صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۰:۰۹  ، 
کد خبر : ۹۱۳۸۷

ائتلاف نامقدس با حضور آمریکا و برخی اعراب


بصیرت: کارشناسان و تحلیلگران،مربع بعثی های صدامی،القاعده،برخی رژیمهای عربی ناخرسند از روند سیاسی عراق جدید و نظامیان آمریکایی را از عوامل تشدید خشونتهای عراق در روزهای اخیر قلمداد می کنند. 
عراق چند هفته ای است که آن ثبات و امنیت نسبی چند ماه پیش را شاهد نیست،حملات تروریستهای تکفیری به کاروانهای زائران عتبات عالیات که اکثر قربانیان آن را زائران ایرانی تشکیل داده اند و همچنین بمبگذاریهای انتحاری در مناطق پرجمعیت به ویژه مناطق شیعه نشین که دهها شهید به جا گذاشته است.
در پی این خشونتهای خونین،یک عضو حزب فضیلت عراق از فشارهای خارجی به ویژه از سوی برخی کشورهای عربی بر دولت عراق برای آشتی با بعثی های صدامی و بازگرداندن آنها به روند سیاسی پرده برداشت.
"مخلص الزامل" در تایید سخنان حسن الشمری رئیس فراکسیون حزب فضیلت در پارلمان عراق تاکید کرد فشارهایی بر دولت و روند سیاسی برای آشتی با بعثی ها وجود دارد در حالی که فعالیت حزب بعث براساس قانون اساسی ممنوع است و باید به نص صریح قانون اساسی در این زمینه احترام گذاشت تا حزب بعث بار دیگر به عنوان یک ساختار سرکوبگر فعالیت خود را از سرنگیرد.
- نقش آمریکایی ها
اما اظهارات علی الادیب عضو تاثیرگذار حزب الدعوه به ریاست نوری المالکی فاش کرد نظامیان آمریکایی هر روز بدون اطلاع دولت عراق،50 نفر را از بازداشتگاههای خود آزاد می کنند که این موضوع سبب وخامت اوضاع امنیتی شده است و این افراد مسئول انفجارهایی است که برخی مناطق بغداد و استانها شاهد آن بودند..
در حالی که بندی در توافقنامه امنیتی به صراحت بر ضرورت هماهنگی با دولت عراق برای آزادی این افراد یا تحویل پرونده هایشان تاکید می کند .
- همکاری گروهک منافقین با القاعده و بعثی ها برای برهم زدن ثبات عراق
از سوی دیگر یک عضو پارلمان عراق از همکاری مشترک گروهک تروریستی منافقین،شبکه القاعده و بعثی های صدامی برای برهم زدن امنیت و ثبات این کشور به ویژه استان دیاله پرده برداشت.
"هادی عبدالله التمیمی" نماینده استان دیاله در پارلمان عراق در پی شهادت دهها زائر ایرانی در حملات تروریستی در این استان تاکید کرده است : یک مثلث تروریستی متشکل از شبکه القاعده تکفیری،بعثی های صدامی و سازمان مجاهدین خلق ( گروهک تروریستی منافقین) در برهم زدن اوضاع امنیتی این استان با یکدیگر همکاری می کنند.
به گفته تمیمی،این مثلث تروریستی تا حد زیادی سبب کاهش سطح امنیت در استان دیاله شده است و اگر مبارزه واقعی و جدی با این مسئله صورت نگیرد،ثبات در این استان برهم خواهد خورد.
اردوگاه اشرف در استان دیاله عراق محل استقرار سه هزار نفر از اعضای گروهک تروریستی منافقین است؛ این گروهک از دهه هشتاد پادگان نظامی اشرف دراستان دیاله (57 کیلومتری شمال شرق بغداد ) را به عنوان مقر خود برگزید.
گروهک تروریستی منافقین علاوه بر اقدامات تروریستی علیه ملت ایران با رژیم دیکتاتوری بعث،جنایتهای فراوانی نیز بر ضد ملت عراق مرتکب شد و با وجود تصمیم جدی دولت نوری المالکی برای بیرون راند این تروریستها،همچنان برخی طرفها از جمله آمریکا در برابر اجرای این تصمیم کارشکنی می کنند.
- نقش تخریبی برخی کشورهای عربی
ابوعمر البغدادی سرکرده شبکه تروریستی القاعده که اخیرا در عملیات نیروهای امنیتی وارتش عراق دستگیر شد،اعتراف کرده است که یکی از کشورهای عربی همسایه عراق،القاعده را مورد حمایت مالی گسترده خود قرار داده است.
منابع امنیتی عراق با اشاره به اعترافات البغدادی،تاکید کرده اند این کشور عربی از روند سیاسی عراق خرسند نیست؛البته برخی کارشناسان احتمال می دهند این کشور عربی،عربستان باشد که دولتمردان عراقی هم حتی پیش از اعترافات البغدادی از نقش مخرب عربستان آگاهی داشته اند.
صدور فتواهای تکفیری در عربستان و اعزام تروریست به عراق برای منفجر کردن خود در میان شهروندان عراقی به ویژه شیعیان با هدف شعله ور کردن جنگ طایفه ای بر همگان روشن است.
- نقش بعثی های صدامی
قیس العامری عضو ائتلاف عراق یکپارچه در پارلمان عراق در گفتگو با شبکه الجزیره هشدار داده است بازگشت بعثی ها به معنای بازگشت حمامهای خون به عراق خواهد بود.
همچنین عادل برواری عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق فاش کرد که برخی کشورهای عربی منطقه با مشارکت القاعده و بعثی ها طرحی را برای ضربه زدن به روند دموکراتیک و سیاسی عراق برنامه ریزی کرده اند.
به گفته این نماینده پارلمان عراق،برخی کشورهای منطقه ای و همسایه از زمان تغییر(رژیم در عراق)، طرحها و برنامه های خاصی آماده کرده اند و بر اساس طرحهای متعددی از جمله تسهیل نفوذ تروریستها به عراق و حمایت تسلیحاتی و مالی از آنها و تلاش برای پیشبرد طرحهایی در صحنه عراق و تلاش برای احیای برخی هسته های پنهان فعالیت می کنند.
- نظر تحلیلگران داخلی و خارجی
"محمد الحمیداوی" نماینده پارلمان عراق و عضو ائتلاف عراق یکپارچه درباره دلایل افزایش حملات تروریستی و انفجارهای اخیر به مهر می گوید : دلایل متعددی درباره بروز خشونتهای اخیر وجود دارد که یکی از آنها، مخالفت برخی با عقب نشینی نظامیان آمریکایی از شهرها در زمان مشخص شده است،زیرا آن را پیروزی یک گروه مشخص در دولت قلمداد می کنند.
دلیل دیگر این است که برخی تلاش می کنند نگرانی های طایفه ای را در میان برخی طوایف به وجود آورند می خواهند نگرانی ها را در طایفه سنی به وجود آورند به اینکه آمریکا در حال حاضر حامی شما است و اگر از شهرها خارج شوند،ارتش شیعی بر شما مسلط خواهد شد.
وی افزود : عامل دیگر،درگیری آشکار میان مواضع سیاسی و امنیتی جدید و گروههای تروریستی به ویژه القاعده و بعثی ها است؛همچنین نمی توانیم نقش احتمالی نظامیان آمریکایی را در بروز خشونتهای اخیر نادیده بگیریم.
حمیداوی با اشاره به مشارکت اعضای گروهک تروریستی منافقین در اقدامات خشونت آمیز و تروریستی،اخراج این گروهک را ضروری تر از قبل می داند.
نماینده پارلمان عراق درباره نقش برخی کشورهای عربی در افزایش خشونتها و اقدامات تروریستی تصریح می کند : برخی از کشورهای عربی حتی یک روز با رضایت و خرسندی به وضع سیاسی جدید در عراق نگاه نکرده اند و همواره به مانع تراشی در برابر روند سیاسی عراق و منزوی کردن آن ادامه می دهند و برای به شکست کشاندن این تجربه جدید تلاش می کنند .
به گفته وی،این دسته از کشورهای عربی خواستار بازگرداندن بعثی ها به روند سیاسی عراق هستند .
"محمد صالح صدقیان" تحلیلگر مسائل خاورمیانه در این باره به مهر می گوید : در حقیقت عوامل متعددی بر اوضاع داخلی عراق تاثیر می گذارد؛معتقدم اقدامات خشونت آمیز اخیر با توافقنامه امنیتی امضا شده میان عراق و ایالات متحده آمریکا مرتبط است ؛تقریبا یک ماه دیگر نظامیان آمریکایی باید از شهرهای عراق خارج شوند و همه پرسی درباره این توافقنامه در میان ملت عراق انجام شود؛تمدید حضور نظامیان در عراق برای آمریکایی ها بسیار مهم است .
وی افزود : همچنین طرفهای زیادی وجود دارند که همچنان عراق جدید بدون صدام را نمی پسندند ؛بسیاری از طرفهای منطقه ای از روند سیاسی عراق و دستاوردهای دولت در زمینه ایجاد عراق جدید سازگار با همسایگان و ملتش ناخرسند هستند .
به گفته صدقیان، آمریکا و برخی طرفهای منطقه ای و همچنین بازمانده های حزب بعث و القاعده از جمله عواملی هستند که در حال حاضر بر اوضاع داخلی تاثیر می گذارند.اما دولت نوری المالکی چگونه می تواند بار دیگر اوضاع امنیتی عراق را تحت کنترل خود در آورد؟
صدقیان در این باره می گوید : دولت مالکی در سه سال گذشته با مشکلات و چالشهای زیادی روبرو بود،ام توانست خطرات به راه افتادن جنگ داخلی را مهار کند .معتقدم دولت نوری المالکی می تواند مشکلات فعلی را پشت سر گذارد و معتقدم طرفهای منطقه ای و آمریکا،حزب بعث و القاعده نمی توانند در برابر اراده مردم عراق برای ایجاد عراقی بهتر در تمام زمینه ها بایستند.
"حسن هانی زاده" کارشناس مسائل خاورمیانه درباره علت تشدید خشونتها در عراق این باره می گوید : افزایش موج خشونتها در عراق نشان می دهد که این کشور درآستانه ورود به مرحله جدیدی از چالشهای امنیتی قرار دارد.
پس از گفتگوهای اخیر دولت نوری المالکی با سران فراری حزب بعث عراق که تحت فشار آمریکا صورت گرفت؛ عوامل حزب بعث در یک ائتلاف نامقدس با سلفی ها و با هدف بازگشت به عرصه های امنیتی و نظامی عراق،به ناامنی های این کشور دامن زدند.
این حملات اگر چه در داخل سازماندهی می شود، اما بدون پشتیبانی مالی و لجستیکی برخی کشورهای عرب اطراف عراق امکان انجام چنین عملیاتی وجود ندارد.این کشورها که نگاه طایفه گرانه به وضعیت اجتماعی عراق دارند؛تمایل دارند تا دولت منتخب عراق تضعیف شود و جای این دولت را بعثی های فراری بگیرند.
تشکیل نشست سران حزب بعث عراق در یمن و مشارکت نمایندگان چند کشور عرب حوزه خلیج فارس نشان می دهد که انفجار های عراق یک توطئه سازمان یافته بعثی عربی است.
وی درباره نقش نظامیان آمریکایی در تشدید خشونتها می گوید : از سوی دیگر به نظر می رسد نظامیان آمریکایی در شکل گیری گروه های تروریستی و ناامنی های عراق نقش اساسی دارند.
علت این امر این است که نیروهای اشغالگر اخیرا صدها تن از گروه های تروریستی را که در گذشته سبب نا امنی های عراق شده اند از زندانهای عراق آزاد کرده و این امر نشان می دهد که نیروهای اشغالگر برای توجیه حضور خود درعراق درصدد
ناامن کردن این کشور هستند.
هانی زاده درباره نقش مخرب برخی دولتهای عربی در عراق تصریح می کند : با اینکه دولت نوری المالکی تمام تلاش خود را برای مهار ناامنی های عراق به کار گرفته است، اما برخی رژیمهای عربی مایلند تا بار دیگر بعثی های عراق قدرت را در دست گیرند، زیرا عراقی دموکراتیک با نهادهای مدنی آینده چنین رژیمهایی را به مخاطره خواهد افکند.
بنابراین درچنین فضایی، بدون سپردن امنیت عراق به نیروهای بومی و بدون بهره گیری از نیروهای غیربعثی،اوضاع عراق دچار چالشهای امنیتی بیشتری خواهد شد که امکان کنترل آن برای دولت نوری المالکی دشوار خواهد بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات