صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۰:۳۹  ، 
کد خبر : ۶۱۴۱

البرادعی در گفتگو با فایننشال تایمز: علیه پیشرفت هسته ای ایران هوچی گری نکنید


ایران با غنی سازی در مقیاس صنعتی 6 ماه فاصله دارد
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفتگو با یک روزنامه انگلیسی گفت: ایران شش ماه با غنی سازی اورانیوم در مقیاس صنعتی فاصله دارد.
به گزارش فارس، محمد البرادعی در گفتگو با روزنامه فایننشال تایمز تصریح کرد: تهران به احتمال زیاد مهلت سازمان ملل در روز چهارشنبه برای تعلیق غنی سازی اورانیوم را نادیده می گیرد.
وی قرار است، امروز با علی لاریجانی،  دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و مذاکره کننده ارشد هسته ای این کشور دیدار کند و یک روز بعد، گزارش خود را به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه دهد.
مدیرکل آژانس اتمی گفت: ایران اکنون به دانش فنی مهم راه اندازی برنامه آزمایشی هسته ای دست یافته و این مسأله به عقب بازنمی گردد.
وی افزود: شما نمی توانید دانش را بمباران کنید.
البرادعی گفت: سیستمهای جاسوسی آمریکا و انگلیس تخمین زده بودند ایران پنج تا 10 سال با تولید سلاح هسته ای فاصله دارد و درباره هوچی گری علیه پیشرفت هسته ای ایران هشدار داد.
مدیرکل آژانس اتمی گفت: حتی اگر نگرانی مبنی بر دستیابی تهران به دانش فنی غنی سازی اورانیوم شش ماه پیش معتبر بود، امروز دیگر معتبر نیست؛ زیرا ایران دستکم شش ماه است که در حال استفاده از این سانتریفیوژها است.
وی تصریح کرد: با این حال بین دستیابی به دانش غنی سازی و تولید بمب، تفاوت زیادی وجود دارد.
البرادعی اظهار داشت: ایران می تواند به توان نصب سه هزار سانتریفیوژ در عرض چند ماه دست یابد.
وی افزود: ممکن است شش ماه یا یک سال طول بکشد. وضعیت ایده آل، اطمینان از این مسأله است که هیچ توان صنعتی وجود نداشته باشد و این که بازرسی کامل (از تأسیسات هسته ای ایران) وجود داشته باشد.
مدیرکل آژانس اتمی اضافه کرد: ایران در حال حاضر یک آبشار 164 عددی را در نطنز نصب کرده و این که آزمایشات ایران با دو آبشار 164 عددی دیگر در برنامه آزمایشی درست عمل کرده است.
این در حالی است که علی لاریجانی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران برای گفتگو با البرادعی عازم وین شد.
البرادعی به فایننشال تایمز گفت: من به تلاشهای دقایق آخر برای متقاعد کردن آنها (ایرانیها) که یافتن راهی برای بازگشت به مذاکرات به نفع آنهاست، ادامه می دهم. اگر این مسأله رخ ندهد و اگر من رخداد این مسأله را یک شبه شاهد نباشم، مجبور به ارائه گزارشی منفی خواهم شد.
وی افزود: البته تا روز پنجم مارس که شورای حکام آژانس نشست خود را برگزار می کند، چشم انداز موفقیت دیپلماتیک وجود دارد.مدیرکل آژانس تأکید کرد: تجربه ما بدون استثنا این است که تحریمها به تنهایی نمی تواند کارایی داشته باشد و در بیشتر موارد، حکومت را تندروتر می کند و به افرادی ضربه می زند که قرار نیست ضربه بخورند.وی گفت: اگر شما فضایی ایجاد کنید که ایران احساس انزوا کند که در آن ایران با تحریمهای بیشتر روبرو شود، آنگاه برخی از بدترین سناریوها ممکن است رخ دهند؛ زیرا آنگاه به تندروها فرصت رهبری داده اید.
البرادعی افزود: حل چنین مشکلاتی دشوارتر است، زیرا کشورهای دارنده تسلیحات هسته ای از اجرای تعهدات خود مبنی بر خلع سلاح خودداری می کنند.
وی تأکید کرد: هنگامی که شما در انگلیس شاهد برنامه ارتقای موشک ترایدنت هستید که انگلیس را به سوی قرن 21 با بازدارنده هسته ای می برد، آنگاه برای ما دشوار است که به دیگران بگوییم بازدارنده های هسته ای واقعاً برای شما خوب نیستند.
به نظر البرادعی، تعلیق برنامه تحقیق و توسعه فعالیتهای غنی سازی دیگر مسأله واقعی نیست. مسأله با اهمیت تر برای او، اطمینان از این مسأله است که تهران به توان غنی سازی صنعتی با سه هزار سانتریفیوژ است، دست نیابد، کار بازرسان سازمان ملل را محدود کند، یا از پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای خارج شود.
وی افزود: حتی اگر ایرانیها قصد تولید سلاح هسته ای نداشته باشند این راهی است که مطمئناً آن را در پیش می گیرند. اگر به گزینه نظامی متوسل شوید، آنگاه تکرار کره شمالی (که به سلاح هسته ای دست یافت) و یا تکرار عراق را خواهید داشت که اینها برای ما به عنوان انسانهای متمدن، دستاوردهای بزرگی نیستند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات