صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

دیدگاه

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

فرهنگی >>  فرهنگی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۵  ، 
شناسه خبر : ۳۰۵۸۳۷
وزیر اسبق آموزش‌وپرورش معتقد است که ادغام دو معاونت آموزش ابتدایی و آموزش متوسطه و تشکیل یک معاونت، با کیفیت بخشی به دوره ابتدایی و توجه ویژه به آن در تناقض است.
پایگاه بصیرت / گروه فرهنگی

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، ادغام دو معاونت آموزش ابتدایی و آموزش متوسطه با یکدیگر و تشکیل یک معاونت تحت عنوان معاونت آموزشی، خبری است که این روزها احتمال اجرای آن در وزارت آموزش‌وپرورش به گوش می‌رسد.

ساختار آموزش‌وپرورش که بارها دستخوش تغییر شده است اینبار نیز قرار است دچار تغییراتی شود، تغییراتی که نتیجه مثبت آن بر کیفیت نظام آموزش‌وپرورش مشخص نیست و در گذشته نیز تجربه وجود معاونت آموزش و نوآوری در وزارت آموزش‌وپرورش وجود داشت و مجددا با ادغام دو معاونت آموزش ابتدایی و آموزش متوسطه با یکدیگر شاهد احیای معاونت آموزش خواهیم بود.

بسیاری از کارشناسان نیز ادغام دو معاونت آموزش متوسطه و آموزش ابتدایی با یکدیگر را موجب لطمه به دوره ابتدایی می‌دانند، هر چند سید محمد بطحایی وزیر آموزش‌وپرورش درخصوص تغییرات معاونت‌های وزارتخانه اعلام کرده «ادغام معاونت‌ها صحت ندارد بلکه برخی تغییرات ساختاری در سطح ستادی، استانی و منطقه‌ای خواهیم داشت. این تغییرات ساختاری در حد مطالعه بوده و هنوز خروجی آن به صورت دقیق مشخص نیست.»

همچنین بخوانید:‌ پیکر نحیف دوره ابتدایی با جذب معلم فاقد مهارت

همچنین بخوانید: چرا آموزش و پرورش مخالف استخدام معلمان حق التدریس و آموزش دهندگان سوادآموزی است؟

در همین رابطه حمیدرضا حاجی بابایی وزیر اسبق آموزش‌وپرورش که در زمان او تفکیک معاونت آموزش ابتدایی و آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش صورت گرفت، درباره ادغام دوباره این دو معاونت اظهار کرد: در سند تحول بنیادین ضرورت توجه به آموزش ابتدایی در راهکار 5/1 (تعمیم دوره پیش دبستانی)، 12/2(تقویت نگاه تخصصی زیربنایی به دوره ابتدایی)، 20/3(اولویت بخشی به آموزش ابتدایی در تامین وتخصیص منابع) و 21/8(استقرار نظام دوری در ساماندهی معلمان درسه پایه اول ابتدایی) از جمله مواردی هستند که به صراحت آموزش ابتدایی آمده و لزوم توجه ویژه به این دوره را مورد تاکید قرار داده‌اند همچنین وجود مدیریت مستقل برای دوره ابتدایی با توجه به وجود بیش از 330 هزار معلم و هفت میلیون دانش آموز بارزتر می‌شود.

وی افزود: بعد از تفکیک معاونت آموزش ابتدایی، با توجه به ویژگی‌های روانشناختی دانش‌آموزان این دوره تحصیلی به ویژه در سه ساله اول ابتدایی مبنی بر ایجاد آرامش واطمینان برای دانش آموزان از دیدگاه روانشناسی دوره ابتدایی باید ویژگی‌های دامن مادر و محیط خانواده را داشته باشد، از این رو اکثریت معلمان این دوره را خانم‌ها تشکیل می‌دهند، انتصاب بانوان در سطوح مختلف وزارت تا ادارات آموزش وپرورش مناطق مشمول؛ در این معاونت با هدف توجه خاص به دانش آموزان و همکاران این دوره، علاوه بر لزوم ایجاد مدیریت بانوان؛ زمینه را برای تدوین و اجرای برنامه های مناسب این دوره ایجاد کرد.

حاجی بابایی گفت: ارزشیابی توصیفی برای مهیا ساختن زمینه‌های رشد متوازن دانش آموزان و تاکید سند بر ارزشیابی فرایند مدار در دوره ابتدایی، توجه به کسب شایستگی‌های پایه بر اساس تعاریف سند و ساحتهای تربیتی در برنامه‌های ویژه این دوره تحصیلی مدنظر بوده است همچنین فعالیت دانشگاه فرهنگیان و جذب دانشجو معلمان که با رتبه‌های بسیار خوب جذب تحصیل در رشته آموزش ابتدایی شده‌اند؛گوشه‌ای از این برنامه‌هاست همه برنامه‌ها با پشتوانه پژوهش های علمی و فراتحلیل ده‌ها تحقیق علمی در حوزه تعلیم و تربیت که برای تدوین سند تحول انجام شده بود, صورت گرفت.

* حذف معاونت ابتدایی علاوه بر سند تحول مغایر با برنامه ششم توسعه

وزیر اسبق آموزش و پرورش درباره زمزمه ادغام معاونت ابتدایی و متوسطه عنوان کرد: همانگونه که در مبانی نظری سند تحول بنیادین نیز تصریح شده است، دوره ابتدایی یک دوره تربیتی محسوب می‌شود در واقع در این دوره آموزش با رویکرد تربیتی باید صورت گیرد، به همین خاطر آموزش و پرورش دوره ابتدایی نیاز به هویتی مستقل و تخصصی دارد، در این دوره زیرساخت‌های لازم برای آموزش‌های تربیتی و تحصیلی در دوره‌های بعدی تحصیل فراهم می‌شود و زمینه بسط آموزش وپرورش دانش‌آموزان در دوره‌های بعدی فراهم می‌شود؛ در آموزه‌های دینی ما هم به لزوم توجه به دوره‌های اول و دوم کودکی به صورت ویژه تاکید شده است ضمن اینکه در برنامه ششم توسعه کشور هم تنها منبع تصمیم‌گیری در خصوص برنامه‌های آموزش وپرورش سند تحول بنیادین تعیین شده است پس حذف معاونت ابتدایی علاوه بر سند تحول مغایر با برنامه ششم توسعه کشور است.

* ضرورت ارتقای مرجعیت تخصصی 330 هزار معلم دوره ابتدایی

وی درباره پیامدهای حذف معاونت آموزش ابتدایی بیان کرد: نگاه به آموزش وپرورش به طور کلی متاسفانه به صورت عمومی نگرش به عنوان یک دستگاه مصرفی است اما با توجه به رویکرد سند تحول بنیادین، آموزش وپرورش به عنوان یک دستگاه مولد سرمایه‌های اجتماعی تعریف شده است، این دستگاه مولد دیربازده است که این دیربازدهی و مشخص نبودن برون داده‌ها به صورت عینی، در دوره ابتدایی محسوس‌تراست، با توجه به شاخص‌هایی مانند قبولی در دانشگاه به عنوان عملکرد اصلی آموزش و پرورش به طور قطع اهمیت دوره دوم متوسطه بیشتر مدنظر قرار می‌گیرد و این مسئله توجه به کیفیت آموزش در دوره ابتدایی و پیش دبستانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، غافل از آن که پایه توانمندی‌ها در این دوره شکل می‌گیرد از این روتوجه به این دوره با وجود مدیریتی مستقل و تاثیرگذار که بتواند زمینه ارتقای مرجعیت اجتماعی و تخصصی 330 هزار معلم دوره ابتدایی را فراهم کند از ضروریات است.

حاجی بابایی ادامه داد: حذف این معاونت ظلم در حق این تعداد معلم دوره ابتدایی است که در سند تحول بنیادین در خصوص این دوره تخصصی تصریح شده است.

وی گفت:‌ دوره ابتدایی دوره‌ای سرنوشت ساز و دوره حساس رشد در زندگی دانش آموزان است که در شکل‌دهی رفتار و هویت بخشی به آنان نقش بسیار حیاتی دارد و با مدیریتی مستقل می‌توان این هدف مهم را محقق ساخت. هدایت و تخصیص بیشتر منابع به دوره ابتدایی در راستای راهکار20/3  باید بیشتر مد نظر قرار گیرد، این راهکار در کنار راهکارهایی که به آنها اشاره شد به صراحت تخصیص منابع را به دوره ابتدایی مورد تاکید قرار می‌دهد که ازجمله منابع انسانی است، حذف این دوره به بهانه کوچک سازی بدنه آموزش وپرورش با این راهکار مغایرت دارد.
نام:
ایمیل:
نظر: