تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۷:۴۷  ، 
کد خبر : ۹۶۹۰۳

تحلیل سیاسی هفته


بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
روزهای پایانی هفته قلب ها داغدار و تن ها عزادار شهادت آئینه تمام نمای شریعت محمدی و آیت صادق علوم علوی حضرت امام صادق علیه السلام است . زمین و آسمان در این روزها سوگوار یکی دیگر از لاله های بوستان فاطمی است که دین و دنیا تا همیشه تاریخ وام دار مجاهدتهای علمی اوست . بیست و پنجم شوال سالگرد شهادت ششمین پیشوای معصوم حضرت امام جعفر صادق علیه السلام است که در سال 148 هجری قمری در سن 65 سالگی پس از 34 سال امامت و زعامت شیعیان در تاریک ترین دوران حکومت اموی و عباسی و علیرغم محدودیتهای شدید حکومتی به روشنگری پرداخته و حق جویان را هدایت و اسلام راستین را به آنان عرضه داشت .
یکی از ویژگیهای عمده دوران امامت صادق آل محمد(ص) این بود که شور و نشاط علمی و فرهنگی در جامعه اسلامی گسترش بی نظیری یافت و یک جنبش عظیم علمی در آن دوران پدیدار گشت . قیام امام صادق علیه السلام برای عرضه افکار ناب اسلامی و طرد اندیشه های باطل باعث شد شیفتگان حقیقت پیرامون شمع وجود آن بزرگوار گرد آمده و بزرگترین حوزه درسی تشکیل شود به طوری که سرچشمه تمام حرکتهای فرهنگی دنیای اسلام گردید. قرن هاست که دانشمندان همه فرق و مذاهب اسلامی از این منبع فیاض استفاده می کنند ولی اکنون در پی تحولات بین المللی بنظر می رسد جهان بیش از هر زمان دیگر به این معارف ناب نیازمند است و باید با یک جهاد بزرگ علمی به معرفی این ذخیره بزرگ همت گماشت . قطعا همانگونه که آن امام صادق فرمودند بر همه پیروان مذهب جعفری است که با عمل صالح مبلغ این اندیشه ناب بوده و با قول و عمل شایسته مروج مکتب حقه جعفری باشند.
سفر حضرت آیت الله خامنه ای به استان سمنان که از اواخر هفته گذشته آغاز شده بود تا اوایل این هفته نیز ادامه یافت و مردم وفادار شهرستانهای استان سمنان با حضور پرشکوه خود میزبان شایسته ای برای رهبر معظم انقلاب بودند. این سفر با رهنمودهایی که رهبری انقلاب درباره گره گشایی و حل مشکلات استان ارائه کردند و با پیگیریهای دولت خدمتگزار در آینده نه چندان دور منشا برکات زیادی خواهد بود.
در هفته جاری دستگاه قضایی آرژانتین بار دیگر محل تاخت و تاز صهیونیستها بود و پرونده «آمیا» دوباره در این کشور نبش قبر شد. موضوع از این قرار است که حدود 13 سال پیش طی انفجاری که در مقر آژانس یهود در بوینوس آیرس روی داد عده ای کشته و زخمی شدند و پس از آنکه سرویس های امنیتی و دستگاه قضایی آرژانتین نتوانستند سرنخی از عاملین این انفجار پیدا کنند محافل صهیونیستی وارد صحنه شده وطی بده و بستان با یک قاضی آرژانتینی موسوم به «گالیانو» و پرداخت مبالغ کلانی به او و برخی مقامات ارشد امنیتی این کشور آنها را تطمیع کرده و مسیر پرونده را علیه ایران سازماندهی نمودند.
قاضی مذکور در راستای جنجالی کردن پرونده در این هفته دستور بازداشت 7 تن از مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران را صادر و از پلیس بین الملل در این زمینه استمداد کرد. این اقدام مشترک مثلث شوم آرژانتین محافل صهیونیستی و آمریکا در این موقعیت زمانی که سران کاخ سفید و تل آویو در بدترین شرایط دست و پا می زنند فراهم کردن خوراک مسموم تبلیغاتی برای رسانه ها و بمباران تبلیغاتی علیه ایران است که مثل بقیه طرحهای صهیونیستی به بی آبرویی عاملان آن منجر خواهد شد.
هفته جاری ایران میزبان اجلاس روسای مجالس کشورهای آسیایی بود. هفتمین نشست انجمن مجالس کشورهای آسیایی برای صلح به مدت سه روز در تهران برگزار شد. واقعیت اینست که آسیا به عنوان بزرگترین و پرجمعیت ترین قاره جهان به لحاظ برخورداری از منابع اولیه سرشار و غنی همواره مطمع نظر قدرتهای استعماری بوده به طوری که تاریخ این قاره چپاولگری استعمارگران را هرگز فراموش نخواهد کرد. از این رو در سالهای اخیر با توجه به این نکته کشورهای پیشرو آسیایی با عنایت به توان بالای این قاره حرکت به سوی توسعه یافتگی و افزایش همگرایی برای قطع دست ابرقدرتها را آغاز کرده اند که این تلاش نقطه آغاز مبارکی برای خروج از سلطه استعمارگران محسوب می شود.
اجلاس اخیر روسای مجالس کشورهای آسیایی در تهران نیز در راستای چنین هدفی طراحی شده است . اجلاس تهران در پایان نشست سه روزه خود با صدور بیانیه ای در 46 ماده با اشاره به استقلال کشورهای آسیایی بر لزوم دستیابی به منابع جدید انرژی در این قاره تاکید کرد و بر حق ملت ایران در رسیدن به فناوری هسته ای تصریح نمود. این نشست با محکومیت جنایات اسرائیل از حق ملت فلسطین در مبارزه استقلال طلبانه حمایت کرد.
هفته جاری تحولات عراق همچنان بخش عمده اخبار و گزارش رسانه های بین المللی را در اختصاص خود داشت . ناامنی و خشونت در این کشور اشغال شده طی یک هفته گذشته با شدت ادامه یافت و دهها عراقی دیگر را به کام مرگ فرو برد. این روزها تصویری که از شنیدن نام عراق در اذهان تداعی می شود در کشتار آدم ربایی حضور منحوس اشغالگران و فقر عمومی خلاصه می شود. این تحفه ای است که قدرتهای استعمارگر غربی برای مردم مصیبت زده عراق به بهانه اعطای دمکراسی و آزادی به ارمغان آورده اند; اشغالگرانی که با دستاویز دفع شر رژیم صدام به این کشور لشکرکشی کردند اکنون خود به شر بسیار بزرگتری برای ملت عراق تبدیل شده اند که نجات از آن اکنون آرزوی اصلی ملت عراق شده است .
جنگ افروزان سلطه طلب آمریکایی و متحدین غربی آنها که بی اعتنا به حق حاکمیت و استقلال یک ملت خاک عراق را مورد تاخت و تاز قرار داده و با قلدرمابی و با لگدمال کردن مقررات بین المللی به این کشور لشکرکشی کردند اکنون در باتلاق خودساخته گرفتار شده اند و راه نجاتی برای آنان دست کم در آینده نزدیک متصور نیست .
سردمداران کاخ سفید که به تحریک محافل صهیونیستی به عراق حمله کردند اکنون کاملا قافیه را باخته اند و شکست سنگین انتخاباتی اخیر حزب حاکم آمریکا بازتاب این سیاست احمقانه می باشد و سیلی محکمی بود که از افکار عمومی آمریکا به دلیل رفتار فریبکارانه و ماجراجویانه دریافت نمودند.
این عملکرد نادرست عراق را به سوی هرج و مرج کامل به پیش برده و تمامیت ارضی این کشور را نیز به طور جدی به خطر انداخته است . این درحالی است که طرح ها و تدابیر مختلف نیز نتوانسته است گروه کور بحران عراق را بگشاید. واقعیت این است که این گره با ورود اشغالگران ایجاد شده و قطعا تنها با خروج اشغالگران امکان گشایش آن وجود دارد.
فلسطین نیز طی هفته جاری شاهد جنایات صهیونیستها برضد مردم بی دفاع این سرزمین بود. سردمداران صهیونیست که همچنان در شوک شکست سنگین تابستان گذشته از رزمندگان مسلمان لبنانی به سر می برند برای ترمیم روحیه شکست خورده خود و اعاده حیثیت و هیمنه دروغین ارتش این رژیم همچنان به قتل عام مردم کوچه و خیابان فلسطین به ویژه در نواحی شمال نوار غزه ادامه می دهند. صهیونیستها در طول یک هفته گذشته علاوه بر شهید و مجروح کردن دهها فلسطینی گروه کثیری را نیز ربوده و به اسارت بردند.
همزمان با ادامه وحشیگری صهیونیستها دولت آمریکا نیز در راستای حمایت همه جانبه در این رژیم جنایتکار و جعلی قطعنامه شورای امنیت در محکومیت اسرائیل را وتو کرد و با این اقدام یکبار دیگر سرسپردگی خود را به صهیونیسم جهانی بروز داد و به بهانه کسب رضایت صهیونیستها خواست و اداره ملت های جهان را به استهزا گرفت .
این درحالی است که تلاش برای نیل به وحدت ملی در میان فلسطینی ها در هفته جاری وارد مرحله تازه ای شد و پس از کناره گیری «اسماعیل هنیه» که با هدف پرهیز از تشدید شکاف داخلی فلسطینی ها صورت گرفت «محمد شبیر» رئیس دانشگاه غزه به عنوان نخست وزیر آینده مطرح شد. هنوز درباره ساختار دولت آینده فلسطینی اطلاعات جامعی منتشر نشده است و مذاکرات گروهها برای کسب توافق بر سر چگونگی توزیع مناصب در دولت آینده ادامه دارد.
در این هفته شرایط سیاسی لبنان نیز به وخامت گرائید و با خروج شش وزیر از کابینه دولت «فواد سینیوره» بن بست سیاسی تشدید گردید. خروج وزیران وابسته به جناح امل و حزب الله از دولت درحالی صورت گرفت که چهار دور گفتگوهای گروهها برای دستیابی به توافق به شکست انجامید. در این میان سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان از تشکیل دولت جدید در آینده نزدیک خبر داد . نصرالله ضمن انتقاد از جریان موسوم به «14 مارس» و متهم کردن این گروه به کارشکنی در راه تشکیل دولت فراگیر عمر دولت کنونی را پایان یافته پیش بینی کرد.
دبیرکل حزب الله لبنان تاکید کرد که خواهان تشکیل دولتی «پاک و سالم» در لبنان می باشد . گروههای غربگرا که تحت لوای «14 مارس» و با تمسک به دادخواهی خون رفیق حریری نخست وزیر اسبق لبنان و مخالفت با نفوذ سوریه در این کشور فعالیت می کنند به دلیل عملکرد خائنانه در جریان تهاجم 33 روزه اسرائیل به لبنان به طور گسترده ای پایگاه داخلی خود را از دست داده اند و به همین جهت جنبش های حزب الله و امل خواستار گردن نهادن این گروه به خواست و اراده مردم لبنان و تشکیل دولتی با ماهیت مستقل و ضد صهیونیستی و حضور موثر عناصر طرفدار مقاومت در دولت به منظور توطئه کردن طرحهای صهیونیستی در لبنان می باشند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات