صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۶۶۲۹۳

حمله ایران رتبه اعتباری اسرائیل را کاهش داد / اقتصاد تل‌آویو در خطر است

پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد

لحظاتی پس از پاسخ ایران به اسرائیل، موسسه اعتبارسنجی اس اند پی، رتبه اعتبار اسرائیل را یک پله کاهش داد و از +A به A تغییر داد. این اتفاق اندکی پس از کاهش رتبه اعتباری دوپله‌ای اسرائیل در رتبه‌بندی اعتباری موسسه مودیز از A ۱ به Baa ۱ رخ داد.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد در صورت گسترش جنگ، کسری بودجه اقتصاد اسرائیل تا حدود ۱۵درصد از تولید ناخالص داخلی افزایش خواهد یافت و احتمال رکود اقتصادی در بلندمدت وجود دارد.

برآورد‌ها نشان می‌دهد هزینه‌های ناشی از جنگ تا پایان سال آینده به ۲۵۰میلیارد شکل (۶۶میلیارد دلار) خواهد رسید که معادل تقریبا ۱۲درصد از تولید ناخالص داخلی اسرائیل است.

سناریوی کابوس برای اسرائیل، درگیری است که به مراکز تجاری آن، یعنی اورشلیم و تل‌آویو، گسترش یابد. اما حتی یک جنگ با شدت کمتر که در آن نبرد به شمال اسرائیل محدود شود نیز می‌تواند برای ضربه زدن به اقتصاد آن کافی باشد.

هم‌اکنون انتظار می‌رود کسری بودجه امسال اسرائیل به تقریبا سه برابر بیش از پیش‌بینی‌های قبل از جنگ برسد. تعداد زیادی از شرکت‌های اسرائیلی به‌ویژه در بخش فناوری، تصمیم به کاهش سرمایه‌گذاری یا انتقال فعالیت‌های خود به کشور‌های دیگر گرفته‌اند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات