سیاسی >>  امام و رهبری >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۷۳۹۲۱

مثلث راهبردی دانشجویان؛ تفکر، تشخیص، تقابل

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر با دانشجویان، با نگاهی راهبردی به این مسئله پرداخته و سه محور کلیدی را برای کنشگری فکری ترسیم کردند: لزوم تشکیل جلسات هم‌اندیشی قوی و هدایت‌شده، تمرکز بر مسائل کلان و اولویت‌دار کشور، و ایستادگی در برابر جریان‌های تردیدافکن و تحریف‌گر.
در فضای کنونی کشور، که جنگ روایت‌ها و نبرد شناختی بیش از هر زمان دیگری بر فضای رسانه‌ای و دانشگاهی سایه افکنده، نقش دانشجویان و نخبگان فکری در هدایت جریان‌های فکری و گفتمانی اهمیتی مضاعف یافته است. رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر با دانشجویان، با نگاهی راهبردی به این مسئله پرداخته و سه محور کلیدی را برای کنشگری فکری ترسیم کردند: لزوم تشکیل جلسات هم‌اندیشی قوی و هدایت‌شده، تمرکز بر مسائل کلان و اولویت‌دار کشور، و ایستادگی در برابر جریان‌های تردیدافکن و تحریف‌گر.در این تحلیل، به تفصیل به بررسی هر یک از این محورهای سه‌گانه خواهیم پرداخت تا روشن شود که چگونه این توصیه‌ها می‌توانند زمینه‌ساز تقویت جریان دانشجویی و ارتقای سطح تحلیل در جامعه شوند.
بخش اول: اهمیت جلسات هم‌اندیشی و لزوم وجود عناصر فکری مطمئن«یک توصیه [اینکه] جلسات هم‌اندیشی جدّی داشته باشید؛ یعنی واقعاً روی یک مسئله فکر کنید، از عناصر مطمئنّ فکری که امروز وجود دارند ــ ما عناصر مطمئنّ فکری داریم ــ در جلسات هم‌اندیشی استفاده کنید؛ ‌بحثهای مهمّ روز را مطرح کنید.»رهبر انقلاب تأکید دارند که صرف برگزاری جلسات کافی نیست، بلکه این جلسات باید با رویکردی جدی و عمیق برگزار شود، به‌گونه‌ای که دانشجویان واقعاً در آن به تفکر بپردازند و از یکدیگر برای تقویت تحلیل‌های خود استفاده کنند. این نکته، نقش کلیدی دانشگاه‌ها و مجامع دانشجویی را در تولید فکر و جریان‌سازی روشن می‌سازد. اما نکته مهم‌تر، تأکید بر وجود «عناصر مطمئنّ فکری» است. در فضایی که اندیشه‌ها و روایت‌های متنوع و بعضاً انحرافی در جریان است، اگر مسیر گفت‌وگوها از ابتدا بر مبنای تحلیل‌های نادرست و افراد نامطمئن بنا شود، نتیجه آن به سمت انحراف خواهد رفت.
این بخش نشان می‌دهد که هدایت‌گری فکری در جلسات هم‌اندیشی اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد؛ صرف گفت‌وگو کافی نیست، بلکه باید اطمینان حاصل کرد که این گفت‌وگوها از مبانی صحیح نشئت می‌گیرند و به تقویت جریان فکری انقلابی کمک می‌کنند. این تأکید بر مبنا داشتن تفکر و جلوگیری از انحراف در خط فکری، هشداری نسبت به خطرات نفوذ و انحراف در مجامع دانشجویی نیز هست.بخش دوم: تمرکز بر مسائل کلان و اولویت‌دار کشور«بعضی از این بحثهایی که مطرح میشود، بحثهای درجه‌ی یک نیست، موضوعات درجه‌ی یک نیست؛ موضوعات درجه دو و سه است. مسائل اصلی کشور، آن مسائلی است که به حرکت انقلاب و حرکت کلّی جامعه ارتباط پیدا میکند ــ مسائل داخلی، مسائل خارجی ــ اینها را پیدا کنید و محلّ بحث قرار بدهید.»در ادامه، رهبر انقلاب به یک آسیب جدی اشاره می‌کنند: غرق شدن در موضوعات فرعی و کم‌اهمیت که موجب غفلت از مسائل کلان و اساسی کشور می‌شود. این هشدار بسیار مهم است، چرا که در فضای رسانه‌ای و دانشگاهی، بسیاری از انرژی‌های فکری و تحلیلی صرف موضوعاتی می‌شود که نه‌تنها نقشی در حل مشکلات جامعه ندارند، بلکه در مواردی عامدانه برای انحراف توجهات از مسائل اصلی طراحی شده‌اند.مسائل اصلی کشور همان موضوعاتی هستند که به مسیر حرکت انقلاب و جامعه ارتباط دارند، چه در حوزه داخلی و چه در عرصه بین‌المللی. این تأکید رهبر انقلاب یک دستورالعمل عملی برای دانشجویان است تا بتوانند مبنای تحلیل‌های خود را بر روی مسائل کلان و اولویت‌دار قرار دهند و از پرداختن به حواشی بی‌اثر یا بی‌اهمیت پرهیز کنند. امروز که فضای رسانه‌ای و مجازی مملو از اخبار و حواشی کم‌ارزش است، این نکته از اهمیت مضاعفی برخوردار است.
بخش سوم: مقابله با تردیدافکنی و جنگ شناختی«در قضایای مختلف تحلیل‌های گوناگونی مطرح میشود؛ در روزنامه‌ها، در محیط فضای مجازی؛ این [تحلیل‌ها] تردید ایجاد نکند در شما؛ یعنی در مقابل تحلیل‌های مختلف دچار سردرگمی و تردید نشوید. خودتان تحلیل خودتان را، فهم خودتان را، تحقیق خودتان را در دست بگیرید و غلبه کنید بر حرفهای غلطی که گفته میشود.»در مرحله پایانی، رهبر انقلاب بر ضرورت ثبات فکری و مقاومت در برابر تردیدافکنی‌ها تأکید دارند. امروز، فضای رسانه‌ای پر از روایت‌ها و تحلیل‌های متضاد است که برخی از آن‌ها با هدف ایجاد تزلزل در باورها و شکاف در اعتماد عمومی طراحی شده‌اند. ایشان با صراحت می‌گویند که این اختلاف‌نظرها نباید باعث سردرگمی شود. بلکه راه مقابله با این تردیدافکنی‌ها، تحلیل مستقل و مبتنی بر تحقیق شخصی است.نکته کلیدی در اینجا، لزوم «غلبه» بر تحلیل‌های نادرست است. صرف بی‌توجهی به روایت‌های نادرست کافی نیست، بلکه باید با دانش و استدلال قوی در برابر آن‌ها ایستاد و جریان صحیح فکری را تقویت کرد. این نکته، یک راهبرد مهم برای دانشجویان و فعالان فکری انقلابی است: شناخت صحیح، تحلیل مستقل، و مواجهه فعال با جریان تحریف و تردیدافکنی.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات