صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۶۶۷۰۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها 22 مهر 403

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): امروز هم مثل همان اوّل انقلاب، ما با نظام سلطه مخالفیم، با تسلّط آمریکا مخالفیم. امروز دیگر شوروی وجود ندارد، امّا آمریکا در رأس کشورهای غربی و یکّه‌تازند؛ می‌بینیم نتایج کارهایشان را: جنگهایی که راه می‌افتد، ظلمهایی که میشود، تبعیض‌هایی که صورت میگیرد، ملّتهایی که زیر فشار قرار میگیرند؛ ما با اینها مخالفیم، صریحاً هم مخالفت خودمان را ابراز میکنیم. 4/7/403

دانلود PDF

دانلود WORD

    حرف روز 

 اینجا کسی نمی‌ترسد!

داستان به این روزها بر نمی‌گردد. سال ها پیش بود که «کیسینجر» به «نیکسون» آموخته بود که در مقابل دشمن باید ادای دیوانه‌ها را در آورد. تئوری مرد دیوانه (Madman Theory) نظریه‌ای است که می‌خواهد با ترساندن، اهدافش را تضمین کند. همین دیوانه‌بازی‌ها بود که سبب شد چینی‌ها از جنگ کره پا پس بکشند، شوروی در کوبا کوتاه بیاید و ... .

بسیاری از تحلیلگران منطقه‌ای رفتار چند هفته اخیر صهیونیست‌ها را پیاده‌سازی این تاکتیک قدیمی در سالگرد عملیات طوفان‌الاقصی می‌دانستند. اینکه موتور ترور صهیونیست‌ها طی چند هفته این چنین روشن شده و منطقه را به آتش بکشاند، هدفش فقط همان تاکتیک قدیمی است.

اما چه باید کرد؟ آیا باید مانند خروشچف، گورباچف، یلتسین و دیگران ترسید و کنار کشید یا باید راه جدیدی ترسیم کرد؟ تاریخ بیش از ۴۰ ساله اخیر نشان داده است اینجا و در تهران کسی نمی‌ترسد و هر کسی وظیفه‌اش را انجام می‌دهد. درست در زمانی که صهیونیست‌ها بذر ترس می‌پاشیدند، مقتدای حکیم و سید عزیز این جامعه راهبرد را این گونه ترسیم کردند که «جمهوری اسلامی هر وظیفه‌ای در این زمینه داشته باشد، با قدرت و صلابت و قاطعیّت انجام خواهد داد. ما در انجام این وظیفه، نه تعلّل می‌کنیم، نه شتاب‌زده می‌شویم؛ تعلّل نمی‌کنیم، کوتاهی نمی‌کنیم، دچار شتاب‌زدگی هم نمی‌شویم. آنچه منطقی است، آنچه معقول است، آنچه درست است، به نظر تصمیم‌گیران نظامی و سیاسی، در وقت خود، در هنگام خود انجام می‌گیرد؛ کما اینکه انجام گرفت و در آینده هم اگر لازم شد، باز انجام خواهد گرفت.»

در سیاست اندام‌وار و درهم‌تنیده جمهوری اسلامی، دیپلماسی و میدان هم‌فکر و همراه یکدیگر هستند. سفر هفته گذشته دکتر عراقچی، وزیر محترم امور خارجه یک هدف اساسی داشت و آن، شکستن سکوت خبری رسانه‌های صهیونیستی بود که بر منطقه، سیاستمداران و حکامش، گرد مرگ پاشیده‌اند. این خط و ربط دیپلماتیک باید در کنار میدان تداوم یابد و فراتر رود. سفر دیروز همرزم حاج قاسم نشان داد، مقاومت، یعنی یک روز فرمانده نصر خراسان بودن، یک روز لباس دیپلماسی پوشیدن و یک روز هم پشت هواپیما نشستن و تیک آف کردن در دل دشمن. حرکت دیروز حاج باقر فقط یک سفر نبود؛ بلکه مأموریتی بود در صحنه نبرد، مأموریتی برای شکست سیاست صهیونیست‌ها، برای امید دادن به مردم مقاوم لبنان و ترسیم نقشه پیروزی. همه اینها، یعنی نظم نوین در این شجاعت‌ها پدید می‌آید، نه دیوانگی بی بی و سگ‌های هارش.

(یعقوب ربیعی)

گزارش روز 

حضور در بیروت زیر آتش!

رئیس مجلس شورای اسلامی دیروز شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ پیش از سفر به سوئیس برای شرکت در اجلاس بین‌المجالس جهانی، وارد فرودگاه بیروت شد. «محمدباقر قالیباف» در بدو ورود به فرودگاه بیروت، بیان کرد: «تصمیم گرفتم به دعوت آقای نبیه بری اول به بیروت بیایم قبل از سفر به ژنو، تا پیام مردم ایران و مسئولان و رهبری و ریاست جمهوری ایران را به مردم لبنان برسانم و اعلام کنم ما مثل همیشه کنار ملت و دولت لبنان و جریان مقاومت هستیم و در شرایط سخت مثل گذشته در خدمت آنان هستیم.» سفر رئیس مجلس در حالی رقم خورد که تنش‌ها در منطقه به اوج خود رسیده است و رسانه‌های رژیم صهیونیستی بارها مدعی آمادگی این رژیم برای حمله به کشور ایران شده‌اند. این سفر افزون بر اینکه نشان‌دهنده روحیه بالای ایران به عنوان مرکز ثقل محور مقاومت است، بیان‌کننده هماهنگی دقیق میان میدان و دیپلماسی است. این رفتارهای خاص مقامات ایران با استانداردهای بالا موجب شده است تهران وظیفه خود را گاهی در طرح نظامی و با اجرای عملیات‌های وعده صادق و گاهی دیگر ذیل عناوین دیپلماتیک شکل داده تا به سیاست‌گذاری‌های جمهوری اسلامی ایران معنا داده و آن را متمایز از سایرین کند. اقدام دیروز رئیس مجلس اقدامی مجزا از تحولات گذشته نیست، بلکه مکمل آن است. پیش ‌از این دکتر عراقچی نیز در وضعیتی مشابه به بیروت رفته و محاصره این شهر را شکسته است. سفر قالیباف به ضاحیه ابعاد تهاجمی سیاست‌گذاری‌های مقاومت را به رخ دشمن کشید و نشان داد از یک سو ایران با همه توان حامی مردم لبنان است و هیچگاه پشت حزب‌الله را خالی نخواهد کرد و از سویی دیگر برای اجرای سناریوهای نامتعارف آمادگی تمام و کمال را دارد. ارسال پیام اقتدار و شجاعت به رژیم صهیونیستی، شکست حصر لبنان، هیچ انگاشتن تهدیدهای دشمن، دلگرمی به مردم قهرمان و ایستادن کنار حزب‌الله سرافراز چهار مؤلفه‌ای است که به‌طور قطع تصمیمات لرزان صهیونیست‌ها را دچار وسواس بیشتری خواهد کرد. نکته پایانی اینکه ایران در حال بهره‌گیری از ابزارهای خود برای فشار بر دشمنی است که همه بلوک غرب را پشت خود دارد. یکی از این ابزارها، قطعاً شجاعت و توانمندی مسئولان عالی آن است. این شجاعت از جمعه نصر که راهبرد هراس‌آفرینی رژیم در منطقه و کشور را از بین برد و دل‌ها را محکم و استوار کرد تا حضور مقامات عالی جمهوری اسلامی ایران در بیروت زیر آتش ادامه دارد. آنچه در این عرصه بسیار مهم است، عقب زدن دشمن هم در جریان جنگ زمینی و هم در جریان جنگ شناختی و سیاسی است. باید بر این نکته تأکید کرد رساندن این پیام که حزب‌الله زنده و دارای پشتیبانی کامل ایران است، به معنای ناممکن بودن هرگونه آینده سیاسی در لبنان بدون حضور حزب‌الله خواهد بود. (حسین عباسیان)

 

خبر ویژه

 ناامن‌سازی هدفمند مسیر ترانزیتی!

یکی از عوامل گروهک تروریستی جیش‌الظلم به نام «ع.ر» دستگیر شد .نامبرده که از عاملان مرتبط با حمله تروریستی به برگزارکنندگان جشن عاطفه‌ها در شهر بنت در جنوب استان بوده، پیرو بازجویی‌های به عمل آمده اعترافات تکان دهنده‌ای داشته است. وی که متولد سال 1383 در شهرستان دشتیاری در جنوب استان سیستان و بلوچستان است، در جریان بازجویی گفت: «فردی به نام «عبدالرحمان ملک رئیسی» معروف به «اجمل» یا «جاسم سربازی» سرپل هدایت ما در داخل استان بود» این عامل تروریستی افزود: «گروهک تأکید داشت هر جا به لحاظ مالی تحت فشار قرار گرفتیم، برای بقای خود از طریق گروگانگیری تأمین مالی را در دستور کار قرار دهیم. کار گذاشتن مین‌های کنار جاده‌ای در مسیرخودروهای مرزبانی و انتظامی از مأموریت‌های اصلی ما بود.» وی ادامه داد: «مأموریت مهم دیگر ما که از جانب گروهک محول شد، ناامن‌سازی محور مواصلاتی چابهار بود که یک محور ترانزیتی مهم به شمار می‌آید و قرار بود از طریق بمب‌گذاری و اقدامات ایذایی این مسیر را ناامن کنیم.»

 

اخبار

سپاه در جنگ نرم هم دشمن را به زانو در آورده است

«حسین شریعتمداری» در سرمقاله «کیهان» درباره فضاسازی‌ها علیه «سردار قاآنی» نوشت: «شایعه‌پراکنی دشمن در‌باره موضوعی که از آن بی‌خبر است، یک ترفند عملیات روانی است و با هدف پی بردن به مسئله‌ای است که برایش مجهول مانده است. هر یک از شایعه‌ها نقش همان پرسش‌های شرکت‌کننده در مسابقه ۲۰سؤالی را دارد و در صورتی که به آن پاسخ داده شود (حتی با جواب‌های بله یا نه) حریف را یک گام به نقطه مجهول نزدیک‌تر می‌کند. باید به این نکته توجه داشت که شایعه‌های متفاوت را نمی‌توان با عنوان گمانه‌های متفاوت ارزیابی کرد، بلکه باید آنها را شبیه پرسش‌های متفاوت در یک مسابقه ۲۰سؤالی تلقی کرد که حریف هر کدام از آنها را با هدف جدا کردن بخشی از حدسیات خود و تنگ‌تر شدن میدان بررسی مطرح می‌کند.با افتخار باید گفت که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این آوردگاه جنگ نرم نیز مانند عرصه‌های دیگر جنگ سخت، با موفقیتی چشمگیر و درخور تحسین ظاهر شد و در حالی که هیچ نکته‌ای از نگاهش پنهان نیست، به هیچ ‌یک از شایعات پاسخ نداد و دشمن را در حالتی از گیجی و منگی تنها گذاشت.»

ایلات در آستانه ورشکستگی

وبگاه World Cargo News (متخصص در حوزه حمل‌ونقل و حمل‌ونقل دریایی) در گزارشی نوشت، 85 درصد فعالیت بندر ایلات در جنوب فلسطین اشغالی به دلیل حملات و محاصره دریایی اسرائیل از سوی یمنی‌ها متوقف شده است.طبق این گزارش، با وجود افزایش کوتاه مدت در سه ماهه چهارم سال 2022، این بندر به مدت هشت ماه هیچ فعالیت و هیچ درآمدی نداشته است. اين وبگاه فعال در حوزه تجارت دریایی افزود: «ایلات عمدتاً با کالاهای فله‌ای، پتاسیم و واردات خودروها سر و کار دارد. اگرچه این بندر از نظر اندازه بسیار کوچک‌تر از بنادر اشدود و حیفا در دریای مدیترانه است، اما حملات انصارالله تأثیر قابل توجهی بر تجارت اسرائیل داشته است.» به گفته این وبگاه، «گدعون گالبر» مدیر بندر ایلات مجبور شده‌ از دولت اسرائیل درخواست کمک مالی کند و در آستانه اعلام ورشکستگی است.

سد مقاومت صهیونیست‌ها را حیرت‌زده کرده است!

شبکه «سی‌ان‌ان» آمریکا در گزارشی اذعان کرد: «آخرین جنگ اسرائیل علیه حزب‌الله به بن‌بست رسیده است، چرا که درگیری‌های مرزی شدید نشان می‌دهد پیروزی در این جنگ هرگز آسان نخواهد بود.» در ادامه این گزارش آمده است: «سطح مقاومت حزب‌الله بسیاری از ناظران را غافلگیر کرده است.» این رسانه آمریکایی افزود: «بسیاری از نظامیان اسرائیلی در حال حاضر در حال جنگ در لبنان هستند، در حالی که ناهمواری‌های کوهستانی عملیات اسرائیل را دشوار ساخته است.» این رسانه به نقل از یکی از نظامیان صهیونیستی گزارش داد، جنگ در طول مرز شمال اسرائیل با آنچه در غزه شاهد بوده کاملاً متفاوت است. با آغاز گسترش حملات موشکی و راکتی حزب‌الله به عمق سرزمین‌های اشغالی، از جمله هدف قرار دادن اهدافی در حیفا، نهاریا، صفد و عکا ارتش اشغالگران در برابر آزمون دشواری قرار گرفته است و از سوی دیگر، جنبش حزب‌الله نیز بارها از زبان فرماندهان و مقامات این حزب از آمادگی رزمندگان برای تنبیه اشغالگران متجاوز خبر داده است.

سریع‌تر از آنچه خیال می‌کنید!

نشریه «فارین پالیسی» با انتقاد از سران تل‌آویو درباره تهدید ایران نوشت: «تهدید بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در خصوص حمله به تأسیسات هسته‌ای این کشور فشار عظیمی را بر تهران برای تسریع در ساخت بمب وارد می‌سازد.» این رسانه آمریکایی در ادامه مدعی شد: «اگر تهران تحت فشار باشد، می‌تواند بسیار سریع‌تر از آنچه بسیاری تصور می‌کنند، این کار را انجام دهد. برآوردی که بلینکن در ماه جولای ارائه داد، بسیار جالب توجه است: اینکه ایران برای داشتن اورانیوم مورد نیاز جهت ساخت یک بمب اتم یک هفته فاصله ندارد، بلکه بر اساس محاسبات ما، با تولید مواد مورد نیاز چهار بمب یک هفته فاصله دارد. (و این یعنی برای تولید مواد مورد نیاز برای ساخت شش بمب دیگر به تنها هشت هفته زمان بیشتر نیاز دارد.)»

اخبار کوتاه

منابع خبری عبری‌زبان گزارش دادند، آمریکا احتمالاً سامانه‌های پدافند هوایی «تاد» را در اسرائیل مستقر خواهد کرد. به گزارش روزنامه «یدیعوت آحارانوت»، استقرار این سامانه‌ها بدین منظور است که دفاع اسرائیل برابر موشک‌های بالستیک ایران را تقویت می‌کند. بر اساس این گزارش، سامانه‌های پدافند هوایی آمریکا به وسیله نیروهای آمریکایی مستقر در اسرائیل عملیاتی خواهند شد. شبکه 12 اسرائیل نیز گزارش داد، برای اولین بار نظامیان آمریکایی کار راه‌اندازی سامانه پدافند موشک‌های بالستیک را در اسرائیل بر عهده خواهند گرفت.

«باراک راوید» خبرنگار صهیونیست در واکنش به فعال شدن سامانه پدافندی آمریکا در سرزمین‌های اشغالی در صفحه «ایکس» خود نوشت: «این رویداد نشان‌دهنده وابسته بودن تل‌آویو است.» راوید نوشت: «فعال‌سازی سیستم پدافند موشکی آمریکا در اسرائیل به همراه اپراتورها، نشانه عدول از اصول پیشین مدنظر نتانیاهو بود که مدعی بود اسرائیل قادر است به تنهایی از خود دفاع کند.»

«محمدباقر قالیباف» در پاسخ به پرسشی درباره حمله و تجاوز احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران که خودش آن را پاسخ به ایران می‌نامد، گفت: «ایران هم به هر گونه تجاوز احتمالی اسرائیل پاسخ محکم می‌دهد و هم به هر نقطه‌ای که تجاوز از آنجا صورت بگیرد، پاسخ می‌دهد.»

«فایننشال تایمز» به نقل از یک مقام ایرانی گفت: «تهران کشورهای خلیج فارس را تهدید نکرده است، اما پیام ایران دو جنبه دارد: ترغیب آنها به کمک برای برقراری آتش‌بس در منطقه و هشدار به آنها که اگر اسرائیل به ایران حمله کند، نباید به هیچ وجه این حمله را تسهیل کنند.»

«سی‌ان‌ان» به نقل از یک مقام آمریکایی گفت: «ایالات متحده از طریق کانال‌های پنهانی از تهران خواسته است که در صورت حمله اسرائیل، واکنشی سنجیده داشته باشد.» وی افزود: «ما واقعاً نمی‌دانیم [ایران] چه خواهد کرد؛ افراد کلیدی در داخل ایران ایده‌های متفاوتی درباره چگونگی و زمان پاسخگویی به اسرائیل خواهند داشت، اما این موضوع به میزان و دامنه اقدام اسرائیل، بستگی خواهد داشت.»

منابع آگاه در گفت‌وگو با «العربی الجدید» احتمال دادند «عباس عراقچی» وزیر امور خارجه ایران به زودی برای بررسی مجموعه‌ای از پرونده‌های مشترک و دیدگاه دو طرف درباره تحولات منطقه به قاهره سفر کند. به گفته این منابع، قرار است عراقچی پیام مکتوبی را از «پزشکیان» به قاهره منتقل کند.

خبرگزاری «رویترز» می‌گوید، آمریکا پس از هفته‌ها دیپلماسی فشرده با هدف دستیابی به آتش‌بس میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان، به رویکردی کاملاً متفاوت رسیده و تلاش‌ها برای آتش‌بس را کاهش داده است. رویترز در گزارش خود به نقل از «جان آلترمن» از مقامات ارشد سابق وزارت خارجه آمریکا آورده است: «اگر نمی‌توانیم رویکرد اسرائیل را تغییر دهیم، باید تلاش کنیم آن را به یک شیوه سازنده هدایت کنیم.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات