صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۴۸۰۲۴

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه 30 خردادماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): مگر هر کسی می‌تواند همسر امیرالمؤمنین باشد؟ عظمت علی آن‌گونه است که کوه‌های عظیم را در مقابل خود آب می‌کند. نفس همسری امیرالمؤمنین، یک نشانه‌ بزرگ عظمت است؛ لیکن شما ببینید تعامل این زن و شوهر چگونه است و دو بزرگ خارج از ابعاد ذهن انسان، چگونه با هم حرف می‌زنند؛ چگونه زندگی می‌کنند؛ چگونه این زندگی الگو و نمونه‌ تاریخ را اداره می‌کنند و چگونه هرکدام نقشی به‌عهده می‌گیرند.(1377/7/19)* سالروز ازدواج امیرمؤمنان علی(علیه‌السلام) و حضرت فاطمه‌زهرا(سلام‌الله علیها) را تبریک می‌گوییم*

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF 

 
▼ حرف روز
فردای 29 خرداد
در سال 1388 بود که بازندگان انتخابات سال 1384 با همه توان به میدان آمده بودند که جبران مافات کنند و اجازه ندهند که رئیس‌جمهور منتخب مردم که مورد علاقه آنان نبود! بار دیگر بر صندلی قدرت تکیه زند! در این مسیر همه تمهیدات لازم برای تحقق این پروژه را فراهم کرده بودند تا اگر نتوانستند با رأی هواداران، رقیب سرسخت خود را شکست دهند، با به کارگیری نسخه‌های کودتای رنگین، از رأی اقلی خود اکثریت بسازند! با اعلام تدریجی نتایج انتخابات و مشخص شدن ناکامی و شکست این جریان بود که فرمان آشوب و اردوکشی خیابانی صادر گردید و با طرح ادعای تقلب، خواستار ابطال انتخابات شدند!
هفته پایانی روزهای غبارآلودی بود که بخشی از جامعه توان تشخیص حق و باطل را نیافت! در این میان همه منتظر بودند که حکیم انقلاب اسلامی راهگشای آنان باشد! حکیم در نماز جمعه حاضر شد و به ایراد سخن پرداخت؛ ابتدا از حماسه بزرگ ملت ایران تقدیر کرد!؛ «مردم‌سالاری دینی» را «راه سوم» خواند که همه دوستداران انقلاب در سراسر جهان را به وجد آورده و دشمنان را خشمگین و پرکینه نموده است؛ به نامزدهای حاضر در انتخابات اشاره کرده و همه را عناصر نظام خواندند که در رقابتی درون‌گروهی به مسابقه آمده بودند و رقابت میان آنها ارتباطی به فرصت‌طلبان و دشمنان این ملت ندارد! و تا دقایق پایانی با نگاهی پدرانه تلاش کرد تا دست همه بازیگران را گرفته و آنان را در چارچوب نظام و انقلاب تعریف کرده و مانع از واگرایی آنان شوند!
اما حکم حکیمانه که پایانی بر مناقشات بود آنجایی بود که فرمودند: «بنده زیر بار بدعت‌های غیرقانونی نخواهم رفت. امروز اگر چهارچوب‌های قانونی شكسته شد، در آینده هیچ انتخاباتی دیگر مصونیت نخواهد داشت. بالاخره در هر انتخاباتی بعضی برنده‏اند، بعضی برنده نیستند؛ هیچ انتخاباتی دیگر مورد اعتماد قرار نخواهد گرفت و مصونیت پیدا نخواهد كرد. اگر واقعاً شبهه‏ای هست، از راه‏های قانونی پیگیری بشود.»
فردای 29 خرداد دیگر غبار فروکاسته و حق آشکار شده بود و مردم تکلیف خود را دانسته بودند! اما فتنه‌گران که تاب شنیدن کلام حکیم را نداشتند، مسیر دیگری غیر از مسیر ملت را برگزیدند! آنان در برابر سخنان فصل‌الخطاب تمکین نکردند!، اقدامات غیرقانونی‌شان را ادامه دادند، بر طبل خشونت کوبیده و 30 خرداد را به روز آشوب علیه جمهوری اسلامی بدل کردند! مسجد را به آتش کشیدند، قرآن سوزاندند، چند کشته بر جای گذاشتند، به اموال عمومی خسارات وارد کردند و چهره از نفاق خود انداختند!
مهدی سعیدی

 

▼ گزارش روز

برای خواهرت، خواهرم، خواهرامون

«براندازی تبدیل به دکان برای برخی از افراد شده است، رهبران جریانی که شعار «زن، زندگی، آزادی» سر می‌دهند و امنیت کشور را به خطر می‌اندازند، در حقیقت درصدد هستند تا پولی به جیب بزنند و به قدرت برسند.» این شاید یک توصیف کوتاه و کامل از حال و روز براندازی باشد که در مدت اخیر از زبان یکی از براندازان روایت شد.
گزاره خبری: 1ـ این روزها خبر کلاهبرداری علی کریمی را همه شنیده‌اند. لیلا کریمی درخصوص کلاهبرداری برادر خود می‌گوید: «اولین بار برای خرید تیم سپیدرود، از من خواست به بانک بروم و دسته ‌چک بگیرم. برادرم بود و به او علاقه داشتم برای همین پذیرفتم ولی او از اول می‌دانست می‌خواهد چه کار کند وگرنه می‌توانست دسته ‌چک خودش را استفاده کند.» 2ـ عبدالکریم سروش از فعالان اپوزیسیون در زمان نشست دانشگاه جرج تاون گفت: «عده‌ای چون جایی در رسانه‌ها دارند، فکر کردند که در دل‌ها هم جا دارند. جالب است یکی از آنها تا برهنه نشد او را به درون خانواده هنری نپذیرفتند؛ چند تا از آنها از عالم سیاست خبری ندارند. یکی از آنها که از تجزیه‌طلبان معروف ایران است. اینها مگر برای دلخوشی خود و برای پر کردن برنامه‌هایی که می‌دانیم از کجاها سرمایه و خط سیاسی‌اش می‌رسد کاری کنند، زیرا برای ایران کاری نمی‌توانند بکنند.»
گزاره تحلیلی: 1ـ دزد در لباس برادر: آقای علی کریمی در فضا مجازی خود را رهبر جریان ضد انقلاب می‌کند، ولی در عمل به خواهر خود رحم نمی‌کند و به علت اخاذی میلیاردی که از خواهرش کرده، او را به زندان انداخته‌اند. این موضوع بیش از یک مسئله خواهر و برادری رونمایی از وعده‌های پوچ و توخالی کسانی است به اسم زن بیشترین خیانت را حتی به نزدیک‌ترین زنان خود کرده‌اند. 2ـ چشم طمع براندازان به اموال مردم ایران: داستان به اینجا ختم نمی‌شود چرا که براندازان به اموال بلوکه شده در بانک‌های آمریکا و اروپا چشم دوخته‌اند. مسیح علی‌نژاد 11 آبان 1398 اظهار داشت به خاطر بازداشت برادر خود آسیب روحی دیده است. باید غرامت 500 میلیون دلاری از دارایی‌های بلوکه شده ایران در آمریکا به او پرداخت شود. 3ـ رسیدن به قدرت به هر قیمت: سفر رضا پهلوی به رژیم صهیونستی، درگیری او با سازمان منافقن، درگیری سازمان منافقین با سلطنت‌طلبان، عدم همکاری گروه‌های تروریستی کرد با این جماعت و تبلیغ شعارهای تجزیه‌طلبی نشان می‌دهد که رهبران ضدانقلاب خارج‌نشین کسب قدرت را هدف خود قرار داده‌اند و توجهی به امنیت و سلامت و آینده ملت ایران ندارند.
نکته پایانی؛ افرادی که به خانواده خود رحم نمی‌کنند، قطعا به ملت ایران رحم نخواهند کرد. آنچه این روزها اتفاق می‌افتد بیش از یک حادثه خانوادگی دورنمایی از کوچه بن‌بست براندازی است. کوچه‌ای که کلاهبردارهایش به اسم زن، خواهر خودشان و خواهر همه ما را تیغ خواهند زد.    
فرهاد کوچک‌زاده
 
 
▼ خبر ویژه
رشد نقدینگی در حال کنترل
گزارش بانک مرکزی حاکی از این است که رشد نقدینگی در دو ماه ابتدایی امسال 2/1 درصد بوده که کمترین میزان در بین دو ماهه‌های سال‌های 1398 تاکنون به شمار می‌رود. وزیر اقتصاد در گفت‌وگوی اخیر خود بر این نکته تأکید کرده که بانک مرکزی هم‌اینک بر ابزارهای کنترلی تورم نظیر رشد نقدینگی متمرکز شده و امیدواریم این نهاد بتواند نرخ رشد 25 درصد نقدینگی را تا آخر امسال کنترل کند. (رقمی که تا پایان سال گذشته 30 درصد بوده است). خاندوزی البته تصریح کرده که وزارت اقتصاد در سوی دیگر این هدف را دنبال می‌کند که سیاست ضد تورمی به تولید آسیب نزند.
 
 
▼ اخبار 
1ـ قداست‌شکنی به کجا ختم می‌شود؟
تاکر کارلسون مجری معروف آمریکایی با اشاره به تغییر رفتار و باورها در جامعه  ایالت متحده آمریکا می‌گوید: «اگر می‌خواهید نه تنها رفتار مردم را کنترل کنید بلکه فکرشان را نیز کنترل کنید باید تابوهای جامعه در اختیار بگیرید، تابو چیزی است که به اتفاق‌نظر جامعه مجاز نیست. جالب اینجاست که تابوهای ما با شتاب در حال تغییر است و این به طور طبیعی اتفاق نمی‌افتد. تا انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1992، رابطه نامشروع، فرد را از انتخابات محروم می‌کرد. دیروز وال‌استریت ژورنال ستون بسیار ناگواری از پخش هرزه‌نگاری جنسی کودکان توسط اینستاگرام را منتشر کرد. روزنامه‌ای با بیشترین توزیع در آمریکا آشکار کرد که یکی از تأثیرگذار‌ترین شرکت‌های آمریکایی در جهان پدوفیلی را ترویج می‌دهد اما هیچکس در قدرت اقدامی انجام نداد.» این شاید ساده‌ترین و عینی‌ترین توضیح از نظریه قورباغه داغ است که می‌گوید اگر جامعه به قداست‌شکنی‌ها و ضد هنجارها عادت کند دیری نخواهد پایید که کل جامعه گرفتار آن رفتارهای ناهنجار و بدتر از آن خواهند شد و دیگر راه فراری از آن وجود ندارد.
 
2ـ چقدر شما دموکراتید!
هفته قبل زاکانی شهردار تهران سفری به بلژیک داشت و در اجلاس انجمن کلان‌شهرهای مهم جهان شرکت کرد که به عنوان نائب‌رئیس مجمع عمومی نیز انتخاب شد. حضور زاکانی و کسب این جایگاه برای برخی براندازان و تجزیه‌طلبان ناخوشایند بود و شروع به جوسازی کردند. پس از تثبیت شهردار تهران در جایگاه نایب‌رئیسی مجمع عمومی متروپلیس، پاسکال اسمت، مسئول شهرسازی و امور بین‌الملل شهرداری بروکسل که میزبان هیئت ایرانی بوده با فشار برخی نیروهای برانداز از سمت خود استعفا کرد. این استعفا با فشار وزیر خارجه بلژیک صورت گرفت. دریا صفایی،‌ نماینده پارلمان بلژیک هم گفته مسئولیت نهایی ورود شهردار تهران به بلژیک برعهده وزیر خارجه است و او نمی‌تواند در سمتش باقی بماند. موضوعی که نشان می‌دهد شعار دموکراسی این جماعت چقدر تهوع‌آور و دروغین است.
 
3ـ مناظره‌ای داغ پیرامون ارتباط ایران و عربستان
ارتباط ایران و عربستان به موضوع مناظره کارشناسان آمریکایی و سعودی در شبکه i24 تبدیل شد. نصیرالعمری کارشناس آمریکایی و عضو حزب دموکرات آمریکا گفت: «اگر حمایت آمریکا و غرب از ارتش عربستان نبود، یمنی‌ها ناهار را در ریاض می‌خوردند! نزدیکی روابط ایران و عربستان مایه تعجب آمریکاست، این ایران بود که عربستان را تهدید می‌کرد نه آمریکا. ولی فهد الاحمری کارشناس سعودی نظر کارشناس آمریکایی را رد کرده و گفت: «آمریکا و متحدانش از نزدیکی روابط ایران و عربستان در خاورمیانه بسیار ناراحتند چون این آمریکا بود که برای بی‌ثبات کردن این کشورها تلاش کرد تا بتواند سلاح خود را بفروشد و با این اختلافات، آشوب به پا کند! اقدامات عربستان به شما شوک وارد کرده بنابراین بیشتر به سلامتی خود توجه کنید.»
 
4ـ 400 هزار کشته با ارابه‌های مرگ
آمارهای رسمی بیانگر آن است که هر روز حدود 50 نفر در تصادفات رانندگی کشور جان خود را از دست می‌دهند. در دو دهه گذشته نزدیک به 400 هزار نفر در ایران جان خود را بر اثر این حوادث از دست داده‌ و بیش از 6 میلیون نفر نیز مصدوم شده‌اند؛ این ارقام هراسناک، عمق یک فاجعه انسانی را نشان می‌دهد. طبق اعلام پلیس راهور، حدود 51 درصد فوتی‌های تصادفات رانندگی در جا می‌میرند. 6 درصد حین انتقال به بیمارستان و 43 درصد نیز در مراکز درمانی جان خود را از دست می‌دهند. آمار 11 ساله پلیس نشان می‌دهد حدود 63 درصد تصادفات در 30 کیلومتری اول خارج از شهرها رخ می‌دهند و 51 درصد این تصادفات منجر به فوت می‌شود.
 
 
▼ اخبار کوتاه
4 میلیون نفر به دنبال مسکن/ خبر اول مسکن اینکه مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن اعلام کرد که حدود 4 میلیون نفر در سراسر کشور در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند. اما خبر دوم؛ روند کاهشی قیمت مسکن که از ابتدای سال جاری شروع شده، در یک ماه گذشته سرعت گرفته و طی یک ماه اخیر قیمت برخی واحدهای مسکونی در برخی مناطق تهران بین 1 تا 2 میلیارد تومان یعنی 15 تا 20 درصد کاهش داشته است.
 
حل معمای گم شدن نان‌/ گم شدن روزانه 50 میلیون نان در نانوایی‌ها، خبر عجیبی بود که اواخر سال 1401 توسط مسئولان وزارت اقتصاد منتشر شد. نتیجه نظارت دقیق بر تولید و عرضه این کالای استراتژیک نشان داد یارانه‌ای بودن آرد نانوایی‌ها، یکی از دلایل مهم قاچاق آرد در کشور است. هوشمندسازی توزیع آرد و نان، طرح ابتکاری دوت سیزدهم بود که توانست انحراف 25 درصدی مصارف روزانه آرد نانوایی‌ها را کاهش دهد.
 
سهم 10 درصدی از واردات عراق/ از واردات 105 میلیارد دلاری عراق، سهم ما زیر 10 درصد است. مریم خزاعی، معاون بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران این خبر را اعلام کرده: «7/5 میلیارد دلار در دو ماهه اول امسال صادر کردیم که 75 درصد آن متعلق به 20 ردیف کالا بود! عراق امسال قرار است، 105 میلیارد دلار واردات داشته باشد، ولی ما فقط 10 میلیارد دلار صادرات به این کشور داریم!»
 
انتخابات تناسبی دوباره روی میز مجلس/ نایب‌رئیس کمیسیون شوراهای مجلس گفت: «با مصوبه جدید کمیسیون، انتخابات تناسبی فقط در تهران برگزار می‌شود و احزاب شناسنامه‌دار می‌توانند لیست بدهند. اگر احزاب نتوانند 30 درصد آرا را کسب کنند، انتخابات به مرحله دوم می‌رود. رأی‌دهنگان هم می‌توانند یا لیستی رأی بدهند یا فردی.»
 
دموکراسی به سبک سوئدی/ فرزند حمید نوری گفت: «در دادگاه سوئد وکلا با اعتراض گفتند: چرا حمید نوری در انفرادی است و اجازه دسترسی به چشم ‌پزشک و تماس با خانواده را ندارد. دادستان سوئد در پاسخ گفت: قانون کشور ما این است!»
 
ایالات متحده قاتلان/ آمارها نشان می‌دهد 11 تیراندازی و 5 کشته فقط در 13 ساعت در فیلادلفیا رخ داده است. براساس آمارها در سال 2023 تا به حال 161 تیراندازی مرگبار و 626 تیراندازی غیرکشنده در این شهر رخ داده است.
 
ایران سومین کشور دنیا در پرداخت یارانه سوخت/ بانک جهانی اعلام کرد که بین 20 کشور بزرگ یارانه‌دهنده به سوخت‌های فسیلی، ایران با پرداخت سالانه بیش از 41 میلیارد دلار یارانه به سوخت در رتبه سوم جهان قرار دارد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات