صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۶۵۴۳۸

اخبار و تحلیل‌ها 28 شهریور 1403

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) هدف دشمن تبدیل مردم‌سالاریِ اسلامی به یک حکومت باب میل استکبار است. آنها در ایران دنبال این هستند که یک حکومتی اینجا سر کار بیاید که باب میل استکبار باشد: یا یک حکومت فردی که یک فرد مطیعِ آنها بر سر کار باشد، یا یک حکومت بظاهر دموکراسی غربی که [در واقع] دموکراسی دروغ و فریب است، سر کار بیاید، منتها زیر نگین آنها، در مشت آنها که بر طبق میل آنها حرکت بکند و تحت فرمان آنها باشد؛ خواستار این هستند.1/1/1402 Basirat.ir

دانلود PDF

دانلود WORD

حرف روز

 رؤیای بی‌تعبیر رژیم صهیونیستی

روز گذشته (27 شهریور) حوالی ساعت 15:30 تعدادی از دستگاه‌های دریافت پیام که به «پیجر» معروف هستند و در اختیار تعدادی از کارکنان واحدها و مؤسسه‌های حزب‌الله قرار داشتند، منفجر شدند. این عملیات تروریستی به زخمی شدن صدها نفر و شهادت چند نفر دیگر منجر شد. در پاسخ به اینکه چرا رژیم صهیونیستی اصرار دارد در حالی که در میدان نظامی ناتوان است، در لایه امنیتی عملیات کند، توجه به چند نکته ضروری است:

1ـ این اقدام تروریستی را باید بخشی از یک نوع عملیات‌های امنیتی به حساب آورد که از چند سال پیش رژیم صهیونیستی آن را جنگ قرن بیست‌ویکمی نام‌گذاری کرده بود؛ این جنگ برخلاف جنگ‌های کلاسیک بر مبنای میزان تخریب و کشتار ارزیابی نمی‌شود، بلکه مقصد در حقیقت افکار عمومی و در لایه نظامی، روحیه نیروهای نظامی مقابل است. ترورهای همزمان حدود یک ماه و نیم گذشته از اسماعیل هنیه تا مقام ارشد حزب‌الله (فؤاد شکر) نیز در همین قالب تعریف می‌شود. ورود به لایه‌های امنیتی و وارد کردن ضربه‌ای محدود، بخش اول این روش است و در ادامه آن ایجاد رعب و وحشت در افکار عمومی برای ایجاد تصویری شکست‌ناپذیر از رژیم صهیونیستی؛

2ـ این جنگ بدین منظور طراحی شده بود که انگاره شکست‌ناپذیری رژیم صهیونیستی را به افکار عمومی کشورهای عربی و گروه‌های مقاومت القا کند؛ این در حالی است که طوفان‌الاقصی هیمنه رژیم را در هم شکست و حزب‌الله لبنان در عملیات اربعین، انصارالله با هدف قرار دادن بیش از 80 کشتی با مقصد سرزمین‌های اشغالی و شلیک موشک هایپرسونیک و پهپاد و عملیات‌های سایر اضلاع مقاومت و به‌خصوص عملیات وعده صادق اعتبار این جنگ را از بین برده است و لذا چنین اقداماتی آورده راهبردی برای رژیم صهیونیستی ندارد و اگرچه آسیب‌هایی به گروه‌های مقاومت وارد می‌کند، اما کمکی به روند رو به اضمحلال رژیم نمی‌کند.

3ـ یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های مواجهه با این اقدامات، هوشمندی رسانه‌ای است؛ امری که در فاصله ترور فؤاد شکر تا عملیات انتقام اربعین حزب‌الله وجود داشت و مروری بر دو اطلاعیه اولیه حزب‌الله به خوبی نشان‌دهنده آن است. بیان شفاف آنچه رخ داده است، همراه با ادبیاتی آرامش‌بخش که به مخاطب این اطمینان را می‌دهد که اوضاع در کنترل است، از جمله ویژگی‌های این بیانیه‌هاست.

بنا بر آنچه گفته شد، رژیم سعی دارد با این اقدامات بین واقعیت بحرانی خود و فضای افکار عمومی فاصله ایجاد کند؛ اتفاقی که هرگز رخ نخواهد داد. (مصطفی برزکار)

  گزارش روز 

ضرورت وفاق ملی در مسئله بنزین

رئیس جمهور کشورمان در اولین نشست خود با خبرنگاران و اصحاب رسانه با اشاره به وضعیت ناترازی در بخش‌های مختلف اقتصادی و از جمله ناترازی انرژی در بخش برق، گاز و بنزین بر ضرورت اصلاح وضعیت آنها با کمک نخبگان و رسانه‌ها تأکید کرد؛ این در حالی است که دیروز یکی از نمایندگان مجلس طی مصاحبه‌ای اعلام کرد، امسال قیمت بنزین افزایش پیدا نخواهد کرد و سال آینده نیز این افزایش حداکثر ۱۵ تا ۲۰ درصد خواهد بود. اگر به وضعیت مصرف بنزین نگاه کنیم و ناترازی مصرف این کالای استراتژیک را بررسی و ارزیابی کنیم، مشاهده می‌کنیم که ادامه این ناترازی به معنای صادرات نفت خام و واردات بنزین است؛ این موضوع در وضعیت اقتصادی امروز کشور ما، یعنی ضربه به بخشی از نظام اقتصادی ایران، البته افزایش قیمت بنزین تنها راهکار مدیریت مصرف نیست و درخواست رئیس جمهور محترم از نخبگان هم برای ارائه پیشنهادهایی بود که با کمترین هزینه مشکل ناترازی را حل کند. در شرایطی که تقریباً اجماع ملی وجود دارد که باید ناترازی بنزین حل شود، به نظر می‌رسد این نوع مصاحبه‌ها تلقی وجود دو دستگی در مدیریت کلان کشور در زمینه مسئله بنزین را در اذهان عمومی ایجاد می‌کند؛ لذا یکی از مظاهر وفاق ملی در موضوع بنزین ملاحظات رسانه‌ای است که به سه مورد آن اشاره می‌شود: ۱ـ پرهیز از ملتهب کردن و ایجاد تشنج در جامعه؛۲ـ پرهیز از اطمینان‌بخشی کاذب به جامعه و روراست بودن و صداقت داشتن در بیان آنچه واقعاً قرار است اتفاق بیفتد و مردم متأثر از آن باشند؛ ۳ـ تبیین ضرورت اصلاح ناترازی مصرف بنزین در کشور و مشخصاً توضیح ضرورت‌ها و اهمیت اصلاح ناترازی‌های انرژی، به ویژه اصلاح ناترازی بنزین.

فارغ از اهمیت وفاق ملی در مواجهه رسانه‌ای در برخی حوزه‌های دیگر همچنین می‌توان بحث وفاق ملی را در حوزه اقتصادی و اصلاح ناترازی بنزین از دولت مطالبه کرد. بر اساس قانون برنامه هفتم توسعه دولت باید برای برطرف کردن ناترازی انرژی، بخشی از مصرف را از طریق اصلاح سیستم سوخت خودروها و همچنین گسترش ناوگان حمل‌ونقل عمومی انجام دهد، در این موضوع شرکت‌های دانش‌بنیان، شوراهای شهر و شهرداری‌ها، بخش خصوصی و بخش‌هایی از خود دولت دخیل هستند که باید با هماهنگی بیشتر و یک اراده واحد در این مسیر گام بردارند. این موضوع به حدی در حاشیه قرار گرفته است که از نظر اکثریت مردم تنها راه مدیریت مصرف بنزین، استفاده از ابزار تغییر قیمت آن است.

سخن پایانی اینکه حل مسئله بنزین نیازمند یک وفاق ملی است، ولی این وفاق هم باید در ابعاد گوناگون رسانه‌ای، نخبگی، فنی، سیاسی و اجتماعی باشد و هم اینکه مسئولان خودشان باید پیشگام آن باشند و مقدمات اصلاح ناترازی بنزین را به نحوی آماده کنند که مردم دچار شوک و مشکل یا دشواری اقتصادی نشوند. (علی کارگر)

 

خبر ویژه

 فقط 6 ماه فرصت!

پروژه ثابت و مستمر جریان اصلاحات در برابر دولت، تلاش برای تأمین مطالبات جریانی خود و فرعی و اصلی کردن اولویت‌های خود است. اصلاح‌طلبان در این رابطه و در چارچوب کسب نمایندگی از لایه‌هایی از جامعه اعتراضی تلاش می‌کنند که توان دولت را صرف سرویس‌دهی به مطالبات خود کنند. رادیکال‌های اصلاحات در حال اولتیماتوم به دولت چهاردهم مبنی بر داشتن فرصت شش ماه به دولت پزشکیان هستند که در صورت عدم اقبال در حوزه فیلترینگ و حجاب، امیدواری جامعه نسبت به دولت چهاردهم کاهش خواهد یافت. به تعبیری رادیکال‌های چپ‌گرا در حال بیان ان هشدار به دولت هستند که در صورت عدم اقبال عملی طی شش ماه آینده در زمینه فیلترینگ و حجاب، ماه عسل آنان با دولت پایان خواهد یافت. رادیکال‌های اصلاح‌طلب همچنین در این توهم به سر می‌برند که رگ حمایت جامعه از دولت پزشکیان صرفاً در اختیار و دست آنان است، ادامه توهمی که فکر می‌کنند آنان پزشکیان را به مقام ریاست جمهوری رسانده‌اند.

 

اخبار
 
تمرکز سپاه بر هوش مصنوعی
«سردار سلامی» با تأکید بر اینکه «سپاه باید بر هوش مصنوعی متمرکز شود و از این فناوری در تمام جنگ‌های شناختی و نبردهای فرهنگی بهره ببرد.» گفت: «دشمن می‌تواند از یک نقطه با تمام نقاط درون جامعه ارتباط برقرار کند و نشان می‌دهد فرم‌ها و اشکال نبرد جدید تغییر کرده است و فناوری‌هایی ظاهر شده‌اند که اساس ماهیت شکل و همه ابعاد منازعات را تغییر داده‌اند و بنابراین ما محکوم به قوی بودن و پیشرفته بودن هستیم و در این صحنه نباید از دشمن عقب افتاد.» فرمانده کل سپاه تشریح کرد: «شبکه‌های فرماندهی و کنترل امروز باید مجهز به پیشرفته‌ترین سامانه‌های جمع‌آوری اطلاعات باشند؛ چرا که یک فرمانده امروزه با استفاده از فناوری‌های نوین می‌تواند تمام تحولات میدان نبرد را در منطقه ببیند و بشنود و سامانه‌ها را کنترل و هدایت کند و در مرکز مانیتور تصویر پهپادها و رادارها و گشت‌های هوایی و ... را ببیند؛ این موضوع به فرمانده امکان اتخاذ تصمیم صحیح را می‌دهد.»
 
معادلات جنگ تغییر خواهد کرد
رژیم صهیونیستی در ادامه اقدامات جنایتکارانه‌اش در حمله‌ای تروریستی از طریق هک پیجرهای غیرنظامی 9 لبنانی را به شهادت رساند و بیش از 2800 نفر را زخمی کرد. این حمله را می‌توان بزرگ‌ترین عملیات تروریستی سایبری تاریخ دانست که طی آن هزاران نفر هدف ترور سایبری قرار گرفتند. رژیم صهیونیستی به دلیل تضعیف توان نیروی زمینی در نبرد با حماس و تضعیف نیروی هوایی در نتیجه حملات مستمر حزب‌الله به تجهیزات راداری در شمال بار دیگر از دریچه حملات تروریستی و ضد امنیتی وارد عمل شده است. حزب‌الله با گذشت 11 ماه از نبرد با رژیم هنوز از سلاح‌های راهبردی‌اش رونمایی نکرده و در تمام این مدت با پهپادها و موشک‌های سبک رژیم را هدف قرار داده و سنگین‌ترین سلاح موشک برکان بوده است.  این اقدام رژیم صهیونیستی برای حزب‌الله لبنان به معنای تغییر معادله نبرد است، سؤال این است که آیا محذوریت پیشین برای مقاومت در نبرد با این رژیم کمرنگ خواهد شد؟
 
در انتصابها باید مراقبتهای بیشتری داشته باشیم
«حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری» با تأکید بر اهمیت وحدت مسلمان گفت: «ما وظیفه داریم ضمن اینکه پایبندی خود را به مبانی مکتب جعفری داشته باشیم، با امت اسلامی یک‌صدا و یکدست باشیم، اما این وحدت به آن معنا نیست که از مبانی اصیل اعتقادی خود دست برداریم؛ ولی باید با تأکید بر اشتراکات و کنار گذاشتن اختلافات این مقطع از زمان را پشت سر بگذاریم.» رئیس دیوان عالی کشور همچنین گفت: «جناب آقای پزشکیان در صحبت‌های تبلیغاتی خود در ایام انتخابات و پس از آن در دوران تصدی ریاست‌جمهوری بر آیات قرآن کریم و روایات و خطابه‌های نهج‌البلاغه استناد می‌کنند که این موضوع مایه مباهات و افتخار نظام اسلامی است؛ لکن در انتصاباتی که شاهد آن هستیم، برخی افرادی سابقه خوبی ندارند و طبق فرمایش امیرالمؤمنین علی(ع) این موضوع به نفع نظام اسلامی نیست که تحت عنوان وفاق ملی همه افراد باسابقه خوب و بد و مُحسن و مُسی را در یکجا جمع کنیم که اگر این‌گونه عمل کنیم، افراد نیکوکار و خوش‌سابقه بی‌رغبت می‌شوند و افراد بدنام به رفتار بدشان تشویق می‌شوند.»
 
حرف سیدحسن نصرالله درباره ما درست از آب درآمد!
«آوی اشکنازی» خبرنگار و تحلیلگر مسائل نظامی این روزنامه عبری‌زبان در یادداشت خود تأکید کرد: «جنگ شمشیرهای آهنین (تجاوز به نوار غزه) با یک اشتباه و بدون محاسبات دقیق و راهبردی آغاز شده و شک و تردیدهای زیادی در رابطه با اینکه واقعا به همان دلایل اعلام شده آغاز و انجام می‌شود یا خیر؟» اشکنازی در ابتدای این یادداشت آورده است، «حوادث بدی برای اسرائیل در حال رخ دادن است و برای فهمیدن اینکه اسرائیلی‌ها نگران، سرخورده و دستپاچه هستند، نیازی به داشتن مدرک لیسانس یا فوق لیسانس روانشناسی وجود ندارد.» او به مسئولان رژیم صهیونیستی توصیه کرد به شرایط امنیتی جامعه توجه داشته باشند، این شرایط نیازمند نرمش فراگیر است، تا شرایط ما آنگونه که سیدحسن نصرالله، رهبر حزب‌الله ما را به آن توصیف کرده، خانه عنکبوت نباشیم. او اعتراف کرد اسرائیل روز 7 اکتبر ضربه شدیدی را متحمل شد و همچنان هم در شوک این امر قرار دارد.
 
اخبار کوتاه
گردان‌های حزب‌الله عراق ضمن اعلام آمادگی برای کمک به مقاومت لبنان، تأکید کرد، رژیم صهیونیستی بابت جنایت خود در بیروت، هزینه سنگینی پرداخت خواهد کرد. حزب‌الله عراق تأکید کرد:  «این رژیم  صیونیستی نتوانسته است در بیش از ۱۱ ماه گذشته با نیروهای حزب‌الله لبنان مقابله کند و همین مسئله باعث شده است رژیم صهیونیستی در راستای تمایلات جنایتکارانه خود، مردم لبنان را در یک محیط غیرنظامی هدف قرار دهد؛ حملاتی که نشان‌دهنده خبث طینت و پستی دشمن و شکست آن مقابل نیروهای میدانی حزب‌الله است.»
 
«سرگئی شویگو» دبیر شورای امنیت ملی روسیه در پی دستور «ولادیمیر پوتین» و به‌منظور پیگیری توافقات انجام شده در سفر «علی‌اکبر احمدیان» نماینده رهبر معظم انقلاب و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی به سنت پترزبورگ وارد تهران شد. شویگو در ملاقات با احمدیان ضمن مرور توافقات صورت گرفته، بر حمایت مجدد از سیاست جمهوری اسلامی ایران در خصوص کریدورها و مسیرهای مواصلاتی با جمهوری آذربایجان تأکید کرد.
 
«متئو میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری روزانه بدون محکوم کردن حمله پیجری در لبنان مدعی شد، این حمله از قبل به واشنگتن اطلاع داده نشده است. میلر گفت: «ایالات متحده در این حمله نقش نداشت. آمریکا از قبل از این رویداد مطلع نبود و ما در مقطع کنونی در حال جمع‌آوری اطلاعات درباره آن هستیم.» وی اضافه کرد: «ما به شیوه‌ای مشابه با خبرنگاران در سراسر جهان در حال گردآوری اطلاعات درباره وقایعی هستیم که اتفاق افتاده‌اند.»
 
«سیدعباس عراقچی» وزیر امور خارجه در شبکه ایکس نوشت: «در تماس با وزیر خارجه لبنان قویا تروریسم اسرائیلی را محکوم و ضمن ابراز همبستگی با قربانیان -از جمله یک کودک ده ساله- برای هر گونه کمک اعلام آمادگی کردم.» وی افزود: «همچنین با تشکر از درمان سفیر کشورمان در بیروت، بر ضرورت پیگیری جدی این حادثه توسط دولت لبنان تأکید کردم.»
 
«حسین کروبی» در واکنش به خبر پایان حصر مهدی کروبی عنوان کرد: «خبری از پایان حصر نیست و حصر هنوز پابرجاست. در این مدت نه گفت‌و‌گویی از جانب مقامات امنیتی با خانواده انجام شده و نه اقدامی در این رابطه صورت گرفته است.» وی با بیان اینکه روال همان روال سابق است، گفت: «مأموران امنیتی کماکان کنار آپارتمان محل سکونت حاج آقا حضور دارند و اتفاق خاصی رخ نداده است.» فرزند  کروبی با اشاره به اظهارات  رئیس جمهور گفت: «ضمن تشکر از پیگیری‌های دکتر پزشکیان درباره رفع حصر، احساس می‌کنم منظور آقای پزشکیان این است که رایزنی با مسئولان مربوطه در حال انجام است، اما تاکنون هیچ انعکاس و بازخوردی نداشته است.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات