دور دوم مذاکرات غیرمستقیم جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا در رم ایتالیا با هماهنگی وزیر خارجه عمان برگزار شد. این مذاکرات با حضور «سیدعباس عراقچی» وزیر خارجه کشورمان و «استیو ویتکاف» نماینده ویژه رئیسجمهور آمریکا در امور خاورمیانه انجام شد.
موضوع اصلی مذاکره غیرمستقیم دو کشور، همانگونه که جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است، صرفاً بر فناوری هستهای صلح آمیز جمهوری اسلامی متمرکز است؛ اما فرای روند مذاکرات و آنچه طرفین در میز مذاکره غیر مستقیم با واسطه سلطنت عمان مطرح کردند و فرای مباحث مطرح شده درباره میزان پیشرفت مذاکرات، نکته مهم این است که به دلیل تجربیاتی که از فضای غیرشفاف مذاکره در برخی دورهها داشتیم، پیوست رسانهای مذاکرات و مدیریت فضای افکار عمومی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در این میان، پیوست رسانهای وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران و اعلام فرآیند و نتایج مذاکرات از سوی سیدعباس عراقچی نکته بسیار مثبتی است که به کاهش التهابات و فضاسازیهای جریانهای ضد ایرانی برای اثرگذاری منفی بر فضای داخلی، اقتصاد و بازار کمک ویژهای کرده است. برای نمونه، وقتی فاصله کوتاه در بین مذاکرات دیروز که به گفته رسانهها برای ادای نماز تیم ایرانی بوده، به توقف روند مذاکره تعبیر شده و به سرعت در رسانههای جهان بازتابهای گوناگون پیدا میکند، نقش و اهمیت رسانه در انعکاس واقعیتهای میدان مذاکره اهمیتی دوچندان می یابد. واقعیت این است که مدیریت فضای رسانهای و ارائه اطلاعات شفاف به افکار عمومی، نقش کلیدی در ایجاد اعتماد و کاهش تنشهای احتمالی دارد. پیوست رسانهای در مذاکرات بینالمللی، بهویژه مذاکرات حساسی مانند مذاکرات ایران و آمریکا، نقش بسیار مهمی در مدیریت افکار عمومی و کاهش اثرات منفی احتمالی دارد. این پیوست شامل برنامهریزی دقیق برای اطلاعرسانی، روایتسازی و مدیریت فضای رسانهای است. هدف اصلی آن، ایجاد تصویری واقعبینانه و متوازن از مذاکرات برای جلوگیری از ایجاد انتظارات غیرواقعی یا تنشهای اجتماعی و سیاسی است.
برخی از نکات کلیدی در پیوست رسانهای موضوع مذاکرات اخیر عبارتند از:
1ـ شفافیت در اطلاعرسانی: ارائه اطلاعات بهموقع به رسانهها و افکار عمومی برای جلوگیری از شایعات و تحلیلهای گمراهکننده.
2ـ روایتسازی هوشمندانه: تیم مذاکرهکننده باید تلاش کند روایت غالب و منطقی از مذاکرات ارائه دهد تا از سوءاستفاده طرف مقابل جلوگیری شود.
3ـ مدیریت انتظارات عمومی: جلوگیری از ایجاد امیدهای غیرواقعی یا تصویرسازی رویایی که ممکن است در صورت عدم توافق، به نارضایتی اجتماعی منجر شود.
4ـ استفاده از کارشناسان رسانهای: بهرهگیری از متخصصان برای هدایت افکار عمومی بهصورت واقعبینانه و منطبق با منافع ملی.