تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۸۷ - ۰۹:۱۴  ، 
کد خبر : ۶۷۹۶۷

بازتاب گسترده خلع سلاح کره شمالی


گروه جهان: قول کره شمالی مبنی بر دست برداشتن از فعالیت‌های هسته‌ای بازتاب گسترده‌ای داشت. کاخ سفید آمریکا از به نتیجه رسیدن گفت‌وگوها برای توقف برنامه هسته‌ای کره شمالی استقبال کرده ولی هشدار داده است که چنانچه کره شمالی مفاد موافقت‌نامه را اجرا نکند خطر تحریم‌های بین‌المللی همچنان وجود خواهد داشت.

در همین حال بسیاری از تحلیل‌گران و مقامات سیاسی از تاثیر این اقدام کره شمالی بر مساله هسته‌ای ایران صحبت به میان ‌آوردند. وزارت خارجه آمریکا و کاخ سفید همانند زمانی که لیبی به چنین توافقی با آمریکا رسید ادعا کردند توافقنامه کره شمالی باید پیام و الگویی برای ایران باشد، اما جان بولتون با انتفاد از این توافقنامه، آن را علامت بدی برای ایران و کره شمالی دانست.
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویتر، کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا در این باره بدون توجه به تفاوت ماهیت برنامه‌های هسته‌ای ایران و کره شمالی گفت که این توافقنامه باید پیامی برای ایران باشد مبنی
بر این که جامعه بین‌المللی قادر است منافع خود را گرد آورد، مخصوصاً وقتی کشورهای منطقه‌ای با یکدیگر همکاری می‌کنند؛ علاوه بر آن دیپلماسی قوی سر انجام نتیجه بخش است. هم چنین تونی اسنو،  سخنگوی کاخ سفید نیز این توافقنامه را یک الگو خواند، با این حال برخی تحلیلگران هشدار دادند که آمریکا نسبت به کره شمالی نفوذ چندانی بر ایران ندارد.
رویتر به نقل از کارشناسان منع تسلیحات هسته‌ای افزود: این توافقنامه که در گفت‌وگوی بین هر دو کره، چین، ژاپن، روسیه و آمریکا تنظیم شد، نشان می‌دهد که دولت بوش حاضر است از مواضع سازش‌ناپذیر خود دست کشیده و اقدام به مصالحه کند. اسنو گفت: پیونگ‌یانگ به میز باز گشته است؛ زیرا جامعه بین‌المللی به آنها فشار آورد و آنها فهمیدند که ما در این امر جدی و مصمم هستیم. وی ادعا کرد: ‌امیدواریم ایران نیز همانند آنها به میز باز گردند؛ زیرا ما فرصت‌های خوبی را به آنها ارایه کرده‌ایم. در همین راستا محمدالبرادعی اظهار داشت که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
(AEA)، بازرسی‌ها در تاسیسات اتمی این کشور را از سر خواهند گرفت. البرادعی، ‌مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار داشت که این اقدام پیونگ‌یانگ گامی در مسیر درست قلمداد می‌شود. البرادعی طی کنفرانس خبری گفت: آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به کره شمالی باز خواهد گشت تا نسبت به صلح‌آمیز بودن برنامه‌های این کشور اطمینان خاطر حاصل کند.
وی در ادامه درباره موافقت‌های اخیر پیونگ‌یانگ گفت: خبر خوبی بود، این(موافقت) آغاز یک روند تلقی می‌شود. البرادعی در بخش دیگری از اظهاراتش ضمن اشاره به موافقت کره شمالی در خصوص توقف فعالیت برخی تاسیسات هسته‌ای خود ابراز عقیده کرد که این اقدام می‌تواند در حل‌وفصل مساله هسته‌ای ایران به عنوان یک الگو مد نظر قرار گیرد. در همین حال خوزه‌ لوئیس زاپاترو، نخست‌وزیر اسپانیا به رییس‌جمهور کره جنوبی درباره توافق به عمل آمده در متوقف شدن برنامه‌های هسته‌ای کره شمالی تبریک گفت و از وی درخواست کرد که به اقدامات خود در این زمینه ادامه دهد. خاویر سولانا، ‌مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز از توافق انجام شده در مذاکرات شش جانبه استقبال کرد. سولانا در بیانیه‌ای اعلام کرد: ‌این یک خبر بسیار خوب است، اتحادیه اروپا پیشتر از کره شمالی درخواست کرده بود که به مذاکرات برای خلع سلاح هسته‌ای بپیوندد و در جهت توافقنامه سپتامبر 2005 با هدف عاری‌سازی شبه جزیره کره از سلاح‌های هسته‌ای گام بردارد. در همین حال رهبران کشورهای آلمان و انگلیس نیز از پیشرفت‌های قابل توجه در مذاکرات شش جانبه استقبال کردند.
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و تونی‌بلر، نخست‌وزیر انگلیس در برلین اعلام کردند: ‌این توافق نمونه خوبی از آن چیزی است که می‌توان به وسیله یک مذاکرات قوی بر اساس اصول بدست آورد. مرکل گفت که وی مطمئن است که این توافق در حل بحران هسته‌ای ایران تاثیرگذار خواهد بود.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات