صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۰:۰۵  ، 
کد خبر : ۸۵۲۱۸

نقش حاکمیت اقتصادی آمریکا روبه افول است

مقدمه: دومین نشست شورای اجرایی مجمع مجالس آسیایی صبح 26 آبان با حضور روسای نمایندگی اعضای شورای اجرایی کشورهای عضو و کارشناسان آنها در تالار حافظیه مجموعه سعدآباد تهران آغاز به کار کرد. برای اطلاع از اهداف برگزاری این اجلاس پای صحبتهای حجت الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد رییس شورای اجرایی مجمع نشستیم که علی رغم مشغله فراوان پذیرایمان شد.

*درباره اهداف تشکیل این مجمع ودستور کار اجلاس تهران توضیحاتی بفرمایید.
**انجمن مجالس آسیایی برای صلح در سال 1999 به پیشنهاد کشور بنگلادش کار خود را آغاز کرد و در هفتمین نشست انجمن مجالس آسیایی برای صلح که آبان ماه سال 85 در تهران برگزار شد، عنوان این انجمن به مجمع مجالس آسیایی تغییرنام یافت.
هدف از تشکیل مجمع مجالس آسیایی ایجاد زمینه برای وحدت کشورهای آسیایی و در نهایت تشکیل اتحادیه آسیا است.
با فروپاشی شوروی در سال 1991و تغییر معادلات سیاسی و بین المللی، ورود کشورهای استقلال یافته با جهت گیری نظام بازار ، ورود واحد پول اروپایی و حضور غول اقتصادی چین، نقش حاکمیت اقتصادی آمریکا بتدریج رو به افول نهاده است.
بشر امروز به مرزهای بالایی از علوم فناوری دست یافته و پیشرفت سریع در فناوری اطلاعات و ارتباطات الزامات جدیدی در نحوه مدیریت اقتصادی، سیاسی جامعه جهانی ایجاد کرده است. بدون دسترسی مستمر به علوم و فناوری های پیشرفته امکان سازندگی با دوام و شکوفایی اقتصادی و اجتماعی و اقتدار سیاسی بعید است. از آنجا که کشورهای پیشرفته صنعتی جهان بویژه آمریکا در نوآوری های علمی در فناوری ارتباطات نقش کلیدی داشته اند، تلاش می کنند مبانی علوم و فناوری های نوین را در انحصار خود قرار داده و برای حفظ موقعیت برتر و اقتدار سیاسی - اقتصادی و نظامی خود مانع دسترسی دیگران به علوم و فناوری های نوین شوند.
امروز چالش ایران با آمریکا در حوزه دستیابی به دانش هسته ای برای اهداف صلح آمیز از همین منظر سرچشمه می گیرد. تحولاتی که در عرصه مسایل سیاسی بین المللی در جریان است ، از نظم جهانی معنا و مفهومی کاملا متفاوت از گذشته ارایه کرده و به آن ابعاد تازه ای بخشیده است. حمله نظامی مستقیم آمریکا و آتش افروزی در این منطقه از آسیا با عنوان مضحک «ارمغان دمکراسی» و حمایت آشکار از رژیم نامشروع اسرائیل در کشتار بی رحمانه کودکان ، زنان، جوانان و مردم بی دفاع فلسطین و تهاجم گستاخانه به مردم مظلوم و سرزمین مقاومت لبنان نشانه بارزی از شکل گیری نوعی انحصار قدرت در عرصه جهانی است. با توجه به روند این گونه تحولات و تهدیدهای آمریکا نسبت به کشورهایی که خود را با راه های سیاسی و بین المللی آمریکا منطبق نکرده اند، نظم جهانی بی معنا شده و مورد تهدید جدی قرار گرفته است.
این تحولات الزام های همگرایی اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ویژه ای را به همراه دارد و ابعاد تازه برای قاره کهن آسیا در پی خواهد داشت، باید با استفاده از توانایی های این قاره کهن و در سایه نهاد نوپای مجمع مجالس آسیایی به عنوان رمز وحدت و همگرایی پارلمان های آسیا برای استفاده از فرصت های فراوان پیش رو، برنامه ریزی کنیم و راه عمل و حرکت را تببین نماییم.
مجمع مجالس آسیایی یک ارگان نوپاست این اجلاس زمان لازم دارد تا خودش را با شرایط جدید و مقرراتی که در آن اتخاذ می شود همگام کند. ما هر چقدر بتوانیم اعضای بیش تری داشته باشیم، به هدف یکپارچگی سریع تر دست خواهیم یافت. از 39 کشور آسیایی برای حضور در دومین مجمع مردمی مجالس آسیایی دعوت به عمل آمده است.بررسی پیش نویسی معاهده دوستی آسیا، صندوق پول آسیایی، برنامه عمل بازار یک پارچه انرژی در آسیا، برنامه عمل مبارزه با فساد، حقوق زنان آسیایی و برنامه عمل تنوع فرهنگی از جمله دستور کارهای این اجلاس است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات