صبح صادق >>  نگاه >> گزارش
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۶۵۲۶۲
گزارشی از حال و هوای نخستین سفر منطقه‌ای رئیس دولت چهاردهم

۱۴ امضای راهبردی

۴۵ روز بعد از آغاز ریاست جمهوری «مسعود پزشکیان»، رئیس دولت چهاردهم به دعوت رسمی و مشترک رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر عراق، در رأس هیئتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی عازم این همسایه غربی ایران شد.

 پیام ویژه امام خامنه‌ای
عراق در حالی به عنوان اولین مقصد خارجی رئیس‌جمهور کشورمان انتخاب شده بود که تنها دو هفته از اتمام سفر اربعین زائران ایرانی به عتبات عالیات می‌گذشت، رئیس جمهور به کشوری سفر کرد که میزبان شایسته و بی‎نظیر زائران حسینی بودند، به همین دلیل بود که رئیس‌جمهور پس از آنکه مورد استقبال «السودانی»، نخست وزیر این کشور قرار گرفت، لوح و متن عربی پیام تشکر رهبر معظم انقلاب اسلامی از موکب‌داران و ملت عراق برای میزبانی باشکوه و کریمانه از زوار اباعبدالله‌الحسین (ع) در ایام اربعین را به نخست‌وزیر این کشور اهدا کرد. پزشکیان سپس در مسیر فرودگاه بین‌المللی بغداد تا کاخ ریاست جمهوری، با حضور در محل یادمان فرماندهان شهید مقاومت، نسبت به مقام شامخ این شهدا، به ویژه «حاج قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» ادای احترام کرد. 

 دیدار‌های راهگشا
دیدار‌های دوجانبه با «عبداللطیف رشید» رئیس‌جمهور، «محمدشیاع السودانی» نخست‌وزیر، «محسن المندلاوی» معاون اول رئیس مجلس عراق و «فائق زیدان» رئیس شورای عالی قضایی عراق، شرکت در نشست سران چارچوب هماهنگی عراق که با حضور «سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق برگزار شد، نشست با تجار و فعالان اقتصادی کشورمان در عراق، دیدار با ایرانیان مقیم، حضور در جمع نمایندگان شرکت‌های اقتصادی فعال در عراق و همچنین گفتگو با شبکه‌های «الاخباریه» و «رووداو»، برنامه‌های هیأت ایرانی در سفر به بغداد بود. پزشکیان در دیدار با رئیس‌جمهور عراق ابراز امیدواری کرد که توافق‌های مالی و اقتصادی و همکاری برای توسعه امنیت و ثبات منطقه‌ای بین دو کشور رشد و گسترش یابد. رئیس‌جمهور همچنین پس از دیدار با نخست‌وزیر عراق در یک نشست خبری مشترک اظهار کرد: «نیازمند اجرای تفاهم‌نامه‌های همکاری امنیتی میان ایران و عراق هستیم تا با تروریست‌ها و دشمنان مقابله کنیم، همان‌هایی که در گذشته ثبات و امنیت منطقه را هدف قرار دادند؛ همکاری‌ها برای مقابله با تروریسم داعش و مقابله با قاچاق افزایش می‌یابد.» همچنین پزشکیان و السودانی در جریان مذاکرات گسترده‌ای که در بغداد داشتند، در یک موضع مشترک خواهان توقف جنایات رژیم صهیونیستی و نسل‌کشی در غزه شدند.

 نخستین حضور
سفر به اقلیم کردستان عراق و اربیل، بخش دیگر سفر سه روزه رئیس‌جمهور بود. این نخستین سفر یکی از رؤسای جمهوری اسلامی ایران به اقلیم کردستان عراق به شمار می‌آید. دیدار با «مسعود بارزانی» رهبر حزب دموکرات کردستان و «نچیروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق و سران و رهبران احزاب و گروه‌های سیاسی اقلیم کردستان، از جمله برنامه‌های پزشکیان در سفر به اربیل بود.  رئیس جمهور در این دیدار‌ها اظهار کرد: «لازم است با تقویت همکاری‌ها، شرایط امنیتی لازم برای تقویت مراودات و تعاملات اقتصادی و تجاری فیمابین را به خصوص در مناطق مرزی فراهم آوریم.» رئیس اقلیم کردستان عراق نیز پس از دیدار با پزشکیان گفت: «به هیچ‌وجه نباید از خاک اقلیم در ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران استفاده شود؛ حضور آقای پزشکیان به عنوان اولین رئیس‌جمهور اسلامی ایران در اربیل به تمام معنا برای ما تاریخی است.» پزشکیان در ادامه این سفر، با استقبال رئیس اتحادیه میهنی اقلیم کردستان عراق، وارد «سلیمانیه» شد و در بدو حضور، بر سر مزار مرحوم «جلال طالبانی» رئیس‌جمهور اسبق عراق حضور یافت و با نثار گل، به مقام وی ادای احترام کرد. وی سپس در دیدار با «بافل طالبانی» رئیس و جمعی دیگر از اعضای اتحادیه میهنی کردستان عراق، ضمن قدر نهادن به تلاش‌ها و مبارزات آزادی‌خواهانه مرحوم جلال طالبانی تصریح کرد: «نگاه مرحوم طالبانی به آزادی را می‌توان به عنوان یک نماد و الگو ارج نهاد.»

 راه دوستی و برادری
بصره چهارمین شهر مقصد رئیس‌جمهور در سفر به عراق بود. پزشکیان در دیدار با نخبگان، دانشگاهیان و عشایر بصره با بیان اینکه مصمم هستم که پیگیری کنم که مسیر قطار شلمچه ـ بصره هر چه سریعتر به سرانجام برسد، گفت: «هر راهی را که کمک کند ایران و عراق به یکدیگر نزدیک‌تر شوند، پیگیری می‌کنم.» عشایر و نخبگان بصره در این مراسم به عنوان هدیه، عبای عربی بر تن رئیس‌جمهور کشورمان کردند.
حضور در نجف اشرف و کربلای معلی و زیارت مضجع شریف و مطهر حضرت امیرالمؤمنین علی (ع)، حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) و حضرت اباالفضل العباس (ع)، برنامه‌های روز پایانی سفر رئیس‌جمهور به عراق بود. پزشکیان پس از بازگشت به تهران درباره این سفر‌های زیارتی گفت: «متعهد شدیم که راه مولا علی (ع) را ادامه دهیم؛ متعهد شدیم دستور‌هایی که می‌توانیم به آنها پایبند باشیم و عدالت را در جامعه اجرا کنیم، پیاده‌سازی نماییم. در حرم مطهر اباالفضل العباس (ع) پیمان بستیم تا آزادگی، ایثار، مردانگی، مروت و عزت را، رعایت کنیم و شرمنده مردم نشویم.»

 ۱۴ امضای راهبردی
گفتنی است در جریان این سفر، ۱۴ سند همکاری در حوزه‌های گوناگون اقتصادی، همکاری در زمینه آموزش نیروی متخصص، جوانان و ورزش، تبادل فرهنگی و هنری و آثار تاریخی و آموزش و پرورش، رسانه، ارتباطات و اعزام کاروان‌های گردشگری دینی، همکاری در زمینه مناطق آزاد بین عراق و ایران و کشاورزی و منابع طبیعی، پست، حمایت اجتماعی، آموزش نیرو‌های فنی مهندسی و ارتقای نیروی کار ماهر و همکاری در زمینه اتاق‌های بازرگانی به امضا رسید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات