صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۶۵۲۳۵

اخبار و تحلیل‌ها یکشنبه 25 شهریور 403

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) یکی از شرایطِ کارآمدیِ کارگزارانِ دولت این است که داشته‌های خودشان را بشناسند،‌ ثروتهای موجود خودشان را بشناسند، استعدادها و ظرفیّتهای قابلِ به فعلیّت رسیدن را بشناسند. بنده در این سالهای طولانی با مسئولینی برخورد کرده‌ام که [ظرفیّتها را] نمی‌شناختند؛ نیروی انسانی کشور را نمی‌شناختند، نیروهای طبیعی کشور را نمی‌شناختند. 6/6/1403 Basirat.ir
حرف روز 
ارزیابی اولین سفرخارجی پزشکیان

«مسعود پزشکیان» رئیس جمهور ایران در اولین سفر خارجی خود به دعوت «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق عازم این کشور شد. سفر سه روزه پزشکیان به عراق و امضای 14 سند همکاری به عنوان نخستین سفر خارجی رئیس‌جمهور در راستای پیشبرد دیپلماسی همسایگی و تقویت تجارت خارجی و در مواجهه با تحولات نوین پیش ‌رو، اقدامی بهنگام‌ و راهبردی ارزیابی می‌شود. اشتراکات عمیق فرهنگی، اقتصادی و تاریخی سبب شده است که ارتقای مناسبات و روابط میان دو طرف امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر باشد.  به نظر می‌رسد، پس از بحران جنگ‌افروزی داخلی در منطقه غرب آسیا که از حدود سال 2011 شروع شد و تا همین چند وقت پیش هم ادامه داشت و باعث شده بود تا جمهوری اسلامی در راستای حفظ صلح و ثبات منطقه‌ای و همچنین حسن همجواری با همسایگان خود ناگزیر به حضور مستشاری در برخی از این سرزمین‌ها شود که البته به دعوت دولت‌های قانونی این سرزمین‌ها صورت پذیرفته بود، هم‌اکنون دیپلماسی اقتصادی و فرهنگی دولت است که باید آورده‌ها و منافع این حضور مستشاری را تحصیل کند. در همین راستا، اولین سفر خارجی رئیس جمهور منتخب نمایان‌گر در اولویت و اهمیت بودن همسایگان جمهوری اسلامی ایران و همچنین نگاه تمدنی و منطقه‌ای ایشان دارد. از سوی دیگر، افزایش مناسبات اقتصادی و همکاری‌های اقتصادی میان ایران و همسایگان مطمئناً موجب افزایش صلح و ثبات و امنیت‌آفرینی در منطقه خواهد شد. در  همین راستا، حضور رئیس جمهور پزشکیان در اربیل عراق و سلیمانیه و همچنین بصره، به عنوان شهرهای تجاری و اقتصادی حائز اهمیت است و انتظار می‌رود بر اساس وعده‌های داده شده و با اجرای طرح ریلی شلمچه ـ بصره، میزان و حجم مبادلات تجاری میان ایران و عراق تا 30 میلیارد یورو افزایش یابد.  همچنین، دیدار با رئیس اقلیم کردستان عراق، بارزانی و همچنین رئیس اتحادیه میهنی کردستان، طالبانی و برخی از نخبگان فرهنگی، مذهبی، دانشگاهی عراق در این سفر سه روزه و تأکید مکرر دکتر پزشکیان بر مسئله وحدت و اتحاد و همدلی مسلمانان و مردم منطقه در برابر دشمن مشترک (آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه) به صورت کلی نشان‌دهنده رویکرد کلی نظام و دولت جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با  همسایگان بوده و دستاوردهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بسیاری دارد. در نهایت، نکته پایانی اینکه سفر سه روزه رئیس جمهور ایران به عراق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی داشت و توافق ایران و عراق برای تشکیل کارگروه تخصصی به‌منظور تدوین برنامه راهبردی جامع بلندمدت توسعه روابط بیش از هر چیزی نشان‌دهنده عمق راهبردی مناسبات تهران ـ بغداد است. (رامین نصیری)

گزارش روز 

 چرخه مدیریت کشور!

«محمدرضا عارف» معاون اول رئیس‌جمهور در مطلبی که در صفحه شخصی خود در فضاری مجازی منتشر کرد، نوشت: «توصیه‌ای جدی که راهبرد دولت وفاق ملی است و در مراسم معارفه وزرای محترم دولت مطرح و تأکید کردم، استفاده از جوانان و زنان متخصص در مدیریت‌های کلیدی وزراتخانه‌ها و سازمان‌هاست.» وی در پایان مطلب خود آورده است: «اگر این مهم رخ ندهد، مدیریت کشور دچار پیری افراطی می‌شود. این خطر را باید جدی تلقی کرد.» این نکته مهم دکتر عارف به بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب دراولین دیدار هیئت دولت چهاردهم با رهبری اشاره دارد: «چنانچه آقای رئیس جمهور بتوانند مثلاً فرض کنید صد جوانِ مؤمنِ پُرانگیزهٔ انقلابیِ متعهّد را آماده کنند و آخرِ دولت‌شان همین صد جوان را تحویل کشور بدهند، به نظر من کار بسیار بزرگی انجام گرفته است.» مطالعات نشان می‌دهد، نظام مقدس جمهوری اسـلامی ایـران تا بـه حـال در زمینـه تـأمین و تربیت مدیران شایسته با آسیب‌هایی روبه‌رو بوده است که از جمله مهم‌ترین این آسیب‌ها می‌توان به کهن سالی مدیران کشور و جایگزین نشدن آنان در خلال سال‌های پس از آن، ضعف در جانشین‌پروری، نبودن سازکاری مشخص برای ارزیابی مدیران اشاره کرد. باید بر این نکته انگشت تأکید گذاشت، «مدیریت» علمی است که افزون بر تجربه، به طراوت و به‌روزرسانی در عرصه‌های گوناگون نیاز دارد. از یک سو مدیریت فضای موجود با مدیریت فضای چند دهه پیش کاملاً متفاوت است و از سوی دیگر مدیریت‌های طولانی به طور ناخودآگاه افراد را دچار خستگی و فرسودگی سیستماتیک می‌کند و از همه مهم‌تر با از دست دادن هر یک از مدیران، بدیهی است که نیاز به جایگزین در تراز و بالاتر از آن انتظار است. بدون تردید، اگر حسن نیت در وجود افراد برای خدمت به انقلاب باشد، هیچ گاه خستگی از انقلاب بروز پیدا نمی‌کند؛ اما اینکه مدیران خسته شوند، امری طبیعی و اجتناب‌ناپذیر است. لذا این خستگی را باید با ورود و جایگزینی نیروهای جوان به صورت موسمی کنترل کرد. اینکه رهبری بارها درباره حضور نیروهای جوان و بهره‌گیری از توان مدیران پرانرژی در عرصه‌های گوناگون کشور تأکید دارند، از حیث همین در گردش بودن و بازبودن چرخه مدیریت کشور است. نکته پایانی اینکه در بین توصیه‌های رهبر معظم انقلاب به دولت چهاردهم حتی قبل از برگزاری انتخابات و نامشخص بودن نتیجه، موضوع بسیار مهم انتخاب همکاران خوب است. این نکته در بین توصیه‌های دیگر، دارای فراوانی (عید غدیر، روز تنفیذ و نیز در هفته دولت) قابل توجهی است. ویژگی‌های درخور آن صد جوان مدنظر رهبری عبارت است از: جوان مؤمن، صادق، انقلابی، متعهّد، پُرانگیزه و معتقد به توانمندی داخلی و ملّی کشور. به نظر می‌رسد، امروز نیاز ایران اسلامی بر جوان‌گرایی و شادابی مدیریتی است؛ چرا که با جوان‌گرایی انرژی و خون تازه بر نظام و انقلاب تزریق می‌شود. (حسین عباسیان)

خبر ویژه  

هم‌میهن ایرانیان یا رسانه براندازان!

«فائزه هاشمی» در نامه‌ای به رفتار دیکتاتورمآبانه‌ براندازان زندانی در بند زنان اوین اعتراض کرد. حالا روزنامه «هم‌میهن»، خود را در کنار براندازان گذاشته و در توجیه این نقد درون گفتمانی دختر مرحوم هاشمی نوشته است: «یکی از استدلال‌های نادرستی که در نفی این نامه به‌کار برده می‌شود، این است که مصلحت ایجاب می‌کند در شرایط زمانی و مکانی کنونی جبهه زندانیان را تضعیف نکرد.» بله، مصلحت ایجاب می‌کرد که چهره براندازان مخدوش نشود و اختلافات را گذاشت برای بعد از براندازی، اما این روزنامه، نقد هاشمی را برای براندازان مفید دانسته و نوشته است: «نقد و بیان ایرادات و کاستی‌های رفتاری یک ضرورت است و باید در همه حال از آن دفاع کرد.» این روزنامه با ابراز نگرانی از رویگردانی براندازان زندانی از مبارزه با جمهوری اسلامی، در ضرورت نقد دختر هاشمی رفسنجانی تلویحاً از انقلاب ابراز پشیمانی کرده و مدعی شده است اگر پیش از انقلاب این دست نقدها بود، اکنون (1403) وضعیت بهتری داشتیم!

 

اخبار

تشکیل تیم ویژه برای ترور!

شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی با انتشار گزارشی خبر داد، سرویس امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) برای ترور «یحیی السنوار» رئیس ‌دفتر سیاسی جنبش حماس، یگان ویژه تشکیل داده است. این شبکه می‌گوید، سرویس شاباک از زمان آغاز جنگ غزه، برای تحت‌نظر قراردادن تحرکات السنوار، یگان اطلاعاتی تشکیل داده و این یگان به‌صورت ۲۴ ساعته مشغول فعالیت است. به گزارش این شبکه، دستگاه امنیتی اسرائیل مبالغ هنگفتی را برای تعقیب السنوار در نظر گرفته است؛ شخصی که به اذعان منابع صهیونیستی، «هر بار پیش از اینکه دست اسرائیلی‌ها به او برسد، موفق به فرار شده است.» هرچند رژیم صهیونیستی تلاش‌های زیادی برای تعقیب و بازداشت وی به کار بسته است، شبکه ۱۲ به نقل از فرمانده لشکر ۹۸ ارتش اسرائیل گفت: «ما خیلی به او نزدیک بودیم. وقتی وارد تونل زیرزمینی شدیم، مقادیر زیادی سلاح دیدیم. قهوه او نیز همچنان گرم بود.» این شبکه می‌گوید، السنوار مدت‌هاست که از تلفن و وسایل ارتباطی الکترونیکی استفاده نمی‌کند و به جای آن بر یک شبکه از خبرنگاران تکیه دارد و از طریق آنان، عملیات‌های نظامی حماس را مدیریت می‌کند.

تجهیز اوکراین اشتباه است!

صدراعظم آلمان تأکید کرد کشورش همچنان مخالف آن است که اوکراین از موشک‌های دوربرد دریافتی از متحدانش به منظور حمله به خاک روسیه استفاده کند. «اولاف شولتز» در سخنرانی خطاب به حامیان حزب «سوسیال دموکرات» در شهر «پرنتسلاو» بیان داشت: «موضع ما همچنان همین است. به همین دلیل است که من حتی اگر کشورهای دیگر مغایر با موضع ما تصمیم بگیرند، من همچنان پایبند به موضع خودم هستم. من قصد انجام چنین کاری را ندارم چون فکر می‌کنم که مشکل‌زا خواهد بود.» صدر اعظم آلمان ادامه داد: «من قاطعانه پای مخالفتم با اینکه به اوکراین اجازه استفاده از تسلیحات دوربرد تأمین شده توسط آلمان برای حمله به اهداف در عمق خاک روسیه را بدهیم، خواهم ایستاد.» شولتز اظهار کرد برلین تصمیمی برای دادن موشک‌های دوربرد «تائوروس» به اوکراین حتی اگر که متحدانش در ناتو خلاف آن را تصمیم بگیرند، ندارد.

آنقدر تکرار می‌کنند تا دروغ‌شان باورپذیر شود!

وزرای خارجه گروه جی-7 (هفت‌کشور صنعتی جهان) شنبه‌شب به‌وقت‌تهران در بیانیه تکراری در نشست رم مدعی کمک تسلیحاتی ایران به روسیه شدند. به گزارش وبگاه «وزارت خارجه ژاپن» در بخشی از این بیانیه آمده است: «وزرای خارجه کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، انگلیس، آمریکا و نماینده عالی اتحادیه اروپا، صادرات تسلیحاتی ایران و خرید موشک‌های بالستیک این کشور از سوی روسیه را به شدیدترین وجه ممکن محکوم می‌کند.» در این بیانیه بدون ارائه هیچ‌گونه سندی، ایران به حمایت نظامی از روسیه در جنگ با اوکراین متهم شده است. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران و روسیه هر دو ادعاهای کشورهای غربی را رد کرده‌اند. تهران این ادعاها را جنگ روانی توصیف کرده است. ادعاهای کشورهای غربی علیه ایران در حالی مطرح می‌شود که این کشورها از زمان آغاز جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۲ اصلی‌ترین تأمین‌کننده‌های سلاح برای اوکراین بوده‌اند.

آمریکایی‌ها می‌خواهند مادورو را ترور کنند!

وزارت کشور ونزوئلا در بیانیه‌ای از دستگیری شش تبعه خارجی از جمله سه شهروند ایالات متحده، دو شهروند اسپانیا و یک تبعه اهل جمهوری چک در این کشور و خنثی کردن طرح سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) برای ترور «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور این کشور خبر داد. به گزارش «سی‌بی‌اس نیوز»، دیوسدادو کابلو، وزیر کشور ونزوئلا در مصاحبه با تلویزیون دولتی این کشور اعلام کرد، قرار بود این شهروندان خارجی در طرح سازمان سیا برای سرنگونی دولت ونزوئلا و کشتن چند نفر از مقامات ارشد این کشور از جمله مادورو نقش ایفا کنند. وزیر کشور ونزوئلا با اشاره به سلاح‌های کشف شده آمریکایی که به صورت غیرقانونی از سوی ایالات متحده وارد ونزوئلا شده بود، گفت: «این سلاح‌ها از گروهی دیگر از عوامل سازمان جاسوسی آمریکا که در توطئه ترور مادورو دست داشتند، کشف و ضبط شده است.» کابلو با بیان اینکه یکی از شهروندان آمریکایی دستگیر شده به نام «ویلبرت جوزف کاستاندا گومز» از تفنگداران سابق نیروی دریایی آمریکاست، افزود: «گومز سابقه خدمت در افغانستان، عراق و کلمبیا را در کارنامه خود دارد.»

اخبار کوتاه

یک فروند موشک یمنی بالستیک مافوق صوت و دوربرد از نوع زمین به زمین ساعتی قبل به قلب اراضی اشغالی اصابت کرد. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی اذعان کرد، موشک بالستیک یمن مسافتی ۲ هزار کیلومتری از این کشور تا قلب اراضی اشغالی را در مدت ۱۵ دقیقه پیموده است. ارتش رژیم صهیونیستی در حال حاضر تحقیقاتی را در خصوص شکست اطلاعاتی خود درباره این حمله موشکی آغاز کرده است. گفتنی است، رسانه‌های رژیم صهیونیستی از فرار ۲ میلیون و ۳۶۵ هزار صهیونیست به سمت پناهگاه‌های موجود در اراضی اشغالی طی صبح امروز خبر دادند.

یک رسانه عربی از اقدامات و تلاش‌های مصر با هدف کاهش تنش در منطقه دریای سرخ خبر داد و گفت، قاهره به دنبال ایجاد فرمولی برای حل بحران سیاسی در یمن از طریق ارتباط گرفتن با انصارالله و ایران است. «العربی الجدید» مدعی شد، همچنین قرار است بدر عبدالعاطی، وزیر خارجه مصر طی روزهای آتی برای رایزنی درخصوص اقدامات مشترک، به تهران سفر کند.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق و نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا بار دیگر تأکید کرد، اگر در انتخابات پیروز شود، «بزرگ‌ترین عملیات اخراج مهاجران از آمریکا» را انجام خواهد داد. وی دراین‌باره گفت: «ما قصد داریم بخش زیادی (از مهاجران) را از اسپرینگ‌فیلد اوهایو اخراج کنیم. ما می‌خواهیم این افراد را بیرون کنیم. می‌خواهیم آنها را به ونزوئلا برگردانیم.»

«حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی» در توضیح جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی گفت، در این جلسه درباره دسیسه برخی کشورهای اروپایی صحبت شد. مجلس شورای اسلامی به صراحت اعلام کرد،‌جمهوری اسلامی به هیچ وجه تسلیحات بالستیک به هیچ کشوری نداده و نخواهد داد؛ این سیاست اصلی جمهوری اسلامی ایران است. سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: «اقدامات برخی کشورهای اروپایی تحت فشار لابی‌های صهیونیست در حالی انجام می‌شود که جمهوری اسلامی مبانی دارد و به هیچ وجه از آن مبانی و اصول فاصله نگرفته و نخواهد گرفت.»

«غلامرضا ظریفیان» از فعالان اصلاح‌طلب در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توانیم انتظار برای رفع حصر را به عنوان یکی از گشایش‌های سیاسی ـ در دولت پزشکیان ـ مدنظر داشته باشیم، گفته است: «موضوع حصر یک مسئله دیرینه سیاسی در کشور ماست و رفع آن می‌تواند نشانه‌ای از انعطاف و هم‌گرایی ملی باشد. این موضوع می‌تواند به کاهش فاصله‌های اجتماعی و افزایش اعتماد عمومی کمک کند و در نهایت به توسعه پایدار منجر شود.» جملات عجیب این اصلاح‌طلب در حالی است که پیش از این بهزاد نبوی، از سران ستادی اصلاحات در پرسشی پیرامون مسئله رفع حصر تأکید کرده بود که اولویت شرایط فعلی نه مقوله حصر، که مسائل اقتصادی است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات