سیاسی >>  امام و رهبری >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۱:۴۲  ، 
کد خبر : ۲۹۰۸۱۷

هويت مطلوب افسران جنگ نرم

جبهه‌ي مقابل نظام اسلامي به‌دنبال تغيير هويت ديني و انقلابي جوان ايراني، و گرفتن اميد، نشاط و انگيزه از آنان است و تنها راه مقابله با اين رويارويي پنهان و پيچيده، تربيت جواناني متدين، انقلابي، پاکدامن، مصمم، هوشيار، پرانگيزه، اميدوار، انديشه‌ورز، شجاع و فداکار» به‌عنوان «افسران جنگ نرم» است
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی / حسن خدادی

روزي که جوانان به عنوان نخستين ايمان آورندگان به پيامبر رحمت(ص)، حضور خود را در عرصه‌هاي گوناگون انقلاب توحيدي اسلام جشن گرفتند، نگاه بشريت معطوف به مکتبي شد که با «فطرت» و «طبيعت» همة انسان‌ها خصوصاً نسل جوان هم خواني داشت، نگاهي که در طول قرن‌ها موجب گرايش نسل جواني شد که کرامت و عزت خود را در «هويت ديني» جست و جو کردند. تکرار اين حادثه بزرگ، در انقلاب اسلامي و نقش محوري جوانان در شکل‌گيري و پيروزي انقلاب و پس از آن جان فشاني اين قشر در پاسداري از ارزش‌ها و آرمان‌ها، از همان روزهاي نخست، دشمن را بر آن داشت تا با به کارگيري همه ابزارها خصوصاً «رسانه هاي جمعي»، جوان ايراني را از «هويت بازيافته ديني» خود جدا سازد و با اين رويکرد خود، انقلاب را از سرمايه اي بزرگ در پيشبرد اهداف خود محروم سازد؛ اما هدايت‌هاي عالمانه و دلسوزانه امام و جانشين برحقش، اين قشر به خدا پيوستة از دنيا رسته را در مسير دفاع و تبليغ و ترويج انقلاب در ميدان باقي گذارد. در نگاه امام (ره) و رهبري، تحول دروني و هويت‌يابي قشر جوان ريشه در ارادة‌ خداوند داشت و از اين رو امام(ره) به صراحت فرمودند: «اين تحول روحي، اين تحولي که در جوان‌هاي ما پيدا شد، اين دست خدا بود، بشر نمي‌تواند در ارواح مردم اين طور مؤثر باشد(صحيفه امام، ج 9، ص 4.)

در همين راستا، رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار اخير خود با هزاران نفر از اعضاي اتحاديه‌ي انجمن‌هاي اسلامي دانش‌آموزان سراسر کشور، يکي از عرصه‌هاي مهم رويارويي نظام جمهوري اسلامي با جبهه‌ي استکبار را موضوع جوانان دانستند و تأکيد کردند: « جبهه‌ي مقابل نظام اسلامي به‌دنبال تغيير هويت ديني و انقلابي جوان ايراني، و گرفتن اميد، نشاط و انگيزه از آنان است و تنها راه مقابله با اين رويارويي پنهان و پيچيده، تربيت جواناني متدين، انقلابي، پاکدامن، مصمم، هوشيار، پرانگيزه، اميدوار، انديشه‌ورز، شجاع و فداکار» به‌عنوان «افسران جنگ نرم» است»(1/2/95).

همچنين رهبر انقلاب فرمودند: « در جنگ نرم، دو افسر با دو هويت متفاوت مي‌تواند وجود داشته باشد؛ يک افسر که مورد پسند جمهوري اسلامي است و يک افسر که مورد پسند جبهه‌ي استکبار است و حضور هر يک از اين دو نوع افسر مي‌تواند سرنوشت نبرد را تغيير دهد»( 1/2/95). لذا ضروريست در نوشتاري موجز به واکاوي برخي از مصاديق هويت مطلوب جوان انقلابي و دانشجو بعنوان افسران جنگ نرم بپردازيم.

مصاديق هويت مطلوب افسران جنگ نرم

1. آرمان خواهي

يکي از عناصر ضروري در ساخت هويت يک ملت بحث ذخيره معنويت در وجود آحاد يک است . در همين راستا مقام معظم رهبري از آرمانخواهي به عنوان مقدمه معنويت افزايي و بالتبع آن ساخت هويت ملت ياد مي کنند: "اگر ذخيره‌ي معنوي در وجود انسان از حد لازم پايينتر رود، انسان دچار لغزش ها و گمراهي هاي بزرگي خواهد شد. معنويت در وجود يک انسان، براي او مايه‌ي هدفدار شدن است؛ زندگي او را معنا مي‌کند و به آن جهت مي‌دهد. همچنان که آرمانهاي معنوي و اخلاقي، زندگي يک جامعه و يک کشور و يک ملت را جهت دار مي‌کند؛ به تلاش و مبارزه‌ي آنها معنا مي‌دهد و براي انسان هويت مي‌سازد. وقتي يک ملت و يک کشور از آرمان هاي اخلاقي و معنوي تهي شد، هويت حقيقي خود را از دست مي‌دهد و مثل پر کاهي مي‌شود؛ گاهي به اين طرف، گاهي به آن طرف مي‌رود، گاهي دست اين، گاهي هم دست آن مي‌افتد." ( 17/۰۷/1381 )

رهبر معظم انقلاب آرمان ها را به دو دسته آرمان درجه يک و آرمان هاي خرد تقسيم بندي مي کنند و اين مجموعه از آرمان ها را در يک منظومه و سلسله مراتب ترسيم مي کنند. همچنين ايشان در سخنان شان آرمان کلان جمهوري اسلامي ايران را ايجاد تمدن اسلامي مي دانند که براي تحقق آن نياز به تحقق يکسري آرمان هاي درجه يک احساس مي شود. ايشان در اين زمينه مي فرمايند: « آرمان هاي نظام اسلامي ـ که در حقيقت آرمانهاي اسلامي است ـ يک منظومه‌اي است، يک مجموعه‌اي است، مراتب مختلفي هم دارد؛ بعضي از اينها اهداف غائي‌تر و نهائي‌ترند، بعضي‌ها اهداف کوتاه‌ مدتند ( آرمان خرد)، اما جزو آرمان هايند همه‌ي اينها را بايد دنبال کرد.»

مؤلّفه‌ي اوّل عبارت است از آرمان ها و اهداف نظام جمهوري اسلامي؛ که اين اهداف و آرمانها مطلقاً نبايستي از نظر دور بشود؛ که آرمان نظام جمهوري اسلامي را ميشود در جمله‌ي کوتاهِ "ايجاد تمدّن اسلامي" خلاصه کرد. تمدّن اسلامي يعني آن فضايي که انسان در آن فضا از لحاظ معنوي و از لحاظ مادّي ميتواند رشد کند و به غايات مطلوبي که خداي متعال او را براي آن غايات خلق کرده است برسد؛ زندگي خوبي داشته باشد، زندگي عزّتمندي داشته باشد، انسان عزيز، انسان داراي قدرت، داراي اراده، داراي ابتکار، داراي سازندگي جهان طبيعت؛ تمدّن اسلامي يعني اين؛ هدف نظام جمهوري اسلامي و آرمان نظام جمهوري اسلامي اين است. " (14/۰۶/1392)

از منظر رهبري بايد از گروهي نام برد که «واقع بين آرمانگرا» هستند. اين گروه مدعي اند واقعيت ها را بايد ديد اما بايد از ارزش هاي خود دفاع کرد. لذا «فعال دانشجوئي آرمانخواه كه واقعيتها را هم ميشناسد، هرگز نبايد در هيچ شرائطي احساس انفعال و بن‌بست كند. يعني نبايد از آرمانخواهي دست برداشت؛ نه در هنگام پيروزي‌هاي شيرين، نه در هنگام هزيمت هاي تلخ. ما در عرصه‌ي دفاع مقدس پيروزي‌هاي بزرگي داشتيم، هزيمت هاي تلخي هم داشتيم. امام (رضوان الله عليه) سفارش مي كردند و مي گفتند: نگوئيد شكست، بگوئيد عدم‌الفتح.» (بيانات معظم له در ديدار دانشجويان‌ 06/05/1392)

بنابر اين، رهبر انقلاب افسران جنگ نرم را کسي مي دانند که فساد، تجمل، پيشرفت را مي بيند اما آرمان هاي خود را هم فراموش نمي کند و درصدد تغيير «شرايط موجود» به سمت «وضعيت مطلوب» است.

2. کمک به پيشرفت کشور

نيروي انساني مهم ترين سرمايه هر کشور براي پيشرفت محسوب مي شود. الگوي پيشرفت ايراني اسلامي بدون نيروي انساني متعلق به ايران و اسلام که متخصص و کارکشته باشد ميسر نيست از اين جهت مقام معظم رهبري روي نيروي انساني تمرکز دارند. «اين عنصري که در اين کارگاه عظيم با همت و تلاش خود و با هدايت و کمک استادان، ارزش افزوده و فوق‌العاده‌اي پيدا مي‌کند، دانشجوست. و يقينا با اين نگاه، دانشگاه مهمترين زيرساخت پيشرفت و توسعه‌ي کشور است؛ يعني هيچ يک از زيرساخت‌هاي گوناگون کشور اهميت و نقش دانشگاه را ندارد؛ چون دانشگاه نيروي انساني را تربيت مي‌کند که مهمترين سرمايه‌ي کشور نيروي انساني است.» (بيانات معظم له در ديدار اساتيد و دانشجويان در دانشگاه علم و صنعت‌ 24/09/1387)

3. کمک به اتحاد ملي

افسران جنگ نرم درصورتي در راستاي الگوي پيشرفت ايراني اسلامي گام بر مي دارند که نخستين گامشان اتحاد ملي و انسجام اسلامي باشد.

«تشکل‌هاي دانشجوئي مواظب باشند هدف هايشان را گم نکنند. هدف هاي اصلي تشکل‌هاي دانشجوئي همان چيزهائي است که بر روي طاق بلند جنبش دانشجوئي نوشته شده: ضديت با استکبار، کمک به پيشرفت کشور، کمک به اتحاد ملي، کمک به پيشرفت علم، حضور و شرکت در مبارزه و پيکار همگاني ملت ايران براي غالب آمدن بر توطئه‌ها و بر دشمني‌ها؛ اينها هدف اصلي است؛ اين را بايد فراموش نکنند.» (بيانات معظم له در ديدار اساتيد و دانشجويان در دانشگاه علم و صنعت‌ 24/09/1387)

4. کمک به پيشرفت علم (عزت و مرجعيت علمي)

اقتصاد دانش بنيان پايه اساسي اش علم و دانش است. علم هم بدون پژوهشگر و دانشجو و دانشگاهيان پيشرفت نخواهد کرد.«عرض کرديم که کشور بايد به عزت علمي برسد. هدف هم بايد مرجعيت علمي باشد در دنيا؛ همين طور که بارها عرض کرده‌ايم.» (بيانات معظم له در ديدار اساتيد و دانشجويان در دانشگاه علم و صنعت‌ 24/09/1387) علم در اينجا شامل تمامي علوم از جمله علوم انساني مي شود.« يکي از کارهاي لازم، تشکيل جلسات فکري وسيعي است که مجموعه‌ي دانشجوئي، همراه با مجموعه‌ي حوزوي، با برنامه‌ريزي خوب، ميتواند به وجود بياورد تا بنشينند درباره‌ي مسائل گوناگون فکر کنند. گسترش فکر و پراکندن فکرِ درست و صحيح ميتواند همان ثمراتي را ببخشد که ما در زمينه‌هاي مسائل علم و فناوري و پيشرفت علوم از دانشجو توقع داريم؛ يعني شکوفائي، آوردن حرف نو به ميدان انديشه». (بيانات معظم له در ديدار دانشجويان 07/07/1387)

5. ضديت با استکبار

نکته مهم اينست که ابتدا بايد شاخصي براي شناسايي استکبار داشت تا بعد به مبارزه با ان پرداخت. از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامي استکبار يعني «دخالت در امور ديگران بر مبناي منافع خود» که دانشجويان را به مبارزه با آن دعوت مي کند. « استكبار يك تعبير قرآني است؛ در قرآن كلمه‌ي استكبار به كار رفته است؛ آدم مستكبر، دولت مستكبر، گروه مستكبر، يعني آن كساني و آن دولتي كه قصد دخالت در امور انسانها و ملّتهاي ديگر را دارد، در همه‌ي كارهاي آنها مداخله ميكند براي حفظ منافع خود؛ خود را آزاد ميداند، حقّ تحميل بر ملّتها را براي خود قائل است، حقّ دخالت در امور كشورها را براي خود قائل است، پاسخگو هم به هيچ‌كس نيست؛ اين معناي مستكبر است.» (بيانات معظم له در ديدار دانش‌آموزان و دانشجويان 12/08/1392)

« اين جنبش دانشجوئي در کشور ما در تاريخِ ثبت شده و شناخته‏شده‏ي خود، هميشه ضد استکبار، ضد سلطه ... بوده است.... اگر کسي مدعي جنبش دانشجوئي باشد، اما اين مميزات را نداشته باشد، صادق نيست. دست جنبش دانشجوئي نمي‏تواند در دست کساني باشد که در فلسطين قتل عام مي‏کنند، در عراق جنايت مي‏کنند، در افغانستان مردم را از دم تيغ مي‏گذرانند؛ اين جنبش دانشجوئي نيست. جنبش دانشجوئي خصلت و خاصيتش در کشور ما لااقل اين‏جور است- شايد در خيلي از کشورهاي ديگر هم باشد- که ضد استکباري، ضد سلطه، ضد ديکتاتوري و طرف‏دار عدالت است. (بيانات معظم له در ديدار اساتيد و دانشجويان در دانشگاه علم و صنعت‌ 24/09/1387)

6. حضور و شرکت در مبارزه و پيکار همگاني ملت ايران با دشمن

براي مقابله با دشمن، اولين گام شناخت دشمن و اهداف و شيوه هاي او به منظور مقابله با آن است. «سيستم تبليغاتي دشمنان، راديوهاي بيگانه و اذناب و دنباله هاي آنها در داخل تلاش مي کنند با ممزوج کردن حق و باطل، ملت ايران را در مورد آينده مأيوس کنند و از الگو شدن نظام اسلامي جلوگيري نمايند و در برابر اين هجوم، بايد ... به روشنگري صحيح و اقتاع کننده پرداخت و با دفع مستدل و مستحکم، شبهه ها را زدود» (بيانات مقام معظم رهبري در ديدار با ائمه جمعه سراسر کشور , 11/07/1379) «ملت و دولتي تسليم مي شود که دشمن را درست نشناسد يا دچار فساد و بدبختي باشد , اما اگر دشمن شناسي بود آن وقت شعارها , شعارهاي روشن و آگاهانه يي خواهد بود». (بيانات مقام معظم رهبري در ديدار با دانشجويان و دانش آموزان 12/08/1378).

«دانشجويان عزيز! ببينيد که دشمن در محاسباتِ خود عنصر دانشجو را وارد مي‏کند. البته از مدّتي پيش وارد کرده است؛ اما حالا دشمن به صورت عملي مي‏خواهد با عنصر دانشجو، بازي کند. هوشياري شما، آگاهي شما، ايمان شما و دقّت نظر شما بايد دشمن را ناکام کند. هرچه مي‏توانيد، در موضع يک انسان آگاه و هوشيار عمل کنيد. مملکت متعلّق به شماست، نگذاريد اين کشور، اين منابع، اين قدرت عظيم و اين منطقه‏ حسّاس به دست دشمن بيفتد. خودتان را آماده کنيد.» (بيانات معظم له در خطبه هاي نماز جمعه 08/05/1378)

7. عدالتخواهي

دانشجوي انقلابي و افسر جنگ نرم از منظر رهبر معظم انقلاب بايد عدالتخواه باشد و شاخص هايي هم براي عدالتخواهي قرار مي دهند که عبارتند از «مصداق سازي نکردن»، « نرنجيدن»، مواظب « قانون دان قانون شکن بودن» مي باشد.

« شما ميگوئيد که ما شعار عدالت ميدهيم؛ دانشجو را ميگيرند، اما آن کسي را که به عدالت صدمه زده، نميگيرند ... اينجا شما بايد زرنگي کنيد؛ يک لحظه از درخواست و مطالبه‌ي عدالت کوتاهي نکنيد؛ اين شأن شماست... پشتوانه‌ي اين فکر هم با همه‌ي وجود، خودم هستم و امروز بحمداللَّه نظام هست. البته تخلفاتي هم ممکن است انجام بگيرد؛ شما زرنگي‌تان اين باشد: گفتمان عدالت خواهي را فرياد کنيد؛ اما انتقاد شخصي و مصداق‌سازي نکنيدوقتي شما روي يک مصداق تکيه ميکنيد، اولاً احتمال دارد اشتباه کرده باشيد.... هم وسيله‌اي به دست ميدهيد براي اينکه آن زرنگ قانوندانِ قانون شکن - که من گفته‌ام قانوندانهاي قانون شکن خطرناکند - بتواند عليه شما استفاده کند... اين را بدانيد... وفا کنيم و ملامت کشيم و خوش باشيم/ که در طريقت ما کافري است رنجيدن.» (بيانات معظم له‌ در ديدار اساتيد و دانشجويان دانشگاه‌هاي شيراز 14/2/1387)

8. مبارزه عليه فساد

فساد يکي از عواملي است که باعث دلسردي مردم از حکومت ها مي شوند لذا به همين دليل مقام معظم رهبري از همه خواهان مبارزه با فساد مي شود. «هر جوان معتقد به عدل اسلامي ذهن و دل خود را به آن متوجه مي‌يابد و از کساني که مظنون به چنين تخلفاتي شناخته مي‌شوند پاسخ مي‌طلبد. و همچنين در کنار آن از دولت و مجلس و دستگاه قضائي عملکرد قاطعانه براي ريشه‌کن کردن اين فسادها را مطالبه مي‌کند. امروز اين مهمترين و مطرح‌ترين مسئله‌ي کشور ماست و نسل جوان انقلابي، متعهد و مؤمن نمي‌تواند نسبت به آن بي‌تفاوت بماند.» (پيام مقام معظم رهبري به‌ دومين‌ همايش‌ سراسري‌ جنبش‌ دانشجويي 06/08/1381)

9. ضديت با اشرافيگري

يکي از دلايل انقلاب اسلامي ايران مبارزه با خلق و خوي اشرافيگري است که در مسئولان وجود داشت. لذا وجود اين صفت زشت در مسولين باعث دلزدگي مردم به ويژه فقرا مي شود. مقام معظم رهبري از جوان انقلابي و افسر جنگ نرم مبارزه با اشرافيگري را مي خواهد که اليته در چارچوب منطق و اخلاق باشد.

«آرمان گرايي جوان ايراني ما عبارت است از ترسيم آينده يي با اين خصوصيات. ما نظام و كشوري مي خواهيم كه پيشرفته باشد و مردم آن دانشمند و بيدار و زنده باشند؛ غفلت زده و خواب آلوده نباشند؛ كشور برخوردار از عدالت باشد؛ مبراي از فساد باشد؛ طبقه ي اشراف بر آن حاكميت نداشته باشد - چه اشراف سنتي، چه طبقه ي جديدي كه ممكن است اسمشان اشراف نباشد، اما در واقع اشراف باشند » (بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار دانشجويان و اساتيد دانشگاه هاي استان كرمان 19/2/1384)

«ما اگر بخواهيم تجمل و اشرافيگري و اسراف و زياده‏روي را - كه واقعاً بلاي بزرگي است - از جامعه‏مان ريشه‏كن كنيم، با حرف و گفتن نميشود؛ كه از يك طرف بگوئيم و از طرف ديگر مردم نگاه كنند و ببينند عملمان جور ديگر است! بايد عمل كنيم. عمل ما بايستي مؤيد و دليل و شاهد بر حرفهاي ما باشد تا اينكه اثر بكند. اين خوشبختانه هست. فاصله‏تان را با طبقات ضعيف كم كرده‏ايد و كم نگه داريد و هر چه كه ممكن است آن را كمتر كنيد». (بيانات معظم له در ديدار رئيس جمهوري و اعضاي هيئت دولت 2/6/1387)

10. مبارزه باگرايش هاي انحرافي

از ويژيگي هاي افسران جنگ نرم و جوان انقلابي بايد پيشگام بودن در عرصه هاي مختلف است. به دليل همين پيشگام بودن در معرض بسياري از عقايد و انديشه ها قرار مي گيرد که لازمه آن مبارزه درست و عقلاني با آن توسط جوانان انقلابي است. نتايج اقدامات دانشجو در اين مبارزه مي تواند براي جامعه اثرهاي مثبت و منفي بالايي را داشته باشد.

لذا رهبر انقلاب يکي از خصوصياتي که براي افسران جنگ نرم بر مي شمارد مبارزه با گرايش هاي انحرافي است.« اين برداشت من از جنبش دانشجوئي و نگاه من به جنبش دانشجوئي است: ضد استکباري، ضد فساد، ضد اشرافيگري، ضد حاکميت تجمل‌گرايانه و زورگويانه، ضد گرايشهاي انحرافي؛ اينها خصوصيات جنبش دانشجوئي است.» (بيانات در ديدار اساتيد و دانشجويان در دانشگاه علم و صنعت‌ 24/9/1387)

آفات پيش روي افسران جنگ نرم

1. تخلف از اوامر رهبر

همانطور كه پيروزي از امر رهبري انقلاب مايه پيروزي بود، يقيناً تخلف از اوامر و دستورات رهبري نيز موجب شكست خواهد بود. جالب اينجاست كه قرآن به سه آفت از آفات ياد شده در آيه اي اشاره مـي كند و شـكست مسلمين را در جنگ احد بدست لشگريان قريش معلول همين سه عامل مي داند. چنانكه پيروزيشان را در جنگ بدر معلول خستگي ناپذيري و وحدت و اطاعت امر رهبري مي داند، لذا مي فرمايد: «خداوند وعده خود را به شمار (درباره پيروزي بر دشمن در احد) راست گفت در آن هنگام كـه دشمنان را به فرمان او به قتل مي رسانديد تا اينكه سست شديد و در كار خود بنزاع پرداختيد و بعد از آنكه خداوند به شما نشان داد آنچه را كه دوست داشتيد (از غلبه بر دشمن) سر به نافرماني گذاشته و عصيان كرديد و . . .».

2. رجعت تدريجي به ارزش هاي فرهنگي طرد شده

بديهي است كه در هر جامعه انقلابي با سقوط سيستم سياسي بلافاصله ارزش هاي مسلط بر آن محو نمي گردند، تأثير ارزش هاي مزبور به طول مدت سلطه آن ها بر جامعه و نـفوذ بر مسأله فرهنگي، اجتماعي و تربيتي بستگي دارد. در واقع هر چه طول مدت مبارزه براي پيروزي انقلاب كمتر بـاشد آثار ارزش هاي نظام پيشين دوام بيشتري مي يابد از جمله اين ارزش هاي مذموم از نـظر رهبران انقلاب اسلامي راحت طلبي، فساد اخلاق، رشوه خواري و . . . مي باشد. در صورتي كه يك مبارزه مستمر و طولاني با ارزش هاي فرهنگي گذشته بعمل نيايد تدريجاً با رشد مجدد آن ارزش ها مـوجبات انحراف و آلوده كردن ارزش هاي اصيل انقلابي را فراهم مي سازد و سيرت انقلاب را ناپاک مي کند.

3. خستگي نيروهاي انقلابي و از دست دادن روحيه انقلابي

يكي ديگر از آفت هايي که متوجه افسران جنگ نرم است، گاهاً سستي در جناح انقلابيون مي باشد که خود را بصورت كناره گيري از صحنه به دليل موفقيت انقلاب و به ثمر رسيدن آن خستگي و يأس از انقلاب به دليل مواجه شدن با مشكلات و عدم موفقيت در حل آن ها نااميدي از پياده شدن معيارهاي ايدئولوژيكي و . . . نشان مي دهد.

همه اينها خود آفات انقلاب اند كه بايد نيروهاي انقلابي توجه داشته باشند و همان شور و شوق زمان انقلاب را در خود حفظ نموده و در برابر مشكلات كمر خم نكرده و در مقابل همه شدائد استقامت به خرج دهند تا انقلاب بطور كامل بثمر بنشيند و از خطر سقوط رهايي يابد و گرنه با كمترين سستي و كناره گيري، انقلاب با امواج خطرها مواجه خواهد شد.

4. كناره گيري و انزوا مديران لايق و متعهد

يكي ديگر از آفات که هويت مطلوب جوان انقلابي و افسر جنگ نرم را ممکن است تهديد کند، كناره گيري و انزواطلبي مديران لايق و متعهد بخاطر تنزه و قـداست طلبي اسـت. چنين افرادي با احساس مسئوليت شرعي از برخورد با مشكلات و موانع و جوسازي هاي غلط نبايد بهراسند و كماكان بايد در صحنه حضور داشته باشند وگرنه در غير اين صورت امكان نفوذ فرصت طلب ها و عوامل ناصالح وجود خواهد داشت. آنگاه است كه انقلاب از مسير اصلي منحرف شده و چه بسا به ضد خود تبديل خواهد شد.

5. اختلاف

همانگونه كه وحدت و يكپارچگي ملت و مسئولين و گردانندگان انقلاب مايه پيروزي انـقلاب است، در مقابل اختلاف و تشتت ملت با هم و يا اختلاف مسئولين رده بالاي نظام كه قهراً موجب دو دستگي مردم نيز خواهد شد باعث شكست انقلاب و به سقوط كشيدن آن خواهد بود. لذا براي حفظ انقلاب بايد از هر نوع اختلاف و تشتت كه به حق بدترين آفت انقلاب اسـت پرهيز نمود وگرنه با وجود اختلاف نفوذ ابرقدرت ها و دشمنان در يك طرف درگير آسان بوده و شكست انقلاب حتمي خواهدشد.

6. خود باختگي

يكي ديگر از آفات هويت مطلوب جوان انقلابي كه مسير انقلاب را ممکن است عوض كرده و انقلابيون را از بين راه از كارشان پشيمان و منصرف كند، خودباختگي در مقابل قدرت هاي حاكم و استعماري است. زيرا وقتي كه يك مبارز انقلابي در برابر يـك حكومت استعماري قيام كند و بعد در اثر مشاهده بعضي از پيشرفت هاي آن حكومت استعماري خود را ببازد ديگر توان مبارزه با او را نخواهد داشت. لذا يكي از آفات اصلي سيرت و صورت انقلاب همين خودباختگي مي تواند باشد. بنابراين مردم انقلابي نبايد در برابر قدرت هاي استعماري حس خفت و خواري نموده و خود را ذليل بدانند. اگر جامعه اسلاني در برابر آنان قد علم نمايد و آنان را از اريكه قدرت به زمين بكشد و خود را از تحت سلطه آنان بيرون آورد، آنان ديگر از چنين قدرتي برخوردار نخواهند بود.

7. ناآگاهي و عدم توجه به حيله ها و نقشه هاي ضدانقلاب

اگر افسران جنگ نرم و جوانان انقلابي احزاب و گروه هاي مخالف را شناسايي نكرده و به طرح ها و نقشه هاي شان آگاهي نداشته باشند آنان براحتي و بزودي مي تواند انقلاب را از بين برند. لذا علم شناخت دشمن چه داخلي و چه خارجي و ناآگاهي نسبت به نقشه هاي شوم آنان هم يكي از آفت هاي سيرت و صورت انقلاب مي تواند تصور شود.

8. بازگشت از معنويت

انقلابيون بخصوص در انقلاب اسلامي ايران با يك نيت خاص و معنويتي مخصوص انقلاب را آغـاز كرده اند. لذا تا زماني كه به همان معنويت شان باقي بمانند و درصدد خدمت به بندگان خدا باشند، انقلاب مـحفوظ خواهد ماند ولي اگر پس از بدست گرفتن قدرت به فكر دنيا و امـور مادي بيفتند و از آن حـالت قداست زمان انقلاب بگذرند اين اولين زنگ خطر براي انقلاب خواهد بود.

9. کاهش حساسيت و مشاركت عامه در مسايل نظام

كاهش حساسيت و مشاركت افسر جنگ نرم در مسائل سياسي، اجتماعي و در كليه صحنه هاي تصميم گيري نيز به عنوان يک آفت باعث آن مي گردد كه حكومت از صلابت و اتقان گذشته بي بهره گشته و زمينه سست شدن اركان انقلاب فراهم آيد. از اين رو تأكيد و توجه به حضور دايمي و آگاهانه نيروي هاي انقلابي در كليه مراحل شكل گيري، تثبيت و تداوم انقلاب ضروري است كه در غير اين صورت مسير نهضت و انقلاب در جهت نيل به اهداف از پيش تعيين شده نخواهد بود.

منابع و مأخذ

1) امام خميني، "ولايت فقيه"، مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني، چاپ هجدهم، 1388

2) باهنر، محمد جواد، "مباحثي پيرامون انقلاب اسلامي"، دفتر نشر فرهنگ اسلامي، چاپ اول، 1371

3) طاهري، حبيب الله، "انقلاب و ريشه ها"، مرکز چاپ و نشر سازمان تبليغات اسلامي، 1387

4) فرهنگنامه نهادهاي انقلاب اسلامي، مرکز اسناد انقلاب اسلامي، چاپ دوم، 1388

5) محمدي، منوچهر، "سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران"، نشر دادگستر، 1380

6) مرتضوي امامي، سيد علي، "جنگ نرم، سيرت و صورت انقلاب اسلامي"، سالنامه پژوهش فرهنگي، سال دوازدهم، شماره دوازدهم، زمستان 1389

7) مرتضي مطهري، "پيرامون انقلاب اسلامي"، تهران، انتشارات صدرا، 1390

8) ملک زاده، محمد، "مباني ديني قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران"، مرکز اسناد انقلاب اسلامي، 1390

9) منشور دولت اسلامي، "باز خواني مواضع و انتظارات مقام معظم رهبري از قوه مجريه"، دفتر جريان شناسي تاريخ معاصر، قم: انتشارات هماي غدير، 1384


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات