صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۴۹۳۰۸

نشریه اخبار و تحلیل‌های یک‌شنبه 8 مردادماه 1402

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): امام حسین (علیه‌السلام) باید تا ابد به عنوان پرچم حق نمی‌تواند در صف باطل قرار گیرد و رنگ باطل بپذیرد. این بود که سیدالشهدا (علیه‌السلام) فرمود: «هیهات منّا الذلّه». افتخار متعلق به آن انسان، ملت و جماعتی است که پای حرفشان بایستند و نگذارند پرچمی را که آن‌ها بلند کرده‌اند، توفان‌ها از بین ببرد و بخواباند. امام حسین (علیه‌السلام) این پرچم را محکم نگه داشت و تا پای شهادت عزیزان و اسارت حرم شریفش ایستاد. (۱۳۸۱/۱/۹)
 
 
 
▼ حرف روز
ناترازی بنزین و رسالت دولت
مطابق آمارهای موجود و بررسی های صورت گرفته، کشور  وارد ناترازی بنزین شده است. میانگین مصرف بنزین در روزهای اخیر به بالغ بر ۱۲۰میلیون لیتر  رسیده است در حالی که توان تولید بنزین  کشور چیزی حدود  ۱۱۰ میلیون لیتر در روز است. شاید ظرفیت های فعلی کشور از طریق سوآپ و فشار بر پالایشگاه ها بتواند ناترازی فعلی را جبران کند. هر چند جبران همین مقدار نیز هزینه زیادی بر کشور تحمیل می کند. مخصوصا که واردات بنزین از طریق سوآپ یا  تهاتر با نفت خامی تامین می شود که ارز حاصل از آن باید صرف رفاه جامعه‌ گردد.
در شرایط موجود و بر اساس پیش بینی ها با روند فعلی در پایان سال، مصرف بنزین همچنان ادامه پیدا خواهد کرد و به مرز ۱۴۰ میلیون لیتر خواهد رسید.  موضوع اساسی اینکه تامین این مقدار سوخت در شرایط خاص بين‌المللي و وضعیت خاص اقتصادی که در آن هستیم هم مشکل زا خواهد بود و هم هزینه های چند میلیار دلاری بر کشور تحمیل می کند.
نکته مهم دیگر اینکه یکی از ریشه های تورم در کشور، نرخ انرژی و سوخت می باشد و هر گونه افزایش قیمت آن بدون اجرای سیاست‌های حمایتی، منجر به ایجاد تورم،  شوک های اقتصادی و تبعات دیگر  می شود.‌  بنابراین یک راهکار تک خطی یا تک بعدی مثل اصلاح قیمت بنزین نمی تواند راه حل مناسبی باشد. مضافا اینکه به دلیل تورم مزمن و دو رقمی در کشور،  اثر افزایش نرخ بنزین ، بعد از مدتی تعدیل شده و دوباره مصرف به همان اعداد قبلی بازمی‌گردد. لذا دولت باید همزمان با یک پیوست رسانه و اجتماعی که در آن شفاف با مردم گفتگو صورت می گیرد، برنامه ای مدون و جامع برای حل این بحران تدوین نماید. این برنامه می تواند شامل الزام خودروسازها به ایجاد  بهینه‌سازی در مصرف و رعایت استانداردهای جهانی، سیاستهای تشویقی در کاهش مصرف، مبارزه با قاچاق، اسقاط خودروها، توسعه سوخت‌های جایگزین، توسعه پتروپالایشگاه و غیره باشد. این راه کارها باید توأمان با هم اجرا گردد تا کارایی لازم را داشته باشد.
به هر حال کشور از یک سو در حوزه ناترازی انرژی  دچار چالش است و از سوی دیگر وضعیت ما از منظر شاخص شدت مصرف انرژی در جهان شرایط مناسبی نیست. لذا  اولویت کشور در این حوزه باید بهینه‌‌سازی و صرفه جویی در مصرف انرژی باشد. در صورت نهادینه شدن صرفه‌جویی در مصرف سوخت‌ و توسعه بهره وری، علاوه بر کاهش هزینه‌های اقتصادی و عوارض محیط زیستی، مقدار قابل‌توجهی درآمد ارزی برای توسعه زیرساخت‌های اقتصادی کشور تأمین خواهد شد. 
علی محمدی
 
 
▼ گزارش روز
انتقامجویان سایبری از خانه عنکبوت
صهیونیست ها مدعی هستند اگر در دنیا بگویند چه کسانی در حوزه سایبری جزو دسته ابرقدرت ها محسوب می شوند، قطعا و بدون شک، رژیم صهیونیستی یکی از آن ابرقدرت ها است! رژیم صهیونسیتی یک از مدعیان پر سر و صدا در حوزه سایبری است و این مسئله را با آب و تاب فراوان در رسانه های خارجی بازگو می کند.
روز گذشته گروهی تحت عنوان« انتقامجویان سایبری » برای نخستین بار اعلام کرده است که پشت صحنه تعداد زیادی از عملیات های سایبری علیه رژیم صهیونیستی قرار داشته است.این گروه هکری با انتشار تصاویر و ویدئوهایی از حملات گسترده خود به مراکز و تاسیسات کلیدی و حیاتی رژیم صهیونیستی در سال های گذشته، از هک گروه پتروشیمی «بازان» بزرگترین شرکت پتروشیمی رژیم صهیونیستی خبر داد .انتشار تصاویری از جزئیات نقص و اختلال در عملکرد سیستم های مستقر در پالایشگاه بازان حکایت از پذیرفتن  مسئولیت هک این تاسیسات را برای ۴ مرتبه در تاریخ های ژوئن و آگوست ۲۰۲۱ و ژوئن و نوامبر ۲۰۲۲ دارد.اعلام  به فروش گذاشتن اسناد نفوذ به اطلاعات پتروشیمی بازان،  به خاک نشاندن ادعای دروغین رژیم صهیونیستی در این عرصه را بدنبال داشته است. ازجمله نکات قابل توجه و تامل در میان تصاویر و ویدئوهای منتشرشده از حملات سایبری این گروه ، می توان به آتش سوزی در تاسیسات ترانسفورماتورهای الکتریکی شرکت کارمل در حیفا در دسامبر سال ۲۰۲۲، نقص و اختلال در سیستم یکی از تاسیسات پالایشگاهی رژیم صهیونیستی در فوریه ۲۰۲۳ اشاره کرد.بر اساس اسنادی که گروه انتقامجویان سایبری در کانال تلگرامی خود قرار داده، به نظر می‌رسد این گروه مدعی است که از سد معروفترین برند فایروال اسرائیلی یعنی Check Point  عبور کرده است. این عبور  می تواند به معنای در دسترس بودن بسیاری از تجهیزات صنعتی پتروشیمی در سرزمین‌های اشغالی باشد.
سه نکته مهم در این عملیات های سایبری علیه رژیم صهیونیستی می تواند مورد توجه قرار گیرد. نکته اول اینکه؛ امروزه ، جنگ ها از ماهیت صرفا نظامی خارج شده  و در عمل جنگ هایی با ابزار های دیگری رقم می خورد که آمیخته‌ای از جنگ سیاسی، جنگ کلاسیک، جنگ نامنظم، جنگ سایبری و پر از ابهام و پیچیدگی است  این همان جنگی است که در دنیا به آن Hybrid War و در ایران به آن جنگ ترکیبی می گویند و امروز گریبان گیر رژیم صهیونیستی شده است.نکته دوم؛  تبلیغات و ادعای صهیونیست ها درحوزه سایبری به قدری زیادشده است که در چند سال اخیر، شرکت های این رژیم اعلام کرده اند که حاضرند به دیگر کشورهای جهان در زمینه افزایش امنیت سایبری کمک کنند و موسسات و اطلاعات مهم آنها را در مقابل حملات سایبری ایمن نگه دارند.در سال های گذشته اخبار و گزارش متعددی از سوی رسانه های عبری زبان منتشر میشد که کشورهای مختلف از سراسر جهان، علی الخصوص منطقه غرب آسیا، با رژیم صهیونیستی در حوزه امنیت سایبری قرار داد امضا کرده و مسئله افزایش امنیت سایبری موسسات مهم خود را به دست صهیونیست ها سپرده اند. در میان این کشورها، اسامی برخی از کشورهای اروپایی نیز به چشم می خورد. این ادعا با این شکست مفتضحانه به هیچ وجه قابل جمع نیست و پر از تناقض است.نکته سوم اینکه؛ شکست در جنگ سخت طی ماه ها و سال های اخیر در برابر یکی از محورهای جبهه مقاومت ، وجود و شدت بالای بحران های تمام نشدنی در داخل رژیم صهیونیستی  ودر نهایت شکست در جنگ سایبری بیانگر همان نکته ناب سید حسن نصرالله است که اخیرا روزنامه صهیونیستیِ هاآرتص اشاره کرده است که «نصرالله درست می‌گفت که اسرائیل خانه عنکبوت است.»     
حسين عباسيان
 
 
▼ اخبار
1ـ کلید خوردن شکایت ایران از کره جنوبی
مدتی است که بحث منابع مالی بلوکه شده ایران در کره جنوبی گاه و بیگاه به عرصه رسانه ها کشیده می شود و خبرهایی از آن منتشر می گردد. اما بیشتر این خبرها غیر رسمی و موضع گیری اشخاص سیاسی یا حقوقی است.  با ارسال لایحه ارجاع اختلاف بین بانک مرکزی ایران و دولت جمهوری کره به داوری از سوی رئیس جمهور به مجلس، شکایت ایران از کره جنوبی درباره پیگیری حقوقی و استرداد مطالبات از بانک‌های این کشور رسماً کلید خورد. طی سال‌های اخیر، اقدامات متعددی برای آزادسازی منابع بلوکه شده حداقل ۷ میلیارد دلاری ایران در کره انجام شده ولی تاکنون به دلیل برخی کارشکنی‌ها، منابع ارزی ایران در کره به حساب بانک های ایرانی واریز نشده است.
 
2ـ دعوای مجدد همسایه های شمالی
ارمنستان به متحدانش اعلام کرد که برای بازگشایی جادۀ لاچین فشار بیاورید. معاون وزیر خارجه ارمنستان گفت «باکو جادۀ لاچین را بسته و اجازه نمی‌دهد ۱۹ کامیونِ حامل مواد غذایی به قره‌باغ کوهستانی بروند. از شرکایمان می‌خواهیم به باکو فشار بیاورند. فکرنمی‌کنیم صدور بیانیه کافی باشد.» در مقابل اما جمهوری آذربایجان مدعی است ارمنستان با پوشش اقلام بشردوستانه به قره‌باغ کوهستانی تسلیحات قاچاق می‌کند. لاچین تنها مسیری است که قره‌باغ کوهستانی را به ارمنستان وصل می‌کند و باکو ۷ ماه است که این جاده را بسته است .
 
3ـ تحلیل عطوان از سفر سولیوان
عبدالباری عطوان تحلیلگر برجسته عرب به نقل از یک سیاستمدار مطلع پیرامون سفر سالیوان به عربستان نوشته است «سالیوان دست‌کم دوبار مخفیانه و آشکارا به عربستان سفر کرد و در سفر اول چند روز برای دیدار با محمد بن سلمان منتظر ماند و زمانی که بن سلمان تنها چند دقیقه به این دیدار اختصاص داد، هیچ پاسخی برای پیشنهادهای وسوسه‌انگیز و نیز درخواستش برای توقف ارتباط سیاسی و اقتصادی با محور چین-روسیه و تعلیق روابط با ایران دریافت نکرد. عربستان دیگر به آمریکا نیازی ندارد چرا که ستاره‌اش رو به افول و رهبری آن در جهان در حال نابودی بوده است، در بیشتر نقاط به ویژه در برابر روس‌ها در اوکراین، چین در شرق آسیا و قاره آفریقا با شکست‌های متعدد مواجه بوده و حقارت دولت آن به جایی رسیده که برای اصلاح روابط خود با چین، ایجاد اختلاف میان آن و روسیه و یافتن میانجی برای خروج از جنگ اوکراین به هنری کسینجر متوسل شده که بیش از۱۰۰ سال دارد.» عطوان اما در مورد راهبرد سعودی‌ها در مورد منطقه هم می‌نویسد «در پایان باید بگویم عربستان که جایگاه خود را در دو منطقه کشورهای عربی و اسلامی تقویت کرده، با بازگرداندن روابط خود با ایران به دوران اوج خود، یک پیشرفت استراتژیک بزرگ را رقم زده و دسامبر گذشته در ریاض برای رئیس‌جمهوری چین فرش قرمز پهن کرد، به عادی‌سازی روابط خود با رژیم اشغالگر اسرائیلی که در حال حاضر دچار فروپاشی داخلی بی‌سابقه‌ای است، نیازی نداشته باشد.»
 
4ـ احتمال کودتای غربی در نیجر
از قرار معلوم برکناری دولت غربگرای حاکم بر نیجر آمریکا و کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و برخی متحدان غرب در آفریقا را به شدت عصبانی کرده است. واکنش هیستریک کشورهای اروپایی و آمریکا در مورد برکناری دولت غرب‌گرای حاکم به ویژه برگزاری جلسه فوق‌العاده شورای امنیت فرانسه از نگرانی شدید آن‌ها حکایت می‌کند. بر همین اساس خبرهایی در حال منتشر شدن است مبنی بر اینکه غربی‌ها علاوه بر تحریم و فشار اقتصادی، در حال انجام برخی تحریک‌ها برای شکل دهی یک کودتای دیگر یا مداخله نظامی در این کشور هستند. به همین دلیل ژنرال‌های حاکم بر نیجر ساعتی پیش بیانیه‌ای شدیداللحن صادر کرده و نسبت به هرگونه مداخله خارجی در کشور خود هشدار داده‌اند.
 
 
▼ اخبار کوتاه
آمریکا مانع اصلی صلح/ زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در حاشیه اجلاس روسیه و آفریقا گفت «موضع و اقدامات دولت آمریکا که می‌خواهد روسیه را از نظر استراتژیک در میدان نبرد شکست دهد، راه های گفت و گوهای صلح در مورد اوکراین را می بندد.»
 
طالبان و آمریکا سر یک میز/ اميرخان متقى وزیر خارجه طالبان گفت «در دوحه با هیأت امریکایی در مورد پایان تحریم‌ها و لیست سیاه، آزادسازی دارایی‌های بانکی افغانستان و نقض حریم هوایی گفت‌وگو می‌کنیم.»
 
مصرف نجومی برق/ سخنگوی صنعت برق روز گذشته گفت «امروز اوج مصرف نزدیک‌ به ۷۱ هزار مگاوات برآورد شد. با توجه به احتمال افزایش دما از نیمه هفته، انتظار می‌رود حد نصاب جدیدی ثبت شود.»
 
نیامده لفت دادند/ پس از یک هفته پرهیجان که میلیون‌ها نفر وارد تردز شدند، این شبکه اجتماعی بیش از نیمی از کاربران خود را از دست داده است. زاکربرگ در همین رابطه از کارکنان متا خواسته راه‌هایی را برای حفظ ماندگاری کاربران در این شبکه اجتماعی بیابند.
 
بولیوی در مسیر دلارزدایی/ بولیوی استفاده از یوآن، واحد پول چین برای پرداخت‌های بین‌المللی خود در قبال واردات و صادرات کالا را آغاز کرده و به این ترتیب به کشورهای برزیل و آرژانتین پیوسته است که در چالشی کوچک اما رو به رشد، یوآن را در برابر هژمونی دلار آمریکا، برای معاملات مالی بین‌المللی به کار می‌گیرند.
 
توهم پیروزی دیوانه/ ترامپ در جمع جمهوری‌خواهان گفته است که او تنها نامزدی است که می‌تواند در انتخابات سال آینده ریاست جمهوری پیروز شود و به همین دلیل است که او با طیف وسیعی از اتهامات جنایی و مدنی مواجه شده است.
 
اشغالگران علیه بی‌بی/ تل‌آویو و ۱۵۰ نقطه دیگر از فلسطین اشغالی شاهد تظاهرات مهاجران صهیونیست علیه کابینه رژیم صهیونیستی است. به گفته منابع صهیونیست، بیش از ۱۶۰ هزار معترض به خیابانها آمده اند و علیه طرح جنجالی نتانیاهو شعار می‌دهند.
 
حل مشکل اربعینی جوانان/ معاون عتبات سازمان حج اعلام کرد مشکل حل شده و  نوجوانان می‌توانند به‌عنوان یکی از اعضای گروه به زیارت اربعین مشرف شوند. با این حساب امکان سفر انفرادی افراد زیر ۱۸ سال وجود ندارد.
 
مصوبات دولت برای رفع موانع فرزندآوری/ در پنجمین جلسه ستاد ملی جمعیت ۸ مصوبه در زمینه تسهیل و رفع موانع فرزندآوری به تصویب هیئت‌دولت رسید که پس از تایید رییس جمهور جنبه اجرایی پیدا خواهد کرد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات