صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

صدای انقلاب

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹  ، 
شناسه خبر : ۳۵۲۵۳۶
شهردار تهران با اشاره به جزئیات سفر خود به چین، گفت: بزرگ‌ترین دستاورد این سفر در حوزه اقتصاد،حمل و نقل و نهایی شدن قرارداد 791 واگن بود؛ ارزش این قرارداد یک میلیارد دلار است که از محل پشتیبانی دولت انجام می‌شود.

علیرضا زاکانی شهردار تهران امروز 9 آبان 1402، با حضور در صحن شورای شهر تهران گزارش سفر خود به چین را ارائه کرد.

وی گفت: چین دارای اهمیت راهبردی در جهان است. همین جا از اعضای شورای شهر و مهدی چمران رئیس شورای شهر که در جهت تبیین ابعاد این سفر ما را کمک کردند تقدیر و تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: بنده همچنین از دولت و سفیر ایران در  چین هم تشکر می‌کنم و اگر همکاری‌های دولت نبود، امکان رفع این مشکل وجود نداشت ما پس از 6 سال قرارداد واگن‌ها را عملیاتی کردیم.وزارت صمت، بانک مرکزی و ... با ما همکاری داشتند.

زاکانی با تأکید بر این موضوع که این سفر به دعوت شهردار پکن انجام شده است گفت:‌10 سال پیش خواهرخواندگی تهران و پکن به ثبت رسید اما بعد از آن اتفاق خاصی نیفتاد. به بهانه سومین اجلاس یک کمربندی یک جاده امکانی فراهم شد تا از سال 2013 به مدت 10 سال سه اجلاسیه برگزار شود و این بزرگترین گردهمایی پس از گردهمایی سازمان ملل بود.

به گفته زاکانی، ایجاد یک ساختار جدید و نظم نوین با مشارکت همه موضوع اجلاس بود و جایگاه رئیس‌جمهور چین در این کشور و توسعه آن نقشی است که نمی‌توان از آن عبور کرد.

شهردار تهران ادامه داد: ایران و چین دو کشور دارای پیشینه تمدنی هستند و اولین هدف ما در سفر حضور در حوزه دیپلماسی عمومی و سیاسی بود.

وی به سخنرانی خود در این اجلاسیه اشاره کرد و گفت: آینده جهان و همکاری‌های بین‌بخشی به کشورها و ایجاد نظم با مقدمه‌سازی برای عدالت اهمیت مدیریت شهری، قبول مسؤولیت‌های برای خدمت مردم، تحولات تهران و رویکردهای شورای ششم، استقبال نماینده کشورها برای بازدید از تهران و محکومیت جدی جنایات اسرائیل از محورهای صحبت‌های بنده  در این اجلاسیه بود.

وی به موضوع یک کمربند یک جاده اشاره کرد و گفت:دیدار با شهردار پکن و پیگیری موضوع خواهرخواندگی ایجاد شد و جلسات در موضوع گردشگری و ... انجام شد.

شهردار تهران ادامه داد:‌در این سفر علاوه بر دیدارهای صورت گرفته با شهردار پکن وزیر اقتصادی ارمنستان و مجموعه‌های مختلف داشتیم هدفگذاری شد که مشکلات را با اولویت دنبال کنیم.

وی با بیان اینکه ترافیک، آلودگی هوا و کمبود مسکن و قدرالسهم 13 هزار هکتاری بافت ناپایداری شهری از مشکلات شهر تهران به حساب می‌آید. ما در مسیری پیش رفتیم تا در این سفر 8 هدف داشته باشیم که شامل دیپلماسی عمومی، حمل و نقل، هوشمندسازی، شهرسازی، مسکن، محیط زیست، گردشگری، سرمایه‌گذاری باشد.

زاکانی ادامه داد:بنده به 10 شهر سفر کرده‌ام و سفر به الباقی شهرها را اعضای دیگر تیم انجام داد. هدف اصلی ما این بود که عملیاتی وارد میدان شویم و بزرگ‌ترین دستاورد این سفر در حوزه اقتصاد و حمل و نقل و نهایی شدن قرارداد 791 واگن بود. ارزش این قرارداد یک میلیارد دلار است که از محل پشتیبانی دولت انجام می‌شود.

زاکانی در ادامه گفت: اولین سری واگن‌ها تا یکسال آینده وارد تهران می‌شوند و قرار است 8 رام قطار 7 واگن به صورت کامل وارد شود و قطعات 10 رام هم جهت اسمبل وارد شود و 72 رام به صورت ساخت داخل کشور انجام می‌شود. این کار بسیار بزرگ است.

وی گفت: 30 درصد داخلی‌سازی واگن در گذشته داشتیم این بومی‌سازی به اصلی‌ترین قطعه واگن‌ها یعنی بوژی تبدیل شده است و همچنین انتقال تکنولوژی تولید بوژی از چین به ایران است که این تکنولوژی از یک شرکت اروپایی با 84 میلیون دلار به چین منتقل شده و قرار است با 7 میلیون دلار به تهران منتقل شود.

زاکانی با بیان اینکه 420 بوژی را چینی‌ها می‌سازند، گفت: دو برابر آن در تهران تولید می‌شود و این یک دستاورد بزرگ در واگن‌سازی خواهد بود.

شهردار تهران در ادامه گفت: 5 قرارداد به ارزش یک میلیارد و 40 میلیون دلار هم منعقد شد قرارداد هزار دستگاه اتوبوس دوکابین 18 متری و هزار دستگاه اتوبوس 12 متری برقی انجام شد. همچنین 10 هزار دستگاه ون برقی و 10 هزار دستگاه تاکسی برقی و 100 هزار دستگاه موتورسیکلت برقی هم منعقد شد.

وی همچنین در خصوص ساخت تراموا گفت: ترامواهای دارای چرخ لاستیکی از ابداعات چین است و امکانی فراهم شد تا تراموا را به صورت جدی دنبال کنیم البته این را هم بگویم که این تراموا نسبتی بر ریل‌گذاری ندارد که قرار شد جزئیات آن اعلام شود و اگر موضوع به صرفه بود انجام شود.

شهردار تهران همچنین به برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: طبق این برنامه هنوز واگن کم داریم. با دو شرکت تفاهم‌نامه بسته‌ایم و تفاهم‌نامه‌ها با قیمت بهتر و انتقال تکنولوژی است. تفاهم 295 دستگاه واگن هم صورت گرفته است.

زاکانی همچنین در خصوص خط 11 مترو گفت: یک تفاهم سه‌جانبه بین شهرداری، شرکت خصوصی ایرانی و شرکت چینی انجام شد تا خط 11 به طول 31 کیلومتر با 29 ایستگاه ساخته شود از هفته آینده تجهیز کارگاه انجام می‌شود رقم تجهیز کارگاه 35 هزار میلیارد تومان است.

وی در خصوص خط 8 مترو هم گفت: تفاهم‌نامه‌ای هم در این زمینه امضاء شد که منوط به مجوزهای دولت است خط 8 به طول 43کیلومتر با 41 ایستگاه است.

سفر چین پشت پا زدن به تولید داخل نیست 

زاکانی همچنین به خرید دستگاه تی‌بی‌ام اشاره کرد و گفت: تفاهم نامه‌ای با شرکت تی‌بی‌ام‌سازی چین بسته شد.

وی با ذکر این سوال که چرا برخی می‌گویند با چین قرارداد بسته‌اید؟ گفت: ما با کشورهای دیگر هم موضوعات را دنبال می‌کنیم اما تفاهم با چین این امکان را فراهم می‌کند تا در سند همکاری ایران و چین شهرداری پیشران باشد.

زاکانی همچنین به سفر چین اشاره کرد و گفت: تأکید می‌کنم این سفر پشت پا زدن به تولید داخل نیست. تفاهم‌نامه‌هایی منعقد و تبدیل به قرارداد شده است. تهران حداقل 10 هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد و ما فاصله 7 هزار دستگاهی با نیاز شهر داریم.ما که نمی‌توانیم مردم را زندانی کنیم و بگوییم منتظر باشید تا یک شرکت دو اتوبوس تا پایان سال به ما بدهد. این موضع رئیس‌جمهور است که مردم، مردم، مردم. برای ما تولید داخل هم اهمیت دارد.

شهر دار تهران گفت: دورانی که بخریم و برویم تمام شد، گفتیم که آمده‌ایم تا با هم کار کنیم، خرید، شراکت موقت و شریک شدن با شهرداری همانند شرکت واگن‌سازی سه مدل کاری بود که پیگیری کردیم و مورد استقبال شرکت‌های چینی هم بود.

3 خط مترو به تدریج ساخته می شوند

وی از تکمیل خط 7 مترو تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: خط 10، 8 و 11 هم به تدریج ساخته می‌شود.

به گفته زاکانی قرار بود یکی از شرکت‌ها در مهر ماه یک واگن به ما بدهد اما محقق نشد تأکید می‌کنم هر چه تولید ایجاد شود شهر به آن نیاز دارد ما در تولید داخل تفاهم‌نامه سه هزار دستگاه اتوبوس را انجام داده‌ایم که به قرارداد تبدیل شده و تا پایان 1400  دستگاه اتوبوس وارد می‌شود؛ البته در بخش واگن‌ها هم قراردادهایی با مپنا و بخش خصوصی بسته‌ایم.

نام:
ایمیل:
نظر: