صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

دیدگاه

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

فرهنگی >>  فیلم وسریال >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۱  ، 
شناسه خبر : ۲۹۷۱۴۳
احمد امینی در دنیای سینما و تلویزیون، کارگردان شناخته‌شده ‌ای است و همه او را به عنوان یک منتقد و کارگردان خوب می ‌شناسند که یکطرفه به قاضی نمی ‌رود و همیشه مسیر اعتدال را انتخاب کرده است. فرقی نمی ‌کند برای کار خودش اظهار نظر کند یا کار دیگر کارگردانان. آنچه اهمیت دارد این است که نظرش را به دور از هیاهو و حاشیه بیان می ‌کند. همین ویژگی ‌ها او را جزو کارگردانان با اخلاق قرار داده که آثار سینمایی و تلویزیونی‌ اش همچون این زن حرف نمی ‌زند، چتری برای دو نفر، اولین شب آرامش، بی ‌گناهان، داوران و... نه‌ تنها توانسته نظر مخاطبان عام را جلب کند بلکه به چشم و دل منتقدان هم نشسته است.
پایگاه بصیرت / گروه فرهنگی
به گزارش گروه فرهنگی بصیرت به نقل از خبرگزاری جام جم، امینی در تازه ‌ترین اثرش با نام ماه و پلنگ که پخش آن از چندی پیش از شبکه سه شروع شده، به قصه معروف شیخ صنعان نگاهی داشته است. در خلاصه داستانی که از این اثر قبل از پخش آن منتشر شد، این طور آمده بود که دزد برای هر خانه راه ورودی می ‌یابد و شیطان در هر دل بهانه حضوری. حاج‌ صنعان نعیمی باور داشت که 60 سال در دل را به‌روی شیطان بسته نگه داشته و باور داشت این بسته بودن دل تا زمان مرگ ادامه می ‌یابد، اما درگیر ماجرایی می ‌شود.
خواندن این خلاصه داستان از سوی منتقدان و مخاطبان به قاضی رفتن یکطرفه منجر شد، زیرا همه تصور داشتند که قرار است یک بار دیگر قصه سریال میوه ممنوعه را ببینند که سال ‌ها پیش حسن فتحی ساخته بود و این بار باید از زاویه نگاه امینی این قصه را به تماشا بنشینند، اما امینی هیچ واکنشی نسبت به این مساله نشان نداد و تلاش کرد سریال پخش شود و بعد درباره آن اظهار نظر کند.
سریال ماه و پلنگ پخش شد، اما قصه آن طور نبود که مخاطب تصور می ‌کرد؛ حتی اولین صحنه این سریال با یک شوک آغاز شد؛ شوکی که برای مخاطب بسیار عجیب و غریب بود. اولین صحنه با دامادی به نام آرش آغاز شد. او در حالی که از خیابان عبور می‌ کند و با تلفن با عروس زندگی ‌اش (ویدا جوان) مشغول صحبت است، ناگهان تصادف می‌ کند و عروس هم که با لباس عروسی از بالکن آرایشگاه نظاره‌ گر این صحنه است، بسرعت خودش را به خیابان می‌ رساند.
در واقع این غافلگیری را می‌ توان به عنوان یک حسن برای این مجموعه محسوب کرد، زیرا رخ دادن تصادف به اتفاقات دیگری منجر شد و صنعان قصه (داریوش ارجمند) تصمیم می‌ گیرد تصادف پسرش را به دلیل نداشتن گواهینامه به گردن بگیرد و... در واقع با پیشرفت قصه مخاطب متوجه شد به هیچ وجه این قصه مثل داستان سریال میوه ممنوعه نیست.
همین غافلگیری باعث شد تا مخاطب به دیدن مجموعه ماه و پلنگ ترغیب شود و حتی شروع خوب سریال، بیننده را امیدوار کرد که این بار هم با یک مجموعه خوب و دیدنی و یک قصه پیچیده از احمد امینی روبه‌ روست، اما ادامه این درام خانوادگی و صحنه ‌های شلوغ و پیچیده آن از جمله دروغ صنعان در تصادف و محل کارش، گرفتن وکیل و وادار کردن او برای خرید دو شاهد ماجرا و... نتوانست مخاطب را راضی نگه دارد، زیرا سعید مطلبی، نویسنده سریال که مخاطبان او را بیشتر به‌واسطه نگارش مجموعه تلویزیونی «ستایش‌1‌و2» می ‌شناسند، قصه قوام‌ داری برای این مجموعه ننوشته است. همین باعث شده تا گره ‌های قصه یا همان دانه‌ های تسبیح به اندازه کافی به یکدیگر متصل و چفت و بست نشود. در واقع نبود نخ تسبیح مناسب در قصه به سریال آسیب ‌هایی زده است. در این باره به رفتارهای شخصیت‌ های قصه می‌ توان اشاره کرد.
محسن، وکیل صنعان (شاهرخ استخری) ابتدا موضع بسیار تندی در مقابل ملکا، وکیل کتایون (ویدا جوان) دارد و مرتب پشت سر ملکا پیش دوست وکیلش (شهروز ابراهیمی) صحبت می‌ کند، اما بعد از این‌که دوستش به او می ‌گوید تو به ملکا علاقه‌ مند هستی، به‌‌رغم انکار اولیه، اما فردای همان روز به دوستش می‌ گوید حق با تو هست و من عاشق ملکا شده ‌ام!
از سوی دیگر، بیتا سحرخیز یا همان ملکای قصه که ابتدا آتش بسیار تندی برای گرفتن حق کتایون (ویدا جوان) دارد، اما خیلی سریع سرد می‌ شود و با یک حرکت رمانتیک محسن و این جمله که به او می‌ گوید، چرا به ماجرا طور دیگری نگاه نمی‌ کنید و ممکن است خود شاهدها به این نتیجه رسیده باشند که سکوت کنند، موضعش را کاملا تغییر داده و حرف محسن را می‌ پذیرد و بعد از مدتی هم با او ازدواج می‌ کند!
در واقع قوام نداشتن شخصیت ‌ها و قصه در برخی صحنه ‌ها به بازی بازیگران هم سرایت کرده است. به عنوان مثال، شاهرخ استخری تلاش کرده تا نقش یک وکیل خونسرد را بازی کند، اما بازی او به سمت تمسخر رفته و مخاطب با دیدن او فکر می‌ کند که همه چیز زندگی از دیدگاه این وکیل، بیهوده و عبث است.
گرچه احمد امینی برای تولید سریال ماه و پلنگ، زحمت زیادی کشیده و تلاش کرده این اثرش همچون دیگر سریال ‌هایش برای مخاطبان دلنشین باشد، اما این اتفاق نیفتاده است. البته یکی از دلایل آن می‌ تواند به زمان تولید برگردد که ابتدا قرار بود زمانی دیگر این سریال پخش شود، اما در اواسط کار در جدول پخش قرار گرفت و همین باعث شد امینی برای رساندن بموقع کار، از کارگردان دیگری کمک بگیرد تا سریال هرچه زودتر برای پخش آماده شود.
خبرگزاری جام جم
فاطمه عودباشی

نام:
ایمیل:
نظر: