بین الملل >>  آمریکاواروپا >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۷  ، 
شناسه خبر : ۳۶۱۷۹۳
وزارت کشور فرانسه نتایج اولیه دور اول انتخابات پارلمانی در این کشور را اعلام کرد و بر اساس این نتایج حزب «اجتماع ملی» به رهبری مارین لوپن در انتخابات پارلمانی فرانسه پیروز شده است.

به نقل از خبرگزاری ریانووستی، بر اساس نتایج اولیه دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه مشخص شده است که ۳۴.۲ درصد از رأی‌دهندگان از لوپن و حزب وی (حزب اجتماع ملی) حمایت کرده‌اند.

سه بلوک سیاسی بزرگ فرانسوی در دور اول انتخابات پارلمانی این کشور پا به عرصه رقابت‌ها گذاشته بودند که عبارت بودند از حزب «اجتماع ملی» راست افراطی به رهبری لوپن و ژردن باردلا، ائتلاف احزاب میانه‌رو به رهبری مکرون به نام «با هم برای جمهوری» و ائتلاف «جبهه مردمی جدید» که متشکل از احزاب چپ، چپ میانه و سبزها است.

بر اساس نتایج اولیه انتخابات پارلمانی که از سوی وزارت کشور فرانسه اعلام شد، ائتلاف احزاب چپ «جبهه مردمی جدید» فرانسه پس از حزب لوپن، با کسب ۲۹.۱ درصد آرا در رتبه دوم قرار دارد که شامل احزاب «فرانسه سرکش» (LFI)، «حزب سوسیالیست» (PS)، «حزب کمونیست» (PCF)، «سبزهای زیست محیطی اروپا» (EEVL) و «حزب رادیکال» است.

ائتلاف میانه‌روی مکرون متشکل از احزاب «رنسانس»، «مدوم» و «افق‌ها» نیز تنها توانست ۲۱.۵ درصد آرا را به خود اختصاص داده و به کسب رتبه سوم اکتفا کند.

مرحله نخست انتخابات پارلمانی فرانسه امروز (یکشنبه) برگزار شد و قرار است مرحله دوم انتخابات روزدهنگام پارلمانی فرانسه یکشنبه هفته آینده (۱۷ تیر) برگزار شود و تنها نامزدهایی به دور دوم انتخابات راه خواهند یافت که بیش از ۱۲.۵ درصد آرا را کسب کرده باشند.

انتخابات ماه جاری پارلمان اروپا نه تنها باعث شد رئیس جمهور فرانسه خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی شود بلکه سرنخ هایی را درباره نحوه دستیابی سریع راست افراطی به جایگاه رقیب پیشتاز و نگرانی‌های اصلی رای‌دهندگان فرانسوی ارائه داد.

در انتخابات پارلمان اروپا در ۹ ژوئن (۲۰ خرداد)، حزب اجتماع ملی به ریاست مارین لوپن رتبه نخست را در ۹۳ درصد از ۳۵ هزار کمون‌های فرانسه کسب کرد که به معنای ۸۰ درصد از حوزه‌های انتخابیه پارلمانی است.

تحلیل داده‌های انتخاباتی، ارتباط بین آرای حزب اجتماع ملی و موضوعاتی همچون میزان درآمد، سطح تحصیلات را آشکار کرد.

لوپن به سختی تلاش کرده تا تصورات مسموم درباره حزب متبوعش را به عنوان حزبی ناسیونالیست و شکاک نسبت به اروپا تغییر دهد و اکنون تلاش می‌کند این حزب را به عنوان مدافع درآمد خانواده، مشاغل و هویت در فرانسه مطرح کند.

در انتخابات پارلمان اروپا، حزب اجتماع ملی، دو به یک از حزب رنسانس مکرون پیشی گرفت و به این ترتیب پایگاه حمایتی تاریخی خود را گسترش داد.

منبع: ایرنا