختی و مقتدرانه ایستادگی می‌کند، اما با خطای فریب خوردگان یا خطای ناآگاهان صبورانه و حمایتگرانه برخورد میکند. تعداد قابل توجه از افراد به جای دستگیری و احضار صرفاً مورد تذکر قرار گرفتند؛ یا مهمتر از آن اساساً در جلسات گفتگو و توجیه دلسوزانه اقناع و راهنمایی شدند؛ شاهدی بر این مدعاست و این رویکرد همچنان نیازمند توسعه و تقویت است.

تقویت وفاق ملی و انسجام ملی سرلوحه برنامه‌های وزارت اطلاعت خواهد بود

وزیر اطلاعات تاکید کرد: یکی از وجوهی که کمتر عیان است اهتمام و تمرکز وزارت اطلاعات بر حوزه پژوهشی است که تشکیلات اطلاعاتی با برخورداری از دانشگاه و پژوهشکده اندیشکده و موسسات مختلف تحقیقاتی کارنامه درخشانی در انجام پروژه‌های تحقیقاتی و عالمانه دارد که انشالله تقویت خواهد شد؛ بر مبنای منویات ریاست محترم جمهوری تقویت وفاق ملی و انسجام داخلی سرلوحه برنامه های وزارت اطلاعات در دولت جدید خواهد بود.

حجت الاسلام خطیب عنوان کرد: امنیت پایدار، افزایش سرمایه اجتماعی، قدرت ملی و پیشرفت کشور در گرو نگاه همدلانه ازلاء مختلف سیاسی و اجتماعی و کاهش همه شکاف ها است؛ تشکیلات اطلاعاتی متاثر از رویکرد خردمندانه دولت چهاردهم همه ظرفیت‌های خود را در مسیر تقویت و بالندگی جبهه انقلاب به کار خواهد بست و در پایان در صورت استمرار توفیق خدمت در پیشگاه خداوند متعال، مقام معظم رهبری و مردم عزیز و سرافراز ایران همه توان خود را برای ارتقا و تعالی امنیت وزارت امنیت کشور به کار خواهم بست تا به مدد حضرت حجت ابن الحسن عجل الله تعالی فرجه الشریف پیشران موثری در اعتلای آرمان‌های جبهه انقلاب اسلامی و توسعه و توسعه و پیشرفت کشور عزیزمان ایران باشم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات