صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۰۷:۰۹  ، 
کد خبر : ۸۸۰۴۱
ناوسالاریکم پاسدار ابوالقاسم امانگاه فرمانده پایگاه دریایی اروند رود در گفتگو با صبح صادق

رئیس‌جمهور گفت محکم و مقتدر به کار خود ادامه دهید

مقدمه: ناوسالار یکم پاسدار«ابوالقاسم امانگاه» 42 ساله واز بچه های جنوب است. وی در طول هشت سال دفاع مقدس در جبهه های جنگ حضور داشته و فرمانده گردان وجانشین تیپ بوده است و پس از پایان جنگ چند سالی را در معاونت عملیات نیروی دریایی خدمت کرده و پس از طی دوره دافوس به منطقه سوم دریایی امام حسین(ع) رفته و درحال حاضر نیز سه سال است که فرمانده پایگاه دریایی اروندرود می باشد. امانگاه در طول دوران فرماندهی خود تلاش کرده پایگاه دریایی اروندرود را به یک پایگاه عملیاتی وقدرتمند تبدیل کند که نمایانگر اقتدار جمهوری اسلامی ایران درشمال خلیج فارس باشد. دستگیری 15 نظامی انگلیسی که بصورت غیر قانونی وارد آبهای سرزمینی کشورمان شده بودند در روزهای آغازین سال 86 توسط نیروهای پایگاه دریایی اروندرود وبا فرماندهی خود وی صورت گرفته بود. گفتنی است دستگیری هشت نظامی انگلیسی در تیرماه سال 83 نیز با حضور شجاعانه وی و سه نفر از پاسداران این پایگاه انجام شد. ناوسالار یکم پاسدار ابوالقاسم امانگاه قبل از آزادی نظامیان انگلیسی نشان درجه سه شجاعت را از دست رئیس جمهوری کشورمان دریافت کرد. به منظور آشنایی بیشتر با این فرمانده شجاع کشورمان و چگونگی دستگیری نظامیان انگلیسی، خبرنگار ما گفت وگوی مختصری با وی انجام داده است که آن را پیش رو دارید.

* لطفاً درباره نحوه تعرض نظامیان انگلیسی به آبهای سرزمینی جمهوری اسلامی و سپس دستگیری آنها توسط مرزبانان دریایی نیروی دریایی سپاه توضیح دهید.
** ساعت 10 صبح روز سوم فروردین بود که یکی از دیده بان های ما در منطقه از به آب اندخته شدن دو فروند شناور از روی یک ناو مستقر در منطقه خبر داد که در حال گشت زنی هستند. نیروهای پایگاه اقدامات این شناورها را به دقت زیر نظر گرفتند و آمادگی کامل داشتند تا در صورت هرگونه تعرض به آبهای سرزمینی کشورمان جلوی آنها را بگیرند. بالاخره دیده بان ورود این شناورها به آبهای جمهوری اسلامی را اعلام کرد. با توجه به اینکه شناورهای گشت زنی ما در فاصله زیادی از محدوده درحال ماموریت بودند و امکان استفاده از آنها وجود نداشت، بلافاصله دوفروند شناور دیگر را به منطقه موردنظر اعزام کردیم تا بازرسی از شناورهای خارجی را انجام دهند. آنها شناورهای خارجی راتوقیف کردند. ما چهارشناور دیگر را به محل مورد نظر اعزام کردیم و قدرت هرگونه تحرک را از آنها گرفتیم.
خود من هم به محل رفتم تا ضمن کنترل وضعیت از ایجاد هرگونه بحران احتمالی جلوگیری کنم. همزمان یک فروند بالگرد انگلیسی بالای سر ما قرار گرفت و درخواست بازپس گیری نیروها را داشت و همین طور که ما در حال انتقال این نظامیان به پایگاه بودیم در محدوده سرزمینی ما حرکت می کرد. ما هم بر روی کانال ارتباطی آنها رفتیم واعلام کردیم امکان بازپس دادن این نیروها وجود ندارد و ما برای اینکار باید از مقامات بالاتر کسب تکلیف کنیم و از آنها خواستیم تا منطقه را ترک کنند. اما آنها همچنان بالای سر ما حرکت می کردند. از آنجائیکه ما قصد ایجاد تنش وبحران درمنطقه را نداشتیم علیرغم اینکه بالگرد در تیررس ما بود و حتی می توانستیم آن را مجبور به فرود اجباری کنیم، با تهدید اعلام کردیم تا منطقه را ترک کند، بالگرد نیز ناگزیر بدون اینکه نتیجه ای بگیرد از آبهای سرزمینی ما خارج شد.
نظامیان انگلیسی را به پایگاه منتقل کردیم و پس از بازجویی های معمول و کسب تکلیف از مقامات بالاتر آنها را تحویل مراجع زیربط دادیم. نکته قابل توجه این بود که این افراد شدیداً دچار ترس و وحشت شده بودند و حتی در لحظات اولیه زیاد گریه می کردند.
* سه سال پیش که هشت نظامی انگلیسی درمحدوده آبهای سرزمینی ما دستگیر شدند، درمحدوده ماموریت پایگاه اروند بود در این باره هم بصورت خلاصه توضیح دهید.
** 11 تیرماه سال 83 سه شناور انگلیسی از منطقه خور عبدالله در حال حرکت به سمت آبهای سرزمینی جمهوری اسلامی بودند که به هنگام ورود به محدوده سرزمینی کشورمان بنده به اتفاق سه نفر از پاسداران این پایگاه جلوی آنهارا سد کردیم. تعداد آنها هشت نفر بود و تجهیزات نظامی پیشرفته به همراه داشتند و شناورهای آنها دارای سرعت بسیار بالایی بود و ما فقط یک شناور و اسلحه کلاشینکف به همراه داشتیم. با توجه به این وضعیت باید سرعت عمل را حفظ می کردیم چرا که آنها می توانستند به سرعت از معرکه بگریزند. تدبیر ما این بود که بدون درگیری آنها را دستگیر کنیم که با کمک خداوند آنها را به سمت محل مورد نظرراهنمایی وهدایت کردیم. همان موقع هم نظامیان انگلیسی شدیداً دچار ترس شده بودند تا جائیکه وقتی من خواستم به فرمانده آنها کمک کنم تا از شناور پیاده شود، گفت: پاهایم در اختیارمن نیستند و نمی توانم حرکت کنم، که فرصت دادیم آرامش پیدا کنند وسپس بازجویی های مورد نیاز را انجام دادیم.
همانطور که گفتم تجهیزات آنها به حدی بود که می توانستند یک عملیات گسترده را انجام دهند و به محل استقرار خود برگردند. جی پی اس، جلیقه های ضد گلوله، دوربین های فیلمبرداری وعکس برداری حتی سلاحهای گرم به همراه داشتند.
آنها می گفتند که برای ما اینطور بیان کرده اند که اگر ایرانی ها شما را بگیرند، شما را تکه تکه کرده و می خورند. ما به آنها گفتیم به همانها بگوئید ما آدمخوار نیستیم بلکه از مرزها و تمامیت ارضی کشور مان دفاع می کنیم. 
* مرزبانان دریایی سپاه در چه سطحی از آمادگی برای دفاع از تمامیت ارضی و مقابله با تهدیدات احتمالی به سر می برند؟
** پاسداران ومرزبانان نیروی دریایی با اقتدار و آمادگی دفاعی، تحرکات نیروهای بیگانه را درمنطقه زیر نظر دارند و اجازه هیچگونه تعرضی را به هیچ کشوری نمی دهند و ما در کنار نگهبانی از مرزهای جمهوری اسلامی تلاش می کنیم تا امنیت و آرامش را درمنطقه حفظ کنیم و حتی به شناورها و کشتی های مسافربری و تجاری هم کمکهای مختلفی می کنیم و آنها نیز همواره از تلاش نیروهای سپاه در منطقه تشکر کرده اند که مسیر امن و مطمئنی را برای عبور و مرور آنها فراهم کرده است.
دراین مورد می توانم به نجات مسافران کشتی غرق شده طاووس، خارج کردن شناور غرق شده از آب ومواردی از این قبیل اشاره کنم.
باردیگر باید بگویم که گشت زنی های ما با اقتدار وهوشیاری ادامه خواهد داشت وفرزندان جان برکف ملت ایران حافظ مرزهای ایران اسلامی خواهند بود.
* دکتر احمدی نژاد، رئیس جمهوری کشورمان هنگام اعطای نشان درجه سه شجاعت به جنابعالی نکته یامطلب خاصی را بیان کردند.
** ایشان ضمن اظهار خرسندی از اقتدار بچه های سپاه درمنطقه گفتند از قول من به مرزبانان دریایی جنوب سلام برسانید و محکم و مقتدر به کار خود ادامه دهید واجازه تعرض به آبهای سرزمینی را به هیچ کشوری ندهید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات