صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۶۷۱۶۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها اول آبان 403

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): نخبه باید احساس کند که میتواند رشد کند. خیلی از جوانهای ما به نقاط خوب و مراتب خوب علمی دست یافته‌اند، امّا قانع نیستند، مایلند تحقیق کنند، مایلند رشد کنند، مایلند دانش بیشتری پیدا کنند. تعداد زیادی از نخبه‌هایی که از کشور خارج میشوند دنبال این مقصودند. این را نباید حمل کرد بر اینکه با کشور قهر کرده‌اند؛ نه، چون فرضشان این است که در فلان کشورِ دیگر... بیشتر میتوانند تحقیق کنند، بیشتر میتوانند علم‌آموزی کنند. ما [باید] وسایل تحقیق را اینجا برایش فراهم کنیم (11/7/1403)

دانلود PDF

دانلود WORD

  حرف روز

  صحنه پیروزی خون بر شمشیر

رژیم صهیونیستی در دهه‌های اخیر و طی سال‌های متمادی با در اختیار داشتن رسانه‌ها تصویری شرافتمندانه از خود ساخته بود که حاصل آن فریب افکار‌ عمومی جهانیان بود. در این تصویر صهیونیست‌ها ملتی مظلوم بودند که عده‌ای غیرمتمدن عرب، زندگی را بر آنان سخت کرده و مانع صلح و آرامش در منطقه‌اند و صهیونیست‌ها تنها برای تحقق «زندگی»، مجبور به دفاع از خود شده و دست به اسلحه برده‌اند!

طوفان‌الاقصی اما همه چیز را بر هم زد و همه نقشه‌های پوشالی را نقش بر آب کرد و جلاد و شهید را بر جای خود نشاند. پس از یک سال جهاد و مقاومت، امروز بیش از هر زمان مظلومیت ملت فلسطین آشکار شده است. تا دیروز در جنگ شناختی دشمن اکثریت مردم جهان از فهم این حقیقت که رژیم سفاک صهیونی، رژیمی اشغالگر و خون‌آشام است، دچار تردید بودند. بسیاری از حقایق این سرزمین به درستی به ملت‌های جهان مخابره نشده بود؛ اما آنچه طی این ماه‌ها رخ داد، دیگر بیرون از کنترل اتاق‌های جنگ تحریف رسانه‌ای بود.

امروز «کودک‌کش» بودن این رژیم بر همه عیان شده است. بمباران کور و نابودی خانه‌های مردم مظلوم و شهروندانی که سرپناهی ندارند، در مقابل دوربین‌های زنده دنیا به تصویر کشیده شده است و حمله رژیم خون‌آشام به بیمارستان‌ها و کشتار مجروحان و بیماران، آنقدر تلخ و سیاه است که با هیچ شگرد رسانه‌ای نمی‌توان آن را تطهیر و سفید کرد.

آخرین شکست رسانه‌ای صهیونیست‌ها را می‌توان در به تصویر کشاندن لحظات پایانی عمر «یحیی السنوار» مشاهده کرد. آنجا که قهرمان با سلاحی شکسته در برابر دشمنان تا دندان مسلح قرار گرفته و همه هیمنه دشمن را به سخره گرفته و موسی‌وار با عصا به جنگ موشک آمده و با دست‌های خالی نیز برای لحظه‌ای عقب ننشسته است!

فرماندهان جنگ شناختی دشمن و اعضای اتاق فکر و پشت پرده رسانه‌های صهیونی، هم آنان که به گمان خود لحظات عجز و ناتوانی و شکست قهرمان جهان اسلام را به تصویر کشیده‌اند و با انتشار آن پیروزی خود را رسانه‌ای کرده‌اند، از فهم این حقیقت ناتوانند که «هنگامی که «شهادت» به تصویر کشیده شود، لحظه رسوایی ظالم فرا رسیده و دیگر خون بر شمشیر پیروز شده است.»

بعد از این پایان تراژیک حیات یحیی، به فریاد رسوایی رژیم پوشالی صهیونی بدل خواهد شد و سقوط و نابودی آن را فریاد خواهد زد. سرانجامی بدون بازگشت که متجاوزان راهی برای گریز از آن نخواهند داشت.

(مهدی سعیدی)


گزارش روز 

 راه سنوار

وقتی خبر سقوط خرمشهر را به امام خمینی(ره) رساندند، پاسخ امام یک جمله بود: «جنگ است، یک وقت ما می‌بریم، یک وقت آنها.» احوالات امام(ره) در مواجهه با خانواده‌های شهدا و بیانات گهربار ایشان خود گواه بر این بود که ایشان بیشتر از هر شخص دیگری احوال خانواده‌های شهدا و سختی‌هایی را که بر مناطق جنگ‌زده حادث شده بود، درک می‌کنند؛ اما عنصری که بیشتر از هر چیز در جنگ باید حفظ شود، روحیه و امیدآفرینی و ناامید نشدن از ظرفیت‌های موجود است. امام(ره) در واقع می‌خواستند متذکر بشوند که کار اینجا تمام نشده و راه روشنی در پیش روی جبهه اسلام است. این همان نگاهی است که محور مقاومت و هم‌پیمانان آن در مواجهه با رژیم صهیونی بیش از هر زمان دیگری باید به آن مسلح بشوند. محور مقاومت در تاریخچه خود شهادت برجستگانی، چون شیخ احمد یاسین، فتحی شقاقی، رنتیسی و اسماعیل هنیّه را ثبت کرده، اما هرگز از پیشروی باز نمانده است. عملیات طوفان‌الاقصی خود گواهی بر این مدعاست.  ضربات وارده بر پیکره رژیم صهیونی قابل کتمان نیست تا آنجا که «آلن پینو» که سابقه‌ای طولانی در آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) دارد، به‌عنوان تحلیلگر و افسر شورای ملی اطلاعات در زمینه خاورمیانه چنین تحلیل می‌کند: «نیروهای نیابتی ایران اسرائیل را با «حلقه آتش» تهدید می‌کنند که هدف آن عدم گسترش منابع دولت یهود و تضعیف روحیه آن از طریق وادار کردن آن به جنگ در چندین جبهه در آن واحد است. حملات روزانه راکتی و پهپادی حزب‌الله به شمال اسرائیل که از 8 اکتبر 2023 آغاز شد، منجر به تخلیه حدود 70 هزار اسرائیلی از خانه‌های خود در شمال شد. حملات موشکی حوثی‌ها علیه اسرائیل اساساً بندر ایلات اسرائیل در دریای سرخ را تعطیل کرده است. شبه‌نظامیان شیعه عراق نیز اسرائیل را با موشک‌ها و پهپادها هدف قرار داده‌اند. آنان حدود 170 حمله علیه نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه انجام داده‌اند، به امید اینکه بتوانند ایالات متحده را که حمایتش از اسرائیل را کلید بقای اسرائیل می‌دانند، از منطقه بیرون کنند.» این گزارش به خوبی بیان می‌کند که رژیم صهیونیستی وضعیت بحرانی جدیدی را تجربه می‌کند. اعتراضات گسترده دانشجوهای آمریکایی که سایر کشورهای غربی را نیز با خود همراه کرد، پدیده جدیدی در انزجار بین‌المللی از رژیم صهیونیستی بود. این موارد خود گواه این است که مقاومت هم در میدان نبرد و هم در عرصه بین‌المللی توانسته حرکت موفقی را رقم بزند. عملیات‌های گوناگون پس از شهادت سیدحسن نصرالله و شهید سنوار که منجر به تلفات شدید تیپ گولانی وانهدام تانک حامل فرمانده تیپ 401 لشکر 162 ارتش اسرائیل شد نیز می‌خواهد همین پیام را صادر کند که درخت مقاومت چنان است که اصلها ثابت و فرعها فی‌السماء.  (محمد حکیمی)

 

خبر ویژه 

 رزمایش مشترک ایران و عربستان در دریای سرخ

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به مثلث راهبردی طلایی در دریاها که سه تنگه مالاکا، باب‌المندب و هرمز را شامل می‌شود، خاطرنشان کرد: «این مثلث یک مثلث طلایی از نظر اقتصادی است؛ چون سه تنگه راهبردی را به یکدیگر متصل می‌کند و حدود ۷۰ درصد از کشتیرانی ایران در این منطقه انجام می‌گیرد؛ به گونه‌ای که بیش از ۵۰ درصد گاز و ۶۰ درصد نفت در همین محدوده جابه‌جا می‌شود.» «دریادار شهرام ایرانی» افزود: «اگر امنیت و ایمنی این منطقه به خطر بیفتد، اثرات سوء و نامناسب بر جامعه جهانی خواهد داشت؛ چرا که امروز نقشه جمهوری اسلامی ایران فقط برای کشورهای منطقه نیست؛ بلکه اثرات و پیامدهای آن مستقیماً به اقتصاد جهانی و ایمنی دریانوردان بین‌المللی مرتبط است.» فرمانده نیروی دریایی ارتش در ادامه با بیان اینکه عربستان درخواست داده در دریای سرخ رزمایش مرکب انجام دهیم، عنوان کرد: «در صورتی که هماهنگی‌ها انجام شود، یک رزمایش دوجانبه و یک رزمایش با مشارکت سایر کشورها انجام خواهد شد.»

 

اخبار

موضع حماس تغییر نکرده است!

شبکه 12 رژیم صهیونیستی گزارش داد، مقامات امنیتی و نظامی این رژیم شب گذشته در نشست کابینه با حضور نتانیاهو، گزارشی از آخرین وضعیت جنبش حماس پس از شهادت «یحیی السنوار» ارائه کرده‌اند. این شبکه گفت، رئیس موساد و شاباک که هیئت اسرائیل در مذاکرات را رهبری می‌کنند، در این نشست به اعضای کابینه گفته‌اند که هیچ تغییر و کاهشی در موضع حماس پس از شهادت یحیی السنوار رخ نداده و این جنبش بر موضع خود در خصوص آتش‌بس و توافق تبادل اسرا بر مبنای طرح «جو بایدن» اصرار دارد. رؤسای موساد و شاباک همچنین گفته‌اند باید راه‌حل ابداعی برای پشبرد خواسته‌های اسرائیل ایجاد شود، اما این راه‌حل به مانور سیاسی مقامات نیاز دارد. مقامات امنیتی اسرائیل همچنین به اعضای کابینه گفته‌اند که نقش قطر به زودی اهمیت دوچندانی در مذاکرات پیدا خواهد کرد. به نوشته «معاریو»، انتظار می‌رود «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا، به زودی به فلسطین سفر کند تا در دور جدیدی از مذاکرات شرکت کند.

ویتنام پیک نیک بود! به یمن بیایید

وزیر خارجه دولت صنعا گفت، با توجه به تداوم حمایت یمن از جبهه غزه و لبنان و بعد از شکست همه تلاش‌های خارجی برای متوقف کردن این حمایت یمنی‌ها، دولت آمریکا در حال بررسی طرحی برای حمله به الحدیده است. «جمال عامر» با اشاره به طرح آمریکا برای حمله به الحدیده با هدف وادار کردن یمن به توقف حمایت از غزه، تأکید کرد: «دولت آمریکا در حال دست و پا زدن بوده و به دنبال توطئه یا هر چیزی است که بتواند به صنعا آسیب برساند و زمانی که به یاری خداوند متعال، توطئه‌های آمریکایی‌ها علیه یمن دفع شد، آنها شروع به درز اطلاعاتی درباره حمله به الحدیده کرده‌اند تا یمن را به توقف حمایت از غزه وادار کند.» این وزیر یمنی به آمریکایی‌ها هشدار داد: «اگر اقدام گستاخانه‌ای انجام دهید، چیزی بدتر از ویتنام در انتظارتان است و جهنم ویتنام (در مقایسه با چیزی که در یمن در انتظارتان است) صرفاً یک پیک نیک خواهد بود. آزادگان هرگز تسلیم نمی‌شوند و نظام آمریکا هرگز نمی‌تواند بر خواست و دستور خداوند حاکم شود.»

ترورها کمکی به اشغالگران نمی‌کند

نشریه آمریکایی «فارین‌پالیسی» در مطلبی درباره «یحیی السنوار» نوشت:‌ «اینکه اسرائیل سنوار را کشت، امروز به نظر می‌رسد دستاوردی بزرگ است، اما به مرور زمان ـ همان‌گونه که همیشه این‌گونه بوده ـ دیگرانی ظهور خواهند کرد تا به مقاومت ادامه دهند.» این اندیشکده آمریکایی نوشت: «اسرائیلی‌ها با شیرینی و ترانه مرگ سنوار را جشن می‌گیرند، اما به‌زودی واقعیت دوباره خود را نشان خواهد داد.» فارین پالیسی با اشاره به ناکامی موساد در پایان دادن به مقاومت با وجود ترور رهبران آن، می‌نویسد: «شقاقی، یک پزشک بود که جهاد اسلامی فلسطین را هدایت می‌کرد؛ موسوی پیش از حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله بود و احمد یاسین پس از بنیانگذاری حماس توسط شاخه فلسطینی اخوان‌المسلمین در اواخر دهه ۱۹۸۰، رهبری حماس را برعهده داشت. همه آنها در عملیات‌های اطلاعاتی یا نظامی بزرگ کشته شدند و به تقویت اسطوره امنیتی اسرائیل کمک کردند. با این حال، با وجود مهارت اسرائیلی‌ها در انتقام‌جویی، آنها هرگز نتوانستند به مقاومت پایان بدهند.»

ساختاری که تل‌آویو را ذله کرده است

رسانه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» با اشاره به تلفات و خساراتی که حزب‌الله لبنان به رژیم صهیونیستی تحمیل کرده است، به نقل از «نیکلاس بلانفورد» کارشناس مسائل حزب‌الله در اندیشکده «شورای آتلانتیک»، نوشت: «رژیم صهیونیستی به باور خود ضربه بزرگی به رهبری سیاسی و نظامی حزب‌الله وارد کرده، اما این گروه در دو دهه گذشته برای یک نبرد بزرگ با نظامیان صهیونیست کسب آمادگی کرده و دارای ساختاری انعطاف‌پذیر است که حتی در صورت شهادت فرماندهان عالی‌رتبه، به فرماندهان محلی اجازه می‌دهد برنامه‌های مستقل و مؤثر خود را اجرا کنند... با تکیه ‌بر همین خودمختاری نسبی و قدرت بالا در کنترل تاکتیکی صحنه نبرد است که حزب‌الله با وجود حملات رژیم اشغالگر، در روز جمعه، از تشدید حملات خود و ورود به مرحله‌ای جدید خبر داد.»

اخبار کوتاه

«ارسلان مالکی» معاون وزیر راه و شهرسازی از آغاز ساخت ۱۱۰ واحد مسکونی در جزیره ایرانی بوموسی خبر داد و گفت: «مصوب قانونی داریم که در جزیره تمام ایرانی بوموسی برای ساکنین و کسانی که علاقه‌مند به سکونت در این جزیره هستند، مسکن‌سازی کنیم و مصوبه ساخت ۱۱۰ واحد به استان ابلاغ شد و به زودی عملیات ساخت آغاز می‌شود.» وی با بیان اینکه جزیره بوموسی را به عنوان ملک خودمان می‌دانیم که می‌توانیم در آن منطقه دخل و تصرف کنیم، تأکید کرد: «تمام اراضی جزیره بوموسی به نام دولت جمهوری اسلامی ایران است و به عنوان اراضی ملی در سازمان ملی زمین و مسکن ثبت شده ‌است.»

«هادی طحان نظیف» سخنگوی شورای نگهبان با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی «ایکس»، ضمن محکومیت بیانیه اخیر شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا مبنی بر طرح ادعاهای واهی درباره جزایر سه‌گانه ایرانی، نوشت: «بر اساس اصل 9 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور وظیفه‌ای مهم بر عهده دولت و ملت ایران است و ایرانیان همواره نشان داده‌اند که نسبت به این مهم کوتاهی نخواهند کرد. همه باید بدانند حتی با حمایت دیگران هم نمی‌توان منافع ایران را تهدید کرد.»

جنبش جهاد اسلامی فلسطین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «قاطعانه اخبار منتشرشده از سوی رسانه‌های اسرائیلی درباره ترور زیاد النخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین را تکذیب می‌کنیم.» همچنین  «اسماعیل السنداوی» نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در سوریه در گفت‌وگو با «روسیا الیوم» ادعاهای رسانه‌های رژیم صهیونی در خصوص ترور «زیاد النخاله» دبیرکل این جنبش را تکذیب کرد و درو‌غپردازی رسانه‌ای دانست.

دفتر ریاست‌جمهوری روسیه اعلام کرد: «پوتین روز چهارشنبه و در حاشیه نشست بریکس با رئیس‌جمهور ایران، دکتر پزشکیان  دیدار و گفت‌وگو می‌کند.» به گزارش سرویس مطبوعاتی کاخ کرملین، در این نشست سران کشورهای مستقل مشترک‌المنافع، هیئت‌هایی از بسیاری از کشورهای آسیایی، آفریقایی، غرب آسیا و آمریکای لاتین و همچنین رؤسای دستگاه‌های اجرایی تعدادی از سازمان‌های بین‌المللی شرکت خواهند کرد.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا در مصاحبه‌ای با نشریه «وال‌استریت ژورنال» در پاسخ به پرسشی درباره استفاده از نیروی نظامی برای پاسخ به محاصره احتمالی تایوان از سوی پکن یا اقدام مشابه از سوی روسیه مدعی شد: «رابطه خوبی با پوتین دارد.» وی افزود: «به ولادیمیر پوتین گفته اگر به اوکراین حمله کند، آنقدر به روسیه ضربه می‌زند که قابل باور نیست.» رئیس جمهور سابق آمریکا گفت که به پوتین گفته که نمی‌خواهد این کار را انجام دهد، اما چاره‌ای ندارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات