صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۷۰۳۷۲

آینده دریای سرخ

موضوع شتاب عملیات پشتیبانی نیروی دریایی یمن از نوار غزه و نتایج به دست آمده و اثرات به‌جا مانده، در صدر صفحات مراکز مطالعاتی و مطبوعات منطقه‌ای و بین‌المللی قرار دارد.  
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل

رفتار انصار الله یمن از موضع قدرت معادلات جدیدی در هندسه  جهانی بوجود آورده است. در واقع یمن در آینده بعنوان متغییر مستقل بر رفتار کشورهای جهانی تاثیر  خواهد گذاشت. این وضعیت در دریای سرخ بیشتر عیان می شود. بر اساس پیش بینی های صورت گرفته  سال 2025 دریای سرخ به طور کامل تحت مدیریت انصارالله یمن خواهد بود. موضوعی که به هیچ وجه مورد پسند مورد عبری- غربی نخواهد بود. عملیات پشتیبانی انصارالله یمن در حمایت از مردم غزه که باعث تغییر  رفتار این رژیم در منطقه خواهد شد، محور قدرت در آینده در منطقه ترسیم خواهد کرد. یمن در شرایط کنونی در صدر معالعات مراکزمختلف مطالعاتی جهان قرار گرفته است.  

در همین زمینه روزنامه "د نشنال"گزارش می‌دهد که تسخیر «گلکسی لیدر» ۲ به عنوان هجمه افتتاحیه خیره‌کننده موج شوک را به صنعت کشتیرانی وارد کرد، پیش از آنکه ۲۹۷ حمله بعدی، طبق آمار ACLED (مرکز داده‌های موقعیت و رویداد نزاع مسلح) تا ۱۸ نوامبر گذشته انواع کشتی‌ها، از جمله کشتی‌های جنگی را مورد هدف قرار دهند. این روزنامه به نقل از کارشناسان و متخصصان تأیید می‌کند که تاکتیک‌های عملیات [انصارالله] از زمان آغاز و در طول یک سال رویارویی بی‌امان با پیشرفته‌ترین ارتش‌های جهان، توسعه یافته است.

 این روزنامه همچنین به توسعه مداوم و تنوع سلاح‌های مورد استفاده در این عملیات اشاره می‌کند؛ از دستگاه‌های نظارتی و رصد سیگنال‌های الکترونیکی خود کشتی‌ها تا پهپاد‌ها و موشک‌های پرتاب شده. در این زمینه، دریاسالار «واسیلیوس گریپاریس» از نیروی دریایی یونان تأیید می‌کند که «یمنی‌ها توانایی خود را در تطبیق فناوری برای هدایت موشک‌ها به سمت اهداف خود با استفاده از سیستم شناسایی خودکار و همچنین سایر تجهیزاتی که به هدایت تسلیحات‌شان به طور مستقیم به سوی کشتی‌ها کمک می‌کند، ثابت کرده‌اند. آنها مصمم هستند هدف را بزنند». جاشوا هاچینسون، مدیر اطلاعات و ریسک در شرکت رصد شناور‌های «امبری مریتایم» به روزنامه «د نشنال» می‌گوید: «فناوری مورد استفاده یمن برای شناسایی کشتی‌ها، امکان درگیری با هدف تا آخرین مایل را فراهم می‌کند».

هاچینسون تأکید می‌کند که استفاده از این فناوری در حملات به کشتی‌ها، انجام اقدام به فرار را برای کشتی مورد هدف بسیار دشوار می‌سازد و تأیید می‌کند که «کشتی‌هایی که قرار است مورد حمله قرار گیرند، کشتی‌هایی هستند که توسط ایالات متحده و بریتانیا اداره می‌شوند یا اسرائیل و کشتی‌هایش».

او در توضیح مبسوط‌تر می‌گوید: «حوثی‌ها کاملا شفاف هستند که چه کسانی را هدف قرار می‌دهند و هر کسی خارج از این محدوده مجاز است از دریای سرخ عبور کند». این روزنامه ادعای «آسپیدیس»، یک گروه اروپایی درگیر در حفاظت از ناوبری غرب و اسرائیل مبنی بر موفقیت در «خاموش کردن سیستم شناسایی خودکار برای کاهش حملات ارتش یمن به کشتی‌ها» را نقد می‌کند.  مدیرعامل اطلاعات و ریسک شرکت امبری مریتایم  درباره این ادعا تاکید می‌کند: «خاموش کردن سیستم شناسایی خودکار کشتی‌ها به این معنا نیست که آنها هدف قرار نخواهند گرفت و مورد اصابت قرار نمی‌گیرند». جنگ اطلاعاتی شکل دیگری از جنگ است که از یک سو موفقیت عملیات یمن را فزون‌تر می‌سازد و نشان‌دهنده تیزبینی و دقت نیرو‌های مسلح برای اطمینان از ایمن بودن محیط دریایی برای ناوبری جهانی است. این روزنامه در ادامه به نمونه‌هایی اشاره دارد که تایید می‌کند کشتی‌های مختلف در رادار یمن قرار دارند.

در هفته‌های اخیر، یکی از مدیران ارشد یک شرکت کشتیرانی یونانی ایمیلی دریافت کرد که هشدار می‌داد یکی از کشتی‌های این شرکت در معرض خطر حمله قرار دارد. در این پیام آمده است: «این کشتی در یکی از بنادر فلسطین اشغالی پهلو گرفته و در هر منطقه‌ای که صلاح بدانند مستقیم مورد هدف نیرو‌های مسلح یمن قرار خواهد گرفت». کارشناسان این ادعا را رد می‌کنند که قدرت آتش همه ارتش‌های دخیل در ائتلاف آمریکایی - انگلیسی حفاظت از ناوبری در دریای سرخ موفق شده  بر توانایی‌های یمن تأثیر بگذارد. استاوروس کارامپیریدیس، رئیس گروه تحقیقات حمل‌و‌نقل دریایی در دانشکده بازرگانی پلیموث انگلیس در این باره می‌گوید: «حملات هوایی همه‌جانبه آمریکا و ائتلاف دریایی‌اش تأثیر قابل توجهی بر حوثی‌ها ندارد». این روزنامه مجموعه‌ای از شواهد را ارائه می‌کند که مهر تاییدی است بر شکست آمریکا و ائتلاف آن. این شواهد نشان‌دهنده ادامه مسیر مجدد کشتی‌های تحت کنترل شرکت‌های مرتبط با ایالات متحده، بریتانیا یا اسرائیل به سمت دماغه امید نیک (آفریقای جنوبی) است. طبق محاسبات موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی (آی‌ای‌اس‌اس) در لندن، این سفری است که حداقل ۳۰ درصد زمان اضافه و حدود یک میلیون دلار هزینه سوخت اضافه در هر انحراف را تحمیل می‌سازد.

به گفته لوئیز نویل، مدیرعامل یک شرکت انگلیسی در حوزه کشتیرانی، حمل‌و‌نقل مثال دیگری از تأثیر مستمر عملیات یمن بر طرف‌های هدف این است که حق بیمه پرداختی به اندازه ۲ درصد ارزش یک کشتی برای یک بار عبور از دریای سرخ افزایش یافته است. نیلز هاپت از موسسه بیمه انگلیسی هاپاگ - لوید تأیید کرد که «حق بیمه هنوز بسیار بالاست» و شرکت او «یک تا ۷ درصد از ارزش بیمه‌شده کشتی را در هر سفر متحمل می‌شود، تازه اگر واقعاً بیمه‌ای پیدا کنید که این ریسک را بپذیرد».

با وجود نوسانات اشتهای شرکت‌های بیمه، هاپت تأیید می‌کند که شرکت او و بسیاری از رقبا همچنان از دریای سرخ دوری می‌کنند و باور ندارند که این معضلات در کوتاه‌مدت حل شدنی باشد. هاچینسون تایید می‌کند که بر اساس اصل «بدبختی یک نفر، سود یک نفر دیگر است»، صنعت حمل‌و‌نقل تجاری به دلیل افزایش نرخ حمل‌و‌نقل و حق بیمه برای طرف‌های مورد نظر هنوز بسیار سالم است.

به عنوان شاهدی بر پیامد‌های این عملیات، این روزنامه اماراتی اشاره می‌کند که داده‌های منتشر شده در ماه میلادی اخیر توسط «بانک آمریکا»  نشان می‌دهد وضعیت دریای سرخ با توجه به افزایش خالص ۱۰ درصدی هزینه‌های ناوگان جهانی در سال ۲۰۲۴ منجر به بیش از ۲ برابر شدن قیمت‌ها در این صنعت طی سال ۲۰۲۴ شده است. هاچینسون، مدیر اطلاعات و ریسک در شرکت انگلیسی امبری مریتایم، وضعیت دریای سرخ را برای کشتی‌هایی که در لیست سیاه یمن با عنوان هدف مشخص شده‌اند، به طور مختصر و مفید در یک جمله توصیف می‌کند که مؤیدی است بر پایداری پرحرارت یمنی‌ها. او می‌گوید: «این انفجار است، موشک است، بسیار دراماتیک است». پس تا زمانی که غزه نفس راحتی نکشد، یمن با بال‌ها و بازو‌های بلند خود حاضر است.

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات