صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

دیدگاه

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

صدای انقلاب

صفحات داخلی

صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۳  ، 
شناسه خبر : ۳۲۷۴۶۶
دادستان دیوان بین‌المللی ایران و عراق تأکید کرد: برای این پرونده شهودی هم وجود دارد که به دلیل وجود مسائل امنیتی از حضور آنها در این جلسه ممانعت بعمل آورده شد.

با حضور کارشناسان حقوقی و بین المللی دادگاه بین المللی شبیه سازی شده رسیدگی به پرونده ترور سردار سلیمانی و هئیت همراه عصر امروز در تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع امام حسین(ع) ، دادگاه بین المللی شبیه سازی شده رسیدگی به پرونده ترور سردار قاسم سلیمانی و هیئت همراه با حضور علی فهیم دانش مدیرکل بین الملل صداوسیما، توکل حبیب زاده عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) ، حسین آقایی جنت مکان عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز ، حسینی بازپرس پرونده سردار سلیمانی، نصراله ابراهیمی و از اعضای هیات علمی دانشگاه تهران عصر امروز دوشنبه ۱۵ دی ماه ۱۳۹۹ در تهران برگزار شد.

این دادگاه به ریاست قاضی حسین آقایی جنت‌مکان و چهار قاضی دیگر به همراه دادستان و وکیل مدافع امریکایی ها در تهران تشکیل شد.

قاضی جنت‌مکان در توضیح تشکیل این دادگاه و روند دادرسی مطالبی را عنوان کرد و گفت: این دادگاه مطابق قوانین دادگاه‌های کیفری بین‌المللی تشکیل شده که طی آن بعد از بیان مطالب دادستان، وکلای مدافع اظهارات خود را عنوان و در انتها قضات دادگاه رای خود را اعلام می‌کنند و برگزاری این دادگاه بعد از دادگاه انفجار بیروت، اولین نوع از برگزاری دادگاه بین‌المللی منطقه‌ای است.

نصراله ابراهیمی دادستان دیوان بین‌المللی ایران و عراق هم در بیان کیفرخواست خود گفت: آن‌هایی که در فرودگاه بغداد در اقدام تروریستی دی‌ماه ۹۸ مشارکت یا دستور و مقدمات آن را فراهم کردند، تعداد ۴۶ نفر شامل رئیس جمهور آمریکا، وزیر امور خارجه، وزیر دفاع و مسئول امور ایران در آمریکا و فرمانده سنتکام هستند.

وی یادآور شد: قهرمانان ایران و عراق به جای تجلیل و به واسطه خدمات ارائه شده و برقراری آرامش و امنیت در منطقه، به شکل بی‌رحمانه‌ای ترور و به شهادت رسیدند و به همین علت انتظار دارم که اشد مجازات برای متهمان پرونده صادر شود.

دادستان افزود: برای جمع‌آوری اسناد و‌ مدارک مورد نیاز در این پرونده از منابع و‌ افراد مطلع متعددی استفاده شده که برخی از اسناد جمع‌آوری‌شده دارای طبقه‌بندی است و لذا از بیان آن‌ها به‌صورت علنی معذور هستیم و به همین دلیل مطالب مورد اشاره را به‌صورت محرمانه در اختیار رئیس دادگاه قرار می‌دهیم.

وی خاطر نشان کرد: در سال ۹۷ هم عوامل آمریکایی در کرمان قصد ترور سردار سلیمانی را داشتند که ناموفق بودند. این در حالی است که سردار سلیمانی با مأموریت دیپلماتیک و نه نظامی و به دعوت دولت عراق وارد این کشور شده بود و ارتش آمریکا بر خلاف قوانین بین‌المللی ایشان را ترور کرد.

ابراهیمی ادامه داد: در این مأموریت سردار سلیمانی یک ورود معمولی داشتند و با خودروی بدون اسکورت در حال تردد بودند که مورد حمله پهپادهای ارتش آمریکا قرار گرفتند و بر این اساس اقدام آمریکا را باید جنایت علیه بشریت دانست و به عبارت دیگر چنانچه در واکنش به ترور سردار سلیمانی، ایران و عراق عکس‌العمل شدیدی را انجام می‌دادند، تبعات آن می‌توانست به یک جنگ جهانی منجر شود.

دادستان دیوان بین‌المللی ایران و عراق تأکید کرد: برای این پرونده شهودی هم وجود دارد که به دلیل وجود مسائل امنیتی از حضور آنها در این جلسه ممانعت بعمل آورده شد.

وی افزود: اقدام آمریکا در ترور سردار سلیمانی غیر حقوقی و ناقص حقوق بین الملل است و آنچه ما بعنوان اقدام تروریستی ترامپ مطرح می کنیم جنایتی است که آمریکا در این پرونده مرتکب شده که عناوین مختلفی دارد.

وی درخصوص موافقت نامه امنیتی بین آمریکا و عراق افزود: عادل عبدالمهدی نخست وزیر پیشین عراق گفته بود که اقدام آمریکا در ترور قاسم سلیمانی نقص توافق نامه های دوطرفه بود.

نام:
ایمیل:
نظر: