تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۸:۴۹  ، 
کد خبر : ۷۴۴۱۵

سردرگمی اصولگرایان برای حمایت از احمدی‌نژاد

اشاره: اعتماد ملی - دو چهره ریاضیدان و ریاضی خوان اصولگرا شنبه شب در کنار هم درباره روزهای باقیمانده تا انتخابات ریاست جمهوری دهم و کاندیداهای احتمالی این انتخابات سخن گفتند؛ مهندس مکانیک اصولگرا محمدرضا باهنر و دکترای فیزیک اصولگرا محمدجواد لاریجانی. هردو چهره، مستقیم و غیرمستقیم از لزوم وحدت اصولگرایان در مقابل اصلاح طلبان گفتند و این وجه مشترک سخنانشان بود. اما نقطه افتراق اظهارات این دو چهره یک نام بود: محمود احمدی نژاد. لاریجانی از حمایت بی چون و چرا و باهنر مشروط از احمدی نژاد حمایت کردند.

باهنر: در کنار احمدی‌نژاد، کاندیدای احتیاطی داریم
محمدرضا باهنر را بسیاری با اظهارنظراتش درباره دولت نهم و شخص رئیس جمهور می شناسند. اظهارات گاه و بیگاه او درباره لزوم ایجاد تغییر در عملکرد دولت و نیز تعابیر مختلفش از مسائل سیاسی به ویژه دولت نهم واکنش های مختلفی را در میان همفکران و رقبای فکری او به همراه داشت. او هر از چندگاهی و در شرایطی که درباره انتخابات سخن می گوید گزینه های مختلفی را نیز مطرح می کند.
باهنر که در کنار نمایندگی مجلس، دبیرکلی جامعه اسلامی مهندسین را نیز برعهده دارد در جدیدترین اظهارات خود که شنبه شب در جلسه ماهانه تشکل متبوعش بیان شد بحث <کاندیدای احتمالی> را مطرح کرد و گفت: تفاهمی مکتوب در جریان اصولگرا وجود ندارد ولی تفاهم کلی این است که اصولگرایان نباید دولت و شخص احمدی نژاد را به نفع اصلاح طلبان تضعیف کنند و خط قطعی موضع گیری اصولگرایان این است البته این به این معنا نیست که اگر ضرورت داشته باشد که یک کاندیدای احتیاطی در کنار احمدی نژاد از سوی اصولگرایان قرار بگیرد، این امر صورت نگیرد، ممکن است اصولگرایان یک کاندیدای احتیاطی نیز داشته باشند.
وی البته با بیان اینکه اصولگرایان باید نقد منصفانه از عملکرد آقای احمدی نژاد انجام دهند، تاکید کرد: البته باید مواظب بود این نقدها با آب ریختن در آسیاب اصلاح طلبان نتیجه ندهد.
به نظر می رسد یکی از دلایل طرح چنین بحثی احتمال حضور سیدمحمد خاتمی در عرصه انتخابات دهم ریاست جمهوری باشد؛ همچنانکه باهنر در سخنان خود درباره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در ماه گذشته تحولاتی رخ داد و این مسائل در رسانه ها مقداری پررنگ تر شد. بحث آمدن آقای میرحسین موسوی و خاتمی مطرح شد و ظاهرا به نظر می رسد آقای خاتمی و میرحسین موسوی به صورت کج دار و مریز می خواهند در این عرصه جلو بروند، همچنین به نظر می رسد همانطور که خودشان اعلام کردند یکی از این دو نفر می آید.
وی گفت: ظرف ماه گذشته خبرهای حضور آقای خاتمی در عرصه انتخابات کم رنگ تر و بحث آمدن آقای میرحسین پررنگ تر شد که البته این بدین معنا نیست که بگوییم احتمال آمدن میرحسین موسوی بیشتر از آقای خاتمی است.
به گزارش ایسنا، باهنر در ابتدای سخنانش نیز با تبریک فرارسیدن ایام دهه فجر، گذشت سی سال از پیروزی انقلاب اسلامی و ورود به دهه چهارم انقلاب افزود: مقام معظم رهبری دهه چهارم انقلاب را دهه پیشرفت و عدالت نام گذاری کرده اند از این رو امید داریم در چارچوب سیاست های کلی نظام، چشم انداز 20 ساله و سیاست های کلی اصل 44 این دو هدف را که اهداف مکمل و مبارکی هستند، تحقق بخشیم و قدم های خوبی برای تحقق آنها برداریم.
وی همچنین به جنایت های رژیم صهیونیستی در غزه اشاره کرد و گفت: مردم غزه در برابر این جنایت ها به خوبی ایستادند و دفاع کردند البته در این حوادث مردم غزه هزینه هایی پرداخت کردند و شهدایی دادند ولی منافعی که جهان اسلام توانست در این حوادث کسب کند در مجموع خیلی بیشتر از هزینه هایی است که مردم غزه پرداختند و خداوند به مردم اجر دهد که مقاومت کردند.
وی ادامه داد: یکی از این منافع تثبیت مقاومت بود و ما در مجموع خدا را شاکریم که برگ های زرین و به یادماندنی از مقاومت در تاریخ ثبت شد و ان شاءالله این مقاومت زمینه را برای پیروزی نهایی امت اسلامی فراهم کند.
نایب رئیس مجلس همچنین به بحث طرح هدفمندکردن یارانه ها و بودجه اشاره کرد و گفت: اینها دو لایحه جداگانه و مستقل هستند ولی ممکن است آثاری روی هم داشته باشند.
وی با بیان اینکه لایحه هدفمندکردن یارانه ها در کمیسیون ویژه در حال بررسی است، کار به جلو می رود و در کمیسیون های تخصصی نیز در مورد آن بحث می شود، افزود: البته دو سه کمیسیون تاکنون با کلیات لایحه موافقت نکرده اند؛ گرچه این امر به این معنا نیست که اصل هدف لایحه را قبول نداشته باشند بلکه برخی معتقدند لایحه شکل درست و مناسبی نگرفته و می تواند اصل موضوع به تصویب برسد اما لایحه مورد تجدیدنظر و تغییراتی قرار گیرد.
جواد لاریجانی: اصولگرایان بر احمدی نژاد اجماع کنند
محمدجواد لاریجانی ازجمله نظریه پردازان جریان فکری اصولگرا است که خیلی ها سخنان جنجالی او را زمانی که نماینده مجلس پنجم بود، هنوز از خاطر نبرده اند. این روزها اما لاریجانی نظریه پرداز بیشتر توان خود را متمرکز کرده است بر انجام امور مرکز تحقیقات نظری فیزیک و ریاضیات؛ همان جایی که ریاست آن را برعهده دارد. لاریجانی هرچند که این روزها کم فروغ تر از دوران نمایندگی مجلس پنجم ظاهر می شود اما همچنان سخنان او درباره مسائل سیاسی کشور مورد توجه است. وی در تازه ترین اظهارات خود درباره انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگارانی که برای پوشش خبری جلسه جامعه اسلامی مهندسین حضور داشتند، بر خلاف باهنر که بحث کاندیدای احتمالی به جز احمدی نژاد را مطرح کرد با تاکید گفت: قطع نظر از آمدن آقایان خاتمی یا میرحسین موسوی به صحنه انتخابات، باز هم تاکید دارم که اصولگرایان باید از آقای احمدی نژاد حمایت و وی اجماع کنند.
وی ادامه داد: تحلیل من این است در وضعیت رقابتی ای که اکنون داریم بسیار مهم است که اصولگرایان نه تنها پیروز انتخابات شوند که ان شاءالله می شوند بلکه در این پیروزی رای بالایی کسب کنند؛ زیرا کسب این رای بالابرای امنیت ملی بسیار مهم و مناسب است و راه منطقی برای تحقق این امر نیز این است که همه اصولگرایان روی آقای احمدی نژاد اجماع کنند؛ البته ایشان نیز باید تعامل داشته باشند و این مساله را تسهیل کنند. در این صورت انتخابات دستاوردهای خوبی را برای اصولگرایان و امنیت ملی ما به همراه خواهد داشت.
لاریجانی در حالی بحث حمایت از احمدی نژاد و اجماع بر او را مطرح می کند که گاه و بیگاه و هرجا که لازم بوده از سیاست های اتخاذشده دولت نهم و عملکرد شخص رئیس جمهور نیز انتقاد کرده است.
وی همچنین در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین به تشریح دستاوردهای انقلاب اسلامی و تاثیر انقلاب اسلامی در تحولات بین الملل پرداخت و با بیان اینکه انقلاب اسلامی ما دارای دستاوردهای مهمی بود، افزود: یکی از این دستاوردها، تاسیس جمهوری اسلامی و آغاز یک حرکت در بیرون از مرزها است.
به گزارش ایسنا، مشاور رئیس قوه قضاییه به شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی اشاره کرد و ادامه داد: یکی از چالش هایی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم مساله کارآمدی است و درواقع باید به این مساله پرداخت و توجه داشت.
وی با بیان اینکه کارآمدی را از جهات مختلف می توان مورد بحث قرار داد و در ارتباط با آن تئوری های مختلفی مطرح شده گفت: اگر سیستم ما ناکارآمد باشد، توفیقات ما کاهش پیدا می کند و به عکس.
لاریجانی ادامه داد: یکی دیگر از دستاوردهای مهم در کشور ما مساله انتخابات و نهادینه شدن آن است؛ گرچه روش انتخابات و مشارکت ما در رقابت های سیاسی ابتدایی است ولی باز هم یک سر و گردن از کشورهای اطراف در منطقه جلوتر هستیم و شاید اگر قدر همین دستاورد را بدانیم، بیشتر به قوانین انتخابات و فرهنگ خاص و رقابت آن توجه می کنیم که در این ارتباط باید تشکل های سیاسی این فرهنگ را بسط دهند.
وی در ادامه به مقوله توسعه و ابعاد آن نیز پرداخت و گفت: یکی از صحبت هایی که آقای خاتمی مطرح کرد، بحث توسعه سیاسی بود که البته عده ای آن را برای مقاصد خود به صورت نادرست ترجمه کردند و اینگونه گفتند که ما باید به سمت یک حکومت سکولار برویم در صورتی که حرکت در این راستا یعنی انهدام نظام سیاسی ما، گرچه باید توجه داشت توسعه سیاسی یک امر مهم است و باید در حوزه اندازه گیری ما در امر توسعه مورد توجه قرار گیرد. لاریجانی در ادامه به جایگاه جمهوری اسلامی ایران در عرصه منطقه ای اشاره کرد و گفت: نحوه تعامل در دنیا و منطقه باید به تناسبی که در منطقه نمود و ظهور پیدا می کنیم باشد. در حال حاضر جمهوری اسلامی به اذعان دشمنان یکی از قدرتمندترین کشورهای منطقه است و این توان آشکار است؛ چرا که می تواند از خود دفاع کند و حرفش را بزند. این کشور که روزبه روز رونمایی می شود، پرده کنار می رود و مانند کوه بلند خود را آشکار می کند، حساسیت نسبت به حرف هایش زیاد می شود و وقتی ما یک جیغ بنفش می کشیم، ممکن است عده ای بگذارند و در روند و این امر به این معنا است که آقایی و تاثیرگذاری نیازمند تعاملات خاص خودش است. در دهه چهارم انقلاب اسلامی باید به مسائل جهانی از موضع اثباتی توجه کنیم و متناسب با این جایگاه سیاست و رفتار خود را سامان دهیم؛ درواقع رفتار ما به آقایی بیاید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات