صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۱:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۴۵۵۴۹
در گفتگو با بصیرت مطرح شد

قمصری: صادرات بنزین امری شدنی است مشروط به کاهش مصرف داخلی

کارشناس و تحلیلگر بازار و صنعت نفت و انرژی: با مراجعه به ارقام و آمار درآمدزایی ارزی ناشی از صادرات بنزین در سال ۹۹ متوجه می‌شویم که امکان صادرات بنزین وجود دارد مشروط به کاهش مصرف بنزین در داخل که قطعاً با برنامه منطقی صرفه‌جویی محقق می‌شود.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد/ گفتگو با محسن قمصري

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifمحسن قمصری مدیر اسبق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی بصیرت در خصوص آسیب‌ها و پیامد‌های اقتصادی مصرف بی‌رویه بنزین در اقتصاد ایران گفت: مصرف بنزین در ایران متاسفانه به یک مسئله نسبتاً بغرنجی تبدیل شده چرا که پایین بودن شدید قیمت بنزین در ایران منجر به مصرف بی‌رویه بنزین شده است.

* وی در ادامه خاطرنشان کرد: متاسفانه به دلیل قیمت فوق‌العاده پایین نرخ بنزین نسبت به نرخ بنزین در کشور‌های همسایه و عادت مردم ایران به مصرف بالای بنزین شاهد هستیم محصول پر ارزشی مثل بنزین در بدترین حالت مصرف می‌شود که البته مسائلی مثل عدم تولید خودروی با مصرف سوخت پایین و کهنه بودن وسایل حمل و نقل عمومی این موضوع رقم خورده است.

* محسن قمصری کار‌شناس و تحلیلگر بازار و صنعت نفت گفت: لازم به ذکر است شرایطی در داخل باعث شده که رشد مصرف بنزین سال به سال افزایش یابد، رشد جمعیت و رشد شهر‌ها و افزایش آمار سفر در ایام نوروزی نیز عوامل موثر بر افزایش مصرف بنزین است، بنابراین بخشی از افزایش مصرف به این دلایل و ایام تعطیلات طبیعی است، اما مساله حائز اهمیت این است که روش مصرف بنزین در ایران اصلا معقول نیست چرا که ساختار‌های ما به گونه‌ای است که رشد مصرف بنزین را تشدید می‌کند.

* وی در این‌باره افزود: به عنوان مثال نیسان‌های آبی‌هایی در سراسر کشور بخش عمده‌ای از حمل و نقل شهری و روستایی را بر عهده دارند، به جای اینکه سوخت آن‌ها گازوئیل باشد متاسفانه بنزین می‌سوزانند، یعنی درصد کوچکی از نیسان آبی‌ها، گازوئیلی هستند عمدتاً بنزین مصرف می‌کنند در حالی که در هیچ جای دنیا نمونه و مشابه این مصرف بنزین شبیه به ایران وجود ندارد.

* محسن قمصری کارشناس نفت و گاز گفت: به دلیل وجود مشکلاتی در عرصه حمل و نقل عمومی و عدم به روزرسانی و تقویت شبکه عمومی حمل و نقل اعم از زمینی تا هوایی و ریلی، بخش قابل توجهی از مردم تا حد زیادی از اتومبیل‌های شخصی استفاده می‌کنند، موضوعی که منجر به تشدید مصرف بنزین می‌شود.

* قمصری افزود: با توجه به پایین بودن قیمت بنزین، قاچاق نیز یکی از اقلام عمده‌ای است که متاسفانه روز به روز افزایش می‌یابد چرا که افزایش قیمت دلار طبیعتاً به سودآور بودن قاچاق بنزین دامن می‌زند.

* وی بیان داشت: در چنین شرایطی، آنچه به عنوان آمار مصرف بنزین در کشور مطرح می‌شود، بخش بزرگی از این مصرف، مختص به حمل و نقل عمومی و حمل و نقل کالاست، مصرفی که در این محدوده منطقی نیست، بنابراین بخش بزرگ و درصد زیادی مربوط به قاچاق است که اگر این بخش حذف شود و دولت با راهکار‌های نظارتی ویژه بتواند مانع قاچاق سوخت شود طبیعی است قطعاً شاهد کاهش مصرف بنزین خواهیم بود.

* محسن قمصری مدیر اسبق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران درخصوص تاثیر کاهش مصرف بنزین روی افزایش صادرات و مساله ارزآوری برای کشور گفت: سال ۹۸ و ۹۹ صادرات بنزین منجر به ارزآوری و درآمدزایی قابل توجهی برای کشور شد. با مراجعه به ارقام و آمار درآمدزایی ارزی ناشی از صادرات بنزین در سال ۹۹ متوجه می‌شویم که امکان صادرات بنزین وجود دارد مشروط به کاهش مصرف بنزین در داخل که قطعاً با برنامه منطقی صرفه‌جویی محقق می‌شود.

* وی در ادامه تاکید کرد: بی‌تردید امکان صادرات بنزین ایران به کشور‌های مختلف وجود دارد بنابراین مشکلی برای صادرات بنزین نداریم و بازار کشور‌های مختلف هم خواهان بنزین ایران هستند البته اگر زمینه‌های چنین موضوع مهمی توسط دولت و مردم برای ارزآوری و درآمدزایی بیشتر کشور فراهم شود.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
حبیبیان
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
0
0
باسلام.وزارت نفتی که این دردها را می داند چرا درمان نمی کند؟!/مردم از مسولان "گفتار درمانی"را بر نمی تابند،لطفا "اقدام درمانی"نمایید..یاعلی..
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات