صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۶۴۹۵۳

اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 19 شهریور 1403

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) اینکه مسئله‌ی فلسطین بشود مسئله‌ی اوّل، در کجا؟ در لندن، در پاریس، در کشورهای اروپایی، در واشینگتن، چیز کوچکی نیست. تسلّطی که صهیونیست‌ها در طول این سالها بر دستگاه‌های رسانه‌ای دنیا داشتند، چیزی نیست که اجازه بدهد به نفع فلسطین و علیه آنها صدایی پخش بشود؛ امروز این صدا در همه‌ی دنیا دارد پخش میشود. 22/1/1403 Basirat.ir
حرف روز
الزامات وفاق ملی

«وفاق ملی» یکی از پرتکرارترین کلیدواژه ادبیات سیاسی کشور در دولت چهاردهم است؛ واژه‌ای که اصلی‌ترین شعار دکتر پزشکیان بود و پس از آن هم رئیس‌جمهور نشان داد به این موضوع صرفاً به چشم یک شعار نمی‌نگرد. رئیس‌جمهور در مراسم تحلیف رسماً دولت خود را «وفاق ملی» نام‌گذاری کرد. امروزه کشور برای دستیابی به مفهوم واقعی وفاق ملی راه زیادی در پیش دارد، لذا در ادامه به برخی از الزامات آن اشاره می‌شود:

1ـ احترام به اصول حاکمیت: آقای پزشکیان در مناظرات و پس‌ازآن نکاتی مطرح کرده است که همین ادعاها متضمن وحدت ملی و شکل‌گیری کابینه وفاق ملی است. ادعای اطاعت از رهبری و عملیاتی کردن ابلاغ سیاست‌های کلی نظام، التزام به اجرای قانون به‌ویژه قانون برنامه هفتم توسعه برای پاسخگویی به مطالبات معیشتی مردم، استفاده از خبره‌ترین کارشناسان در اداره کشور، تصمیم‌گیری بر اساس اجماع ملی در اداره سیاست خارجی و سیاست داخلی کشور. اگر آقای پزشکیان به این اصول پایبند باشد، مهم‌ترین اصول وفاق ملی محقق خواهد شد.

2ـ پایبندی به اصول مشروعیت‌بخش نظام اسلامی: فصل مشترک متن تنفیذ رؤسای جمهور این جمله کلیدی است که «تنفیذ رأی ملت منوط و موکول به حفظ و رعایت و پیمودن صراط مستقیم الهی، اجرای قانون اساسی و ایستادگی در برابر دشمنان زورگو است...». پایبندی به این متن متضمن وحدت ملی و دولت وفاق ملی است. دولت «وحدت ملی» و «وفاق ملی» از یک‌صدایی در دولت و حکومت به دست می‌آید.

3ـ منافع ملی: یکی از معیارهای وفاق ملی توجه به منافع ملی است. همه برنامه‌ها، اقدامات و تصمیمات، سیاست‌ها، وضع قوانین و مقررات لازم است مبتنی بر منافع ملی طراحی شوند و هر اقدامی که مغایر با منافع ملی و مصالح و سرنوشت کشور است، کنار گذاشته شود یا اصلاح و تغییر یابد.

4ـ اصل شایستگی، تعهد و توانایی در انتخاب مدیران: اعم از معاونان، وزرا، استانداران، فرمانداران، سفرا، مدیران و اعضای هیئت مدیره شرکت‌های دولتی یا شبه‌دولتی مانند شستا و صندوق‌های بازنشستگی کاملاً لازم است و باید مورد توجه قرار بگیرد.

5ـ تقویت فرهنگ همگرایی: یکی دیگر از الزامات وفاق ملی ایجاد فرهنگ همگرایی، جمع‌پذیری، همبستگی، تفاهم، رفاقت و همدلی در بستر اجتماعی است. اگر این فرهنگ در جامعه ترویج شود و شکل بگیرد، بسیاری از موانع مشارکت مردم در توسعه کشور برداشته و سرمایه اجتماعی آسیب دیده به خوبی بازسازی می‌شود.

نکته پایانی توصیه رهبر معظم انقلاب درباره به‌کارگیری مدیران و افراد مؤمن، انقلابی، متعهد و همچنین جوان نیز می‌تواند یکی از الزامات اصلی وفاق ملی باشد و نقطه مقابل آن نیز فاصله‌گیری و حذف طیف‌های تندرو مدعی اصلاحات است که حامی فتنه و اغتشاش بوده‌اند. (فرهاد کوچک زاده)

گزارش روز

اقتدار جمهوری اسلامی

روز پنج‌شنبه هفته گذشته در راستای اجرایی شدن توافق امنیتی میان تهران و بغداد که در اسفند ماه سال ۱۴۰۱ امضا شد، اعضای گروهک تروریستی کومله، مستقر در استان سلیمانیه اقلیم کردستان، خلع سلاح و به اردوگاهی دور از مرزهای جمهوری اسلامی ایران تبعید شدند. همه اعضا و خانواده‌های سه شاخه کومله شامل(کومله کردستان ایران، کومله زحمتکشان کردستان و کومله، سازمان کردستانی حزب کمونیست ایران) اردوگاه‌های محل اقامت خود در استان سلیمانیه اقلیم کردستان عراق را در منطقه زرگویز، زرگویزله و بانه‌گه‌وره تخلیه و تمام سلاح‌های سنگین و نیمه‌سنگین خود و تجهیزات لجستیکی را تسلیم نیروهای امنیتی وابسته به حزب اتحادیه میهنی کردستان (حزب جلال طالبانی، رئیس‌جمهور فقید عراق) کرده‌اند. این تجهیزات طی مدت چهار دهه از طرف بعثی‌ها، آمریکا، رژیم صهیونیستی و کشورهای متخاصم، به گروهک‌های کرد معاند ایران هدیه داده شده بود. اعضای گروهک منحله کومله در چند مرحله، از نزدیک مرزهای ایران به اردوگاه سورداش در نزدیکی شهرستان دوکان در ۴۰ کیلومتری عمق سلیمانیه تبعید می‌شوند و به طور کامل از مرزهای ایران اسلامی فاصله خواهند گرفت. کومله‌ها از این پس برای خروج از اردوگاه سورداش باید مجوز تردد در داخل شهر بگیرند و مانند یک پناهنده سیاسی مشمول قوانین عبور و مرور خواهند شد و به هیچ عنوان اجازه نزدیک‌شدن به مرز یا استفاده از سلاح نظامی را ندارند و باید به مرور از عراق هم خارج شوند. پس از خلع سلاح و اخراج نیروهای دموکرات و کومله از مجاورت مرزهای ایران، اکنون استرداد افرادی که در عضویت احزاب کرد معاند ایران هستند، شامل حدود ۱۲۰ نفر از رهبران و اعضای احزاب تروریستی و تجزیه‌طلب ضدایرانیِ مستقر در اقلیم کردستان، به عنوان بخش دیگری از توافق‌نامه امنیتی میان تهران و بغداد دنبال می‌شود. در این راستا، «سردار پاکپور» فرمانده نیروی زمینی سپاه اعلام کرد: «با رشادت‌های نیروی زمینی سپاه و قرارداد امنیتی امضا شده با کشور عراق تمامی گروه‌های تروریستی در اقلیم کردستان عراق خلع سلاح شدند. دلاورمردان نیروی زمینی سپاه با تمامی امکانات و تجهیزات و در تمامی مرزهای کشور در حالت آماده‌باش بوده و آماده هر نبردی هستند.» دشمنان ایران به ویژه آمریکا، رژیم صهیونیستی و انگلیس با کمک و هدایت گروه‌ها و احزاب معاند به دنبال ضربه‌زدن به ملت و خاک ایران اسلامی بوده‌اند که گروهک‌های معاند کرد مستقر در مرزهای مشترک ایران و اقلیم کردستان نیز با سوءاستفاده از موقعیت جغرافیایی کوهستانی مرزهای غربی کشور، به توصیه کارفرمایان غربی خود هر از گاهی اقدامات ضدامنیتی علیه ایران انجام می‌دادند که نمونه اخیر آن نقش اساسی در آشوب‌های پاییز سال ۱۴۰۱ است؛ اما امروز در آستانه سفر مهم رئیس‌جمهوری ایران به عراق و با خلع سلاح و تبعید این گروه‌های تروریستی، ضربه سنگینی به دشمنان ایران اسلامی وارد شده و یک پیروزی بزرگ و راهبردی در سایه اقتدار نظام جمهوری اسلامی به دست آمده است.   (مصطفی علیجان‌زاده)

خبر ویژه 

 باید لاف‌زنی را متوقف کنیم!

«نیسیم فاتوری» نایب رئیس کنست (پارلمان اسرائیل) و عضو کمیسیون امور خارجی و دفاع اعلام کرد: «ما قصد داریم پس از آزادی گروگان‌ها از نوار غزه، جنگ را به جبهه شمالی سوق دهیم.» فاتوری مدعی شد: «ما دقیقاً می‌دانیم حسن نصرالله کجا می‌نشیند، این رویکرد ما در روز‌های آینده است. اگر چاره‌ای نباشد ممکن است او را ترور کنیم.» وی درباره سخنان گالانت مبنی بر اینکه «لبنان را به قرون وسطی» بازخواهیم گرداند، گفت: «باید لاف‌زنی را متوقف کرده و اقدامات عملی را آغاز کنیم و به آنها چیزی را که شایسته آن هستند نشان دهیم، باید در شمال بمانیم و امنیت را بازگردانیم، این جنگی است که چاره‌ای از آن نیست.» این عضو کنست رژیم صهیونیستی گفت: «من از فشارهای آمریکایی‌ها اطلاع دارم، اما باید در موضع خود ثابت‌قدم باشیم، همانطور که با وجود مخالفت آمریکا وارد خان یونس و رفح شدیم، اینگونه می‌توان در جنگ پیروز شد.» این عضو کنست درباره «یحیی السنوار»، رئیس حماس گفت: «ما به او هم دست خواهیم یافت، او در رهبری حماس تنها مانده است.»

  اخبار 

موضع ایران تغییر نکرده است!

بار دیگر موج خبری جدیدی درباره ارسال تسلیحات از سوی ایران برای ارتش روسیه در روزهای اخیر به راه افتاده است. در ماه‌های گذشته خبرگزاری‌های غربی، نظیر رویترز، آسوشیتدپرس، سی‌ان‌ان و ... در ادعاهای بدون شواهد و سند خود مدعی بودند ایران در آستانه تحویل موشک‌های بالستیک به روسیه برای کمک به این کشور در جنگ اوکراین است. در جدیدترین مورد نشریه «وال‌استریت ژورنال» روز گذشته مدعی شد ایران صدها تیر موشک بالستیک کوتاه‌برد را به روسیه تحویل داده است. این ادعا با تکذیب رسمی نماینده کشورمان در سازمان ملل همراه شد و نمایندگی ایران نزد سازمان ملل متحد در پاسخ به سؤال سی‌ان‌ان درباره گزارش‌ها مبنی بر ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه تصریح کرد: «ایران ارسال کمک نظامی به طرفین درگیر را امری غیرانسانی می‌داند.»

 

به دنبال مبارزه با چشمان بسته هستند!

«محمدرضا جلائی‌پور» در روزنامه «هم‌میهن» می‌نویسد: «اکثر این نیروها اسیر الگوهای تغییر بردـ باختی و ستیزمحورند و با معیارشان هر آنچه متضمن برد نظام سیاسی و رهبری آن باشد، لاجرم به معنای باخت خودشان است. گویی هم‌مسئلگی و خیر مشترکِ حل این مسائل برای‌شان معنادار نیست و موازنه قوا تنها چیزی است که در سیاست می‌فهمند و صرفاً مبارزه برای بازنده کردن یا حذفِ رقیب غایتِ سیاست‌ورزی‌شان است... ارزیابی‌شان این است که نظام و رهبری برنده ماه‌های اخیر بوده‌اند. در این ارزیابی اشتباه هم نمی‌کنند. اما اشتباه می‌کنند که نمی‌بینند ایران و طیف ‌وسیعی از نیروهای اجتماعی نیز هم‌زمان برنده این ماه‌ها و توافق‌های جدید بوده‌اند و ظرفیت‌هایی برای حل مسائل مشترک ایجاد شده است.» بیان این مطالب از سوی جلائی‌پور نشان می‌دهد، شکاف‌های جدی و تعیین‌کننده در جریان اصلاحات دیگر تاب ماندن در محافل را نداشته و از پرده برون افتاده است که باید اصلی‌ترین شکاف‌ها را اتخاذ راهبرد مبنی بر «در ساختار بودن ـ بر ساختار بودن» دانست.

 

آیا استارلینک شرایط اینترنت را دگرگون می‌کند؟

«عیسی زارع‌پور» وزیر سابق ارتباطات در واکنش به موج خبری جدید درباره اینترنت استارلینک نوشت: «موج رسانه‌ای این روزها در مورد «استارلینک» محل تأمل است؛ چراکه در بلندمدت به لحاظ سرعت، کیفیت و پایداری، اینترنت ماهواره‌ای جایگزین ارتباطات زمینی به‌ویژه فیبرنوری نخواهد شد. بر همین اساس، کشورهای اروپایی و حتی آمریکا(دارنده استارلینک) درسال‌های اخیر ده‌ها میلیارد دلار برای توسعه فیبرنوری سرمایه‌گذاری کرده‌اند، ضمن اینکه بر اساس مقررات جدید اتحادیه بین‌المللی مخابرات (کمیسیون تنظیم مقررات جهانی)، ارائه‌دهندگان اینترنت ماهواره‌ای برای ارائه خدمات مکلف به اخذ مجوز از رگولاتوری کشورها شده‌اند. همچنین با پیگیری دولت سیزدهم، سال گذشته مقدمات ارائه سرویس اینترنت ماهواره‌ای با اولین اپراتور خارجی در کشور فراهم شد.

 

پیروزی بزرگ‌ جمهوری اسلامی

فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران با بیان اینکه تیپ‌های تکاور برای مأموریت‌های خاص هستند و همیشه در شرایط آمادگی خوبی قرار دارند، اضافه کرد: «تحرکات در مرزهای کشور نشان از برنامه‌ریزی دشمن و تقویت گروه‌های معاند در مرزها دارد که طبق تحقیقات انجام‌شده رژیم صهیونیستی پشتیبان تیم‌های خرابکاری در مرزها و عملیات‌های تروریستی است که در پاسگاه‌ها انجام می‌شود.» «سردار محمد پاکپور» با ابراز اینکه «در جنگ‌های امروز تاکتیک به‌کارگیری ابزارهای جنگی در مأموریت‌ها مهم است»، گفت: «دشمن اگر آمادگی ما را ببیند، قطعاً در نیت‌های شوم خود تجدیدنظر می‌کند و اگر انفعال داشته باشیم، دشمن نیز طمع می‌کند و اقدامات امنیتی را انجام می‌دهد.» وی  با بیان اینکه حضور مؤثر سپاه عناصر ضدانقلاب را در شرق و جنوب شرق از حاشیه مرزهای ایران پاک‌سازی کرد، به توافق‌نامه امنیتی ایران و عراق اشاره کرد و افزود: «با این توافق عناصر ضدانقلاب از مرزهای این دو کشور اخراج و پاک‌سازی شوند و این بزرگ‌ترین پیروزی جمهوری اسلامی بود.»

 

اخبار کوتاه

دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در واکنش به عملیات شهادت‌طلبانه در مرز اردن و فلسطین اشغالی تأکید کرد، این عملیات نشان می‌دهد روزهای بسیار سختی در انتظار دشمن صهیونیستی خواهد بود. انصارالله ضمن تبریک این عملیات که به کشته شدن سه صهیونیست منجر شد، با انتشار بیانیه‌ای گفت: «این عملیات جهادی، بیانگر شجاعت و ایمان مجری آن به مسئله فلسطین و نشانگر احساسات ملی در قبال جرایم کشتارجمعی در فلسطین است.»

دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان از مواضع ایران در حمایت از تمامیت ارضی ارمنستان و تغییرناپذیری مرزهای بین‌المللی قدردانی و تأکید کرد: «مرز ارمنستان و ایران مرز صلح، دوستی و زندگی مسالمت‌آمیز است و ارمنستان اهمیت ویژه‌ای برای ارتباط با ایران قائل است و هیچ نیرویی نمی‌تواند ارتباط و اتصال سرزمینی ایران و ارمنستان را قطع کند.» وی با بیان اینکه هر‌گونه رفع انسدادی در داخل خاک ارمنستان تحت کنترل نهادهای داخلی ارمنستان و حاکمیت ملی و سرزمینی آن خواهد بود، تصریح کرد: «ارمنستان مخالف هرگونه رفع انسدادی با منطق کریدور است.»

«آلن لیختمن» مورخ آمریکایی پیش‌بینی کرده است، «کاملا هریس» نامزد دموکرات‌ها، «دونالد ترامپ» رقیب جمهوری‌خواه خود را در انتخابات ماه نوامبر شکست خواهد داد. این استاد تاریخ دانشگاه‌های آمریکا می‌گوید روش پیش‌بینی وی به‌کلی از نظرسنجی پرهیز کرده و بر مجموعه‌ای از ۱۳ سؤال درست یا غلط استوار است. لیختمن در گفت‌وگو با روزنامه «نیویورک‌تایمز» تأکید کرد، کاملا هریس رئیس جمهور بعدی آمریکا خواهد بود. به گفته وی، کناره‌گیری «رابرت اف کندی جونیور» از رقابت‌های انتخاباتی به نفع هریس تمام شد.

 یک قاضی در دادگاه نیویورک صدور حکم برای دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا در پرونده جنایی او را تا پس از انتخابات 5 نوامبر به تعویق انداخت و گفت: «می‌خواهد از برداشت ناروا از انگیزه سیاسی جلوگیری کند.» ترامپ، نامزد فعلی جمهوری‌خواهان برای ریاست‌جمهوری، قبلا قرار بود در 18 سپتامبر محکوم شود.

شبکه ان‌بی‌سی آمریکا گزارش داد، برخی منابع آگاه گفتند که دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا درخواست خانواده‌های اسرای آمریکایی در غزه برای توافق با جنبش مقاومت اسلامی (حماس) بدون حضور اسرائیل را بررسی می‌کند. این منابع گفتند برخی مسئولان در دولت بایدن به خانواده‌های اسیران آمریکایی گفتند که همه گزینه‌ها را بررسی می‌کنند، اما تأکید کردند که توافق با حماس که اسرائیل را هم شامل شود، بهتر است. این منابع همچین گفتند این وعده‌ها در حالی مطرح شده است که تماس‌های اولیه آمریکا با حماس درباره توافق بدون حضور رژیم صهیونیستی به هیچ نتیجه‌ای منجر نشد.

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات