صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۶۶۲۸۶
رحمان سعادت استاد اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان

حرکت از گردنه سخت تغییرات نرخ بنزین وابسته به انجام چند کار است

آنچه در این موضوع حائز اهمیت است و بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی در این خصوص برآن تاکید دارند آن است که با افزایش قیمت و نظارت بر تخصیص سوخت به یکایک مردم جامعه تا حد بسیار زیادی می توان مانع قاچاق سوخت شد و مصرف سوخت را تا حد مطلوبی کنترل کرد.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی/ رحمان سعادت

عمده ترین دلایل مصرف سوخت بخصوص بنزین در ایران همواره محل بحث و بررسی کارشناسان امر و مرتبطین این حوزه بوده است بنابراین مسائل و مولفه های بسیاری را به عنوان مقصران افزایش مصرف بنزین عنوان می کنند اما آنچه در این حوزه حائز اهمیت است اینکه بی شک ناترازی بنزین دلایل مختلفی دارد که از آنجمله می توان به مصرف بی رویه، عدم توسعه زیر ساخت های حمل و نقل عمومی و خودروهای بی کیفیتی که مصرف سوخت بالایی دارند اشاره کرد اما نباید فراموش کنیم بخش قابل توجهی از مصرف بالای بنزین ناشی از قاچاق سوخت است.

قاچاق سوخت اعم از گازوئیل یا بنزین متاسفانه میزان قابل توجهی دارد، بنابراین درکنار اتخاذ سیاست های درست در راستای مصرف بهینه سوخت باید ناظر بر جلوگیری از قاچاق سوخت نیز تمهیدات ویژه ای اندیشید.

آنچه در این موضوع حائز اهمیت است و بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی در این خصوص برآن تاکید دارند آن است که با افزایش قیمت و نظارت بر تخصیص سوخت به یکایک مردم جامعه تا حد بسیار زیادی می توان مانع قاچاق سوخت شد و مصرف سوخت را تا حد مطلوبی کنترل کرد.

به منظور کاهش مصرف بنزین و جلوگیری از قاچاق بنزین و گازوئیل بخصوص در شهرهای مرزی کشور کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی توصیه می کنند دولت با ایجاد زیر ساخت های لازم سوخت مورد نیاز مردم ایران را به آنها در قالب کارت سوخت یا یارانه جهت خرید سوخت با نرخ دولتی بدهد، اگر این موضوع در دستور کار قرار بگیرد قطع به یقین تا حد قابل توجهی مانع قاچاق سوخت می شود چرا که بعد از اجرایی شدن این روند اتباع خارجی و سایر گروه ها نمی توانند بی محابا سوخت قاچاق کنند و از سوخت و بنزین ارزان قیمت ایران به نفع خود درآمد زایی و بهره برداری مالی داشته باشند.

نگارنده بر این باور است در اسرع وقت باید به سمت و سوی تغییر نرخ بنزین در راستای جلوگیری از مصرف بی رویه و عدم قاچاق حرکت کنیم اما با توجه به یک نکته مهم؛ آگاه سازی مردم از این روند و دادن اطمینان به آنهادر اجرای درست افزایش نرخ بنزین که منجر به تورم های بیشتر و فشار بر معیشت مردم نشود.

با این حال در شرایط فعلی که نوسانات نظامی و تنش های منطقه ای وجود دارد بر این باورم بهتر است دولت چهاردهم و حاکمیت هر گونه تغییرات قیمت بنزین را به بعد از سال 1404 موکول کنند، چرا که در شرایط موجود بهتر است از افزایش نرخ بنزین به دلیل ناترازی سوخت به دلیل اینکه مردم قادر به تحمل فشار قیمتی در کالاهای مختلف نیستند عبور کنند.

بی تردید در شرایط فعلی دشمن از جمله آمریکا تلاش می کند تا فشار تحریمی مضاعفی بر ایران تحمیل کند، لذا با وجود فشار تحریمی و تورم موجود نباید به دلیل ناترازی بنزین و سوخت به سمت و سوی افزایش نرخ بنزین یا آزاد سازی قیمت رفت.

کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی و حتی سیاسی در برنامه ها و نشست های مختلف بارها به این موضوع اشاره کرده اند که در موضوع افزایش نرخ بنزین البته توام با کار کارشناسی شده و اماده سازی فضا برای حرکت کردن به این سمت بهتر است دولت قبل از هر اقدامی دراین باره با مردم مشورت کند.

بسیاری بر این باورند قبل از واقعی کردن نرخ بنزین دولت می تواند این موضوع را با مردم به صورت رفراندوم در میان بگذارد یا این موضوع را با نمایندگان مردم در میان بگذارد؛ بدین معنا که در افزایش نرخ بنزین آنچه حائز اهمیت است توجیه کردن مردم پیش از تغییر قیمت است.

بی شک زمانی که دولت و حاکمیت بتواند مردم را در موضوع افزایش نرخ بنزین که به صلاح اقتصاد است توجیه کند با این عنوان که یارانه مردم افزوده می شود و از محل افزایش یارانه می توانند مخارج اضافه شده را بپردازند و تحت فشار اقتصادی قرار نگیرند قطعا بدون اینکه شاهد نارضایتی و ناآرامی اجتماعی باشیم می توانیم به سرعت به سمت تغییرات اساسی در نرخ سوخت برویم و به تبع آن همزمان ناترازی و واقعی کردن قیمت را در دستور کار قرار دهیم.

بنده بر این باورم زمانی که شخص رئیس جمهور و وزرای مربوطه بی پرده این موضوع را با مردم در میان بگذارند و مردم را آماده افزایش نرخ بنزین کنند ضمن تعریف بسته های معیشتی برای اقشار ضعیف وکم درآمد جامعه و افزایش حقوق و دستمزد کارمندان و کارگران، قطعا از گردنه سخت افزایش نرخ بنزین به سمت رفع ناترازی بنزین حرکت می کنیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات