صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۶۶۳۹۵

یادداشت روزنامه‌های دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳

ایستاده در میدان‌، رژیم صهیونیستی چگونه در ۷۰ سالگی هفت‌ساله شد؟!، ایمان داریم که پیروزیم؛ یادداشت برخی از روزنامه‌های امروز می‌باشد.

عناوین اخبار روزنامه کيهان در روز دوشنبه ۱۶ مهر

ایستاده در میدان

 دکتر محمدحسین محترم
۱- سخنان رهبر معظم انقلاب با حضور میلیونی مردم در «نمازجمعه نصر» این هفته، تبیین و تهییج حمایت از جبهه و سلاح مقاومت با اتحاد و همبستگی همه ملت‌ها بود. تبیین لزوم حمایت ملت‌ها از ملت فلسطین و لبنان، و تهییج تکلیف لزوم ایستادگی ملت فلسطین و لبنان!. ایشان اولا، تکلیف همه را مشخص کردند که «هیچ کس حق ندارد به ملت فلسطین و لبنان و به حمایت از آنها اعتراض کند»، چون «هم دفاع و هم کمک به این دفاع مشروع است» و «طوفان‌الاقصی و کمک حزب‌الله به غزه و عملیات وعده صادق همه قانونی و بر اساس احکام اسلام و قوانین بین‌المللی بود». ثانیا، چرایی کمک ملت‌های منطقه به یکدیگر و همه‌ دنیای اسلام به ملت لبنان و فلسطین را یکی بودن دشمن ملت ایران و ملت‌های فلسطین و لبنان و عراق و مصر و سوریه و یمن، و به نوعی شعار«هم غزه، هم لبنان، هم ایران» را تبیین و تاکید کردند «اتاق فرمان همه دشمنی‌ها در آمریکاست و اگر دشمن خاطرش از یک کشور آسوده شود، به سراغ کشور دیگر می‌رود». لذا«ملت‌ها برای اینکه مبتلا به محاصره فلج‌‌کننده دشمن نشوند باید با چشم باز و بیداری نگذارند».ثالثا، لزوم پرهیز ملت لبنان و گروه‌‌های مقاومت از هرگونه ناامیدی و پریشانی و تردید در مبارزه را تبیین و تصریح کردند «محصول جنایات صهونیست‌‌ها تنگ‌تر شدن حلقه محاصره‌ اسرائیل و سرانجام حذف وجود ننگین او از صحنه‌ وجود است»، لذا «باید همه کمربند دفاع و استقلال را از افغانستان عراق تا ایران و غزه و لبنان محکم ببندیم». رابعا، نکته مهم دیگری که تبیین کردند اینکه «تزریق حمایت‌های آمریکا هم دیری نخواهد پایید که اسرائیل خود را با آن به زحمت سر پا نگه داشته»، چون «اکنون خود باند جنایتکار صهیونیست هم به این نتیجه رسیده که هرگز بر حماس و حزب‌الله پیروز نخواهد شد و مقاومت با این شهادت‌ها عقب نخواهد نشست و پیروز خواهد شد.»
۲- فارغ از چگونگی تقابل جبهه مقاومت با آمریکا و اسرائیل و علل رسیدن به این وضعیت، حضور و شجاعت رهبرمعظم انقلاب در وسط معرکه همزمان با حضور همزمان رئیس‌جمهور و همه مقامات عالی رتبه کشور در کنار ایشان علی رغم تهدیدات صهیونیست‌ها و ایجاد فضای سنگین تهدیدات در منطقه، برای مردم ایران و ملت‌های منطقه و سرتاسر جبهه مقاومت روحیه‌‌بخش و آرام‌ بخش و پیام ایستادگی و مقاومت و برای آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها وحشت‌زا و به هم زننده تمام محاسبات آنها بود و در یک جمله به معنای واقعی یک جنگ روانی بود که با مدیریت افکارعمومی پیام‌های راهبردی را به رقیب و میدان و افکارعمومی منتقل و عملیات وعده صادق دو را به یک پیروزی راهبردی تبدیل و تثبیت کرد. حضور رهبرمعظم انقلاب در وسط یک مراسم میلیونی در اوج فضای سنگین ترور در منطقه توانست پیوست موشک‌های بالستیک ایرانی باشد و با سبقت گرفتن از روایت رسانه‌ای دشمنان‌، دوئل آمریکا با سیاست‌هایی همچون «سیاست لبه پرتگاه» و «استراتژی چیکن گیم» و «دکترین شوک و بهت» و.... و با ادعاهایی همچون «در آستانه جنگ» و «سایه جنگ» و «لزوم خویشتنداری» را به بهترین و دقیق‌ترین شکل ممکن با شکست روبه رو نماید و تیر خلاصی به جنگ ادراکی رژیم صهیونیستی زد که در روزهای اخیر تلاش داشت پایگاه اجتماعی جریان مقاومت را با بهت و چالش مواجه کند.
۳- درحالی که هنوز داغ این عملیات بر دل آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها تازه است، برخی ادعا کردند «اقدام ایران به پایان رسیده است»! و... اما اولا، این یک اقدام نبود! بلکه یک عملیات بزرگ با پیامدهای مهم منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله از یک طرف به اذعان کارشناسان رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی«نه تنها اسرائیل بلکه سران غرب و آمریکا و کشورهای عربی نیز از این حملات ترسیده‌اند»! و از سوی دیگر به محاق رفتن هرگونه تلاش برای مذاکره با آمریکا وسط میدان جنگ بود. ثانیا، انگشت فرمانده هوافضا هنوز روی دکمه شلیک است و این تازه «آغاز نصرالله» است بر عملیات‌های بزرگ‌تر برای نابودی رژیم صهیونیستی، نه برای نشاندن سگ ‌هار آمریکا سر جایش! آنگونه که به خوبی ميخائيل شيمش تحلیلگر صهیونیست در شبکه کان اذعان کرد «ایران به تمام جهان ثابت کرد که فقط به یک چیز اهمیت می‌دهد و آن نابودی اسرائیل است و یا ما یا آنها باید باقی بمانیم»! ثالثا، هرچند هرگونه دفاعی از جبهه مقاومت در هر نقطه از منطقه دفاع از امنیت و منافع ملی ایرانیان است، اما عملیات وعده صادق 2 در حقیقت به خونخواهی شهیدان سرافراز هنیه و سیدحسن نصرالله و فرماندهان جبهه مقاومت و در دفاع و حمایت از مردم غزه و «شجره طیبه حزب‌الله» و ملت فلسطین و لبنان صورت گرفت! و پیام این عملیات به جنایتکارانی مثل نتانیاهو و بایدن نه پیام صلح و مذاکره بلکه پیام نترسیدن مردان مقاومت از جنگ بود و اینکه ملت ایران هیچ‌گاه از اهداف خود عقب‌نشینی نخواهند کرد و به فرموده حضرت امام(ره) «اگر بخواهند در مقابل ما بایستید در مقابل تمام دنیای آنها خواهیم ایستاد»!. لذا پیام قوی و مهم این عملیات حمایت قدرتمندانه از جبهه مقاومت بود که جنگ روانی روزهای اخیر برای ایجاد شک و تردید در دل جبهه مقاومت با ادعای «مراقب تله جنگ باشید»، را خنثی کرد.
۴-اهمیت و زیبایی عملیات وعده صادق 2 نه تنها در عبور موشک‌ها از گنبد آهنین و تمام لایحه‌های پدافندی رژیم صهیونیستی، بلکه اولا، در عبور منظم و اصابت منظم آنها به اهداف خاص بود. ثانیا، مهم‌تر از شلیک ۲۰۰ موشک، تهدید پس از شلیک موشک‌ها بود که مرحله بعدی عملیات، پایانی ندارد مگر با نابودی رژیم صهیونیستی و با هدف قرار گرفتن همه منافع حامیان اسرائیل در سرتاسر منطقه بدون هیچ حد و مرزی! لذا باید منتظر با خاک یکسان شدن تل‌آویو و حیفا در عرض یک شب باشند. همان‌گونه که اسکات ریتر افسر اطلاعاتی سابق سیا و ارتش آمریکا و نماینده و بازرس سازمان ملل اذعان کرد که «هرگونه اقدام تلافی‌جویانه اسرائیل منجر به ویرانی بیشتر خواهد شد، تا زمانی که اسرائیل دیگر وجود نداشته باشد، حتی با وجود تمام وزن ایالات متحده در پشت آن»!. ثالثا، با بزرگ‌ترین حمله موشکی به دشمن صهیونیستی از ابتدای اشغال فلسطین تاکنون و قرار گرفتن تمام فلسطین اشغالی در تیررس موشک‌ها، در سالگرد ۷ اکتبر یک بار دیگر رژیم صهیونیستی و آمریکا علاوه‌بر تحقیر اطلاعاتی و امنیتی با یک تحقیر نظامی تاریخی هم روبه رو شدند. آنگونه که رهبرمعظم انقلاب به خوبی این تحقیر را تبیین کردند که «مقاومت، رژیم صهیونی را هفتاد سال به عقب برگرداند»، چون در هیچ کجای دنیا شاهد نبودیم که اهداف متعددی در حوزه‌های مختلف از جمله فرودگاه‌ها و پایگاه‌های هوائی و مقر موساد و سکوی گازی و... در پایتخت یک کشور و یا یک رژیمی در یک لحظه هدف ۲۰۰ موشک با ۱۲۰ تن مواد منفجره قرار گیرد، که خود حامل پیام‌های مهم ترکیبی نظامی، امنیتی-اطلاعاتی، سیاسی-رسانه‌ای و اقتصادی بود. رابعا، مهم‌تر اینکه تحقیر تهدیدات آمریکایی‌ها بود. تحقیر بایدن و نتانیاهو تا بدان جا آشکار شد که حتی پس از اینکه اطمینان حاصل کردند که تهدیداتشان بی‌اثر است، دست به دامن حتی پوتین، کسی که جنگ اوکراین را علیه او به راه انداخته‌اند، شدند. یدیعوت آحارونوت نوشت «برای برقراری تماس بین نتانیاهو و پوتین در آستانه حمله قریب‌الوقوع ایران تلاش‌های زیادی شد»! این عملیات با خنثی کردن تمام فضاسازی‌های رژیم صهیونیستی، یک شکست بزرگ برای آمریکا بود که فرماندهی مستقیم جنایات اسرائیل را برعهده گرفته تا جایی که اذعان کردند «شوکه شدیم»! چراکه همه امکاناتی که در جهت حمایت از اسرائیل برای تهدید ایران و مقابله با حملات ایران به منطقه آورده بودند، نتوانست نه ایران را بترساند و نه جلوی حملات ایران را بگیرد و یا با آنها مقابله کند!
۵- جبهه مقاومت از طوفان‌الاقصی تاکنون بر دو استراتژی مشخص تمرکز کرد. اول تنگ کردن حلقه محاصره رژیم صهیونیستی با تشدید فشارها و دوم گسترش بیداری افکارعمومی در حمایت از ملت مظلوم فلسطین با مقیاس جهانی. حال بعد از خفگی اقتصادی - سیاسی - امنیتی و دریایی، از حالا به بعد با حمله به فرودگاه‌های نظامی و انهدام جت‌های F35 و دیگر هواپیماها مرحله دیگری از این خفگی یعنی خفگی هوائی در دستور کار مقاومت قرار گرفته است. زدن پایگاه مهم و اصلی هوائی نواتیم بدون هیچ‌گونه واکنش پدافندی یعنی مرگ تکنولوژی غرب و حقارت نیروی هوائی اسرائیل که با ادعای برتری آن، دولت‌های منطقه را می‌ترساندند!
 ۶- اما درخصوص تهدیدات اسرائیل پس از پاسخ کوبنده ایران!، باید گفت اولا، قبل از اینکه هواپیماهای اسرائیل بخواهند فاصله دو تا سه ساعتی تل‌آویو - تهران را طی کنند و به آسمان ایران برسند، موشک‌های ایران در کمتر از ۱۰ دقیقه تل‌آویو و حیفا را با خاک یکسان خواهند کرد. ثانیا، با تهدیدات ایران نماینده اسرائیل در سازمان ملل در یک عقب‌نشینی از ترس گفت «به دنبال جنگ با ایران نیستیم، آنچه رخ داد پاسخ بی‌سابقه‌ای بود»! و نیویورک تایمز به نقل از مقامات اسرائیلی گفت «هرگونه تصمیمی در مورد واکنش به ایران برعهده آمریکاست» و شبکه صهیونیستی کان نیز اذعان کرد «دولت آمریکا نگران افزایش قیمت نفت در آستانه انتخابات در پی هرگونه حمله‌ای به تاسیسات نفتی ایران و نگران وخیم‌تر شدن اوضاع امنیتی است که ممکن است نیروهای آمریکایی را در منطقه با خطر مواجه کند». لذا خود آمریکا بهتر می‌داند که قبل از اسرائیل خودش چگونه در تیررس است!
عناوین اخبار روزنامه جوان در روز دوشنبه ۱۶ مهر

رژیم صهیونیستی چگونه در ۷۰ سالگی هفت‌ساله شد؟! 

حسین عبداللهی‌فر

 دقیقاً یک سال از عملیات غرورآفرین طوفان الاقصی گذشت. طوفانی که به سرعت به یک سونامی بزرگ تبدیل شد و منطقه و جهان را تحت تاثیر خود قرار داد. طوفانی که افسانه شکست ناپذیری رژیم صهیونیستی را با خود برد و این رژیم را به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی هفتاد سال به عقب کشاند. چنانچه در خطبه‌های تاریخی نماز جمعه «نصر» فرمودند: «طوفان اقصی و مقاومت یک‌ساله غزه و لبنان، رژیم غاصب را به جایی رساندند که مهم‌ترین دغدغه‌اش، حفظ موجودیت خود است؛ یعنی همان دغدغه‌ای که این رژیم در سال‌های اوّل ولادت نحسش داشت. این بدین معنی است که مجاهدت مردان مبارز فلسطین و لبنان توانسته است رژیم صهیونی را هفتاد سال به عقب برگرداند.»
۷۰ سال پیش (۱۹۵۴) که رژیم منحوس صهیونیستی هنوز به سن هفت سالگی هم نرسیده بود به لحاظ امنیتی در شرایط بسیار سختی قرار داشت به گونه‌ای که هر روز از سوی گروه‌های مردمی به‌نام «فدائیان فلسطین» مورد حمله قرار می‌گرفت. در آن روز‌ها کشتی‌های رژیم جرئت عبور از کانال سوئز را نداشتند. دولت‌های عربی هر ازگاهی سخن از حمله نظامی می‌کردند که از جمله آن‌ها می‌توان به جنگ‌های شش روزه و کیپور اشاره کرد. 
این شرایط با اشغال بلندی‌های جولان، کرانه باختری و صحرای سینا تغییر کرد و از پس این رژیم صهیونیستی بود که دست برتر در عملیات نظامی علیه فلسطینی‌ها و اعراب حامی آن‌ها را داشت. این در حالی بود که دولت‌های غربی و سازمان‌های بین‌المللی نیز در خدمت این رژیم و در نقطه مقابل مردم فلسطین قرار داشتند. همین شرایط سبب می‌شد تا سران رژیم دچار توهم شده و برای گسترش اراضی اشغالی از نیل تا فرات موضوع خاورمیانه بزرگ را مطرح کردند. با همین توهم حمله نظامی به لبنان صورت گرفت، اما ناباورانه با شکست مواجه گردید. از همین رو، خیلی سریع برای جبران شکست در جنگ ۳۳ روزه، وارد جنگ ۲۲ روزه با غزه شد که باز هم با شکست مواجه شد. این در حالی بود که غرب با تمام توان از این رژیم حمایت کرده و از شکست رژیم جلوگیری می‌کردند. شکست‌های بزرگ ارتش تا دندان مسلح صهیونیستی بیانگر یک واقعیت انکار ناپذیر بود که از قدرتمند شدن گروه‌های مقاومت و افزایش توان موشکی آن‌ها در سایه تفکر گسترش و یکپارچگی جبهه مقاومت از ام القرای جهان اسلام صورت گرفته بود. درست یک سال پیش این مردان مقاومت در حماس بودند که از قدرت فلسطین برای طراحی عملیات علیه رژیم خبر دادند و شرایط بسیار متفاوتی را ایجاد کردند. دستاورد‌های طوفان الاقصی در یک سال گذشته نشان می‌دهد که چگونه رژیم صهیونیستی در شرایط هفتاد سال پیش خود قرارگرفته است:
۱. اثبات توانایی بالای عملیاتی، اطلاعاتی، هماهنگ‌سازی در طراحی، اجرای دقیق، بی‌نقص و شجاعانه عملیات نظامی پیچیده و امنیتی در چارچوب حق دفاع مشروع و قوانین بین‌المللی.
۲. عدم امکان حذف گروه‌های مقاومت فلسطینی اعم از حماس و جهاد اسلامی به رغم به کارگیری همه توان دشمن و خشونت‌های اعمالی علیه مردم مظلوم غزه.
۳. مقاومت و ایستادگی مردم مقتدر و مظلوم فلسطین تا سرحد جان که سبب عزت و عظمت مسلمین و پیروان دین اسلام گردیده است. 
۴. هماهنگ شدن گروه‌های مقاومت از حماس در غزه، حزب الله در لبنان، انصارالله در یمن، کتائب حشدالشعبی در عراق تا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی.
۵. آسیب پذیری راهبردی و تاکتیکی ارتش مسلح رژیم صهیونیستی به لحاظ امنیتی، اطلاعاتی و نظامی
۶. روشن شدن ماهیت واقعی مدعیان حقوق بشر، انفعال و بی‌عملی مجامع حقوقی بین‌المللی، جانبداری دولت‌های غربی از متجاوزان و اشغالگران، نفاق برخی دولت‌های عربی و... 
۷. تغییر عینی تصور غلط آسیب ناپذیری سامانه دفاعی رژیم صهیونیستی شامل گنبد آهنین، فلاخن داود و پیکان بر اثر عملیات‌های وعده صادق سپاه اسلام.
۸. شکست قاطع امریکا و سایر حامیان رژیم صهیونیستی در جنگ اراده‌ها و ناتوانی نظامی در تغییر موازنه قدرت به نفع رژیم منحوس صهیونیستی. 
۹. شکست تفکر انفعالی مرعوبان غربزده که تحت عناوین جنگ جهانی سوم، خطر بمب اتم و فروپاشی اقتصادی به هراس‌افکنی و ارائه تصویری هیولایی از رژیم صهیونیستی می‌کردند. 
۱۰. بیداری افکار عمومی جهان نسبت به ماهیت واقعی نظام لیبرال دموکراسی غرب و توان مردم مسلمان فلسطین در دفاع مشروع از منافع و سرزمین خویش در قالب امواج خروشان تنفر ملت‌های مختلف.

عناوین اخبار روزنامه جام جم در روز دوشنبه ۱۶ مهر

ایمان داریم که پیروزیم

ابراهیم الموسوی

جنایات رژیم اشغالگر و متوحش صهیونیستی در لبنان ادامه دارد. این اقدامات، نه‌تن‌ها نقض صریح قوانین بین‌المللی و سرزمینی، بلکه نشان‌دهنده حقانیت حزب‌ا... لبنان در دفاع از کیان و موجودیت کشورمان در برابر این دشمن تمام‌عیار است.

رژیم اشغالگر قدس، سیدحسن نصرا...، دبیرکل فقید حزب‌ا... را به شهادت رساند و جنایات متعددی را در خاک کشورمان (لبنان) مرتکب شد تا بلکه بتواند موازنه نبرد را به سود خود تغییر دهد. بااین‌حال آنچه طی روز‌های اخیر در لبنان گذشته، نشان‌دهنده عزم و اراده‌ای است که رزمندگان مقاومت، به رغم تاثر ناشی از شهادت سیدحسن نصرا... دارند. شکست‌های مکرر اشغالگران در جنوب لبنان و افزایش تعداد کشته‌ها و زخمی‌های آنها، به‌وضوح نشان می‌دهد که رزمندگان مقاومت کماکان برتری میدانی بر دشمن را حفظ کرده و حتی ابعاد آن را گسترش داده‌اند. فرجام و عاقبت جنگ با دشمن صهیونیستی چیزی جز شهادت یا زنده‌ماندن نیست، اما در هر دو حالت جبهه مقاومت پیروز میدان خواهد بود. دنیا بداند که ما فرزندان مقاومت و سربلند هستیم. ما از کرامت و آزادی کشورمان لبنان دفاع کرده، در یاری فلسطین ثابت‌قدم هستیم و تغییر موضع نخواهیم داد. این همان موضع مقدسی بود که دبیرکل فقید و شهید جبهه مقاومت اتخاذ کرد و نسبت به آن تا آخرین لحظات عمر بابرکت خود پایبند بود. قدرت مقاومت را ما امروز نه‌تن‌ها در میدان نبرد با دشمن صهیونیستی، بلکه در قلوب و اذهان در سراسر دنیا مشاهده می‌کنیم. این همان مقاومت قوی و پویایی است که دراوج آمادگی به‌سرمی‌برد وبه چیزی جز درهم‌شکستن و انهدام بازی خونین دشمن نمی‌اندیشد. با گذشت یک‌سال از عملیات طوفان الاقصی، جهانیان حقانیت مقاومت را دریافته‌اند. جهانیان ظلم و ستم آشکار رژیم اشغالگر قدس و جنایات آن را در نوار غزه مشاهده کردند. دنیا علیه رژیم‌صهیونیستی به‌پاخاسته و ملت‌ها در نقاط گوناگون باماهیت و عملکرد آن به‌صورت مستند آشنا شده‌اند. درتجاوزات رژیم‌صهیونیستی که با حمایت غرب صورت می‌گیرد کودکان، زنان و خبرنگاران هدف قرار می‌گیرند. بااین‌حال دشمن صهیونیستی پس از یک‌سال، با نماد‌های گوناگون شکست میدانی، تبلیغاتی، روانی و راهبردی خود مواجه شده و گریزی از این آوردگاه ندارد. در اینجا بار دیگر، جمله معروف بنیان‌گذارجمهوری اسلامی ایران، حضرت امام‌خمینی (ره) راموردتوجه قرارمی‌دهد. ایشان فرمودند اسرائیل غده‌ای سرطانی است و باید از بین برود. امروز نه‌تن‌ها ملت‌های فلسطین، لبنان و منطقه، بلکه همه جهان متوجه این غده سرطانی شده است. نفرت عمومی از صهیونیسم به اندازه‌ای فراگیرشده که راهی جزسقوط و تباهی را برای رژیم اشغالگر قدس باقی نمی‌گذارد. هر جریان و کشوری که این حقایق را درک نکند، خود را در برابر حقیقت و انسانیت قرار داده است. بهتر است کشور‌هایی که درصدد سازش با دشمن صهیونیستی بوده یا هستند، آگاه باشند که اساسا نمی‌توان با بازیگری که شر مطلق است وارد تعامل و سازش شد.

عناوین اخبار روزنامه آرمان امروز در روز دوشنبه ۱۶ مهر

فیلترینگ زیر ضرب شصت تندروها

امین جمشیدزاده

در بحبوحه مناقشه پاسخ قاطع موشکی ایران به اسرائیل و در خلال اخبار جنگ و تهدیدها؛ رئیس جمهوری هفته گذشته در جلسه شورای عالی فضای مجازی شرکت کرد؛ که خبر اولین جلسه این شورا در دولت چهاردهم و حضور دکتر مسعود پزشکیان در آن، بارقه‌ای از امید را در دل تحلیلگران و کنشگران اینترنت آزاد روشن نمود که چنین دورهمی و تفاهمی با اعلام صریح موضع از سوی ریاست جمهوری، همان رویکردی که در آغازین روزهای کاندیداتوری بارها و در کنفرانس خبری پس از ثبت نام در خیابان فاطمی و ساختمان وزارت کشور، در جمع اهالی جراید بر رسانه‌ها بارها بر آن تأکید جدی کرده بود. در واقع می‌تواند شروع و آغاز کننده فصل نوینی از مباحثات در سطوح بالا و عالی باشد و در آخر با مشاهده هزینه- فایده-مسئله فیلترینگ؛ عبور از این سیاست بطئی، فرسایشی و ناکارآمد رخ خواهد داد؛ اما برخلاف تصور قاطبه اهالی این حوزه و اطلاعات و فناوری خبرهایی که از این جلسه به بیرون درز کرد،رضایت بخش و چندان امیدوار کننده نبود. به استناد آخرین گزارش کیفیت اینترنت که در بهار ۱۴۰۳ به وسیله انجمن تجارت الکترونیک تهران منتشر شده است؛ نظری کاملاً متفاوت با اظهار نظرهای قبلی دارد. مبنای اولیه محاسبات در اینجا، گزارش اندیشکده حکمرانی دانشگاه صنعتی شریف و نظرسنجی مرکز ایسپا است که بر اساس آن با۶/۸۳ درصد کاربران ایرانی از فیلترشکن استفاده می‌کنند؛ نظرسنجی ایسپا در اسفند ۱۴۰۲ نیز نشان می‌دهد استفاده از فیلترشکن بعد از فیلتر شدن « اینستاگرام» و « واتس آپ» در پاییز ۱۴۰۱ تا زمان نظرسنجی ۳ برابر شده و به طور میانگین هر کاربر ایرانی در طول روز، ۴ ساعت از فیلترشکن استفاده می‌کند. با توجه به اختلالات گسترده ای که بسیاری از فیلترشکن‌های رایگان خارجی را از کار انداخته، منطقی است که لااقل بخشی از این کاربران برای دسترسی به فیلترشکن با کیفیت، هزینه کنند. بر اساس گزارش آزمایشگاه داده و حکمرانی شریف این کاربران دست کم ۳۰ درصد از کاربران اینترنت در کشور را شامل می‌شوند که در ماه تا ۱۵۰ هزار تومان برای خرید یا تمدید اشتراکVPN متقبل هزینه می شوند؛ بر این اساس و با در نظر گرفتن تعداد کاربران اینترنت کشور گزارش مالی بازار خرید و فروش ابزارهای فیلترشکن؛ سالیانه بالغ بر ۵۰۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

به طور کلی گردش مالی فیلترشکن فروشی در سطحی نیست که بتواند در سیاست فیلترینگ تأثیرگذار باشد و کارشناسان بر این باور هستند، چنانچه بنابر مبارزه با فروش فیلترشکن باشد؛ بهترین راهکار و روش حذف فیلترینگ است. سخنانی از جنس مبارزه با فروش فیلترشکن نشان می‌دهد، سیاستمداران همچنان بر ادبیات این حوزه مسلط نبوده و به دنبال راهکارهای فرعی و کوتاه مدت می‌گردند. فیلترینگ گسترده شبکه‌های اجتماعی و وب سایت‌ها در واقع نیاز به برخورداری از فیلترشکن را در میان عموم جامعه پس از مشکلات معیشتی و اقتصادی ایجاد کرده و سطح تقاضا برای این خدمت افزایش مبرم و دوچندان یافته است. تجربه نشان داده که جامعه در چنین شرایطی به هر ترتیب پاسخی برای نیاز خود پیدا خواهد کرد و نمی‌توان به جنگ عرضه کنندگان رفت؛ زیرا تنها نتیجه‌اش افزایش هزینه مردم خواهد بود؛ ظاهرا لازم است یک بار دیگر سیاست‌های شکست خورده مبارزه با ماهواره‌ها و بالا رفتن کماندوها از خانه‌های مردم را یادآور شد که جز خسارت زدن به مردم حاصلی نداشت و بر میزان تقاضای مردم نیز تأثیری نگذاشت. نکته دیگری که از آن صحبت‌های رئیس جمهوری توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است تأکید روی این موضوع است که در شرایط حال حاضر نمی‌توان گزینه رفع فیلترینگ را روی میز قرار داد؛ چرا رئیس جمهوری به ابهام و تردید به این مسأله پاسخ داده که یحتمل برخی رسانه ها و تندروهای جریان مقابل دولت چهاردهم، خواسته اند در این اتمسفر و فضای غالب که تحت تأثیر مسائل ملتهب منطقه و بین المللی است از آب گل آلود ماهی زلال پرست خویش را به زعم و باور ناصواب خود در میان خرچنگ های مردابی صید کنند و سوژه کلاغ های قیل و قال پرست زنده یاد محمدعلی بهمنی شاعر شهیر کشور که به تازگی صفحه ادبی و هنریش به ایستگاه آخر رسید و در وادی خاموشان آرام گرفت از نو دمیده و زنده کنند که زهی خیال باطل پاسخ درخوری به آنان و باور ناصواب آن ها است؛ چرا که پیشتر و در میان یک کارزار انتخاباتی هم دکتر مسعود پزشکیان و مشاور او دکتر محمد جواد ظریف گفته بودند که همه کشورها در شرایط بحرانی محدودیت‌هایی بر بستر اینترنت ایجاد می‌کنند؛ ولی دلیلی ندارد که این محدودیت‌ها در دوره‌های پس از بحران نیز ادامه‌دار باشد.

در واقع برخورد با فروش فیلترشکن موضوع اصلی ماجرای رفع فیلترینگ نبوده است. یحتمل در جلسه شورای عالی فضای مجازی، در کنار بحث‌های دیگر، بحث‌های جدی هم درباره هزینه‌های فیلترینگ برای مردم؛ یعنی خرید فیلترشکن مطرح شده و رئیس جمهوری هم تأکید کرده که بساط این ماجرا را جمع کنید و زمینه‌های ماجرا را از بین ببرند؛ این برداشت غلط است که بگوییم رئیس جمهوری خواستار برچیدن بساط فیلترشکن‌ها شده؛ بلکه وقتی ایشان گفته زمینه ماجرا باید از بین برود؛ یعنی به درستی به فیلترینگ اشاره کرده که زمینه فروش فیلترشکن‌ها و آسیب‌های مشابه است. واکنش‌ها به اظهارات رئیس جمهوری در این جلسه به گونه‌ای بود که ستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه افتتاح هفته جهانی فضا و در پاسخ به سوأل خبرگزاری ایرنا درباره محتوای مطرح شده در این جلسه گفته است « در این جلسه رئیس جمهور اعلام کرد از وضعیت اینترنت، ارزیابی جامعی انجام و گزارش شود.» او معتقد است که درخواست این گزارش در راستای رفع فیلتر است؛ اما در انعکاس رسانه‌ای، این موضوع در سایه بحث‌های مرتبط با ساماندهی فیلترشکن‌ها قرار گرفته است؛ آنچه واضح و مبرهن است این است که تغییر برخی سیاست‌ها، چون فیلترینگ به طور کامل در ید اختیار دولت‌ها نیست.

روزنامه شرق

یک قاب تجربه

دولت وفاق ملی-دولت هماهنگ

جلیل سازگارنژاد

مخاطب: رئیس‌جمهور- معاون اول رئیس‌جمهور

دولت وفاق ملی که به ابتکار رئیس‌جمهور پزشکیان تشکیل شده است و نخستین ماه‌های فعالیت خود را تجربه می‌کند، امری مبارک است که امید می‌رود قرین توفیق و کامیابی شود. آنچه از مفهوم وفاق ملی برداشت و استنباط می‌شود، ناظر بر جنبه سیاسی و کارکرد سیاسی دولت و به نوبه خود درخور تحسین است. اما مأموریت اصلی دولت بعد از گذر از لایه سیاسی، جنبه اجرائی آن است که مستلزم وجود یک دولت هماهنگ است. به این مفهوم که همدلی سیاسی هنگامی که به مرحله اجرای سیاست‌ها و برنامه‌ها می‌رسد، باید به صورت موزون و سازمان‌یافته در عرصه عمل، گفتار و رفتار تجلی یابد. در این یادداشت کوتاه با ذکر نمونه‌هایی از ناهماهنگی دولت‌های گذشته و تجارب به‌جای‌مانده از آنها چند توصیه و پیشنهاد مطرح می‌شود و انتظار می‌رود که ریاست‌جمهوری و معاون اول که مسئولیت اصلی این هماهنگی و مدیریت کلان دولت را برعهده دارند، آن را مورد توجه قرار دهند. از نمونه ناهماهنگی در دولت‌های گذشته می‌توان به اظهارنظرهای اعضای دولت خارج از حیطه و وظایف و مسئولیت‌های سازمانی خود اشاره کرد که به عنوان مثال در دولت نهم وزیر کشور وقت درخصوص روابط ایران و آمریکا، وزیر ارشاد درباره قیمت ارز و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان، هند و... با خبرنگاران صحبت کردند که هیچ ارتباطی با حوزه کاری آنها نداشت. از ناهماهنگی‌های دیگری که می‌شود به آن اشاره کرد، گفت‌وگوی وزرا و رؤسای سازمان‌ها با یکدیگر از تریبون‌های عمومی و بعضا انتقاد نسبت به عملکرد آنهاست. در همین دولت چهاردهم وزیر صمت درباره تأمین برق واحدهای صنعتی در مصاحبه‌ای از وزارت نیرو انتقاد کرد در حالی که چنانچه مشکلی در این زمینه وجود دارد، باید با گفت‌وگوهای درون‌دولتی و همفکری به حل‌وفصل آنها پرداخت. یکی دیگر از ناهماهنگی دولت‌ها، لابیگری وزرا با نمایندگان مجلس و شورای نگهبان برای جلوگیری از بعضی از مفاد لوایح مصوب دولت است که سرچشمه بسیاری از مفاسد و بده‌بستان‌ها در همین روش‌ها و ارتباطات غیرقانونی شکل می‌گیرد. در همین راستا در دولت هشتم لایحه‌ اقتصادی دولت در مجلس تصویب شد اما وزیر وقت که با مفادی از آن مخالف بود، با حضور و پیگیری در شورای نگهبان موجب رد لایحه شد که اختلال جدی در کار دولت ایجاد کرد. وجود نظم و انضباط و پایبندی به مصوبات دولت از وظایف مهم و خطیر یک دولت است. حضور بهنگام در جلسات دولت و سایر جلسات رسمی و دستگاه‌های مختلف کشور و اهمیت‌بخشیدن به وقت مخاطبان و اعضای جلسات،‌ همچنین تصاویری که مردم از جلسات دولت مشاهده می‌کنند، نحوه نشست و برخاست، پوشش، گفتار و رفتار اعضای دولت الگویی است که علاوه بر اینکه چهره دولت را به نمایش می‌گذارد، برای سایر مدیران دولتی و خصوصی در کشور آموزنده است که البته «دو صد گفته چون نیم‌کردار نیست». بنابراین به منظور هماهنگ‌سازی دولت و واقعیت‌بخشیدن به مفهوم «دولت هماهنگ» و با هدف پیشگیری از تصمیم‌ها، رفتارها، اقدامات و به‌ویژه اظهارنظرهای متفاوت و متناقض و همچنین سوءاستفاده مخالفان دولت در حوزه رسانه‌ای پیشنهاد می‌شود در عرصه‌های یادشده مخصوصا گفتاری و رسانه‌ای مسئولان دولتی نسبت به رعایت موارد زیر اهتمام بایسته داشته باشند:

- رئیس‌جمهور یا معاون اول، هیئت دولت و اعضای کابینه را موظف کنند که تحت هیچ شرایطی خارج از حوزه اختیارات، وظایف و مسئولیت‌های خود و دستگاه تحت مدیریت‌شان اظهار نظر و مصاحبه نکنند و بخش‌نامه صادر نکنند.

- در موضوعاتی که مسئولیت مشترک بین چند دستگاه وجود دارد مانند موضوع هسته‌ای و مذاکرات بین‌المللی و توافق‌نامه‌های مربوطه که دستگاه‌هایی مثل وزارت خارجه، سازمان انرژی اتمی و... مسئولیت دارند، قبل از طرح رسانه‌ای هماهنگی بین دستگاه‌های مرتبط انجام شود.

- در موضوعاتی فرابخشی مانند ارز، تورم، گرانی و... که مبتلابه دستگاه‌های مختلف است، یک دستگاه موظف به اظهارنظر یا پاسخ‌گویی شود. در این خصوص بانک مرکزی یا وزارت اقتصاد و دارایی یا یک دستگاه مشخص مسئولیت را برعهده بگیرند و بقیه دستگاه‌ها پیشنهاد‌های خود را به آنان منتقل کنند. هر یک از دستگاه‌های دولتی نیز موظف شوند این هماهنگی را در سطح معاونان و مدیران ملی و استانی خود ایجاد کنند.

- اظهارنظر درخصوص مصوبات هیئت دولت و اعلام مواضع رسمی صرفا از زبان سخنگوی دولت مطرح شود.

اظهارنظر درباره قوای مقننه و قضائیه با نظر رئیس‌جمهور یا معاون اول و عمدتا به وسیله آنان بیان شود یا فردی در این مورد تعیین و دیدگاه‌های دولت را منتقل کنند. وزارت کشور نیز موظف به ابلاغ موارد فوق به استانداری‌ها و متناسب با سطح مسئولیت مدیران استانی نسبت به اجرای آن متعهد شوند. در این خصوص وزارت کشور باید به صورت ویژه و با برپایی دوره‌های آموزشی خاص نسبت به هماهنگ‌سازی رفتار، گفتار و عملکرد استانداران، فرمانداران و مدیران ذی‌ربط اقدام کند.

- به منظور پیگیری و اجرائی‌شدن این ابلاغیه‌های شفاهی و کتبی، دفتر رئیس‌جمهور یا معاون اول به محض مشاهده تخلف به صورت جدی و فوری تذکر لازم به شخص یا دستگاه مربوطه داده شود. (صدور دستورالعمل قابل پیگیری نیز علاوه بر ابلاغ شفاهی می‌تواند مؤثر باشد).

* ایجاد کمیته‌ای در ریاست‌جمهوری (دفتر معاون اول) به منظور تنظیم و طبقه‌بندی موضوعات و اخبار قابل طرح برای افکار عمومی و رسانه‌های خبری در قالب مصاحبه یا اظهارنظر مسئولان دستگاه‌ها بسیار ضروری است به‌گونه‌ای که تراز اظهارنظرهای ملی، استانی و منطقه‌ای مشابه هم باشد و از سوی دیگر پرهیز از اعلام مواضع یا انتشار اخبار موازی و خارج از وظیفه هر دستگاه مشخص و به صورت مستمر ابلاغ شود.

* دبیرخانه دولت بر صدور آیین‌نامه و بخش‌نامه نظارت دقیق‌تری اعمال کند تا هماهنگی کامل بین بخش‌های مختلف دولت ایجاد و از صدور دستورالعمل‌ها و ابلاغ سیاست‌ها، بخش‌نامه‌ها و برنامه‌های متناقض یا موازی جلوگیری شود.

* در مسئولیت و وظیفه دستگاه‌های دولت بازنگری شود و در صورتی که یک مأموریت واحد به بیش از یک دستگاه واگذار شده، در آن تجدیدنظر و فقط به یک دستگاه واجد شرایط داده شود.

* گسترش مکانیزه‌ و الکترونیزه کردن ارائه خدمات دولت علاوه بر کاهش فساد و تخلفات اداری، کاهش تردد مردم و... می‌تواند در هماهنگ‌سازی دولت در ارائه خدمت به مردم مؤثر واقع شود.

* استانداردسازی روش‌های پاسخ‌گویی و دقیق‌سازی پاسخ به پرسش‌های مردم و رسانه‌ها توسط مسئولان، بخشی از فرهنگ هماهنگ‌سازی دولت است که باید در معاونت حقوقی و پارلمانی یا سازمان رسانه‌ای دولت انجام شود.

مفهموم «دولت هماهنگ» صرفا با توصیه‌های شفاهی و کتبی و صدور بخش‌نامه (گرچه مؤثر است) تحقق‌پذیر نخواهد بود. بلکه باید با آموزش‌های مستمر، پیگیری و نظارت بر دستورالعمل‌ها، توصیه‌ها و ارزیابی و تذکر بهنگام و پیشگیری از تکرار ناهماهنگی‌ها در مسیر تحقق قرار گیرد.

* مرکز خبررسانی دولت در عرصه رسانه‌ها مسئولیت اصلی را برعهده داشته باشد.

* «شنیدن طنین و صدای واحد از مسئولان دولتی در ثبات تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی و آرامش جامعه، مردم و بخش‌های غیردولتی حائز کمال اهمیت است».

و کلام آخر اینکه باید دولت و اعضای آن از عالی‌ترین سطوح مدیریت تا آخرین حلقه‌های مدیریتی در کشور با یک آهنگ و ملودی وظایف خود را انجام دهند تا دولت وفاق ملی و دولت هماهنگ برای مردم قابل لمس و درک باشد تا مردم عموما و بنگاه‌های تولیدی- اقتصادی- تجاری به‌ویژه در برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت خود دچار آشفتگی و سردرگمی نشوند.

عملکرد واقعی دولت در تصویری که از هماهنگی و نظم و انضباط و البته همدلی نشان داده می‌شود، قابل ارزیابی برای افکار عمومی است.

روزنامه رسالت

در ستایش مواضع سیدحسن خمینی

محمدکاظم انبارلویی
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی چند روز قبل از شهادت سیدحسن نصرالله طی نامه‌ای به او نوشت : «آماده‌ام در هر سنگری که لازم بدانید برای دفاع از اسلام و در مسیر جهاد با رژیم صهیونیستی همراهتان باشم. شهادت به فرموده امام (ره) هنر مردان خداست.»
این موضع‌گیری قوی‌ترین ، محکم‌ترین و رساترین موضع علیه تبهکاری‌های رژیم صهیونیستی و حمایت صریح از سید مقاومت بود.
همچنین سیدحسن خمینی شنبه چهاردهم مهر در شبکه اول سیما حضور یافت و در برنامه جریان از باب روشنگری مطالب مهمی را در مورد جنایات رژیم صهیونیستی و موقعیت جبهه مقاومت و جایگاه جمهوری اسلامی در مختصات جبهه مقاومت بیان کرد، شنیدنی و پراهمیت است.
او به صراحت اعلام کرد:
- اسرائیل در خدمت آمریکاست.
- هدف آمریکا از حضور اسرائیل پر کردن خلأ قدرت غرب در منطقه است.
- طوفان الاقصی نظم درونی رژیم صهیونیستی را به هم زده است.
- اسرائیل جز با زبان زور در برابر هیچ مسئله‌ای کوتاه نمی‌آید.
- دنیا بداند اگر به نقطه جنگ برسیم ذره‌ای عقب نمی‌ایستیم.
- بازدارندگی به قدرت است نه لبخند!
- داغدار شهادت سیدحسن نصرالله هستیم شخصیت او تکرارنشدنی است.
- حزب‌الله و حماس تمام شدنی نیست.
- رمز قدرت ما وحدت در کثرت و کثرت در وحدت است.
- جنگ، جنگ اعتقادهاست باید قوی بمانیم.
آنچه در موضع‌گیری سیدحسن دیده می‌شود چکیده مواضع امامین انقلاب است. در این مواضع هوشمندی، هوشیاری، شجاعت و تهور ، واقع‌بینی ، به روز بودن و دست به ماشه بودن موج می‌زند. مواضع نوه امام (ره) در فرآیند جهاد تبیین درخصوص حساس‌ترین و خطیرترین شرایط انقلاب اسلامی که تمامی کفر در برابر تمامی ایمان و اسلام قرار گرفته‌اند قابل تحسین و ستایش است.
آنانکه در نقد برخی مواضع سیدحسن درخصوص مسائل داخلی، راه افراط پیش گرفته‌اند اگر انصاف داشته باشند این مواضع را باید مورد تقدیر قرار دهند و از آن استقبال کنند. این مواضع در مسیر وحدت ملی و وفاق ملی اتخاذ شده و باید مورد تکریم قرار گیرد.
حوادث و تحولات اخیر ایران، منطقه و جهان نشان می‌دهد در مسیر پرفراز و نشیبی قرار داریم. باید از همه ظرفیت‌ها برای صف‌آرایی در مقابل دشمن بهره بگیریم. چه خوب است از سوی برخی عناصر مجمع روحانیون مبارز که پرچم مبارزه با امپریالیسم را در زمان امام (ره) به دوش داشتند نظیر چنین مواضعی اتخاذ شود تا دشمن بداند در برابر جنایات بی‌حد و حصر آمریکا و رژیم صهیونیستی و مبارزه‌طلبی استکبار جهانی ملت ایران ید واحده هستند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات