سیاسی >>  دولت >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۶۴۳۰۵
مشاور رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی در دولت سیزدهم در گفت‌وگو با ایرنا؛

رئیس جمهور حرف دل مردم را می‌زند

مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی در دولت سیزدهم تاکید کرد: رئیس جمهور حرف دل مردم را می‌زند و راحت، صادق و بدون تکلف با مردم سخن می گوید به همین دلیل است که مردم اقبال خوبی نسبت به وی دارند.

«ماموستا عبدالسلام کریمی» روز دوشنبه  گفت: دکتر پزشکیان حرف دل مردم را میزند، از این رو مرد اقبال خوبی نسبت به ایشان نشان دادند. راحت و صادق و بدون تکلف با مردم صحبت می‌کند، دنبال کلمات نمی‌گردد، حرفی که از دلش بر می‌آید می‌گوید، شاید بعضی هم انتقاد کنند وقتی که ایشان گفتند مثلا «بازار را به بازارایان می‌سپارم». می‌پرسیدند که «حجاب را چکار کنیم»، دکتر پزشکیان می‌گفت: «به خود زنان بسپارید»، حکم خدا را انجام دهید. کلمات دکتر پزشکیان حرف دلش بوده و هست، با مردم صاف و صادق است، خودش در میان اقوام بزرگ شده و ۲۰ سال در منطقه مهاباد زندگی کرده و به کردی مسلط است و دروغ نمی‌گوید و معتقد به خط کشی و دیوارکشی بین اقوام، مذاهب و زن و مرد نیست.

رئیس جمهور حرف دل مردم را می زند/ کابینه دکتر پزشکیان مصداق وفاق ملی است

کابینه پزشکیان انتظارات را برآورده کرد

وی با تاکید بر اینکه دشمن همه ما از شیعه گرفته تا سنی، اسرائیل و آمریکا هستند، گفت: باید عقلانیت سیاسی وجود داشته باشد که همه نظر خود را اعلام کنند اما به محض اینکه انتخاب انجام شد، تمکین کنیم. اگر اینطور نباشد فقط دشمن را خوشحال کرده‌ایم. وظیفه ما امیدبخشی به مردم و خوشحال کردن مردم است و عصبانی کردن دشمنان.

کابینه دکتر پزشکیان فراجناحی و مصداق وفاق ملی است

ماموستا کریمی انتخاب مردم را بر همه موضوعات ارجح دانست و اظهار داشت: کابینه دکتر پزشکیان فراجناحی و مصداق وفاق ملی است و بخش اعظمی از انتظارات را برآورده کرده است.

وی با تاکید بر اینکه همه ما سرباز کشور و رهبر انقلاب هستیم و حکم ایشان را قلبا می‌پذیریم، تصریح کرد: مدیران در کشور باید یاد بگیرند که قائم به خدمت باشند و نه قائم به جناح و حزب سیاسی. طبق نظر رهبر انقلاب موفقیت دکتر پزشکیان رئیس جمهور موفقیت همه ماست و عقل و شرع حکم می‌کند که همه دست در دست دهیم به مهر تا میهمن خویش را کنیم آباد. در نتیجه اجرای برنامه‌ها و خواست رئیس‌جمهور بر همه ما لازم و ضروری است، لذا همه باید به ایشان کمک کنیم.

شهید رئیسی مدافع اهل سنت بود

وی سپس با یادآوری خاطرات دیدارها و گزارش‌های ماهانه خود با شهید آیت‌الله رئیسی، گفت: یکبار در دیدار با شهید رئیسی ۱۳ مورد از مناصبِ مناسب برای اهل سنت و ادیان الهی را نوشتم و با خود گفتم اگر نیمی از آنها را قبول کند، خوب است. والله رئیس‌جمهور شهید هر ۱۳ مورد را گفت همینطور است و درخواست کرد که انجام شود؛ شهید رئیسی به شدت مدافع اهل سنت بودند.

دکتر کریمی افزود: به شهید رئیسی گفتم که گرچه شما قولی ندادید که چه کسی را استاندار می‌کنید اما شعار شما استقرار عدالت اجتماعی است؛ عدالت اجتماعی تحقق پیدا نمی‌کند مگر اینکه آحاد مردم از عدل و داد برخوردار باشند، استفاده از اهل سنت شایسته و نخبه و معتقد به نظام موجب می‌شود هم امید و دلگرمی ایجاد شود، هم دهان دشمنان بسته شود. شهید رئیسی معتقد بود که اهل سنت می‌توانند در مدیریت کلان کشور خدمت کنند و به ایفای نقش بپردازند و در این راستا تفاوتی بین شیعه و سنی وجود ندارد و معتقد بودند که شیعه و سنی دو تا نیستند بلکه یک نفس واحد هستند.

وی اظهار داشت: به دستور شهید رئیسی لیستی از شایستگان اهل سنت کشور را برای استفاده از ظرفیت‌ها به وزیر امور خارجه تحویل دادم که دستور بررسی و استفاده از این عزیزان را صادر کردند از جمله تمدید دوره فعالیت سفیر جمهوری اسلامی ایران (خانم حمیرا ریگی) در کشور برونئی و اعزام دکتر زرین‌پور به عنوان رایزن فرهنگی کشورمان در مصر و همچنین بررسی دیگر اعضا که متاسفانه با حادثه تلخ سقوط هلی‌کوپتر رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه و هیات همراه، این موضوع مسکوت ماند.

رئیس جمهور حرف دل مردم را می زند/ کابینه دکتر پزشکیان مصداق وفاق ملی است

مشاور رئیس‌جمهور در امور ادیان توحیدی در دولت سیزدهم ادامه داد: هنگامی که دوره سفارت خانم «حمیرا ریگی» در برونئی تمام شد، با حکم رئیس‌جمهور شهید به عنوان رئیس منطقه آزاد چابهار منصوب شد؛ رئیس منطقه آزاد در حد و اندازه استانداری است که شهید رئیسی این خانم بلوچ اهل سنت را به این سمت منصوب کردند اما متاسفانه اطلاع‌رسانی لازم در این زمینه انجام نشد.

وی افزود: همچنین در برخی از وزارتخانه‌ها از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت امور اقتصاد و دارایی، عزیزانی از اهل سنت به عنوان مشاور وزیر به کار گیری شدند.

ماجرای شعار «بژی کردستان» از زبان شهید رئیسی

دکتر کریمی به شیرین‌ترین و ماندگارترین خاطره خود از دیدار رئیس‌جمهور با مردم کردستان اشاره کرد و گفت: شهید رئیسی در نخستین دیدار خود با مردم کردستان در مجموعه ورزشی ۲۲ گلان (۲۲ اردیبهشت، سالروز حضور رهبر معظم انقلاب در سنندج) حاضر شد، از من پرسید کریمی چه بگویم که مردم کردستان خوشحال شوند، گفتم بگویید «بژی کردستان» یعنی «بزی» یا «زنده باد کردستان». در حین ایراد سخنرانی دائم منتظر بودم اما رئیس‌جمهور نگفت تا اینکه پس از پایان سخنرانی، ناگهان با صدای بلند گفت «بژی کردستان» و سالن به شدت به وجد آمد، مردم کردستان واقعا خوشحال شدند و با سوت و کف از شنیدین عبارت کردی از زبان رئیس جمهور استقبال کردند. پس از آن تا آخرین دیداری که با ایشان داشتم ایشان پس از سلام و علیک می‌گفت: «بژی کردستان» و بنده نیز می‌گفتم: «بژی رئیس جمهور».

رئیس جمهور حرف دل مردم را می زند/ کابینه دکتر پزشکیان مصداق وفاق ملی است

وی ادامه داد: رئیس‌جمهور شهید دیدگاه مثبتی به اهل سنت و پیروان ادیان توحیدی داشت و معتقد بود که کشور برای اینها هزینه می‌کند چرا نباید از توان و ظرفیت آنها استفاده شود و همچنین به بنده فرمودند برای تصدی سمت استانداری، لیستی از اهل سنت تهیه و تحویل داده شود.

ماموستا کریمی تاکید کرد: مطالبات مردم در تمام حکومت‌ها از اسلامی گرفته تا غیر اسلامی، تا غربی و شرقی بر ۲ نوع است؛ یا مطالبات بر حق است که باید آنها را راضی کنیم و اگر ناحق است باید قانع کنیم. نباید برخورد تند و غیرعقلانی با مردم داشته باشیم و مردم را فراموش کنیم. راه رسیدن به خدا از میان مردم می‌گذرد، اگر مردم راضی نباشند خدا از دست ما راضی نخواهد بود. همه ما مدیون این مردم خوب هستیم و پیامبر فرمودند: مردم خانواده خدا هستند و خدمت به مردم از اهم عبادات است.

وی اذعان داشت: ما مالک مردم نیستیم بلکه مسئول هستیم؛ مسئول اسم مفعول است یعنی کسی که از من سئوال می‌کند، سائل است. در قیامت ما مسئولیم و پاسخگو و خداوند سائل است و پرسش کننده. از ما سوال خواهد شد، لذا مسئولیت ما سنگین است.

وی در پایان به برخی اقدامات خود اشاره کرد و گفت: بازدید از تمام استان‌های تلفیقی کشور و ارتباط مستقیم با اقوام، مذاهب و صاحبان ادیان توحیدی و انتشار ۱۸ جلد کتاب گزارش سفر استانی به منظور ارتباط مستقیم با پیروان ادیان و انعکاس نظرات ایشان و همچنین بازدید از کلیساها، کنیسه‌ها و معابد ادیان توحیدی و انعکاس مسائل و مشکلات آنها به مراجع ذیربط از مهمترین اقدامات ما بوده است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات