صبح صادق >>  پرونده >> گفتگو
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۶۴۷۳۷
در گفت‌و‌گوی صبح صادق با حجت‌الاسلام غلامرضا اباذری؛ رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق مطرح شد

سپاه، شعارها را به فرهنگ تبدیل می‌کند

درباره عملکرد سپاه در ایام اربعین نقل قول‌ها و اخبار بسیاری را خوانده و شنیده‌ایم، اما شنیدن کی بود مانند دیدن! از همین‌رو طی مصاحبه‌ای که با «حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا اباذری» رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق داشتیم، درباره عملکرد ستاد اربعین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفتگو کردیم و از اقدامات سپاه در این ایام آگاهی یافتیم که مشروح این عملکرد در ادامه آورده می‌شود.

به نظر شما مهم‌ترین اقداماتی که سپاه در ایام اربعین انجام داد، کدام عملکرد سپاه بود؟
اقدامات سپاه درباره شعار امسال در حوزه‌های فرهنگی و خدماتی بی‌نظیر بود. حقیقت این است که وقتی سپاه پشت یک شعار قرار می‌گیرد، آن شعار به فرهنگ تبدیل می‌شود. در اربعین امسال به خوبی دیدیم که چگونه امت اربعین با تصاویر شهدای مدافع حرم، همانند حاج‌قاسم، ابومهدی المهندس و شهدای غزه به پیاده‌روی آمدند؛ این حرکت خود نماد و صحنه واضح مبارزه با ظلم بود. این نکته باید دانسته شود که درباره پیاده‌سازی این شعار و ترویج فرهنگ شعار «راه قدس از کربلا می‌گذرد»، همه دست‌اندرکاران کمک کردند و در این میان مراکز فرهنگی و خدماتی سپاه بسیار موفق عمل کردند. نکته‌ای که نباید فراموش شود، این است که ستاد اربعین سپاه چندان نمی‌خواهد اسمش در بین رسانه‌ها پخش شود به دلیل اینکه بدخواهان و آنان که در قلب‌های‌شان مرض است، دائم می‌خواهند حرف و حدیث جعلی و دروغین تولید کنند و این موضوع شاید در فکر بعضی‌ها خدشه ایجاد کند و آنها را از حقیقت اربعین فاصله بدهد؛ اما ما در جریان هستیم که هر جا نقص و کمبودی وجود داشته باشد، این سپاه است که آن را برطرف می‌کند؛ از طرفی هم حقیقتاً خدمات رسانه‌ای و فرهنگی سپاه در این ایام به شدت فعال بوده است و این کار‌های فرهنگی حاصل نشده جز به برکت نام مقدس و سربازان خدوم سپاه؛ یک نمونه آن راه‌اندازی درمانگاه‌ها و بیمارستان‌های سیاری است که با همکاری هلال احمر و مراکز درمانی سپاه برای تسهیل کار زائران برپا شده است.

گفتمان مقاومت که برگرفته از فرهنگ عاشوراست، چگونه بین زوار اربعین حسینی (ع) جان گرفت و منتشر شد؟
درباره شکل‌گیری گفتمان مقاومت در سال ۱۴۰۳ که یک گفتمان فرهنگی فراگیر در بین موکب‌های اربعینی بود، باید دانست که این خود‌به‌خود به وجود نیامده است؛ بلکه چندین سال تلاش شده است تا این موضوع در اربعین امسال شکل بگیرد، به گونه‌ای که تمام صحنه اربعین به یک گفتمان حسینی (ع) تبدیل شده بود که نماد واضح ظلم‌ستیزی و حمایت از مردم مظلوم غزه و آرزوی پیروزی فلسطین بر دشمنان کودک‌کش صهیونیستی بود؛ مسئله‌ای که الهام گرفته از فرهنگ اربعین بود. 

آیا تفرقه‌ای هم بین مسلمانان شیعه و سنی در اربعین حسینی (ع) ایجاد می‌شود؟
در اربعین حسینی (ع) هیچ تفرقه‌ای وجود ندارد. اینجا جایی است که شیعه و سنی در کنار هم برای پذیرایی از زوار سبقت می‌گیرند. خیلی از اهل تسنن در کنار شیعیان موکب دارند و برای خدمت به زوار سر از پا نمی‌شناسند. به راحتی می‌توان گفت، بحث شیعه و سنی در اینجا بحثی نیست که ما بخواهیم آن را جدی بگیریم و برای مقابله با آن برنامه‌ریزی خاصی بکنیم. این دوستی و صمیمیت بین شیعه و سنی به قدری است که کسی نمی‌تواند بین آنان تفرقه ایجاد کند. 

در پایان درباره عملکرد ستاد‌های فرهنگی برای‌مان توضیح دهید.
درباره عملکرد ستاد فرهنگی در اربعین ما محور‌های تبلیغی، مطالعاتی و هنری و فضای مجازی را ذیل سیاست‌های مصوب شورای سیاست‌گذاری فرهنگی بین‌المللی دفتر رهبر معظم انقلاب به برنامه مکتوب تبدیل کردیم و سیاست‌ها را نوشتیم که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم. در ایام اربعین از بین حدود ۳۶۰ قاری، ۱۱۰ قاری را انتخاب کردیم تا در موکب‌های ایرانی و عراقی قرآن تلاوت کنند. چیزی حدود هفت هزار مبلغ مرد و زن را به صورت مستقیم و غیرمستقیم در جریان اربعین قرار دادیم. ۲۵۰ راوی برای روایتگری اربعین آموزش دادیم. در مجموع ۱۰۰ مرکز مربوط به کودک و نوجوان از سوی ستاد فرهنگی برپا شد. برای نخستین بار مشاور دینی حوزه سلامت در حدود ۱۵۰ نفر در میان موکب‌ها مستقر کردیم. ۲۰ عنوان کتاب در حوزه معارف، ادبیات و آداب اربعین و اطلاعات سفر در اختیار زوار قرار دادیم. بسته‌هایی را برای قدردانی از موکب‌داران عراقی اربعین تدارک دیدیم که قرار است به آنها تقدیم کنیم. ۱۴ همایش هم‌اندیشی در دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی برگزار کردیم. در مجموع از ۶۰۰۰ هزار موکب قردانی کردیم. ۷۰ سخنران کشوری را برای برپایی منبر در موکب‌های پرجمعیت دعوت کردیم. برای اولین بار سرود اربعین را متناسب با شعار امسال کربلا، «طریق‌الاقصی» تدوین و تولید کردیم. همه این کار‌ها برای این بود تا زوار با معنویت و عشق و فکر حسینی (ع) آشنا شوند و آن را به عنوان سوغات به دیارشان ببرند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات