صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۶۷۱۴۱

چرا طرح ژنرال‌ها محکوم به شکست است؟/ پیش‌فرض‌های تل‌آویو ابطال می‌شود

جنایات رژیم اشغالگر قدس در غزه و لبنان ادامه دارد. نتانیاهو درصدد است با تشدید حضور اشغالگران در محور موسوم به نتساریم (که شمال و جنوب غزه را از یکدیگر جدا می‌کند)، هزینه‌های مقاومت در برابر تل‌آویو را در میان فلسطینیان افزایش دهد.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل/ فخرالدين اسدي

با این حال استراتژی "افزایش هزینه‌های مقاومت"، مدتهاست ناکامی خود را در میدان نشان داده است. رژیم اشغالگر قدس از ماه اکتبر ۲۰۲۴ جنایات گسترده و جدیدی را در شمال نوار غزه آغاز کرده است. این ناحیه روزگاری پرجمعیت‌ترین منطقه باریکه تحت محاصره غزه بوده است. با این حال، سوال اصلی اینجاست که این استراتژی، چگونه خود را در میدان منعکس ساخته و چرا منجر به تامین اهداف تل‌آویو در معادلات جنگ نشده است؟

ارتش رژیم اشغالگر قدس چند هفته است که اردوگاه آوارگان جبالیا را با بمباران هدف قرار می‌دهد و پس از محاصره آن منطقه، حملات خود را به مناطق پیرامونی در بیت لاهیا و بیت حانون گسترش داده است. بر اساس گزارش سازمان ملل، ارتش رژیم اشغالگر قدس هفته گذشته فقط در مدت دو روز نزدیک به ۱۲۰ مورد تهاجم زمینی و حمله هوایی در شمال غزه انجام داده که تفاوت چندانی با ۱۴۰ حمله‌ای که مجموعا در کل ماه سپتامبر انجام داده بود، نمی‌کند. آماری که حاکی از تشدید حملات صهیونیست‌ها در شمال غزه است. وزارت بهداشت تشکیلات خودگردان فلسطین در غزه نیز اعلام کرده است که حملات صهیونیست‌ها در یک هفته گذشته دست‌کم ۲۰۰ شهید در شمال نوار غزه بر جای گذاشته است. در کنار این حملات، ارتش رژیم اشغالگر قدس در تاریخ‌های ۷، ۱۰ و ۱۲ اکتبر موج جدیدی از دستور تخلیه منطقه را به مردم شمال غزه صادر کرده و به آن‌ها گفته که به سمت منطقه به اصطلاح «بشردوستانه» المواصی در ساحل جنوب غزه حرکت کنند.

هدف رژیم صهیونیستی، دفرمه‌سازی ترکیب جمعیتی شمال و جنوب غزه و متعاقبا، اشغال این باریکه است. نکته مهم اینکه چنین طرحی جدید نبوده و بارها توسط صهیونیست‌ها مورد آزمایش و امتحان قرار گرفته است. این هدفگذاری، پس از وقوع عملیات طوفان الاقصی نیز در دستور کار رژیم اشغالگر قدس قرار گرفت اما در نهایت، منتج به نتایج مدنظر برای تل‌آویو نشد. قاعدتا اگر این طرح به مانند آنچه بر روی کاغذ پیش‌بینی می‌شد پیش برود، باید در عرض کمتر از دو ماه منجر به اشغال نوار غزه و تسلط مطلق صهیونیست‌ها بر شمال و جنوب غزه می‌شد. یکی از اصلی‌ترین دلایل شکست این راهبرد، قدرت مقاومت در نبرد ترکیبی و نامنظم با رژیم اشغالگر قدس است. جایی که بسیاری از محاسبات و پیش‌فرض‌های محاسباتی در میدان از سوی حماس و جهاد اسلامی به چالش کشیده می‌شود. 

شمال غزه خالی از سکنه نشده است!

مسئله دیگر اینکه بر خلاف پیش بینی صهیونیستها، شمال غزه خالی از سکنه نشده است! بخش شمالی غزه بیش از نیمی از جمعیت ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفری نوار غزه را در خود جای داده است و صدها هزار نفر از ساکنان آن مجبور به ترک خانه‌های خود در حملات رژیم اشغالگر قدس به این منطقه شدند؛ اما سازمان ملل تخمین می‌زند که بیش از ۴۰۰ هزار نفر هنوز در شمال نوار غزه پناه گرفته‌اند.در این میان، ژنرالهای صهیونیست بر روی استراتژی همیشگی خود مبنی بر "محاصره و افزایش هزینه های باقی ماندن در شمال نوار غزه" پافشاری می کنند. در همین حال، ارسال کمک به غزه به میزان قابل توجهی کمتر از سطح لازم است. بر اساس آمار خود اسرائیل، متوسط کمک‌های روزانه دریافتی به کل نوار غزه در ماه اکتبر کمتر از یک چهارم مقدار ارسال شده روزانه در ماه سپتامبر بوده است. فیلیپ لازارینی، رئیس آژانس سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (اونروا) گفت که از ۳۰ سپتامبر (نهم مهر ۱۴۰۳) به سازمان ملل «اجازه هیچ گونه ارسال کمک‌های بشردوستانه از جمله ارائه غذا» به شمال غزه داده نشده است.دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام کرده است که ارتش رژیم صهیونیستی قصد دارد «شمال غزه را به طور کامل از بقیه نوار غزه جدا ‌کند.»گروه‌های حقوق بشر نیز هشدار دادند که تل آویو از طریق محاصره شمال غزه و گرسنگی دادن به باقیمانده‌ مردم، در صدد است تا یک طرح بحث‌برانگیز در جهت وادار کردن حماس به تسلیم شدن دست به کار شده است.این طرح که به نام «نقشه ژنرال‌ها» شناخته می‌شود، توسط گیورا آیلند، مشاور امنیت ملی رژیم اشغالگر قدس و جمعی از ژنرال‌های بازنشسته و افسران عالی رتبه اسرائیلی تهیه شده و اواخر ماه سپتامبر به مجلس این کشور ارائه شد.

اهداف ژنرال‌های صهیونیست محقق نشده است

«انجمن فرماندهان و سربازان ذخیره اسرائیل» در دفاع از این طرح می‌گوید: نقشه ژنرال‌ها با چهار هدف روشن از جمله «تغییر دکترین جنگ» و «چرخش از مفهوم بازدارندگی به مفهوم قاطعیت» ایجاد شده است.با این حال حدود و ثغور مفاهیم بازدارندگی و مقاومت نه از سوی ژنرالها و نه از سوی کابینه نتانیاهو، بلکه در میدان تعیین می شود. بر اساس نقشه ژنرال‌ها، ارتش رژیم اشغالگر قدس می‌بایست به غیرنظامیان فلسطینی دستور دهد تا ظرف مدت ۱۰ روز شمال نوار غزه را به مقصد سایر مناطق این باریکه تحت محاصره ترک کنند و سپس شمال را به عنوان یک «منطقه بسته نظامی» اعلام کنند.اما اکنون بیش از یکسال از جنگ غزه گذشته و طرح ژنرالها تحت تاثیر گسترش اضلاع جنگ و وقوع حوادث غیر قابل پیش بینی و غافلگیر کننده علیه صهیونیستها بیش از پیش به چالش کشیده شده است. به عبارتی گویاتر، صهیونیستها هزینه های هنگفت این طرح ضد انسانی را پرداخت کرده اند اما دستاوردی در میدان در راستای تحقق آن به دست نیاورده اند.

تردیدهایی که در تل‌آویو افزایش یافته است

عدم دستیابی صهیونیست‌ها به اهداف از پیش تعیین شده در راستای جداسازی مطلق شمال و جنوب غزه از یکدیگر و تغییر ترکیب جمعیتی در این دو منطقه، سبب شده است تا مقامات ارشد امنیتی رژیم اشغالگر قدس در خصوص نتیجه بخش بودن طرح ضد حقوق بشری و غیرانسانی خود مردد به نظر برسند.

در تایید رسمی این طرح مردد هستند. بانیان اصلی "طرح ژنرالها" اذعان کرده اند که یک سال درگیری نتوانسته است حماس را برای آزاد کردن اسرایی که هنوز در غزه نگه می‌دارد، تحت فشار قرار دهد، چه بسا برخی از آن‌ها (گروگانها) تا حالا مرده باشند. تحمیل محاصره، گرسنگی و بمباران غزه در طول سالهای گذشته و اخیر، نوعی بازدارندگی در میان ساکنان آن ایجاد کرده که ابعاد و تبعات آن، طرح کلان ژنرالها را در صحنه نبرد به چالش کشیده است. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات