صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۶۱۷۵۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): همکاری دانشگاه و صنعت‌ کار عمده‌اش همین است که ارتباط بدهد دانشگاه را به صنعت؛ یعنی دانشجو از ‌دوران دانشجویی با صنعت ارتباط پیدا کند هم برای صنعت خوب است و دانش جدید سرریز می‌شود، ابتکارات سرریز ‌می‌شود، هم برای دانشگاه خوب است برای خاطر اینکه اعتبارات به سمت دانشگاه می‌آید، پول و درآمد دارد برای یک دانشگاه؛ ‌این کار باید انجام بگیرد.(۱۴۰۱/۲/۱۹)

نشریه‌اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

▼ حرف روز

مردم پیروز نهایی انتخابات

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با حضور طیف‌های گوناگون مردمی در روز جمعه، هشتم تیر ماه برگزار شد. بر اساس آمارهای غیررسمی، خراسان جنوبی با 60/3 درصد، بیشترین و تهران بزرگ با 23 درصد، کمترین میزان مشارکت را در بین استان‌ها داشته‌اند. میزان مشارکت کلی انتخابات هم بیش از 40 درصد برآورد می‌شود. بر اساس نتایج منتشر شده از سوی ستاد انتخابات کشور، هیچ یک از نامزدها نتوانستند آرای نصف به علاوه یک رأی را کسب کنند و بنابراین باید منتظر ماند تا در دور دوم انتخابات بار دیگر مردم حضور پیدا کرده و نهمین رئیس‌جمهور منتخب کشور را در روز جمعه پانزدهم تیرماه تعیین کنند. در این میان توجه به چند نکته حائز اهمیت است:
1ـ خود نفس برگزاری انتخابات در این زمان بسیار محدود پنجاه روزه از نکات بسیار ارزشمند این دور از انتخابات به شمار می‌رود. در حالی که تصور می‌شد سانحه اسفناک پرواز اردیبهشت فضای سیاسی کشور را دچار نوعی شوک و التهاب کند، اما برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در روز جمعه هشتم تیر ماه که همراه با سلامت، امنیت، رقابت و مشارکت عمومی مردم بود، نشان داد قوام و دوام نظام جمهوری اسلامی بسیار بالاست.
2ـ انتخابات محل رقابت آرا و اندیشه‌ها و نظرات متکثر جامعه است. در انتخابات هشتم تیر ماه نیز تقریباً برای همه سلایق سیاسی کشور نامزدهایی نام‌نویسی کرده بودند و بنابراین عنصر رقابت انتخاباتی در این انتخابات بیش از پیش مشهود بود. همچنین، رأی‌دهندگان با وجود آنکه فرصت زیادی برای فکر کردن و انتخاب نداشتند، اما با دید باز و آگاهی در پای صندوق‌های رأی حاضر شدند و رأی دادند.
3ـ تحریم‌کنندگان انتخابات و کسانی که با صندوق‌های انتخابات قهر کرده بودند، در این انتخابات حضور پیدا کردند و به معنایی می‌توان این انتخابات را مظهر آشتی نخبگان و بخشی از بدنه با حاکمیت قلمداد کرد. جالب توجه آنکه پس از برگزاری چندین انتخابات و به ویژه انتخابات مجلس شورای اسلامی سال گذشته بالاخره نخبگان سیاسی و برخی جناح‌های سیاسی متوجه شدند که قهر با صندوق‌های انتخاباتی موجب نمی‌شود که حاکمیت باجی به آنها بدهد یا موجب هیچ گونه نفعی نیست.
4ـ نکته آخر هم اینکه جدای از نتیجه نهایی انتخابات، مردم بار دیگر پیروز نهایی انتخابات هستند. زمانی که در داخل و در خارج از کشور به دور از ملامت و فحاشی و هتک حرمت برخی از معاندان و منافقین به طور گسترده در انتخابات حضور پیدا می‌کنند و زمانی که با رعایت اخلاق و انصاف به نامزد اصلح رأی می‌دهند، این مردم هستند که برنده قطعی انتخابات به شمار می‌آیند.                                   

رامین نصیری

 

▼ گزارش روز

مهندسی انتخابات!

در پی اعلام نتایج نهایی انتخابات و راه یافتن «مسعود پزشکیان» به مرحله دوم، نشست خبری «علی عبدالعلی‌زاده» رئیس ستاد این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شامگاه شنبه (9 تیر ماه) برگزار شد. در این نشست، رئیس ستاد انتخابات مسعود پزشکیان گفت: «برخی تصور می‌کردند پزشکیان را برای بازار گرمی آورده‌اند که مردم در انتخابات شرکت کنند، بعد هم بگویند او رأی نیاورد؛ اما او رأی اول را آورد که نشان داد «مهندسی انتخابات» شایعه است.» عبدالعلی‌زاده تأکید کرد: «نگوییم رئیس‌جمهور اختیار ندارد، رئیس‌جمهور شخصیت دوم کشور است، دولت لوایح توسعه را تهیه می‌کند و به مجلس می‌برد و با تیم کارشناسی خود کمک می‌کند نمایندگان مجلس به لوایحی که آینده کشور را خواهد ساخت، رأی بدهند.»
تجربه نشان داده است، هر زمان این جماعت پیروز شدند، انتخابات مهندسی نشده است و هر گاه احتمال ناکامی دادند، با تقلید از ادبیات دشمنان خبیث ملت ایران، نظام و انقلاب و مردم را تخریب کردند و بر ناقوس تقلب و مهندسی انتخابات و تخلف و... دمیدند. حال سؤال اینجاست: فرق انتخابات سال 1384 با 1388 چیست؟ به کدام اجازه و جرئت توانستند رأی 24/5 میلیون نفر (11 میلیون رأی، فاصله نامزد پیروز با نامزد خودشان) را به راحتی زیر پا بگذارند و کشور را به آشوب بکشانند؟ مباحث نشست خبری فوق، اعتراف به دروغ بزرگی است که درباره مهندسی بودن انتخابات در نظام جمهوری اسلامی گفته‌اند. اسفندماه سال گذشته، یعنی چهارماه قبل ادعا کردند انتخابات مهندسی شده است و خاتمی را مجبور کردند از رفتار گروهک‌های ورشکسته تبعیت کند و در انتخابات مجلس رأی ندهد. آن انتخابات در حالی برگزار شد که اتحادی شوم از براندازان ورشکسته، مدعیان اصلاحات در ایران، سیاسیون غافل و همچنین در رأس آنان آمریکا و رژیم صهیونیستی سرمایه‌گذاری شدیدی بر روی القای گزاره خالص‌سازی، مهندسی انتخابات و همچنین قهر مردم با صندوق‌های رأی انجام دادند. آن اتحاد شوم از کلیدواژه «مهندسی انتخابات» برای تخطئه رأی مردم و همچنین کوچک شمردن اهمیت صندوق‌های رأی و نمایشی اعلام کردن انتخاب مردم استفاده کرد، این در حالی است که رویکرد انتخاباتی نظام به ویژه در پنج سال اخیر (پس از انتخابات مجلس یازدهم) هیچ تغییری نکرده است.
نکته پایانی اینکه فصل انتخابات است و افراطیون مدعی اصلاحات با یک چالش بزرگ روبه‌رو هستند؛ به خط کردن آن دسته از مخاطبانی که در مقابل منفی‌بافی این جماعت منفعل بوده و باور کرده‌اند انتخابات در ایران، مهندسی شده است. سیاست‌بازان مدعی اصلاح‌طلبی به ناچار باید اعتراف کنند که به مردم درباره مهندسی بودن انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران دروغ گفته‌اند. حال آنکه به نظر می‌رسد مردم این بار میل و رغبتی به بازیچه شدن نداشته باشند و در مقابل دعوت ایشان برای رأی دادن به نامزد اصلاح‌طلبان، برعکس به گزینه مقابل رأی بدهند.        

حسین عباسیان

 


▼ خبر ویژه

هشدار تهران به تل‎آویو

نمایندگی ایران در سازمان ملل در پیامی در توئیتر تبلیغات رژیم صهیونیستی برای حمله به لبنان را «جنگ روانی» خواند و نوشت: «ایران اگرچه تبلیغات رژیم صهیونیستی مبنی بر قصد حمله به لبنان را جنگ روانی می‌داند، اما در صورت دست زدن به تهاجم نظامی تمام‌عیار، جنگی نابودکننده رخ خواهد داد.» نمایندگی ایران در سازمان ملل هشدار داد: «همه گزینه‌ها از جمله مشارکت کامل همه جبهه‌های مقاومت روی میز است.» گفتنی است در هفته های اخیر سران رژیم صهیونیستی برای فرار از باتلاق غزه و تغییر میدان بازی از احتمال گسترش صحنه درگیری به جبهه شمال و تقابل با حزب‌الله لبنان خبر می‌دهند! موضوعی که موجب افزایش اختلافات در کابینه رژیم صهیونیستی و همچنین بیشتر شدن تنش‌ها علیه نتانیاهو شده است. از سوی دیگر، مقاومت نیز اعلام کرده است هر گونه ماجراجویی در مرزهای شمالی موجب باز شدن درهای جهنم به روی رژیم اشغالگر خواهد شد.
  

 

▼ اخبار 

آمریکا بی‌صاحب مانده است!

«ایلان ماسک» به مناظره بایدن و رقیبش، دونالد ترامپ که به میزبانی شبکه خبری «سی‌ان‌ان» در آتلانتا برگزار شد، واکنش نشان داد. او در شبکه اجتماعی «ایکس» زیر پست نامزد سابق ریاست‌جمهوری آمریکا که نوشته بود «بایدن در حقیقت و در عمل این کشور را اداره و رهبری نمی‌کند و بعد این سؤال ناراحت‌کننده پیش می‌آید که خب چه کسی مسئول (کشور) است؟» نوشت: «شاید هیچکس». پیشتر رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند، دموکرات‌ها در پی عملکرد شدیدا ضعیف «جو بایدن» در مناظره نخست ریاست جمهوری با «دونالد ترامپ»، احساس خطر شدیدی کرده و به تکاپو افتاده‌اند تا بایدن را از رقابت خارج و با گزینه دیگری جایگزین کنند. بایدن 81 ساله، نامزد ریاست‌جمهوری حزب دموکرات و پیرترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا در جریان مناظره 90 دقیقه‌ای با ترامپ بارها با مطرح کردن جملات نامفهوم و نیمه‌تمام و پاره شدن رشته افکارش و سکوت‌های عجیب گاف داد و سردرگم ظاهر شد.

شرط حزب‌الله برای توافق کاهش تنش!

روزنامه «واشنگتن پست» آمریکا نوشت، این کشور از دولت قطر خواسته است در پرونده توقف درگیری بین لبنان و رژیم اسرائیل، به واشنگتن کمک کند. این روزنامه به نقل از مسئولان آمریکایی مدعی شده است: «احتمالاً برای پایان دادن به درگیری در مرز فلسطین اشغالی و لبنان بدون اینکه آتش‌بسی در غزه برقرار باشد، «گزینه‌هایی» وجود داشته باشد. بر اساس این ادعا، حزب‌الله چه‌بسا با توافقی که گزینه‌های نظامی‌اش را بدون آتش‌بس در غزه محدود کند، مخالفت خواهد کرد. طی ماه‌های گذشته قطر در پرونده مبادله اسرا و توافق آتش‌بس بین حماس و رژیم صهیونیستی نقش مهمی ایفا کرده است. «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان بعد از سفر «آموس هوکشتاین»، به لبنان و سرزمین‌های اشغالی برای دستیابی به کاهش تنش بین حزب‌الله و رژیم صهیونیستی، گفت: «آرامش در مرزهای شمالی فلسطین اشغالی منوط به توقف جنگ علیه غزه است.»

ثمره باور به وعده الهی

فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: «امام خمینی(ره) کسی بود که روح جهاد و شهادت را در پیکره امت اسلامی جاری کرد و ماهیت واقعی دین را به دست مجاهدان روشن کرد.» «سردار سلامی» با تأکید بر اینکه «ما پیروز می‌شویم و این سرنوشت محور مقاومت است»، اظهار کرد: «فلسطین ادامه می‌دهد، لبنان می‌درخشد، یمن ایستاده است، افغانستان دشمنان را مفتضح کرده و سوریه بدخواهان اسلام را فراری داده است. همه اینها، عبرت‌های بزرگ تاریخ هستند و ثابت می‌کنند که مقاومت جواب می‌دهد، چون وعده خداست. ما به این وعده ایمان داریم. همان آمریکایی که در سوریه و عراق بیش از 10 تریلیون دلار هزینه ‌کرد، همه سرمایه خود را آورد تا مسلمانان را تسلیم کند. علاوه بر این، ما را در طرح ارعاب نظامی قرار داد، اما چه زمان این عملیات‌های ضعیف نظامی می‌تواند ما را دچار تزلزل کند، وقتی مجاهدان اسلام، باور به وعده الهی داشته باشند؟»

تغییر رویکرد اتحادیه عرب به حزب‌الله

دستیار دبیرکل اتحادیه عرب به فاصله یک روز پس از پایان سفرش به بیروت، پایتخت لبنان اعلام کرد، این اتحادیه دیگر حزب‌الله لبنان را یک سازمان تروریستی نمی‌داند. به نقل از خبرگزاری آناتولی، «حسام زکی» تصریح کرد، در قطعنامه‌های سابق اتحادیه عرب، حزب‌الله لبنان تروریست معرفی شده بود و این مسئله در قطعنامه‌‌ها وجود داشت و بر این اساس بود که ارتباطات با آن قطع شد. او با اشاره به دیدار خود با مقامات حزب‌الله لبنان افزود: «کشورهای عضو اتحادیه عرب (که به نام آنها اشاره نکرد) موافقت کردند که دیگر از فرمول تروریستی قلمداد کردن حزب‌الله استفاده نشود، چرا که اطلاق این صفت دیگر وجود ندارد و اتحادیه عرب فهرست‌های تروریستی ندارد و تلاشی برای نام بردن از نهادها یا گروه‌ها در این راستا صورت نمی‌گیرد.»

 

▼ اخبار کوتاه

حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، تجهیزات جاسوسی ارتش رژیم صهیونیستی را در پایگاه «مسکفعام» هدف قرار داده است. در بیانیه اول مقاومت اسلامی لبنان آمده است: «در راستای حمایت از ملت استوار فلسطین در نوار غزه و حمایت از مقاومت شجاع و شرافتمند آن، رزمندگان مقاومت اسلامی تجهیزات جاسوسی ارتش رژیم صهیونیستی را در پایگاه مسکفعام با سلاح‌های مناسب هدف قرار داده و تلفاتی بر دشمن وارد کردند.» در همین راستا، یکی از مسئولان صهیونیست با انتقاد شدید از شکست کابینه و ارتش این رژیم در رسیدگی به وضعیت جبهه شمالی فلسطین اشغالی، درباره هرگونه ماجراجویی اسرائیل علیه حزب‌الله هشدار داد.

«عملکرد بایدن در این مناظره، یک فاجعه بود»، این جمله‌ای است که از دو روز گذشته بارها از سوی دموکرات‌ها و حتی تحلیلگران رسانه‌های مختلف بیان شده است. حتی مردم عادی نیز بنا بر نظرسنجی «سی‌ان‌ان» بایدن را بازنده مناظره دانسته‌اند. علاوه بر این، 60 درصد از افراد شرکت‌کننده در نظرسنجی مؤسسه مورنینگ کانسالت، خواستار کناره‌گیری بایدن از نامزدی ریاست‌جمهوری شده‌اند. رئیس‌جمهور 81 ساله آمریکا با چالش‌ها و انتقادات مختلفی مواجه است. وضعیت سلامت جسمی و روانی او در کنار سن بالایش کار را برای او دشوارتر از قبل کرده است.

خبرگزاری فرانسه از حمله یک مهاجم مسلح به تیر و کمان به درب ورودی ساختمان سفارت رژیم صهیونیستی در بلگراد، پایتخت صربستان خبر داد. وزارت کشور صربستان در بیانیه‌ای گفته است، یک مهاجم ناشناس که هویت آن در دست بررسی است، با استفاده از یک تیر و کمان به افسر پلیس که از نیروهای محافظ سفارت بوده، شلیک کرده و باعث آسیب به گردن وی شده است. این افسر پلیس با استفاده از اسلحه خود به مهاجم شلیک کرده و او را کشته است.

«هادی طحان‌نظیف» سخنگوی شورای نگهبان در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «دو نفر از حافظان صندوق‌های رای با حمله ددمنشانه دشمنان ملت ایران در ‎راسک مظلومانه به شهادت رسیدند. این عزیزان، برای برگزاری انتخابات و تحقق خواست و اراده مردم تلاش می‌کردند.» وی در ادامه آورده است: «ضمن تسلیت شهادت این غیورمردان، برای دیگر عوامل نظارتی، اجرایی و انتظامی مجروح شده آرزوی سلامتی دارم.»

«محمدباقر قالیباف» با انتشار بیانیه‌ای از «سعید جلیلی» حمایت کرد و نوشت: «لازم است تأکید کنم راه هنوز پایان نیافته است و علی رغم اینکه اینجانب برای شخص آقای دکتر پزشکیان احترام قائل هستم، اما به دلیل نگرانی از برخی اطرافیان ایشان، از همه نیروهای انقلابی و حامیان خود می‌خواهم که کمک کنند تا جریانی که مسبب بخش مهمی از مشکلات اقتصادی و سیاسی امروز ماست، به عرصه قدرت باز نگردند.»

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات