صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۶۶۰۰۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها 9 مهر 403

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) دنیای اسلام، شخصیتی باعظمت را؛ و جبهه‌ی مقاومت پرچمداری برجسته را، و حزب الله لبنان رهبری کم‌نظیر را از دست داد، ولی برکات تدبیر و جهاد چند ده ساله‌ی او هرگز از دست نخواهد رفت. اساسی که او در لبنان پایه‌گذاری کرد و به دیگر مراکز مقاومت، جهت بخشید، با فقدان او نه تنها از میان نخواهد رفت، که به برکت خون او و دیگر شهیدان این حادثه استحکام بیشتر خواهد یافت. ضربات جبهه‌ی مقاومت بر پیکر فرسوده و رو به زوال رژیم صهیونی، بحول و قوه‌ی الهی کوبنده‌تر خواهد شد.7/7/1403

دانلود PDF

دانلود WORD

حرف روز  

  راهبرد دیروز، الهام بخش

صهیونیست‌ها در جلسه‌ای امنیتی در اواخر شهریور درباره تمرکز عملیاتی در جنوب لبنان و به طور خاص بر حزب‌الله تصمیم‌گیری کرده و روند عملیات‌ها را با انفجار پیجوها آغاز کردند. این حملات اگرچه متأثر از دو محرک؛ یعنی عملیات اربعین و عملیات‌های نظامی حزب‌الله در شمال سرزمین‌های اشغالی بود، اما گسترش جنگ به لبنان دلایل دیگری، همانند رسیدن به راهبرد دو وجهی نتانیاهو، یعنی بازگرداندن شهرک‌نشینان و قطع یا کاهش عملیات‌های حزب‌الله در جبهه شمالی، نشان دادن پایان عملیات نظامی در غزه، اطمینان از ضربه زدن به حزب‌الله در بحث پیجوها و ضربه زدن به ساختار فرماندهی حزب‌الله نیز داشت. لذا برای رژیم صهیونیستی که همزاد ترور و مصداق اتم تروریسم دولتی در دنیا به شمار می‌آید، طبیعی بود که به دنبال ترور سیدحسن‌نصرالله، دبیرکل محبوب حزب‌الله باشد.

صهیونیست‌ها تضعیف محور مقاومت و البته ایجاد شکاف در جبهه بزرگ مقاومت منطقه را در گرو از هم‌گسیختگی حزب‌الله و در نبود نصرالله عزیز تحلیل می‌کردند. البته به تعبیر رهبرمعظم انقلاب این پنداری خام و باطل است. آنها نمی‌توانند حزب‌الله و مقاومت منطقه را به دلیل استحکام و اتقان در سازمان و ساختارش و همبستگی‌ای را که از حیث هویتی در لبنان و در زمینی بزرگ‌تر به نام جبهه بزرگ مقاومت در کل منطقه ایجاد شده است، از بین ببرند.

رصد تولیدات فضای حقیقی و مجازی وسایل ارتباط جمعی دنیا درباره سنجش ابعاد و زوایای این ترور، آثار و پیامدهای آن بر ناآرامی‌های مداوم منطقه غرب آسیا و اثرگذاری آن بر اقتصاد، امنیت، صلح و آتش‌بسی که از چند روز قبل از ترور رسانه‌های آمریکایی و صهیونیستی مزورانه در حالی از آن سخن می‌گفتند که رژیم منحوس و تروریست به فکر طراحی و اجرای نقشه شوم ترور بود و ده‌ها موضوع و ملاحظه دیگر، اذعان به همین موضوع و بی‌فایده بودن این قبیل ترورها را به زودی نشان داد و ثابت کرد «شهید نصرالله» الهام‌بخش‌تر برای همفکران و دوستانش برای گسترش مقاومت ضدصهیونیستی و مخاطره‌آمیزتر برای دشمنانش از «سیدنصرالله» است. ناباورانه همان قاتلان و تروریست‌های حرفه‌ای اذعان دارند که با ترور نمی‌توان مقاومت برخاسته از باور و اعتقاد به هویت و استقلال و آزادی ملتی را از بین برد. روزنامه عبری‌زبان «یدیعوت آحارانوت» در همین زمینه، ترور سید نصرالله را به «زلزله‌ای شدید در خاورمیانه» توصیف کرده که پیش‌بینی پیامدهای آن بسیار دشوار است یا «نینا فاکس» تحلیلگر این روزنامه هم «ترور نصرالله را ورود به مرحله جدیدی از تقابل» تحلیل کرده که «اسرائیل را امروز بر سر دو راهی اشغال خاک لبنان تا رود لیطانی یا خیر» قرار داده است. اشغالی که مجدداً صهیونیست‌ها را در باتلاق لبنان گرفتار خواهد کرد.

(فتح‌الله پریشان) 

گزارش روز  

  چرا ترور؟!

رژیم صهیونیستی پس از یک سال جنایت و نسل‌کشی در غزه، نتوانست به اهداف خود که شامل آزادسازی اسیران، تصرف غزه و نابودی حماس بود، دست یابد. بنابراین، از دو هفته پیش،کابینه رژیم‌صهیونیستی رسماً حمله به لبنان را تصویب کرد. تحلیل رژیم این بود که برای مهار مقاومت فلسطین باید نقطه ثقل حملات خود را از غزه به لبنان متمرکز کند. در این راستا انفجار پیجوها و بیسیم‌ها، ترور جمعی از فرماندهان حزب‌الله و حملات سنگین به لبنان در دستور کار رژیم قرار گرفت. آخرین جنایت رژیم، ترور سیدحسن‌نصرالله بود که این عملیات تروریستی را بنابر دلایل ذیل انجام دادند:  ۱ـ تضعیف محور اصلی پشتیبانی جبهه غزه: صهیونیستها به این نتیجه رسیدند که تا وقتی حزب‌الله عملیاتهای خود را علیه آنان انجام می‌دهد، پیروز این جنگ نخواهند بود و با توجه به حمایت کامل سید مقاومت از غزه، صهیونیست‌ها فهمیدند که تا زمان حضور سیدحسن نصرالله این عملیاتها متوقف نخواهد شد؛ ولی صحنه میدان خلاف این دیدگاه را نشان می‌دهد. «ژنرال مکنزی» فرمانده سابق سنتکام بعد از ترور سید گفت: «اسرائیل بزرگ‌ترین اشتباه خود را با ترور فرماندهان حزب‌الله و سیدحسن نصرالله مرتکب شد. اشتباهی که ما با ترور قاسم سلیمانی در عراق انجام دادیم و اکنون ضربه آن را می خوریم.» ۲ـ تضعیف محور مقاومت: صهیونیست‌ها به دنبال انتقال این پیام در میان محور مقاومت هستند که با مشت آهنین با آنها برخورد خواهند کرد. سخنان تهدیدآمیز نتانیاهو علیه ایران و محور مقاومت در سازمان ملل، مؤید این مطلب است؛ اما واقعیت ماجرا اثبات می‌کند که وحدت،ایمان و قدرت در محور مقاومت نهادینه شده است. ۳ـ ایجاد شکاف در حزب‌الله: رژیم با هدف قراردادن دبیرکل و فرماندهان ارشد حزب‌الله،به دنبال ایجاد فاصله میان فرماندهی و بدنه مقاومت است؛ اما حزب‌الله به عنوان مولود انقلاب اسلامی، در مدیریت و سازماندهی همچون زمان دفاع مقدس بازتولید و جایگزینی در فرماندهان و ساختار را به سرعت انجام میدهد. ۴- تفرقه در محور مقاومت: صهیونیست‌ها با ترور فرماندهان مقاومت به دنبال ایجاد ترس، فاصله و کاهش ارتباطات در جریان واحد مقاومت هستند. دشمن می‌خواهد با تضعیف ساختار نظامی و فرماندهی حزب‌الله شرایط را برای حمله زمینی به جنوب لبنان فراهم کند. قطعاً این جنایت بزرگ که با چراغ سبز آمریکا انجام شد، شکستی دیگر برای رژیم خواهد بود. همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند: «دنیای اسلام،شخصیتی باعظمت و جبهه‌ مقاومت پرچمداری برجسته و حزب‌الله لبنان رهبری کم‌نظیر را از دست داد،ولی برکات تدبیر و جهاد چند ده ساله‌ او هرگز از دست نخواهد رفت. اساسی که او در لبنان پایه‌گذاری کرد و به دیگر مراکز مقاومت جهت بخشید، با فقدان او نه تنها از میان نخواهد رفت،که به برکت خون او و دیگر شهیدان این حادثه استحکام بیشتر خواهد یافت. ضربات جبهه مقاومت بر پیکر فرسوده و رو به زوال رژیم صهیونی،به حول و قوه‌ الهی کوبنده‌تر خواهد شد. ذات پلید رژیم صهیونی در این حادثه،به پیروزی دست نیافته است.سیّد‌مقاومت،یک شخص نبود،یک راه و یک مکتب بود و این راه همچنان ادامه خواهد یافت.خون شهید سیدعباس موسوی بر زمین نماند،خون شهید سید حسن هم بر زمین نخواهد ماند.» (مصطفی علیجان زاده)

اخبار ویژه

 تابع تصمیم مسئولان باشید!

روزنامه «هم‌میهن» در مطلبی نوشت: «اگر قرار باشد برخی رسانه‌های رسمی یکسویه تحلیل کنند و این ذهنیت نادرست را در فضای عمومی ایجاد کنند که تنها و تنها یک راه و واکنش آن هم درگیری نظامی است، این کار نه به سود مردم و کشور است و نه حتی به سود تصمیم‌گیران. سیاست‌گذاری در موضوعات خارجی باید به دور از این گونه جوسازی‌ها صورت گیرد و همه باید آماده باشند که از سیاست‌های رسمی حمایت کنند.» این روزنامه از تصمیم نهادهای حاکمیت حمایت کرده و سرمقاله خود را اینگونه ادامه می‌دهد: «باید اجازه داد که مسئولین کشور فارغ از هیاهوهای تبلیغاتی تصمیم مقتضی و صحیح را بگیرند و همه نیروها از تصمیمات درست حمایت کنند.» حالا که مسئولان این روزنامه خود را به رعایت سیاست‌های رسمی کشور ملزم می‌دانند، باید به آنها یادآور شد که لزوم حکمرانی در فضای مجازی، اصلاح مؤلفه‌های فرهنگی حاکم بر کشور، هنجارپذیر کردن جامعه، سیاست افزایش جمعیت، عدم مذاکره مستقیم با آمریکا و مسئله حجاب از دیگر سیاست‌های رسمی کشور بوده که طبق منطق سرمقاله هم‌میهن، در اختیار نهادهای مسئول نظام است. 

 

اخبار

تا اعلام رسمی از گمانه‌زنی بپرهیزید!

روابط عمومی حزب‌الله با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «اخبار مربوط به اقدامات تشکیلاتی این حزب پس از شهادت دبیرکل، تا زمانی که بیانیه رسمی صادر نشود، قابل استناد نیست.» در متن این بیانیه آمده است: «با توجه به اخبار منتشر شده از سوی برخی رسانه‌ها مبنی بر رویه‌های تشکیلاتی و درون سازمانی در رهبری حزب‌الله پس از شهادت دبیرکل حزب‌الله رضوان‌الله تعالى‌علیه، مایلیم که توضیح دهیم اخبار مربوط به این موضوع فاقد هرگونه اعتبار است و تا زمانی که بیانیه رسمی از سوی رهبری حزب‌الله در این باره صادر نشود، نمی‌توان به آن استناد کرد.» برخی رسانه‌های عربی، از جمله شبکه «العربیه» و سایت لبنان 24 مدعی شده بودند شورای سیاسی حزب‌الله «سیدهاشم صفی‌الدین» را به عنوان دبیرکل جدید معرفی کرده است.

حزب‌الله با قدرت نبرد را ادامه می‌دهد

«سردار احمد وحیدی» فرمانده اسبق نیروی قدس سپاه با بیان اینکه شهادت سیدحسن نصرالله و جمعی از فرماندهان حزب‌الله لبنان خسارت بزرگی است؛ اما خللی در استحکام سازمانی حزب‌الله به وجود نخواهد آورد، گفت: «حزب‌الله همچنان پیروزمندانه در صحنه حضور دارد.» سردار وحیدی در پاسخ به این پرسش که با توجه به شهادت فرماندهانی، چون فؤاد شکر و ابراهیم عقیل، آیا حزب‌الله نیروی انسانی لازم  برای جایگزین کردن این فرماندهان دارد، گفت: «حسب اطلاع می‌گویم که همان زمان که فرماندهان شهید شدند، افراد جدید جایگزین شدند و امروز می‌توان گفت هیچ جایگاه فرماندهی در چارت فرماندهی حزب‌الله لبنان خالی نیست؛ در مورد رهبری شهید بزرگوار، باید گفت که شهید نصرالله یک رهبر کم نظیر بود؛ اما در بدنه حزب‌الله افراد قدرتمند زیادی حضور دارند که با درس‌هایی که از شهید حسن نصرالله گرفتند، می‌توانند رهبری حزب‌الله را به عهده گرفته و راه را ادامه دهند.»

غرور و پیشروی با ترور به تل‌آویو برنمی‌گردد

روزنامه «فایننشال تایمز» می‌نویسد: «نخست‌وزیر اسرائیل در آستانه سالگرد ماجرای 7 اکتبر (حمله حماس) با تلاش برای برگرداندن موازنه قوا به نفع خود، سودای نظمی جدید را در خاورمیانه در سر می‌پروراند. با زدن سیدحسن نصرالله، اسرائیل امیدوار است که در جنگ با دشمنان منطقه‌ای خود ابتکار عمل را به دست گرفته باشد. خیلی‌ها در اسرائیل می‌خواهند از این فرصت استفاده کنند و ضربه‌ محکم نه فقط به حزب‌الله، بلکه به ایران و متحدانش در عراق و سوریه و یمن بزنند. اگر اسرائیل بتواند به این محور مقاومت آسیب جدی وارد کند، دستاورد آن در عربستان و امارات بی‌سر و صدا مورد استقبال قرار می‌گیرد. برای اسرائیل، تغییر موازنه قوا مستلزم معکوس کردن روایت ملی شکست و سردرگمی است که پس از 7 اکتبر آغاز شد. جنگ یک سال اخیر در غزه نتوانست غرور اسرائیل یا امنیت آن را بازگرداند. علی‌رغم عملیاتی که منجر به کشته شدن گسترده غیرنظامیان شد، اسرائیل نتوانسته است گروگان‌های خود را آزاد کند. اسرائیل همچنین در حال شکست در نبرد برای افکار عمومی بین‌المللی است و در جلسات دادگاه بین‌المللی به نسل‌کشی متهم شده است.»

پیوست ترور صهیونیست‌ها

رژیم اشغالگر قدس تنها اندکی پس از اجرای عملیات ترورِ شهید نصرالله، به نحو گستردهای با استفاده از تریبون‌های سیاسی و تبلیغاتی خود، سعی داشته است روحیه نیروهای مقاومت را تضعیف کند و در عین حال، ژست قدرت بگیرد و از تغییر معادلات در روند تحولات منطقهای سخن بگوید. در کنار این رویکرد صهیونیست‌ها، شاهد بوده‌ایم که جریانهای تبلیغاتی این رژیم و متحدانش نیز با توسل به انواع و اقسام شیوه‎ها سعی داشته و دارند تا دستگاههای امنیتی جریان مقاومت را ضعیف معرفی کنند و به نوعی آنها را تحقیر کنند. این همان موضوعی است که بسیاری از چهره‌های سرشناس و تحلیلگران جریان مقاومت نسبت به آن هشدار می‌دهند و تأکید دارند اقدام تروریستی اخیر صهیونیست‌ها با یک پیوست رسانه‌ای و تبلیغاتی نیز همراه است که همگان باید نسبت به آن هوشیار و آگاه باشند. جریان مقاومت سال‌هاست که با رویه‌های تروریستی رژیم اشغالگر قدس روبه‌رو است و این رژیم از حربه ترور برای نیل به اهداف خود بهره می‌برد.

اخبار کوتاه

همسر شهید «شیخ نبیل قاووق»، عضو شورای مرکزی حزب‌الله لبنان خطاب به ملت ایران پیامی صادر کرد که در بخشی از آن آمده است: «همه می‌گویند امروز فهمیدیم الآن انکسر ظهری. الآن می‌فهمیم علی الدنیا بعدک العفا. دل‌ها خونی است بعد از این فقدان عظیم، بعد از دست دادن عده‌ای زیاد از فرماندهان. الان صهیونیست‌ها مردم را از همه جهت در محاصره موشک‌های آمریکایی قرار دادند. هر روز ده‌ها شهید و آوارگان در فشار هستند ولی یکصدا:  تکلیف امروز مقاومت است و استقامت تا آخرين نفس و یقین ما به پیروزی که امام و رهبر محبوب ما امام خامنه‌اى که سید حسن می‌گفتند من سرباز امام خامنه‌ای هستم. بأبي انت و أمي و نفسي و اهلي و مالى.»

«جان کربی» سخنگوی کاخ سفید مدعی شد: «جنگ تمام عیار با حزب‌الله یا ایران راهی برای بازگرداندن امن ساکنان شمال اسرائیل به خانه‌های‌شان نیست. امیدواریم شاهد تشدید تنش از سوی ایران نباشیم، اما اگر این اتفاق بیفتد، ما توانایی دفاع از خود و اسرائیل را داریم.  ما تعدادی نیروی کمکی در منطقه مستقر کرده‌ایم و باید برای هرگونه واکنش احتمالی ایران آماده باشیم.»

محل استقرار سیدحسن نصرالله و همراهانش با فاصله قابل توجهی از سطح زمین، در زیر زمین در منطقه ضاحیه قرار داشت و محافظت می‌شد؛ با این حال عملیات تروریستی صهیونیستها با بمب‌های سنگرشکنی که از آمریکایی‌ها گرفته بودند، این جنایت را رقم زد. پیکر شهید سیدحسن نصرالله، مجاهد کبیر و دبیر کل حزب‌الله لبنان و تعداد دیگری از شهدای حزب‌الله از زیر آوار سالم بیرون آورده شده است. با عنایت به سالم بودن پیکرها، شهادت این شهدا ناشی از موج انفجار سنگین ده‌ها تن بمبی بوده است که بر روی مقر فرماندهی حزب‌الله ریخته شده است.

روزنامه «یدیعوت آحارنوت» به نقل از یک مسئول نظامی صهیونیستی بلندپایه نوشت، ‌حزب‌الله برنامه‌ریزی برای حمله به تل‌آویو را آغاز کرده است. این مقام صهیونیست مدعی شد: «هاشم صفی‌الدین از رهبران حزب‌الله و کاندیدای جانشینی سیدحسن نصرالله، کنترل خود بر حزب‌الله را آغاز کرده است و از نصرالله تندروتر است.»

درباره چگونگی انتخاب جانشین شهید سیدحسن نصرالله، امکان دارد در کنار چهره‌های مطرح حزب‌الله افراد دیگری نیز به عنوان گزینه‌های احتمالی جانشینی مطرح باشند؛ اما اینکه چه سازکاری برای این انتخاب وجود دارد، هنوز روشن و اعلام‌شده نیست. آخرین اظهارنظر در این زمینه به سال ۱۳۸۹ باز می‌گردد. وقتی علی فیاض، نماینده سابق پارلمان لبنان و از اعضای ارشد حزب‌الله لبنان درمصاحبه‌ای درباره فرآیند انتخاب دبیرکل گفت: «چند سالی است که دبیر کل توسط یک شورا انتخاب می‌شود که خود این شورا از طرف اعضای مجالس (شوراهای) حزب و مسئولان حزب، اعم از مسئولین درجه دوم و سوم، انتخاب می‌شود.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات