صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۱:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۶۵۳۴۲

راهکار برون‌رفت منطقه از مشکلات متعدد تشکیل راه‌اندازی اتحادیه اسلامی است

تشکیل اتحادیه اسلامی از جمله موضوعاتی بود که در برنامه سفر رئیس‌جمهور ایران اسلامی به عراق خبرساز شد. بی‌تردید این موضوع از جهات مختلف حائز اهمیت است چرا که آنچه آقای پزشکیان در سفر به عراق مطرح و پیشنهاد کردند به نوعی منجر به تشکیل اتحادیه کشور‌های اسلامی می‌شودکه مزایای زیادی به ارمغان می‌آورد
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ حسن هانی‌زاده

تشکیل اتحادیه اسلامی از جمله موضوعاتی بود که در برنامه سفر رئیس‌جمهور ایران اسلامی به عراق خبرساز شد. بی‌تردید این موضوع از جهات مختلف حائز اهمیت است چرا که آنچه آقای پزشکیان در سفر به عراق مطرح و پیشنهاد کردند به نوعی منجر به تشکیل اتحادیه کشور‌های اسلامی می‌شود که مزایای بسیار زیادی به ارمغان می‌آورد.

تشکیل اتحادیه اسلامی به دلیل برداشته شدن مرز‌ها و حذف روادید بین کشور‌های اسلامی و برخورداری از ارز واحد اسلامی بسیار حائز اهمیت است که امید می‌رود دولتمردان و حاکمان کشور‌های عربی برای تقویت جهان اسلام به این پیشنهاد بیاندیشند و راهکار‌های اجرایی و عملیاتی کردن را یافته و با همکاری و رایزنی با جمهوری اسلامی ایران در دستور کار واحد قرار دهند.

اصولا ایران ثابت کرده همواره در مجامع بین‌المللی و در دیدار روسای جمهور و مقامات بلندپایه با همتایان خود در کشور‌های مختلف از جمله کشور‌های اسلامی پیشنهاداتی بسیار سازنده و مفید ارائه می‌دهند که اگر اجرایی شود و بستر‌های لازم برای تحقق آن در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی فراهم شود این موضوع تامین‌کننده منافع همه مردم جهان از جمله ملت‌های مسلمان است.

آنچه در موضوع عدم اجرایی شدن چنین پیشنهاداتی مطرح است فقدان اراده در صاحبان منصب و حکام کشور‌های مختلف از جمله کشور‌های اسلامی در اجرایی کردن پیشنهادات سازنده‌ای است که همه ملت‌ها از آن منفعت می‌برند.

باید گفته شود متاسفانه اغلب کشور‌های اسلامی سیاست خود را با آمریکا و کشور‌های اروپایی هماهنگ می‌کنند بدین دلیل کشور‌های عرب حوزه خلیج‌فارس اراده‌ای بر ایجاد وحدتی که منجر به تشکیل اتحادیه اسلامی شود ندارند.

نگارنده بر این باور است که سران و رهبران کشور‌های اسلامی و عربی در حال حاضر اراده‌ای برای موافقت و همراهی با جمهوری اسلامی ایران در ساختن اتحادیه اسلامی ندارند در حالی که اگر به عمق این موضوع و اثراتی که روی تحولات منطقه داشت بیشتر فکر می‌کردند متوجه می‌شدند رئیس‌جمهور ایران پیشنهادات بسیار سازنده و قابل عملیاتی ارائه داده است؛ پیشنهادی که منجر به ایجاد وحدت اسلامی در برابر رژیم صهیونیستی و بهره‌وری بیشتر منطقه می‌شود.

در واقع اگر چنین اتفاقی رخ بدهد توسعه همکاری کشور‌های مسلمان منطقه می‌تواند به همگرایی یک و نیم میلیارد مسلمان در سطح جهان منتهی شود به طوری که برآیند این موضوع در وهله اول حل مسئله فلسطین و رفع بسیاری از مشکلات فی‌مابین کشور‌های اسلامی است.

در طی بیش از چهار دهه گذشته سران جمهوری اسلامی یاران بار‌ها در خصوص راه‌اندازی و تشکیل بازار اسلامی، شبکه ماهواره اسلامی، ارتش اسلامی و بازار ارز مشترک اسلامی پیشنهادات قابل توجهی ارائه داده‌اند که از آنجمله می‌توان به ارائه چنین پیشنهاداتی در جلسات کنفرانس سران کشور‌های اسلامی اشاره کرد، اما متاسفانه بنا به دلایلی که بخشی از آن همکاری کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس با دنیای غرب است این موارد بسیار مهم عملیاتی نشده چرا که آمریکا و دنیای غرب مایل به تقویت وحدت بین مسلمانان و گسترش روابط بین کشور‌های اسلامی نیستند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات