صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۸۶ - ۰۸:۵۴  ، 
کد خبر : ۹۹۶۷

عملکرد 18ماهه دولت نهم /محمد جواد امیری


در شماره پیش بخش اول از مطلبی با عنوان عملکرد «18ماهه دولت نهم» به چاپ رسید که بخش اعم و پایانی آن را در این شماره خواهید خواند. بدون شک آنچه در این مطلب خواهید خواند بخش اندک، مادی و قابل سنجشی است که در کارنامه دولت نهم دیده می شود. امیدواریم زمانی برسد تا بتوان کارنامه ای کامل از تمام وجوه مادی و معنوی دولت به پیشگاه مردم تقدیم کرد؛ کارنامه ای که قطعاً مورد رضایت خواهد بود.

لازم به ذکر است در شماره پیشین، نام نویسنده محترم مطلب محمد جواد میری چاپ شده بود که محمد جواد امیری صحیح است و بدین وسیله از ایشان عذرخواهی می کنیم.

تلاش های رئیس جمهور محترم در مسیر خدمت به مردم سبب حیرت ناظران است به گونه ای که پزشک همراه دولت می گوید احمدی نژاد همه ما را خسته کرده و خستگی ناپذیری او از نظر پزشکی برای ما نیز شگفت آور است، نظیر این اظهارات نیز از زبان محافظان وی بارها شنیده شده است. مقام معظم رهبری در این رابطه می فرماید: «خوشبختانه یک دولت مردمی و پایبند به ارزشهای دینی سرکار است، خود رئیس جمهور با شیوه و منش مردمی، با ساده زیستی، با دلبستگی کامل به ارزشهای اسلامی، با شجاعت و اعتماد به نفس، در میدان کار و تلاش است، اجزای دولت و خود رئیس جمهور، کمر بسته خدمت به مردم مشغول کار هستند، ابتکار عمل را در مسائل کشور و هم در مسایل بین المللی در دست دارد و این طور نیست که مسئولان کشور ما مجبور باشند دنبال حرف سیاست مداران بین المللی بروند».(8)

در ارتباط با دست آوردهای اقتصادی نهم دکتر الهام موارد ذیل را بر می شمرد: 1- واگذاری 1360 میلیارد ریال اعتبار به صندوق مهررضا (اشتغال، ازدواج و مسکن)، 2- احداث بیش از 300 ورزشگاه، 3- احداث 180 مدرسه شبانه روزی، 4- اختصاص بیش از 2800 دستگاه اتوبوس، ماشین آلات و... برای شهرها، 5- گازرسانی به بیش از 200 روستا 28 شهر و 4 استان، 6- احداث بیش از 1100 واحد مسکونی استیجاری برای محرومان، 7- احداث و تکمیل 21 نیروگاه، مطالعه و احداث 14 سد، 8- مطالعه 105 پروژه و راه اصلی و 36 پروژه راه آهن، 9- تکمیل و احداث 69 طرح مهم پالایشگاهی، تولیدی و صنعتی، 10- ایجاد 4000 هزار واحد تعاونی جهت اشتغال، 11- احداث 15 نمایشگاه بین المللی در استانها و.. (9) دکتر احمدی نژاد ریاست محترم جمهور نیز اقدامات انجام شده توسط دولت نهم را چنین برمی شمرد: رشد 39% صادرات غیرنفتی در 1385، 15 میلیارد صادرات غیرنفتی، صرفه جویی 10 میلیاردی ارزی، از رده خارج کردن 170 هزار خودرو فرسوده ] درحالی که در 10 سال گذشته 40 هزار خودرو از رده خارج شده بود[، گازسوز کردن بیش از 240 هزار دستگاه خودرو

] در صورتی که در دولتهای گذشته 120 هزار خودرو گازسوز شده بود[ بازسازی سالانه 200 هزار مسکن روستایی، کاهش هزینه سفرهای دولت نهم به میزان یک هشتم نسبت به دولتهای گذشته، واگذاری 2500 میلیارد تومان سهام عدالت و...(10)

آنچه به عنوان یک ویژگی مهم در زمینه مسایل اقتصادی می توان برای دولت برشمرد، رویکرد تلاش جهت صرفه جویی های اداری مالی با محوریت فرهنگ قناعت در نظام اجرایی می باشد که در گذشته مورد توجه قرار نمی گرفت از جمله کاهش هزینه های پذیرایی، جشنها، پاداشها، استفاده از - هواپیماهای اختصاصی، عدم چاپ اقلام تبلیغاتی و ده ها هزینه غیرضروری دیگر که بر گرده مردم سنگینی می کرد. ایجاد فرهنگ صرفه جویی و پرهیز از اسراف در صورتی که در کشور نهادینه شود قطعا برکات زیادی برای کشور به همراه خواهد داشت و می توان این هزینه های غیرضرور را به حل مشکلات مردم اختصاص داد که از جمله کارهایی که در دولت نهم دراین راستا صورت گرفت افزایش ضرایب حقوق کارکنان دولت به بیش از نرخ تورم بود به نحوی که ضرایب حقوقی دولت حدود14% و ضرایب حقوقی فرهنگیان حدود 5/16% افزایش داشت و ازطرفی بخش عظیمی از مطالبات و معوقات انباشته کارکنان دستگاه های مختلف پرداخت گردید براساس برخی گزارشات درآمد هر ایرانی درسال 1384 به طور متوسط حدود 5/2 میلیون تومان بوده است و درسال 1385 درآمد هر ایرانی به حدود 200/3 میلیون تومان، افزایش یافته است. در راستای تحولات اقتصادی دولت نهم اقدام به تمرکززدایی اداری نمود که واگذاری مجموعه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استانها به استانداریها جهت تسهیل امور استانها و تفویض بیش از 50 مورد از اختیارات به استاندار و نیز اعطای مدیریت بیش از یک سوم منابع بانکی استان به همان استان برای رفع مشکلات احتمالی از این جمله است. انتقال شرکت های دولتی غیر ضرور به شهرستان ها که هزینه های گزافی را به دولت و پایتخت تحمیل می کرد، که در همین راستا تاکنون بیش از یکصد شرکت از مجموعه های دولتی از جمله در حوزه وزارتخانه های نفت، صنایع، نیرو، مخابرات و جهاد که انتقال حدود 50 شرکت نیز در دست انجام است. پیگیری تغییرات ساختاری در وزارت کار و امور اجتماعی و استراتژی های اشتغال زایی و ایجاد معاونت های جدید در این وزارت خانه نیز در رابطه با تحولات زیربنایی در حوزه اقتصاد است.

معضل بیکاری که از جمله مهمترین دغدغه های کشور می باشد با طرح بنگاه های کوچک زودبازده تا حدودی حل شده است و در همین رابطه قریب به 500 هزار طرح به بانک ها معرفی شده است که بیش از 286 طرح مورد تأیید قرار گرفته است که بیش از یک میلیون شغل ثابت ایجاد می کند و تا امروز قریب 203 هزار طرح با مبلغ بیش از 6700 میلیارد تومان منعقد شده است. استراتژی تأسیس بنگاه های کوچک و زودبازده برای کاهش نرخ بیکاری در بسیاری از کشورهای جنوب شرق آسیا از جمله چین و روسیه آثار مثبتی داشته است. در رابطه با طرح های اشتغال زایی طی 8ماه اول سال 85 تعداد

618/35 فقره جواز تأسیس کارخانه های صنعتی با پیش بینی سرمایه گذاری حدود 824 هزار میلیارد ریال و اشتغال حدود 918 هزار نفر صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 8/95% در تعداد و 29% در سرمایه گذاری و 3/48% در اشتغال به همراه داشته است. همچنین 8هزار واحد اقتصادی در حد بحران با ایجاد کمیته بحران از بحران خارج یا به حداقل رسانیده است.

تشکیل صندوق مهر رضا(ع) در زمینه اشتغال زایی، ازدواج و مسکن جوانان یکی دیگر از اقدامات مهم دولت می باشد که تا آبان ماه 1385 بیش از 121 میلیارد تومان تسهیلات اعطا کرده است، این صندوق در بحث اشتغال و ازدواج 120 میلیارد به 170 هزار نفر پرداخته است و قریب 20هزار وام اشتغال پرداخت نموده است که برای بیش از 25هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است در حالی که در سالهای گذشته تنها 5% از تسهیلات بانکی در جهت تولید و اشتغال جدید بکار گرفته می شد و دولت نهم قصد دارد که این سهم را تا 50% افزایش دهد.

از دیگر اقدامات دولت نهم در عرصه تحولات اقتصادی در سال 85 صرفه جویی 15میلیون دلاری در مصرف ارز، حذف 42% از هزینه های سفرهای غیردولتی، رشد 44% فعالیتهای عمرانی، نوسازی 300هزار واحد مسکونی ]در حالی که از 10سال گذشته 200 هزار واحد نوسازی شده بود[، واگذاری 14میلیون سهام عدالت که تا مهر 86 به بیش از 20میلیون خواهدرسید، صعود 10 پله ای رتبه جهانی کشور در مبارزه با فساد اقتصادی، ایجاد 1200 کیلومتر آزادراه در کشور، تقویت رویکرد عمرانی و تسریع در پیشرفت پروژه ها، با استانی کردن این پروژه ها که بدین ترتیب سهم اعتبارات عمرانی استانها در نیم سال آغازین (1384) از 20% به بیش از 35% و در سال 85 به بیش از 40% رسیده است، بهسازی و آسفالت 4هزار کیلومتر راه طی سال 85، براساس تازه ترین گزارش توسعه انسانی سال 2006 سازمان ملل متحد، رتبه ایران را در شاخص توسعه انسانی در بین 177 کشور از رتبه 100 در سال گذشته به 96 در سال جاری (85) ارتقاء یافته است. براساس همین گزارش ایران از نظر فقر بین 102 کشور در حال توسعه رتبه 35 را به خود اختصاص داده است(11) دولت در راستای حمایت از صنایع و تولیدات داخلی تعرفه واردات کالایی که مشابه داخلی دارد را افزایش، و در مقابل تعرفه مواداولیه مورد نیاز صنایع داخلی کاهش داده است و از سویی کلیه دستگاه های دولتی و مکلف به حمایت و خرید از آنها در مقابل تولید مشابه خارجی شدند.

کاهش نرخ سود بانکها در جهت بسترسازی برای گسترش عدالت از دیگر اقداماتی است که دولت نهم انجام داده است به گونه ای که در سال 85 نرخ سود تسهیلات بانکی با 2% کاهش به 14% رسیده است و نرخ سود بانکهای خصوصی و غیردولتی با 10% کاهش حداکثر حدود 17% تعیین گردیده است و در بخش کشاورزی به 10 تا 5/11 درصد کاهش یافت بخشودگی جرایم دیرکرد و پرداخت تسهیلات خصوصاً در بخش کشاورزی از دیگر اقدامات دولت نهم در این زمینه است. تأمین وام قرض الحسنه ودیعه مسکن برای مستأجران کم درآمد، تمدید پرداخت وام 18میلیونی تأمین منابع کافی با سود 5% برای ساخت 200 هزار مسکن روستایی از دستاوردهای دیگر دولت است. در بخش کشاورزی همچنین دولت برای اولین بار محصولات اصلی کشاورزی را به صورت نقدی خریداری کرده و در راستای حل مشکلات این بخش معوقات آنها بخشیده شده است لذا تولیدات محصولات کشاورزی به 100میلیون تن رسیده است که شاهد افزایش 3میلیون تنی در سال 85 بوده ایم، حدود 100هزار هکتار در یکسال گذشته به سطح باغات اضافه گردیده است که در بحث صادرات و ارزآوری دارای توجیه هستند، همچنین 60هزار هکتار از اراضی کشورمان بهسازی و تجهیز شده اند و حدود 2600 پروانه تأسیس صنایع تبدیلی و تکمیلی صادر شده است.

در عرصه رشد و گسترش آموزش عالی و تحقیقات نیز اقدامات بسزایی توسط دولت نهم صورت گرفته است به گونه ای که در فاصله زمانی شهریور 84 تا دی ماه 85 شاهد رشد 25% دوره های روزانه و شبانه روزی، تسهیل نقل و انتقالات دانشجویان، حمایت از نخبگان، تشکیل کمیته های برنامه ریزی در زمینه فناوری های نوین و مورد نیاز کشور، توسعه دانشگاهها، تشکیل شبکه مؤسسات پژوهشی در حوزه های اولویت دار مانند محیط زیست، فناوری زیست (بیوتکنولوژی) و فناوری نانو برای جلوگیری از پراکنده کاری ها و موازی کاری ها، استخراج اولویت های پژوهشی و فناوری کشور و اتصال دستگاه اجرایی نیازمند به دستگاه پژوهشی و فناوری توانمند، جهت انعقاد قرارداد و اجرایی شدن موضوع، حمایت از مراکز تحقیق و توسعه بخش خصوصی، اختصاص 13میلیون دلار برای تجهیز آزمایشگاهها و کارگاههای تحقیقاتی و آموزشی که در طی انقلاب بی نظیر است.

در زمینه مسکن براساس آمار بانک مرکزی (مرجع اصلی تهیه آمار در کشور) درصد افزایش قیمت مسکن در دوسال حضور دولت نهم نسبت به سالهای قبل این چنین است.

سال 1354: 2/20% رشد

سال 1355: 9/35%رشد

سال 1356- 8/17%رشد

سال 1365- 7/18%رشد

سال 1371- 1/24%رشد

سال 1374-1/28% رشد

سال 1375- 7/34%رشد

سال1377- 6/19%رشد

سال 1383- 8/18%رشد

سال 1384- 7/14% رشد

تا نیمه اول سال 1385- 1/15% رشد

جدیت دولت در پیگیری اصلاحات اقتصادی در لایحه بودجه سال 86 به وضوح به چشم می خورد از جمله ویژگی های لایحه 86 از این قرار است رشد4/18% درآمدهای مالیاتی، تقلیل کل مصرف ارزی بودجه از 39 میلیارد دلار درسال جاری به 29 میلیارد، کاهش 38% استفاده از حساب ذخیره ارزی، افزایش 7/74% درآمدهای غیرنفتی نسبت به هزینه های جاری که درگذشته 6/59% بوده است، افزایش 50% سهم هزینه های عمرانی درسال 1385 که 42% بوده است. (12)

بدین ترتیب مشاهده می شود که اقدامات اصولی و زیربنایی دولت درعرصه اقتصادی، نتایج بلندمدت و مثبتی درپی خواهد داشت، مبارزه ریشه ای با مفاسد اقتصادی و حل بنیادی معضلات اقتصادی قطعا منافع بسیار مفیدی برای کشور درپی خواهد داشت نکته اساسی درایجاد اصلاحات اقتصادی این است که منافع نامشروع عده ای قلیل با تهدید جدی مواجه می شود و همین امر سبب می شود که اقدام به کارشکنی درمسیر اصلاحات اقتصادی نمایند و مشکلاتی برای دولت فراهم کنند تا دولت را ناکارآمد جلوه دهند و مشکلات موجود را ناشی از عملکرد دولت نشان دهند در حالیکه ریشه بسیاری از این معضلات اقتصادی ناشی از عملکرد اشتباه گذشتگان بوده است دیپلماسی فعال، نمایش اقتدار و ایستادگی نظام، مخالفان را به تکاپو انداخت تا آینده سیاهی از کشور برای مردم ترسیم کنند. مقام معظم رهبری دراین رابطه می فرمایند: «برخی بیگانگان در تبلیغات آشکار یا تعاملات دیپلماتیک سعی می کنند، در شرایط فعلی دولت را مسئول این وضع جلوه دهند اما این مشکل در طول سالهای گذشته بوجود آمده زیرا خط و روش غلط بوده و به اصل 44 قانون اساسی کم توجهی شده است» (13) متأسفانه عده ای افراد مغرض یا جاهل با نادیده-گرفتن خدمات اساسی و مهم دولت درعرصه اقتصادی برخی کاستی های مقطعی را آن چنان در بوق و کرنا می کنند که گویا دولت نهم مسئول تمام مشکلات اقتصادی درکشور است و از طرفی قادر به حل آنها نمی باشد و اقدامی نیز انجام نمی دهد و سعی می کنند شرایط کشور را بحرانی جلوه دهند درحالی که به تعبیر مقام معظم رهبری: «بحران در کشور نیست، چرا دروغ می گویند، چرا طبق میل دشمن رفتار می کنند، با نیش قلم های زهرآلود اصرار دارند ثابت کنند در کشور وضعیت فوق العاده است» (14) بدین ترتیب می توان گفت رویکردهای دولت نهم از نظر علمی صحیح می باشد، اما بسترهای موجود از آمادگی لازم برای رویکردها برخوردار نبوده اند که بایستی اصلاح شوند. به عنوان یک جمع بندی مفصل در اینجا جدیدترین گزارش اقتصادی رئیس جمهوری را که در اردیبهشت سال 86 درعرصه های مختلف ارائه گردیده را می آوریم. رئیس جمهور در ارتباط با درآمدهای حاصل از فروش نفت که امروز در خصوص آن ابهامات زیادی وجود دارد. گفتند: دولت آن بخش از درآمد نفت را می تواند استفاده کند که مجلس تصویب کند برای مثال درسال 86، از مجموع درآمدهای نفتی کشور، 5/29% میلیارد دلار دراختیار دولت قرار می گیردتا در بخش های گوناگون هزینه کند مابقی درآمد نفتی به حساب ذخیره ارزی واریز می شود این صندوق پشتوانه محسوب شده و به صورت وام دراختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد. دولت به ازای هر ایرانی هر ماه 7820 تومان به آموزش و پرورش، حدود چهارهزار تومان به بهداشت، 6770 تومان به دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، 3200 تومان به رفاه نظیر کمیته امداد و پشتیبانی هایی از این قبیل و 6900 تومان به یارانه های کالاهای اساسی مثل نان و غیره.... اختصاص می دهد.

نرخ بیکاری درسالهای 83 تا 85 به ترتیب،

3/12%، 5/11% و 3/11% بوده است دولت در ابتدای کار خود 5/3میلیون بیکار تحویل گرفت. تنها درسال85، 1میلیون و 885 هزار نفر به متقاضیان کار اضافه شد با این حال در یک سال و نیم گذشته نزدیک به 2 میلیون شغل با کمک مردم و سرمایه گذاران و خود جوانها ایجاد شده. در ارتباط با تورم ایشان ادامه دادند: تورم، میانگین وزنی قیمت 310 قلم کالای مصرف خانوارها و درکل قشرهای کشور است. نرخ تورم از سال 81 تا 85 به ترتیب

7/15 ، 7/15 ، 2/15 ، 1/12 و 6/13 بوده است. میانگین نرخ تورم 8 ساله در دولت قبل 76/15% و میانگین 8 ساله دولت قبل از آن 26/25% بوده است. هیچ دولتی نمی تواند درمدت یک سال و نیم تورم 7/15% را به صفر برساند اما تورم یک میانگین است، ممکن است قیمت برخی کالاها 40% و در برخی دیگر 1تا 5/0% افزایش داشته باشد البته درسال 85، نرخ تورم 5/1% از سال 84 بیشتر بوده است که سه علت دارد: درسال 85، 4/2 برابر سال 83 کارهای عمرانی دولت افزایش یافت، قیمت های جهانی نیز با افزایش همراه بود و علت سوم هم تحریک بازار بود که گروهی سعی کردند تورم القایی را درست کنند. درسال 83 با سرمایه گذاری 7/2 میلیارد دلاری خارجی در کشور موافقت شده بود که این رقم درسال 84 و 85 به 3/4 و 3/10 میلیارد دلار رسیده، امروز سرمایه گذاری خارجی در کشور با یک شیب تند درحال افزایش است که این نشان دهنده گرایش سرمایه گذاری به داخل است. دربخش مسکن سال گذشته 200 هزار مسکن ساخته شد که برابر با تعداد مسکن ساخته شده در 10 سال قبل از آن بوده، امسال این رقم به 300 هزار واحد مسکن روستایی افزایش می یابد.

رئیس جمهور ادامه دادند: بیش از صادرات نفت الان داریم سوخت در داخل مصرف می کنیم باید روش های جایگزین در اختیار مردم بگذاریم. کل خودروهای فرسوده از رده خارج شده قبل از دولت نهم، حدود 40 هزار خودرو بوده که دولت در سال 85 این رقم را به 200 هزار خودرو رسانده و امسال به بیش از 300هزار خودرو خواهد رسید. اقدام دیگر دولت در این راستا، گازسوز کردن خودروهاست. قبل از این دولت، مجموع خودروهای گازسوز شده کشور، 110 هزار خودرو بوده که در سال 85 از مرز 400 هزار خودرو گذشت و امسال بالای 500 هزار خودرو را برنامه ریزی کرده ایم و برای سال 86 بالای یک میلیون خودرو. برنامه دولت علاوه بر این موارد توسعه حمل و نقل عمومی است ما فکر می کنیم در سال 90 می توانیم بگوییم دیگر نیازی به بنزین نیست. ما نمی توانیم 7 میلیارد دلار بدهیم و فقط بنزین و گازوئیل وارد و مصرف کنیم. با توجه به سرمایه گذاری انجام شده در زمینه توسعه پالایشگاه ها در صورتی که همین روند مصرف حفظ شود از سال 90 به صادرکننده بنزین تبدیل می شویم در این زمینه هم پالایشگاه های موجود اصلاح می شود و هم قراردادهایی برای ساخت پالایشگاه های جدید بسته ایم که آنها کار خود را شروع کرده اند.

اقدام دیگر دولت، تعریف سهام عدالت است. سهام عدالت یک کار بسیار بزرگ، یعنی بازگرداندن قیمت نفت به مردم است کافی است شما مقایسه کنید با 15 سال قبل از آن که 3500 میلیارد تومان به مردم واگذار شده است. امسال و سال بعد هم سهام عدالت به طور کامل واگذار خواهد شد، یعنی نزدیک به 60 هزار میلیارد تومان واگذار می شود. در جاهایی که خیلی محروم هستند و سرمایه گذاری کمتر صورت می گیرد گفتیم بنگاه های دولتی تا 40% اجازه سرمایه گذاری داشته باشند و آن هم با تصویب شورای اقتصاد. رئیس جمهور در ادامه گفتند: اقتصادی که ظرف 60 یا 70 سال به صورت دولتی شکل گرفته ما می خواهیم این را به مردمی تبدیل کنیم. شما می بینید کشورهایی که اقتصاد دولتی دارند بعد از 15 سال هنوز نتوانستند مقرراتش را تدوین کنند و هنوز دچار مشکل هستند و سیستم بانکی و مقررات گمرکی آنها همراهی نمی کنند اما ما با این سرعت داریم می رویم جلو و امیدواریم که ظرف 2 یا 3 سال اثر خودش را در اقتصاد ما نمایان کند و جهشی در اقتصاد اتفاق بیفتد. رئیس جمهور تصریح کرد: از سال 72، دولت به کشاورزان بدهکار بوده است که دولت نهم بدهی های آنان را تا سال 84 پرداخت کرده است. همچنین دولت منابع بانکی را سهمیه بندی کرده و جلوی استفاده غیرقانونی بعضی از این منابع را گرفته است اما با یک طراحی سنگین برخی ها تنها با استناد به گران شدن قیمت مسکن به دولت هجوم آوردند، البته جمعیت جوان ما این تقاضا را طبیعی می نمود، اما آنان با طراحی تبلیغی در تلاش بودند که دولت را تخریب کنند چنانچه تورم را همان هایی که در دولت قبل بررسی می کردند حدود 23% اعلام کردند. رشد اقتصادی ما در سال 83 با بخش نفت 8/4% بوده و بدون نفت 1/5% بوده است. در سالهای 84 و 85 این رقم به 6 و حدود 7% افزایش یافته است و رشد صعودی است این بخش خصوصی است که در دولت دارد رشد می کند و رشد صادرات کشور غیر از بخش پتروشیمی، عمدتا به وسیله بخش خصوصی است. کشاورزی ما هم اکنون 7% رشد داشته است و ما برای نخستین بار 2 میلیارد دلار صادرات کشاورزی داریم و این صادرات را مردم انجام می دهند.

رئیس شورای اقتصاد با بیان اینکه در سال 83 رشد اقتصادی 6/4% بوده که در شش ماهه دوم سال 84 به 6/5% رسیده است، اظهار داشت: سالی که دولت را تحویل گرفتیم 6/35% میلیارد دلار واردات داشتیم و صادرات غیرنفتی ما به 3/7 میلیارد دلار رسیده بود. در سال 84 این رقم واردات به 39 میلیارد دلار و صادرات غیرنفتی به 5/10 میلیارد دلار رسیده و در سال 85 رقم واردات به 1/40 میلیارد دلار و صادرات به 3/16 میلیارد دلار رسیده که 2 میلیارد آن صادرات محصولات کشاورزی بوده است. در این آمارها تنها حدود 5 میلیارد دلار به واردات اضافه شده در حالی که صادرات بیش از 2برابر شده است. در سال 83، کل کارهای عمرانی 5750 میلیارد تومان بوده که سهمش در کل بودجه 5/19% بوده است. در سال 84 این رقم به 11100 میلیارد تومان افزایش یافت یعنی یک رشد 93% داشته و سهم آن به 6/27% بودجه رسید. در سال 85، آنچه ما تصویب کرده بودیم نزدیک به 18 هزار میلیارد تومان بوده که مجلس با 13800 میلیارد تومان آن موافقت کرده و نسبت به سال قبل 25% رشد داشته و نسبت به سال 83 4/2برابر شده یعنی با 40% رشد همراه بود که اتفاق بزرگی است و در سال 86 هم این رقم به 18500 میلیارد تومان افزایش یافته است.

در بخش سدسازی ساخت 20 سد پایان یافت و 10میلیارد مترمکعب به ذخایر آب کشور اضافه شد. در بخش نیروگاهی برای اولین بار بیش از 5هزار مگاوات تولید برق در یک سال اضافه شد و امسال بیش از آن اضافه خواهد شد. در بخش راه روستایی 10هزار کیلومتر راه آسفالت شد، روند ساخت بزرگراه ها، بندرگاه ها، دانشگاه ها، بیمارستانها و... همگی صعودی است. در مدرسه سازی نیز یک جهش بسیار بزرگ دارد اتفاق می افتد و بیش از 2برابر سال 83، مدرسه ساخته شد و امسال به 3برابر خواهد رسید. بودجه عمرانی آموزش و پرورش نیز امسال بیش از 1200 میلیارد تومان است و این رقم 3برابر سال 83 است. ما دنبال یک تحول و اصلاح زیرساخت های کشور هستیم، به ما می گویند چرا جلوی وام جدید بانکی را بسته اید آن آقا 20 میلیارد تومان گرفته و پس نمی دهد حال ما به وی وام بدهیم؟ باید تکلیفش را روشن کند این دلیل نمی شود که چون وابسته به فلان آقاست باید باز به او وام بدهیم. آیا ما امنیت برای متخلفین می خواهیم؟ دولت متعهد به ملت ایران است. ما با کسی تعارف نداریم و تنها به ملت و منافع ملی تعهد داریم. (15)

در عرصه سیاست خارجی شاهد تحرک مناسبی از سوی دولت نهم می باشیم به گونه ای که دولت شالوده شکن آغاز مبارزه واقعی با استکبار در جهت مقابله با بی عدالتی های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی موجود در جهان امروز است طرح خاورمیانه جدید که از سوی امریکا جهت سلطه بر بخش مهم استراتژیک جهان مطرح بود امروز کمرنگ شده است و دیگر از دموکراسی تجویزی امریکا برای کشورهای منطقه خبری نیست، در حالی که در عرصه تنش زدایی استکبار روز به روز گستاخ تر می شد و جایگاه و منزلت ما نزول می کرد ولی ما امروز در مقام پاسخگو عمل نمی کنیم، بلکه استکبار را به چالش کشیده ایم، قریب سه دهه از سوی غرب دائما درخصوص حقوق بشر، تضییع حقوق اقلیت ها، زنان، تشکل ها و... مورد اتهام بوده ایم، لکن به واسطه پرداختن به موضوعات دیگر در عین زیرسؤال بردن سازوکارهای حقوق بشری غرب کمتر مورد اتهام واقع شده ایم و غرب در پی پاسخگویی و دفاع از خود برآمده اند(16) بدین ترتیب شاهد شکسته شدن فضای زیاده خواهی غرب و منفعل کردن مخالفین و تأثیرگذاری در عرصه جهانی می باشیم و توانسته ایم تعامل سازنده ای با اکثر کشورهای دنیا داشته باشیم به گونه ای که «دان برتون» نماینده جمهوری خواه آمریکا می گوید: «نزدیک شدن ایران و آمریکای جنوبی مایه نگرانی واقعی است، تهران علاوه بر خاورمیانه، دیپلماسی خود را به هزاران مایل دورتر از مرزهای خود یعنی حیات خلوت آمریکا برده و متحدانی بزرگ برای خود به وجود آورده است(17)».

دولت نهم در مسیر سیاست خارجی پیگیر رویکردی عزتمندانه و مناسب با شأن جمهوری اسلامی ایران می باشد که باعث رهایی کشور از انزوای بین المللی شده است، دولت با باور به ضرورت تأمین عزت ملی و ضرورت مبارزه با نظام سلطه زمینه تحقق این اهداف را فراهم نموده است، مکاتبه با روسای جمهور کشورها و بیان ایده هایی چون گفتگوی حقوق بشری با غرب، خدشه به باورهای اساسی مجموعه استکباری مثل هولوکاست، فعال کردن سطح مناسبات با کشورهای مختلف که آثار این رویکرد در پررنگ کردن الگو محوری جمهوری اسلامی در جهان اسلام قابل مشاهده است، کم رنگ شدن شعارهای بنیادین و اعتقادی انقلاب در بیان و عمل در سال های گذشته باعث شده بود که محوریت جمهوری اسلامی در جهان اسلام با چالش روبرو شود و موجب یاس و ناامیدی برای ملت ها شود، لذا مجددا آموزه های امام راحل به عنوان آموزه های قابل تحقق مطرح شد و زمینه ایجاد وحدت فراگیر در جهان اسلام و تشکیل جبهه منسجم عدالت خواهی و حق طلبی و سردادن شعار معنویت و توحید در عرصه بین المللی فراهم گردید که به تعبیر مقام معظم رهبری کشور در شرایط بسیار خوب و در مسیر تحرک فوق العاده قرار دارد.

احقاق حقوق هسته ای کشور با پیگیری جدی یکی دیگر از دستاوردهای مهم دولت نهم می باشد به نحوی که به سه سال، تعلیق تأسیسات هسته ای پایان داده شد و با اقتدار بیشتری منافع ملی در این حوزه مورد پیگیری قرار گرفت، مقام معظم رهبری در ارتباط با سیاست خارجی دولت نهم می فرمایند: «ما امروز در زمینه های سیاست خارجی تحرک و نشاطمان خوب است، ابتکار عمل هم در بسیاری از مسایل جهانی در دست نظام جمهوری اسلامی است و این یک پدیده کم سابقه و کم نظیری است... این طور نیست که منتظر نشسته باشند تا دیگران حرفی بزنند. از لحاظ انعکاس بین المللی، کشور از یک عزت کم سابقه یا بی سابقه ای برخوردار است، ابهت نظام اسلامی، عظمت مردم ایران، رسایی

فهرست منابع:

1- سخنرانی مقام معظم رهبری در حرم امام(ره)،

14/3/.85

2- سخنرانی مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای هیئت دولت 6/6/.85

3- سخنرانی مقام معظم رهبری در جمع کارگزاران نظام، 18/7/.85

4- شورای اطلاع رسانی دولت، نگاهی گذرا به بخشی از تلاش ها و خدمات دولت نهم، (قم: دفتر مشاورت ریاست جمهور در امور روحانیت)، بهمن 1385،

صص 6-.3

5- روزنامه کیهان، 18/2/86، ص .1

6- ناصر بهرامی راد، روزنامه کیهان، 26/1/86، ص .2

7- روزنامه رسالت، 30/1/86، ص .4

8- سخنرانی مقام معظم رهبری در جمع مردم گرمسار، 21/8/.85

9- ویژه نامه نوروز 86، روزنامه ایران، ص .27

10- همان، صص 10-.3

11- شورای اطلاع رسانی دولت، بیشین، صص 25-.7

12- همان صص 29- .20

13- مقام معظم رهبری، 1/12/.85

14- سخنرانی مقام معظم رهبری در دیدار عمومی مردم آذربایجان شرقی، 28/1/.85

15- روزنامه ایران 29/2/86 و 30/2/86، صص 8 و .6

16- علیرضا ذاکر اصفهانی، قفل سیاست خارجی ما زنگ زده بود، ویژه نامه نوروزی روزنامه ایران 86، صص 41- .39

17- سیدحبیب موسوی، موسیقی لاتین با ریتم ایرانی، همان صص 22-.19

18- سخنرانی مقام معظم رهبری در جمع هیئت دولت، 6/6/.85

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات