صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۶۷۲۰۵
در گفتگو با بصیرت مطرح شد

حاج اسماعیلی: دولت در همسان‌سازی حقوق و دستمزد خوب عمل نکرده است

کارشناس و تحلیلگر بازار کار و کارگری: با اینکه در برنامه هفتم توسعه کشور به همسان‌سازی حقوق و دستمزد به شدت تاکید شده، اما تاکنون علی‌رغم اینکه مردم میل داشتند این جلسات به صورت تخصصی و فنی شکل بگیرد تاکنون از سوی دولت چهاردهم کاری صورت نگرفته و همچنان گرفتاری‌های معیشتی کارگران و بازنشستگان حل نشده
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد/ گفتگو با حمید حاج‌اسماعیلی

به گزارش بصیرت، تامین معاش مردم از جمله موضوعات مهمی است که باید یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های دولتمردان باشد. افزایش حقوق و دستمزد همواره یکی از مطالبات اصلی کارگران و بازنشستگان بوده که قرار است در قالب همسان‌سازی و متناسب سازی به اجرا درآید. بصیرت در گفتگو با کارشناس بازار کار و کارگری چرایی کندی کار دولت در اجرای این مصوبه قانونی را بررسی کرده است.

حمید حاج‌اسماعیلی کارشناس بازار کار و کارگری در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی بصیرت در خصوص مسائل مرتبط با تامین معیشت بازنشستگان و همسان‌سازی و متناسب‌سازی حقوق و دستمزد با انتقاد از رویه کنونی دولت گفت: واقعیت این است مساله حقوق، دستمزد و مطالبات کارگران، بازنشستگان و کارمندان از موضوعات اساسی و کلان کشور است که همواره آنچنان که انتظار می‌رفته مورد توجه جدی قرارنگرفته ضمن اینکه به واسطه تحریم‌ها و تشدید تورم و سوء مدیریتی که طی سال‌های گذشته منجر به بالا رفتن نرخ تورم شد شرایط تامین معاش همه حقوق بگیران که مشمول شاغلین و بازنشستگان می‌شوند دشوار شده است.

وی در این باره خاطر نشان کرد: کارگران و بازنشستگان و مستمری بگیران انتظار داشته و دارند که به این موضوع به عنوان مطالبه عمومی نگریسته شود؛ حتی به دلیل اهمیت تامین معاش و رضایتمندی مردم از مسئولین باید تبدیل به یک موضوع حاکمیتی و ملی شود با توجه به اینکه مسئولین کشور می‌دانند وقتی مردم دچار مشکل معیشت هستند یکی از راهکار‌های اساسی و اصلی افزایش سطح درآمد آنها متناسب با شرایط اقتصادی کشور است.

وی در این باره تصریح نمود: در این موضوع شکی نیست که تامین معاش مردم با بحث حقوق و دستمزد آنها در ارتباط است، لذا انتظار می‌رفت که آقای پزشکیان بعد از تشکیل دولت چهاردهم به این مساله توجه جدی داشته باشد، اما این روندی که طی دو ماه گذشته شاهد آن هستیم آنچنان نتوانسته انتظارات را برآورده کند.

حمید حاج اسماعیلی توضیح داد و گفت: مردم انتظار دارند کارگروه برای بررسی راهکار‌های حمایت معیشتی و ارتقای دستمزد کار خود را به درستی انجام دهد ضمن اینکه شورای عالی حقوق و دستمزد که در حوزه دولت مطرح است نیز معمولا باید بررسی‌های کارشناسی را برای پرداخت دستمزد‌ها انجام دهد، اما تاکنون برای این منظور کاری انجام نشده است.

وی در این باره بیان داشت: شورای عالی کار که بحث تعیین دستمزد‌ها را دارد و به تبع آن بازنشستگان؛ انتظار داشتند نهاد‌های تخصصی به صورت مرتب جلسات را برگزار کند چرا که موضوع بسیار مهم است و باید به دنبال راهکار باشند؛ درعین حال باید ببینیم چگونه می‌توانیم با توجه به مشکلات کشور منابع مالی مورد نیاز افزایش حقوق و دستمزد را تامین کنیم و سازمان‌ها و نهاد‌هایی مثل تامین اجتماعی که دچار مشکل مالی هستند و متاسفانه درآمد‌ها و هزینه‌های آن‌ها با هم تناسبی ندارند چگونه باید مدیریت شوند که از وضعیت فعلی خارج گردند.

حمید حاج اسماعیلی کارشناس بازار کار و کارگری معتقد است: با اینکه همسان سازی ده سال است تبدیل به قانون شده و یک مرحله نیز به صورت ناقص اجرا گردیده، اما هنوز نتوانسته در این حوزه پاسخگو باشد لذا موثر واقع نشده است.

وی افزود: با اینکه در برنامه هفتم توسعه کشور به همسان سازی حقوق و دستمزد به شدت تاکید شده، اما تاکنون علی رغم اینکه مردم میل داشتند این جلسات به صورت تخصصی و فنی شکل بگیرد تاکنون از سوی دولت چهاردهم کاری صورت نگرفته و همچنان گرفتار همان روند ناکارآمد نابسامان روش‌های گذشته در حوزه شورای عالی کار و حقوق و دستمزد دولت هستیم.

وی در ادامه بحث تاکید کرد: بعید به نظر می‌رسد دولت در این حوزه بتواند کار خاصی صورت دهد مگر اینکه در روز‌های آینده مسائل دیگری در دولت بررسی شود و اهمیت این موضوع بر مسئولین عیان شود تا آن زمان به صورت جدی به دنبال تامین حقوق و مطالبات مردم باشند.

حمید حاج اسماعیلی تاکید کرد: امیدواریم آقای رئیس‌جمهور در هیئت دولت به بخش‌ها و نهاد‌های عمومی مثل سازمان تامین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی در این خصوص دستور دهند در عین حال به وزارت کار را به این موضوع توجه دهند که باید نقش تاریخی و تکلیف اساسی خود در زمینه افزایش حقوق و دستمزد را ایفا کند و در همکاری با شرکای اجتماعی برای یافتن راهکار‌های مناسب تشکیل جلسه بدهند، اما متاسفانه تاکنون شاهد علائمی از اهمیت دادن دولت به این مساله نبوده‌ایم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات