صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۶۴۰۵۰
در گفتگو با بصیرت مطرح شد

زارعی: ایران الزام به پاسخ دارد و پاسخ اسرائیل را در بهترین زمان خواهد داد

تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل منطقه گفت: دنیا جمهوری اسلامی را به عنوان قدرت اول منطقه می‌شناسد،اگر به قدرت اول منطقه آسیب وارد شود و ایران پاسخ آسیب وارده را ندهد قدرت اسرائیل تثبیت می‌شود؛ به معنای دیگر این گونه برداشت می‌شود که در منطقه جابه‌جایی قدرت صورت گرفته یعنی اسرائیل قدرت اول منطقه شده است.
پایگاه بصیرت / گروه سياسي/ گفتگو با سعدالله زارعی

به گزارش بصیرت، در روزهای اخیر موضوعاتی مبنی براینکه عدم حمله ایران به اسرائیل منوط به تحقق آتش بس در غزه شده است از سوی طرف های غربی مطرح شد. بصیرت در گفت و گو با کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل منطقه این پرسش را مطرح کرده که آیا آتش بس در غزه شرط ما برای عدم پاسخ به اسرائیل است؟

سعدلله زارعی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل منطقه در گفت و گو با بصیرت در پاسخ به این پرسش که آیا موضوع توافق برای آتش بس در غزه می تواند مانع از پاسخ جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل به عنوان حق مشروع خود شود، گفت: همانطور که برخی از مسولین جمهوری اسلامی تصریح کردند موضوع جنگ غزه و تجاوز به حریم جمهوری اسلامی و ترور میهمان عزیز ما دو پرونده مجزا از هم هستند، به این معنا که یک موضوع بحث جنگ و آتش بس بین فلسطین و رژیم صهیونیستی است و یک بحث دیگر تجاوز اسرائیل به خاک ایران و ترور میهمان عزیزما.

وی در این باره افزود: مساله حائز اهمیت این است که درخصوص جنگ غزه و مذاکرات آتش بس و هر آنچه در غزه تلخ یا شیرین رخ می دهد بر عهده طرف های درگیر است، یعنی خودشان دراین خصوص باید تصمیم بگیرند، هر چند ما نیز درباره پایان درگیری در غزه رویکردی داریم مثل تسریع زمان آتش، آزاد شدن زندانیان فلسطینی، بازسازی غزه واحقاق حقوق مردم غزه، اما تصمیم نهایی درباره مسائل عنوان شده بر عهده دو طرف فلسطینی و اسرائیلی است و ما فقط نظرات خود را ارائه می دهیم.

سعداله زارعی خاطر نشان کرد: عملا در روی زمین کسی که از سوی مردم فلسطین می تواند حرف بزند خود فلسطینیان هستند از سوی طرف مقابل نیز طبیعتا رژیم غاصب صهیونیستی در این مسائل سخن می گوید اما در نهایت خود مردم فلسطین باید کار را تمام کنند و خواسته های خود را در مذاکرات از طرف مقابل دریافت کنند.

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل منطقه در خصوص تعدی و تجاوز اسرائیل به ایران و ترور شهید اسماعیل هنیه با تاکید بر اینکه حق پاسخ دهی ایران به قوت خود باقی است، گفت: در خصوص صحنه دوم مسائل اسرائیل و ایران، با توجه به اینکه رژیم صهیونیستی در این صحنه به حریم جمهوری اسلامی تجاوز کرده، آن هم تجاوز نظامی سطح بالا که منجر به حمله به یک مرکز مهم جمهوری اسلامی شده در قلب تهران نه در حاشیه نوار مرزی، بنابراین آنچه اسرائیل صورت داده موضوعی نیست که از آن بگذریم و به دلیل توافق حماس و اسرائیل یا آتش بس در غزه از آن بگذریم چرا که متولی این دو موضوع جدای از هم هستند و نمی توان آنها را به هم پیوند زد.

سعداله زارعی دراین باره تصریح نمود: مساله مهم این است که درتهران در پایتخت جمهوری اسلامی ایران حریمی از جمهوری اسلامی شکسته شده و امنیت ملی ما تهدید شده است؛ اگرچنانچه به تجاوز رژیم صهیونیستی و به طور کلی هر تجاوزی که صورت می گیرد پاسخ قاطعی ندهیم به احتمال زیاد تجاوز تکرار می شود و عدم پاسخ حتی ممکن است به جنگ منتهی شود چون دشمن ممکن است احساس کند قوی تر از ماست و ما توان پاسخ دهی نداریم؛ بنابراین ممکن است به سمت جنگ برود لذا باید از امنیت ملی و اقتدار خود در سطح منطقه دفاع کنیم.

کارشناس سیاست خارجی تاکید کرد: دنیا جمهوری اسلامی را به عنوان قدرت اول منطقه می شناسد، اگر به قدرت اول منطقه آسیب وارد شود و ایران پاسخ آسیب وارده را ندهد قدرت اسرائیل تثبیت می شود؛ به معنای دیگر این گونه برداشت می شود که درمنطقه جا به جایی قدرت صورت گرفته یعنی اسرائیل قدرت اول منطقه شده است، بنابراین ما الزام به پاسخ داریم و پاسخ هم خواهیم داد.

وی در این باره یادآور شد: هر اتفاقی در غزه بیفتد صلح یا جنگ شود پاسخ اسرائیل را در زمان مناسب خود خواهیم داد. حسب آنچه مسوولین مربوطه اعلام کردند اینک دو پرونده درباره آتش بس و جنگ غزه و حمله اسرائیل به خاک ایران وجود دارد ، با اینکه این پرونده ها روی هم اثرگذارند اما به دلیل تعدی در تهران و روحیه ای که مردم فلسطین از پاسخ دهی ایران به اسرائیل می گیرند باید واکنش درخوری داشته باشیم.

سعداله زارعی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی گفت: اگر ایران دربرابر تجاوز اسرائیل واکنشی نشان ندهد آنها گمان می کنند پشتوانه قوی نظامی نداریم یا دچار ضعف و سستی شده ایم، ضمن اینکه این موضوع نیز در گفت وگوهای بین فلسطینیان و اسرائیل نیز به زیان فلسطین تمام می شود، بنابراین با اینکه این پرونده ها روی هم تاثیراتی دارند اما دریک جمله کوتاه درباره واقعه تهران نمی توانیم از واکنش قاطع و متناسب علیه اسرائیل استفاده نکنیم چرا که هر گونه خودداری در برابر حمله به اسرائیل ما را به سمت افزایش تهدید پیش می برد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات